AOC G2460VQ6 – Freesync i instegsklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Blev nog blandat lite med kHz och Hz samt H och V sync!
Scanning Frequency Scanning Frequency H: 30-83 KHz (30-160 KHz DVI-D) / V: 50-76 Hz (50-146 Hz DVI-D)
http://aoc-europe.com/en/products/specification/g2460pf

Förresten var anger dom för område för Freesync?

Edit: Tror jag hittade den som har problem med kHz (H-sync) och Hz (V-sync), Adam Simmons...
https://pcmonitors.info/aoc/aoc-g2460pf-and-g2770pf-freesync-...

Nice, tyckte 160hz lät lite udda.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Verkar ju inte fel för instegsgamern.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zaic:

En fråga till Thomas: Skulle det vara möjligt för en skärm att ha 2 olika freesync-intervall att välja mellan? T.ex. ett intervall mellan 30-100 HZ och ett intervall mellan 60-144Hz? Kanske är en onödig fråga då tekniken troligtvis snart tillåter oss att få tillräckligt brett intervall

Kan kombinationen scaler och panel fungera 30-100 Hz respektive 60-144 Hz finns har jag svårt att se varför man inte kör 30-144 Hz med en gång. Jag förmodar att begränsningar likt 48 Hz minimum baseras på kapaciteten hos panelen i kombination med förmågan hos scalern att hantera de bildproblem som kan uppstå, likt flimmer eller väldigt tydliga eftersläp.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shirayukiie:

Jag är nyfiken över vad som räknas som "otydliga nackdelar" då ni skriver att det inte fanns några tydliga

En tydligt nackdel är att skärmen börjar brinna när du kör 75 Hz. Ett sådant fel drabbar alla användare.

Att en TN-panel blir orange och mörk sedd underifrån är också nackdel. Men det är en inte en tydlig nackdel eftersom den endast inträffar när du använder skärmen på ett visst sätt. Det faller mer under devisen om rätt produkt för rätt person.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pellemanify:

Lite förvånad över att den bara fick "bra produkt" dock, handlar det ändå inte en hel del om vad man får i förhållande till pris? Inget märkvärdigt var väl dåligt eller? Som ni sa så var det själva teknikens fel och skärmen var bra för att använda sig av TN-paneltypen. Var det något jag missade?

Förklaringarna för utmärkelser finns här:

http://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmark...

Generellt är priset i sig inte viktigt eller vägande för utmärkelser. Endast du själv kan avgöra vad som är dyrt eller inte. 1790 kronor är för en person bröd och vatten i månader. För en annan är det en ny slips.

Sedan väger man förstås in vad alternativen kostar. Hade AOC G2460VQ6 istället kostat 7990 kronor hade det inte funnits underlag för någon utmärkelse.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En tydligt nackdel är att skärmen börjar brinna när du kör 75 Hz. Ett sådant fel drabbar alla användare.

Att en TN-panel blir orange och mörk sedd underifrån är också nackdel. Men det är en inte en tydlig nackdel eftersom den endast inträffar när du använder skärmen på ett visst sätt. Det faller mer under devisen om rätt produkt för rätt person.

Menar du bildlig talat eller tar skärmen eld? lite svårt att tolka det där du skrev.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Menar du bildlig talat eller tar skärmen eld? lite svårt att tolka det där du skrev.

Ersätt "brinna" med något mindre drastiskt så kanske det blir enklare att tolka?

Grönt färgstick som inte kan justeras bort...
Kraftigt flimmer...
700 cd/m2 som inte kan sänkas...
Överhettning efter ett par minuter...
Kontrastförhållande på 50:1...

...är alla exempel på tydliga nackdelar vilka drabbar alla som använder den bildskärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan kombinationen scaler och panel fungera 30-100 Hz respektive 60-144 Hz finns har jag svårt att se varför man inte kör 30-144 Hz med en gång. Jag förmodar att begränsningar likt 48 Hz minimum baseras på kapaciteten hos panelen i kombination med förmågan hos scalern att hantera de bildproblem som kan uppstå, likt flimmer eller väldigt tydliga eftersläp.

