Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem

65" 4K utan tvekan, med den storleken på TV så bör du gå upp på den upplösningen.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Definitivt 4K 65" om man frågar mig.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur användandet ser ut. Jag använder min 65" till dator och spel förutom vanligt tv/filmtittande och då är låg input lag viktigt. Sen om inte datorn/konsollen klarar 4K på ett bra sätt så blir det ju en uppskalad bild vilket inte heller är att föredra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Relevant information för att kunna svara på frågan saknas, vilket gör att man måste ifrågasätta de tidigare uttalandena...

Relevant information? Jodå... Avståndet till TV'n. Utan den informationen kan man snacka sig blå i huvudet för att det ena är bättre än det andra.
Men det är ju skönt att de båda ovan är tvärsäkra i sina uttalanden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

tänkte köra tvn med två 980 ti , funderar lite på att det är på rea 15,999kr känns rätt pris , undrar hur blir det med filmer? finns ju ingen 2160p ute just nu , utan netflix....

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem

Innan du köper en 4K TV så bör du kolla att den klarar 3840x2160 @ 60hz 4:4:4 subsampling via HDMI fr dator annars får du bara ut 30hz och sämre färger/skärpa.

Min LG 65" 4K klarar detta, därför jag valde just den.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

@knoxz: finns det några i 10000kr klassen eller neråt som fixar de? Har letat så mycket att jag blivit galen tror jag

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Då blir den nog max 55" eller nått om du skall under 10000kr, personligen skulle jag inte vilja ha en 4K tv under 65" då många menyer och typsnitt blir så jäkla små och svårtydda på vanl tv tittar avstånd. Sitter på ca 3.5m från min och det är drygt ibland, Har visserligen ändrat till 200% för skalningsnivå och det funkar ganska bra men endel menyer påverkas inte och blir jäkla små.

Här står väll om några som skall klara det ovanstående, bara att google på uhd hdmi 60hz 4:4:4 så hittar du säkert nått.
https://forums.geforce.com/default/topic/778627/geforce-900-s...

Edit*
Netonnet har en 55" LG 4K TV för 9990 men den klarar inte av 4K@60hz 4:4:4, bara 4K@60hz 4:2:0 vilket ger otydligare bild.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

@warzeta:

du kan inte tänka dig något annat fabrikat utöver Samsung?

Själv så har jag fått en uppfattning av att Sony, LG och Panasonic har än bättre, naturligare och mer behaglig bild än Samsung som brukar vara rätt så skarpa i färgen och ljusstarka vilket gör bilden onaturlig. Det kan vara så att de bekanta jag har med Samsung tv-apparater samt de elektronikkedjor som har butiks exemplar inte kalibrerar bilden så att den blir behaglig och naturlig utan rätt så överdrivet skarp jämfört med den Sonyn jag är van vid hemma.

Om du kan tänka dig att gå ner till en 55" 4K tv så tror jag att denna från Panasonic kan vara bra. Den har IPS panel och bakbelyst led istället för edge led vilket bör ge en bra bild med hyfsad kontrast samt att den även har displayport 1.2a vilket bör göra så att du kan få ut 4K @ 60Hz utan problem från dina grafikkort. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2827600

EDIT: Panasonic tvn ska även klara 4K @ 60HZ 4:4:4

EDIT 2: Panasonic har även en 65" tv med lite färre anslutningar men som klarar 4K @ 60Hz 4:4:4 via alla hdmi portar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3239311

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Köpte den billigaste 1080p 65":aren på marknaden och är supernöjd

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@b3h4ppyn0w: blev ingen samsung pga inga 3d pga har ett 3d bluray med massa filmer, ska titta på den panasonic men om jag inte mins fel så finns ingen hevec på den panasonic eller netflix 4k? hur är det med bilden hos panasonic själv sålde min gamla philips 58 tums 4k pga 30hz

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Avstängd

I den prisklassen finns det i dagsläget ingenting som slår denna när det gäller bildkvalitet.

Mindre men väldigt mycket bättre. Finns även i en billigare böjd modell. Personligen föredrar jag dock platta skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

I den prisklassen finns det i dagsläget ingenting som slår denna när det gäller bildkvalitet.

Mindre men väldigt mycket bättre. Finns även i en billigare böjd modell. Personligen föredrar jag dock platta skärmar.

dock att spendera 25k på en 1080p skärm i dagens läge där till och med 8k börjar komma känns som att betta på en utdöende teknik.
ska man lägga den summan ska man se till för framtiden, och då hade jag personligen hellre lagt det på en 4k tv

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

dock att spendera 25k på en 1080p skärm i dagens läge där till och med 8k börjar komma känns som att betta på en utdöende teknik.
ska man lägga den summan ska man se till för framtiden, och då hade jag personligen hellre lagt det på en 4k tv

Vad kommer 4k filmer att kosta?
När kommer det första 4k filmerna?
När kommer det första 4k spelarna?
Vad kostar det första 4k spelarna?

