Minneskapslar och kapselminnen

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shimonu:

Jag var inte bekant med den JEDEC-standarden. Kikade lite snabbt på Wikipedia(https://en.wikipedia.org/wiki/JEDEC_memory_standards) och det verkar väl inte direkt uppmuntras att använda den, just för att det leder till förvirring. Snarare refereras det till IEC-prefixen med KiB, MiB...

Som vild gissning har det väl som vanligt att göra med marknadsföring för att visa lite större siffror.

Det blir ju knappast större siffror av att skriva "8 GB" än "8 GiB" på ett paket med RAM; ändå är det precis så JEDEC (och SweClockers) tycker att man ska göra. Den ståndpunkten hade varit lättare att förstå om "GB" alltid betydde 2^30 – men så är det ju som sagt inte.

Väntar alltjämt spänt på ett uttalande från redaktionen i frågan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Det handlar bara om att 512 låter som mer än 476, och för de okunniga är det då bättre trots att de jämför 2 olika enheter.

Om detta vore anledningen till att man använder GB/s till att ange minnesbandbredd på grafikkort, borde 16 GiB RAM i samma anda säljas som 17,2 GB – det låter ju som mer (och vore inte ens felaktigt).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Där framgår det tydligt att "GB" på SweClockers kan betyda både 2^30 B och 10^9 B i samma mening.

Och här i är felet som sker, allt för ofta.
Gibi = 2^30
Giga = 10^9
Mebi = 2^20
Mega = 10^6

Det finns inga andra alternativ, utan allt annat är felskrivningar. Påstår du något annat så kan du börja säga att kilo är 10 000... då det är precis lika galet.

Vill du sen komma med 10 sidors förklaringar varför det är enklare för dig att komma ihåg eller räkna på det med 10 potens så argumenterar jag inte emot det. Som jag sa, vill du omvandla det så är det upp till dig. Men det är ändå inte det rätta för en dator, utan dina "Giga" värden är avrundningar av ett exakt Gibi värde.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Och här i är felet som sker, allt för ofta.
Gibi = 2^30
Giga = 10^9
Mebi = 2^20
Mega = 10^6

Det finns inga andra alternativ, utan allt annat är felskrivningar. Påstår du något annat så kan du börja säga att kilo är 10 000... då det är precis lika galet.

Jag påstår inget annat. Det är JEDEC, SweClockers och många andra som (ibland) tycker att M = 2^20, G = 2^30 osv.

Citat:

Vill du sen komma med 10 sidors förklaringar varför det är enklare för dig att komma ihåg eller räkna på det med 10 potens så argumenterar jag inte emot det. Som jag sa, vill du omvandla det så är det upp till dig. Men det är ändå inte det rätta för en dator, utan dina "Giga" värden är avrundningar av ett exakt Gibi värde.

Du har tyvärr missat de två nyckelpunkterna i min argumentation:

  • Vi har samma åsikt angående prefixen.

  • Det finns dock fall där de binära prefixen inte räcker till.

Jag håller till 100 % med dig om att man aldrig ska använda decimala prefix när man menar binära eller tvärtom.

Du har dock antingen inte läst eller inte förstått mitt inlägg eftersom du fortfarande hävdar att de decimala prefixen saknar användningsområde. Jag vill verkligen inte omvandla mellan decimala och binära; just därför använder jag det som är naturligt för varje typ av fall.

Vilka av mina värden är "avrundningar av ett exakt Gibi värde"? Ditt vaga argument om att giga "inte är det rätta för en dator" är helt felaktigt i fallet med klockfrekvens och i förlängningen bandbredd: 1 GHz är just 10^9 Hz, aldrig 1 GiHz, varför 256 GB/s är just 256 × 10^9 B/s, aldrig 256 GiB/s.

Hur tycker du man ska beskriva bandbredden på ett Fury X, som är 512 × 10^9 B/s? Två korrekta, tänkbara exempel är "512 GB/s" och (ca) "477 GiB/s".

Var vänlig att svara på mina frågor nu istället för att undvika dem med felaktiga, otydliga argument.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag påstår inget annat. Det är JEDEC, SweClockers och många andra som (ibland) tycker att M = 2^20, G = 2^30 osv.

Du har tyvärr missat de två nyckelpunkterna i min argumentation:

  • Vi har samma åsikt angående prefixen.

  • Det finns dock fall där de binära prefixen inte räcker till.

Jag håller till 100 % med dig om att man aldrig ska använda decimala prefix när man menar binära eller tvärtom.

Okej, då argumenterar vi inte mer där.

Skrivet av Alling:

Du har dock antingen inte läst eller inte förstått mitt inlägg eftersom du fortfarande hävdar att de decimala prefixen saknar användningsområde. Jag vill verkligen inte omvandla mellan decimala och binära; just därför använder jag det som är naturligt för varje typ av fall.

Du har delvis rätt i ditt inlägg, gällande Ghz. Och i den delen har du inga argumenteringar från mig. Dock gällde hela artikeln om just datalagring, inte frekvenser. Frekvenser är en universal benämning med tid både i och utanför datorer som kan tillämpas mycket annat. Frekvenser är inte heller en exakt vetenskap, utan avrundas för att vi ska se det lättare.

Mao. Du har aldrig i ditt liv haft en exakt 1Ghz CPU eller RAM klocka, du har dock haft en frekvens som avrundat blir detta. Notera detta, för det är av vikt längre fram.

Men minnet är faktiskt inte exakt "X MB" heller. Det bygger på exakt samma binära räkning som en SSDs NAND eller allt annat minne. Det man har gjort är att man avrundat det på samma sätt som 250GB SSDn till tex 16GB RAM. Det är dock fortfarande en avrundning av ett exakt binärt värde!. Det har ett exakt och korrekt binärt värde, som är exakt vad det är.