Ok tänkte att om scalern begränsar freesync till exempelvis ett intervall på 70 Hz så kan användaren själv välja var intervallet ska placeras. Har ingen aning om hur scalern fungerar så det jag pratar om kanske verkar dumt för någon kunnig.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zaic:

Ok tänkte att om scalern begränsar freesync till exempelvis ett intervall på 70 Hz så kan användaren själv välja var intervallet ska placeras. Har ingen aning om hur scalern fungerar så det jag pratar om kanske verkar dumt för någon kunnig.

Jag tror inte gränserna nödvändigtvis ligger enbart i scalern, utan i kombination av scaler och panel. Att exempelvis MG279 endast klarar Freesync 35-90 Hz kanske beror på att scalern endast har beräkningskraft för ett intervall på sammanlagt 55 Hz, punkt slut. Men kanske (och i min öron mer troligt) klarar scalern inte av att hantera panelens beteende under 35 Hz och ovanför 90 Hz tillräckligt bra. Kvaliteten blev lidande.

Exakt hur det fungerar och varför vet nog väldigt få. Det blir väldigt komplext när man kliver in på djupet. Bakom ord som "scaler" och "panel" döljer sig en lång rad olika ämensområden, var och en tillräckligt omfattande för sin egen akademiska avhandling. I det sammanhanget är jag inte mer än en privilegierad lekman. Jag observerar effekterna, inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Verkar ju inte fel för instegsgamern.

Sparar mina pengar till antingen AOC G2460PF eller G2770PF...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av crumpets:

Varför är det aldrig bara rätt och slätt 144hz på freesyncskärmarna? Alltid nåt jävla tjafs typ "144hz men freesync funkar bara mellan 45 och 55 lol" eller annat blaj. Med G-sync vet man i alla fall vad man får.

Asus och Acer var med om att ta fram G-sync, de tjänar med andra ord mycket pengar, om folk inte väljer Freesync.
Samtidigt vill de vara med och konkurera om de kunder som kör Freesync, men deras skärmar med Freesync får inte bli alltför bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Asus och Acer var med om att ta fram G-sync, de tjänar med andra ord mycket pengar, om folk inte väljer Freesync.
Samtidigt vill de vara med och konkurera om de kunder som kör Freesync, men deras skärmar med Freesync får inte bli alltför bra.

Ja det är ett jäkla ryggdunkande :/ Är acer med ett hörn med? Var väl bara ASUS som fick förtur?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Blev nog blandat lite med kHz och Hz samt H och V sync!
Scanning Frequency Scanning Frequency H: 30-83 KHz (30-160 KHz DVI-D) / V: 50-76 Hz (50-146 Hz DVI-D)
http://aoc-europe.com/en/products/specification/g2460pf

Förresten var anger dom för område för Freesync?

Edit: Tror jag hittade den som har problem med kHz (H-sync) och Hz (V-sync), Adam Simmons...
https://pcmonitors.info/aoc/aoc-g2460pf-and-g2770pf-freesync-...

Tydligen ska 144Hz vara standard men man kan överklocka den till 160Hz och adaptive sync ska fungera från 30 - 160, kanske inte så relevant, men häftigt ändå.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Ja det är ett jäkla ryggdunkande :/ Är acer med ett hörn med? Var väl bara ASUS som fick förtur?

Nu blir jag lite osäker, får kolla upp, om Acer var med eller inte.

Acer verkar i alla fall satsa rätt hårt på G-sync, misstänker att de varit med.
https://en.wikipedia.org/wiki/G-Sync

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Tydligen ska 144Hz vara standard men man kan överklocka den till 160Hz och adaptive sync ska fungera från 30 - 160, kanske inte så relevant, men häftigt ändå.

Hmm...
Var hittar du uppgiften att den kan överklockas till 160Hz???
Samma när det gäller adaptive sync?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Frågan är hur långt ner exempelvis denna skärm skulle kunna gå med detta: http://www.guru3d.com/news-story/owners-of-freesync-monitors-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Tydligen ska 144Hz vara standard men man kan överklocka den till 160Hz och adaptive sync ska fungera från 30 - 160, kanske inte så relevant, men häftigt ändå.

Åter ingen, var hittar man en källa på att den kan överklockas toll 160Hz och då även att adaptive sync ska fungera från 30 - 160?

Jag lyckas inte hitta någon, om det nu inte är "Adam Simmons" blandning av kHz och Hz... Som inte är trovärdig!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Åter ingen, var hittar man en källa på att den kan överklockas toll 160Hz och då även att adaptive sync ska fungera från 30 - 160?