8k? Bara för att någon nämner det här eller där så betyder det inte att det kommer.
Inget fel på en 1080p tv alls.
4k är på sätt o vis meningslöst. Iaf tills dess att det har kommit spelare o filmer som går att köpa. Sen får man ju vara beredd på att betala överpris i början som med allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

@b3h4ppyn0w: blev ingen samsung pga inga 3d pga har ett 3d bluray med massa filmer, ska titta på den panasonic men om jag inte mins fel så finns ingen hevec på den panasonic eller netflix 4k? hur är det med bilden hos panasonic själv sålde min gamla philips 58 tums 4k pga 30hz

Varför ingen 55" oled? Antar att du är ute efter minst 65"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

finns ju ingen 2160p ute just nu , utan netflix....

Netflix UHD kör däremot så låg bitrate att det inte gör UHD till rätta, deras FHD bitrate är hyfsad men deras UHD är inte bra ännu. Detta är däremot en subjektiv åsikt, men jag är långt ifrån ensam att tycka så.

Håller med Emil här på SC redaktionen som säger att det ännu inte finns en enda tjänst som erbjuder "bra" FHD stream utan dem är alla bara "acceptabla". (Sorry om jag inte citerar honom exakt korrekt, orkar inte leta upp när han sa det) Exempelvis så är det markant bättre att sätta på UHD upplösning på sina streams även om man kör FHD enbart pga den högre bitrate man får utav UHD streams.

Dold text

Men utöver det, tycker att om du ska köpa en TV idag så är det UHD som är att föredra i dem flestas fall. Även om materialet inte finns ännu så kommer det. Se bara till att om du skaffar en UHD skärm att den har HDMI 2.0 eller DP 1.2. Om jag minns rätt finns det skärmar som är "UHD" men inte kan tag emot UHD data utan kan endast skala FHD... Sedan vill du även ha en schysst panel, sitter hellre på en bra FHD panel än en kass UHD panel. Har inte kollat upp dem två modellerna du länkade så kan inte säga något om dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

dock att spendera 25k på en 1080p skärm i dagens läge där till och med 8k börjar komma känns som att betta på en utdöende teknik.
ska man lägga den summan ska man se till för framtiden, och då hade jag personligen hellre lagt det på en 4k tv

Det kan man ju satsa på om man vill det, absolut. Själv föredrar jag att betala för en överlägsen bildkvalitet istället för att betala för det fyrdubbla antalet pixlar som man ändå väldigt sällan kommer att ha någon nytta av (om man inte är en filmfantast och/eller använder TV'n som skärm till datorn).

Allt material som är i upplösningar upp till 1080p, typ 99% av allt material som finns att tillgå i dagsläget, ser sämre ut på valfri TV med 4K-upplösning än på den TV jag länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Det kan man ju satsa på om man vill det, absolut. Själv föredrar jag att betala för en överlägsen bildkvalitet istället för att betala för det fyrdubbla antalet pixlar som man ändå väldigt sällan kommer att ha någon nytta av (om man inte är en filmfantast och/eller använder TV'n som skärm till datorn).

Allt material som är i upplösningar upp till 1080p, typ 99% av allt material som finns att tillgå i dagsläget, ser sämre ut på valfri TV med 4K-upplösning än på den TV jag länkade till.

Håller med.
Egentligen så är det fel tillfälle o handla tv nu skulle jag säga.
Annars så skulle jag säga OLED, 21:9 eller nån billigare 55-65" 1080p.

Permalänk
Medlem

@Sensuella Sven: priset =P ej över 17000 hehe
@Jonathanknet tycker att oled har skit bra bild , men priset...
@philipborg hade en philips 4k som kunde ej ta emot 4k innan och bara 30hz!
@Jonathanknet vill ha minst 65 tums eller mer

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Bildexpert 📺

TS jämför en 65-tummare från 2015 med en 75-tummare från 2014. I grunden är det samma kvalitetsnivå och båda ingår i Samsungs stora volymsäljarserie, 6-serien. Skillnaden är antagligen större mellan olika exemplar än att den ena modellen skulle vara bättre eller sämre än den andra. Det är ur bildkvalitetssynpunkt hugget som stucket.

Det som talar emot 75 tum är avståndet. 75-tums VA-panel innebär problem med betraktningsvinklar. TV:ns hörn blir tydligt ljusare/mörkare trots ganska hyfsade avstånd, 3-4 meter rakt framför panelen. Många är däremot lyckligt omedvetna om sådana fenomen, så det är en personlig fråga. Men är man medveten kan det blir rätt störande och det är en av de vanligaste klagomålen och orsaker till 14-dagarsreturer.

