hur många gånger lagra en WD extern?

Permalänk
Medlem

hur många gånger lagra en WD extern?

Jag köpte en WD extern hårddisk i somras och la in en massa saker på den. Men det finns fortfarande mycket utrymme ledigt på den. Kan jag lägga in nya saker nu? Hur många gånger kan man göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petrzik:

Jag köpte en WD extern hårddisk i somras och la in en massa saker på den. Men det finns fortfarande mycket utrymme ledigt på den. Kan jag lägga in nya saker nu? Hur många gånger kan man göra det.

Du kan lägga in nytt till den är helt fylld eller slutar att fungera.Antalet gånger är en fråga om livslängd på hårddisken.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Förresten, det finns inget tillval längre på menyn att mata ut, så jag får dra ur sladden helt enkelt som den är. Antar att det är för att den placeras i kategorin hårddiskar istället för enheter med flyttbara lagringsmedia.

Permalänk
Avstängd

@Petrzik:
Du får nog lägga till lite info nu. Är det en Usb enhet??

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@S-OD:

Ja, extern hårddisk med usb-kabel.

Jag hittade frågan här
http://www.alltomwindows.se/forum/topic/28038-mata-ut-finns-i...

"När jag använder vanliga usb-stickor kan jag välja "mata ut" när jag ska ta ur stickan ur datorn, men när jag använder min externa hårddisk finns det inte det alternativet. Jag har följt några guider jag hittat om problemet med inte kommit på någon"

"Det är bara att dra ut den. Det där med mata ut-kravet försvann med Vista."

Permalänk
Avstängd

@Petrzik: Ja det där med att mata ut är som att få veta vilken jultomte som kommer nästa år. Risken med att bara dra ut sladden är att det kan finnas ström som går fel väg när du gör det. Men genom egen erfarenhet så skulle jag säga att du inte behöver oroa dig. Det viktiga är att du inte plötsligt bryter strömmatningen till din separata hdd. Om disken är drabbad av virus eller annat skit så kan den ligga och jobba hela tiden och då kan det vara svårt att få mata ut läget att fungera.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@S-OD:

men den här hårddisken, liksom ett par usb-stickor jag har, visas som hårddiskar och inte som flyttbara enheter. Alltså finns inget mata-ut-alternativ.

Det kanske ska vara så?

Permalänk
Avstängd

@Petrzik: Att en Usb sticka inte visas som en extern källa verkar suspekt.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@S-OD:

Det är vanligt efter vad jag läst när jag sökte på det. Vanligt att externa hårddiskar och usb-stickor visas som hårddiskar och inte som flyttbar lagringsmedia.

Jag har för mig att en usb-sticka som hade mata ut-alternativet på min dator inte hade det på min flickväns dator och hon sa att hon drar ut usb-stickan utan att först trycka på mata ut - eftersom det inte finns något sånt alternativ. Och det är alltså samma ubs-sticka som har det alternativet på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrzik:

"Det är bara att dra ut den. Det där med mata ut-kravet försvann med Vista."

Direkt felaktigt. "Mata ut" kravet har med att göra om saker och ting skrivs direkt till disken, eller om man har (av)aktiverat skriv-cache till enheten eller inte. I min dator är alla diskarna, inklusive systemdisken, listade under "Säker borttagning av maskinvara och Mata ut media", samt alla USB enheter trillar in i den kategorin när de ansluts. Telefoner, USB minnen, externa HD's, allt.
Windows 7.

Och, bara för sakens skull. Jag skulle verkligen inte rekommendera att man plockar bort en enhet fysiskt medan den skrivs till. Det är för övrigt allt den funktionen gör. Ser till så att skriv-cachen är tom, och enheten är redo för att kopplas bort.

Skrivet av S-OD:

Risken med att bara dra ut sladden är att det kan finnas ström som går fel väg när du gör det.