Jag lyckas inte hitta någon, om det nu inte är "Adam Simmons" blandning av kHz och Hz... Som inte är trovärdig!

Det var väl denna jag läste först på ocn. Men sen dess har Britterna testat skärmen ordentligt gällande överklockning. Bra tråd förövrigt om man är intresserad av skärmen.

Lät bra på pappret men verkligheten var hård. Tveksam produkt som den är i nuläget. Bättre firmware behövs nog.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Det var väl denna jag läste först på ocn. Men sen dess har Britterna testat skärmen ordentligt gällande överklockning. Bra tråd förövrigt om man är intresserad av skärmen.

Lät bra på pappret men verkligheten var hård. Tveksam produkt som den är i nuläget. Bättre firmware behövs nog.

Tråden är bra! Helt rätt

Det från ocn är ju baserat på "Adam Simmons" blandning av kHz och Hz... Som inte är trovärdig!
Posten hänvisar till /pcmonitors.info..

Märk att postaren PCM2 är "Adam Simmons" som verkligen försökt att försvara missen med kHz och Hz, men det är ju bra att han kryper till korset

Sen får jag nog säga att området han lyckas få till fungerande Freesync i din länk gällande överklockning. är rätt imponerade, 48-146Hz är verkligen inte illa!

Däremot så skulle det nog varit önskvärt och mer realistiskt om den klarat ner till 40Hz eller strax under, speciellt om man ser till det köp segment som skärmen vänder sig till (budget). 146Hz kanske inte ens är nåbart för dom flesta på budget, men ändå en snygg bonus...
Om man nu ska lita på "Adam Simmons", vilket ju är upp till var och en. Hur som så gillar jag hacket som blivit känt

Ny firmware brukar tyvärr lova mycket och hålla lite, något jag lärt mig över åren. Men nog hoppas man, var gång...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tråden är bra! Helt rätt

Det från ocn är ju baserat på "Adam Simmons" blandning av kHz och Hz... Som inte är trovärdig!
Posten hänvisar till /pcmonitors.info..

Märk att postaren PCM2 är "Adam Simmons" som verkligen försökt att försvara missen med kHz och Hz, men det är ju bra att han kryper till korset

Sen får jag nog säga att området han lyckas få till fungerande Freesync i din länk gällande överklockning. är rätt imponerade, 48-146Hz är verkligen inte illa!

Däremot så skulle det nog varit önskvärt och mer realistiskt om den klarat ner till 40Hz eller strax under, speciellt om man ser till det köp segment som skärmen vänder sig till (budget). 146Hz kanske inte ens är nåbart för dom flesta på budget, men ändå en snygg bonus...
Om man nu ska lita på "Adam Simmons", vilket ju är upp till var och en. Hur som så gillar jag hacket som blivit känt

Ny firmware brukar tyvärr lova mycket och hålla lite, något jag lärt mig över åren. Men nog hoppas man, var gång...

Ja skärmen höll inte riktigt vad den lovade. Ingen 'overdrive' i 144Hz och värst av allt klarade den inte (utlovade?) 30Hz minimum i adaptive sync. Det där med överklockningen var ett rykte med dålig sanningshalt och inget man borde göra med en skärm ärligt talat.

Det var väl detta man väntade sig fast med en lägre prislapp. Kanske borde man bara vänta till VR istället.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Ja skärmen höll inte riktigt vad den lovade. Ingen 'overdrive' i 144Hz och värst av allt klarade den inte (utlovade?) 30Hz minimum i adaptive sync. Det där med överklockningen var ett rykte med dålig sanningshalt och inget man borde göra med en skärm ärligt talat.

Det var väl detta man väntade sig fast med en lägre prislapp. Kanske borde man bara vänta till VR istället.
https://www.youtube.com/watch?v=9rT9KFVAHvc

Ja den är ju helt klart något!

Samtidigt så kommer frågan, om nu ett mindre okänt företag kan göra en monitor med bra freesync område på 30-144Hz.
Varför gör inte dom större samma sak?
Ser inte att det saknas kunskap, så vad är det som är orsaken?
Visst denna monitorn ligger ju översatt till svenska priser på 3300~3500kr, vilket ju fortfarande är ett bra pris när man ser på området 30-144Hz. Ja nu sa dom ju att det blev lite problem med att panelen börjar att flimra/blir mörkare när den närmar sig 30Hz, vilket säkert beror på att dom är på gränsen för vad kristallerna i panelen klarar.
Så visst kan det vara en oem panel som dom överklockat området på, men oavsett dom verkar ju garantera området, och den har ju garanti som borde borga för en livslängd på 3 år...

