Oklar bild på bärbar då den EJ är kopplad via HDMI till tv

Permalänk
Medlem

Oklar bild på bärbar då den EJ är kopplad via HDMI till tv

Precis som trådstarten lyder så sitter jag för tillfället med föräldrarnas dator, en Lenovo Z50 nånting, och jag har de senaste dagarna märkt att bilden är grumlig, oskarp då den inte är kopplad till deras tv via hdmi. Jättemysko, har aldrig upplevt något liknande tidigare.
Bilden är som sagt ojämn, och oskarp konstant, det hjälper inte heller att ändra upplösningen, har testat ominstallera drivrutinerna för grafikkortet. Och så fort man kopplar den till en tv så blir bilden kristallklar. Ni vet precis när man kopplar in sladden och skärmen blinkar till lite innan den upptäcker den nya källan, i det ögonblicket så blir bilden perfekt.
Nån som har någon erfarenhet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någon sorts overscan kanske? Testa att ladda ner testbild här, troligtvis så har väl datorn upplösningen 1920x1080. Kolla på bilden i fullskärm i något lämpligt program, och se om hela bilden syns på skärmen.

Permalänk
Medlem

Får ibland samma sak på min skoldator, också det en lenovo. För mig har det varit att datorn varit inställd på att visa bilden både på den inbyggda displayen och på extern display, eller endast på extern display. Testa att byta till endast dator med någon av F-tangenterna, F10 tror jag att det är

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att datorn är inställd på endast datorskärm. Ska testa det där med testbilden och se vad jag kommer fram till.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X