Du har en storlek av data i ett chip, x antal kretsar - ev ECC. Värdet blir i slutet, ett exakt binärt värde mao. Det är faktiskt tekniskt sett omöjligt att göra en krets med exakt 16 *10^9 bitar (16GB tex), då du inte kan göra de binära sektorerna till 10 potens, med sådan exakthet. Du kan dock göra dem avrundat nära.

Skrivet av Alling:

Vilka av mina värden är "avrundningar av ett exakt Gibi värde"? Ditt vaga argument om att giga "inte är det rätta för en dator" är helt felaktigt i fallet med klockfrekvens och i förlängningen bandbredd: 1 GHz är just 10^9 Hz, aldrig 1 GiHz, varför 256 GB/s är just 256 × 10^9 B/s, aldrig 256 GiB/s.

Hur tycker du man ska beskriva bandbredden på ett Fury X, som är 512 × 10^9 B/s? Två korrekta, tänkbara exempel är "512 GB/s" och (ca) "477 GiB/s".

Var vänlig att svara på mina frågor nu istället för att undvika dem med felaktiga, otydliga argument.

Därför har man också försökt använda T/s istället när man pratar om minnesprestanda. Detta då man inte gör någon binär eller decimal inblandning utan får det som ett korrekt värde som även bättre passar vårt 10 potens tänkande.

Eftersom du räknar detta använder grunden GT/s så får du ett "Giga = 10^9" (inte binärt) värde multiplicerat med en data buss på 512 bitar, som du säger.
Du kan mao säga 512GB/s om du vill. Detta är en teoretiskt avrundad "max överföringshastighet", något man aldrig når, men det är en rund fin siffra

Men i praktiken så är det verken exakt frekvens så MT/s eller GT/s är inte exakt, det tillkommer ECC kodning och det du för över är binär data så det riktiga värdet blir ändå ett binärt värde i tex GiB/s, hur du än vänder på det. Det kan inte bli något annat, rent tekniskt sett.
Det som gör det problematiskt är att du kan ha bråkdelar av en beräkning/överföring på en sekund pga frekvenser aldrig är exakta. Därför så gör du också en avrundning när du skriver 512GB/s, även om den ser rundare ut för oss, i teorin. Detta gör också att du fysiskt omöjligt kan få ett exakt värde på en överföringshastighet. Det går inte eftersom frekvensen inte är exakt, och du inte kan få exakt "nånting.0" beräkningar per sekund.

Eftersom vi nu ovan har kommit överens om att GiB och GB inte är samma sak, så låt oss nu hålla oss till dessa "regler" om vad 10^9 res 2^30 är.

Och om nu det som överförs är X antal MiB av data (eftersom vi var överens att binär data bara kan skrivas exakt i 2^"nånting"), så måste du ändå omvandla ditt värde till MiB för att kunna ta reda på hur lång tid det tar att göra, eller hur? Du måste mao göra denna fruktade omvandling, även om du inte vill, för att få ett korrekt värde.

Om du anser det enklare att skriva 512GB/s så gör det, som jag sagt nu flera gånger, gör det om du tycker det är enklare. Pga frekvensen inte är exakt, så är inte värdet exakt ändå

Dock kan du lagra exakt ett binärt värde i en RAM minnesmodul eller SSD disk. Varje gång, varje dag. Därför är det inte lika självklart att jämföra, eller hur?

Är du nöjd nu? Kan vi lägga ner diskussionen nu? (då den börjar bli en hel del of topic)

Förtydliganden
Permalänk
Medlem

Pixelracet

Jag vidhåller att megapixelracet har avstannat. Och nu ska jag avslöja en hemsk historia. Något skrämmande. Uärghhh! Min digitalkamera klarar BARA 8 megapixel. Den har jag använt i väldigt många år nu. Jag har producerat helsidesbilder till tidningsmagasin, jag har gjort bilder och sålt till kunder som hängt upp dem på väggen (ja, jag har haft fotoutsällning i Njooo Jååårk) och ännu har ingen klagat på upplösningen. Det där är en icke-fråga. Jag har frågat flera gånger på IDG om upplösningen räcker och alltid fått svaret: Det räcker och blir över.

Bara för att någon tror att flera MP behövs, så är det inte detsamma som en klarsignal att fortsätta megapixelracet. Betydligt färre funderar på det egentliga problemet: bruset.

Jag ser egentligen bara en anledning till flera MP och det är affischfotografer som ska hänga ut jättebilder på exempelvis affischpelare eller i butiker. Där kan bättre upplösning vara av nöden. Eller för den skull astronomer som ska fotografera 2374527635427634 stjärnor på stjärnhimlen.

I övrigt, nää. Om man ska vara realist, alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag förstår inte jublet som uppstår när han skriver här. Jonas, Emils och Andreas artiklar är betydligt bättre.
Jörgen glider regelbundet in i politiska utvikningar där alla som inte håller med utpekas antingen som kommunister, terroristsympatisörer eller foliehattar. Den här artikeln är en bland många som gör att jag inte ser hans frilansande för SweClockers som något positivt.
Det är OK för mig att han betraktar världen som han gör. Tyvärr verkar det inte vara ok för honom att det finns folk som inte delar hans sätt att se på världen.
Jag vill läsa om teknik där skribenten presenterar fakta utan att hela tiden konfronteras med framstegsfientligt, dammigt tyckande.
Så jag har inte läst den här artikeln.

Så du har inte läst artikeln, men du tycker illa om den ändå? Om du skulle råka läsa den också, kan du ju berätta om du hittade någon som helst politik.

I den IDG-artikel du pekar ut fick jag ju i uppdrag att beskriva just detta du inte tycker om. Läs inte det då.