Får verkligen tacka för youtube länken, var riktigt kul att äntligen få se en freesync monitor med ett bra område

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Jäklar. Tänkte jag skulle få fingrarna ur och byta ut den drygt 4 år gamla billiga Samsungskärmen jag har och körde på med en AOC G2460VQ6 då jag inte ville slänga ut för mycket pengar men nej. Jag kommer inte överens med den. Döda pixlar (USEL kvalitetskoll??) och jag tycker det är jobbig bild, jobbigt för ögonen. Trots att den ska "skydda" ögonen. Tyvärr glömde man allt annat på panelen förutom anti-blue filtret tror jag.

Faktiskt väldigt besviken. Trodde AOC skulle borga för viss kvalitet, även om jag förstår att den är superbillig (prisvärd?).

Blir att skicka tillbaka skiten och leta något annat. Är det fortfarande Acer XG270HU som gäller om man vill ha en hygglig gamingskärm med Freesync till hyggligt pris eller finns det något annat (för under säg 5000:- ) som man bör satsa på?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lars Kongo: XG270HU är mellan tumme och pekfinger samma skrot och korn i frågan om TN-panel. Risken är att den upplevs lika jobbig. Men är det bara inte så enkelt att du kör med för hög ljusstyrka?

Vill du få en markant skillnad i panelkvalitet och dessutom Freesync är det Asus MG279Q som ligger närmast till hands. Lägre pris än så och det är TN-paneler med Freesync eller skärmar vilka inte har Freesync. Fast detta är förhoppningsvis endast en tidsfråga innan det finns flera alternativ.

Permalänk

Tack för input, uppskattas!!

Skrivet av Laxpudding:

@Lars Kongo: XG270HU är mellan tumme och pekfinger samma skrot och korn i frågan om TN-panel. Risken är att den upplevs lika jobbig. Men är det bara inte så enkelt att du kör med för hög ljusstyrka?

Nja. Säkert GÅR det att ställa in bättre. Har redan ställt ner ljusstyrkan massor men det är inte bara det, jag blir liksom aldrig nöjd med inställningarna. Har fipplat i flera dagar men varje gång jag sätter mig så börjar jag fippla med inställningarna igen för att det inte riktigt "passar". Vill inte minnas att jag någonsin höll på så med min gamla skärm, även om det är en riktigt billig skit-skärm i jämförelse så var det ändå rätt så lätt att hitta en fungerande inställning. Den här skärmen tycker jag är jättesvår att få till det riktigt bra på.

Skrivet av Laxpudding:

Vill du få en markant skillnad i panelkvalitet och dessutom Freesync är det Asus MG279Q som ligger närmast till hands.

Jag var riktigt sugen på en sån ända tills jag började läsa de många usla recensioner den har fått på prisjakt t ex. Verkar vara samma skrot och korn som AOC,n jag för närvarande "testar". Rena lotteriet om det är rent skit eller en kanonskärm man får skickat till sig. Konstigt att skärmar i den här klassen håller så pass låg kvalitet? De borde ju inte var SÄMRE än standard-budget-skärmar menar jag men det verkar ju nästan så?

Skrivet av Laxpudding:

Fast detta är förhoppningsvis endast en tidsfråga innan det finns flera alternativ.

Ja, det kanske är så. Kanske är så att jag helt enkelt får lugna mig med skärmbytet en stund till något vettigt kommer.. :/

Permalänk
Medlem

Angående det med överklockning av skärmen så har jag (lite sent) svarat Simmons kompis och sågat deras bortförklaring, eller mer rätt att dom helt skyller uppgifterna på AOC.
Testar dom monitorer och har varsin sida om monitorer och grafikkort så borde dom upptäcka liknande felaktigheter direkt på pappret.
Hur som så är dom nog inte glada på mig

Förstod att Simmon och Baker är kompisar av Eddy Baker svar på 144 Hz Monitors
http://www.144hzmonitors.com/monitors/aoc-releases-two-144hz-...

Kände bara att jag behövde lugga dom lite då folk litar på deras tester

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!