Samma sak gäller även 65-tummaren, men det blir verkligen tydligare med 75 tum på typiskt "soffavstånd".

Permalänk
Medlem

Om du kommer över 50" så skulle jag säga att 4k res är ett måste. Så 65" 4k lätt i detta fall. Finns ingen anledning att köra 75" i 1080p.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: 4K-Bluray kommer i slutet av 2015. Alla spel går att spela i 4K. Kommer ändå själv att vänta med inköp, 4K OLED är ännu för dyra...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpt en UHD idag utan HDR. Billigaste med HDR verkar ligga på 21k och är Samusngs JU7 serie.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Om du kommer över 50" så skulle jag säga att 4k res är ett måste. Så 65" 4k lätt i detta fall. Finns ingen anledning att köra 75" i 1080p.

Antar du skojar när du kommer med påståendet om att det skulle vara ett måste med 4k över 50" när du inte ens vet vilket avstånd han har fram till tv'n?

Nu har det väl kommit en del nytt på lcd fronten, men för något år sedan fick 4k skärmarna storstryk av fullhd oled och plasma. Så man kan väl säga att det är mer än upplösningen som gör bilden.

Personligen så hade jag avvaktat i dagsläget. Köpt en billig fullhd och och hållt ögonen på 4k OLED och klippt till när de dippar i pris, då kanske det till och med finns material att spela upp på den

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Antar du skojar när du kommer med påståendet om att det skulle vara ett måste med 4k över 50" när du inte ens vet vilket avstånd han har fram till tv'n?

Utgick ifrån att han har cirka 3 meter som alla andra. Men 10m hade jag sagt samma sak. Och, ja, det kanske är lite att ta i, men 75" i 1080p är ingen trevlig syn.

Skrivet av Fade:

Nu har det väl kommit en del nytt på lcd fronten, men för något år sedan fick 4k skärmarna storstryk av fullhd oled och plasma. Så man kan väl säga att det är mer än upplösningen som gör bilden.

Detta är inte för ett år sedan, detta är nu. Och OP länkar inte en oled eller plasma. Så det är OT.

Jag finner ingen anledning att inte köpa 4k res. Nästa generation spelkonsoler kommer definitivt ha stöd för 4k res samt att mer och mer för varje dag släpps i 4k. Inom 1-2 år kommer det vara standard på ex netflix osv skulle jag tippa på. Så att köpa en 1080p TV nu är väldigt dumt och dålig timing.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Mitt tips: Ta en hyfsat billig fullHD tv idag +65"(om bilden är tillräcklig bra i ditt tycke), och vänta med att köpa 4K tills OLED eller annan teknik kommit ner i rätt prisbild. Kontrollera dock input lag som jag tidigare nämnde (om det nu är viktigt för dig). Jag sitter ca 3m ifrån min 65" plasma TV och jag tycker det fungerar utmärkt som både spel/film/datorskärm. Skall tilläggas att jag kör med större ikoner osv än normalt för att inte allt skall bli för smått på det avståndet. Hade det varit 4K upplösning hade ikonerna i princip sett ut som prickar på det avståndet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Den här LG 65" 4K teven verkar klara 3840x2160 @ 60hz 4:4:4 enl manualen och har IPS panel med bra betraktningsvinklar (178/178) och kostar 15990 på netonnet ,Finns en recension på netonnet, kolla vad det står där om pc/delay.

LG 65UF675V
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/63tumochstorre/lg-65u...

Manual här, läs på sidan 13.
http://www.lg.com/se/support-produkt/lg-65UF675V

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Antar du skojar när du kommer med påståendet om att det skulle vara ett måste med 4k över 50" när du inte ens vet vilket avstånd han har fram till tv'n?

Jag påtalade behovet av avståndsinformation tidigt, men förståsigpåare har inte låtit sig hindras av det...

Skrivet av xcluzive:

Utgick ifrån att han har cirka 3 meter som alla andra. Men 10m hade jag sagt samma sak. Och, ja, det kanske är lite att ta i, men 75" i 1080p är ingen trevlig syn.

På 10m håll hade du inte sett skillnaden, vilket gör att din rekommendation måste ses som grundad i förutfattade meningar, och fördomar.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Relevant information för att kunna svara på frågan saknas, vilket gör att man måste ifrågasätta de tidigare uttalandena...

Relevant information? Jodå... Avståndet till TV'n. Utan den informationen kan man snacka sig blå i huvudet för att det ena är bättre än det andra.
Men det är ju skönt att de båda ovan är tvärsäkra i sina uttalanden.
B!

Som man frågar får man svar....
Personerna som var tvärsäkra på sina svar svarar efter sina referenser och har därmed helt rätt i att vara tvärsäkra eftersom frågan var formulerad som den var.