Den funktionen påverkar inte huruvida det är ström på kabeln eller inte. För övrigt är kontakten konstruerad så att datapartet (i mitten) får kontakt efter att enheten fått ström, (matning, och nolla) just för att inte kontakten ska gå att sätta i lite snett, och få spänning på trådar där det inte ska vara det...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@Petrzik: Det viktiga är att mata ut funktionen skall förändra något med strömmatningen för att säkerställa strömöverslag. Jag har haft samma problem själv som du beskriver,men det har då varit virus som gjort det omöjligt för windows att mata ut. Om du inte ser mata ut funktionen så kan det vara så att det hela tiden skrivs till ditt usbminne och då är det något som inte står rätt till.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@S-OD:

Nej, att mata ut-funktionen inte finns beror på att den externa hårddisken visas som en lokal hårddisk, och detta är vanligt.

https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=QKgJVtvfC4KA8QfsnLG4BA&gw...

Permalänk
Avstängd

@Petrzik: Okej vi kan väl börja om. Din fråga var om antalet skrivningar stämmer det? Och du sa även själv att det var en hdd, så självklart ser systemet det som en hdd som inte kan matas ut.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@S-OD:

antalet skrivningar fick jag svar på.

Det är en extern Hd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@S-OD:

antalet skrivningar fick jag svar på.

Det är en extern Hd.

Antalet skrivningar är i princip obegränsat på en hdd, den slits däremot rent mekaniskt när den är i drift eftersom den har rörliga delar med lager.

Att inte använda säker borttagning skapar sällan några hårdvaruproblem men det kan ge enorma problem med filsystemet eftersom det kan ligga efter med cacheer och operativsystemet kan ha öppna filer, ett journalgörande system typ ntfs är säkrare men det hjälper inte mot alla typer av fel som kan uppstå, om du inte får upp säker borttagning bör du absolut inte koppla loss kabeln från disken utan att först helt stänga av datorn, gör du på nått annat sätt riskerar du att korrumpera filsystemet om inte allt vad cacheer är inaktiverade på enheten, inaktiverar man dem så sjunker hastigheten.

Om det gäller win så >

Varning
Du kan förlora data och systemet kan bli instabilt om du kopplar från eller matar ut en enhet som stödjer säker borttagning utan att först varna systemet genom att använda programmet Säker borttagning. Om du exempelvis kopplar från en enhet medan data överförs, är det troligt att data går förlorade. Men om du använder Säker borttagning, kan du varna systemet innan du kopplar från eller matar ut en enhet, och då går inga data förlorade.


OBS
På flyttbara lagringsenheter som går att ta bort säkert medan datorn är på, inaktiverar datorn skrivningscacheminnet om inget annat anges. Det sker för att enheterna ska kunna tas bort utan att data går förlorade.

https://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc770831.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

ligga efter med cachéer?

Permalänk
Medlem

@Petrzik:

men varför i helvete hamnar den externa hårddisken i kategorin lokal disk. Detta är ju dessutom vanligt.

Permalänk
Medlem

Hmm. Så här är inställningarna för min externa hårddisk

http://oi59.tinypic.com/2elb6lx.jpg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

Hmm. Så här är inställningarna för min externa hårddisk

http://oi59.tinypic.com/2elb6lx.jpg

Det verkar som om cacheerna är inaktiverade för den enheten, jag har tvärt om interna diskar synliga under säker borrtagning eftersom systemet stödjer hotswap.

Jag har för mig att standardinställningen i win annars är att cacheerna kan släpa 30 sekunder, dessutom så kan det tillkomma diverse problem med öppna filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

men det betyder alltså att det inte gör något att jag tar ut hårddisken utan att först klicka på "mata ut" eftersom den är inställd på snabb borttagning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe:

men det betyder alltså att det inte gör något att jag tar ut hårddisken utan att först klicka på "mata ut" eftersom den är inställd på snabb borttagning?

Nej det innebär att cacheerna är avstängda så att filsystemet förhoppningsvis inte blir korrumperat, problemet med ev öppna filer finns kvar men det leder bara till möjliga dataförluster och påverkar inte filsystemet så det är upp till de program som är aktiva mot disken att hantera det.
Om du är det minsta osäker/orolig så stäng av datorn på riktigt eller låt bli att röra en inkopplad lagringsenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

som sagt, inte mitt fel, eftersom externa hårddiskar tenderar att visas som lokala, och därmed inte ha mata ut-valet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe:

som sagt, inte mitt fel, eftersom externa hårddiskar tenderar att visas som lokala, och därmed inte ha mata ut-valet.

Men de kopplar inte loss kablarna själva, om du är osäker så stäng av eller låt bli kablarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

vad menas med dataförluster?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe:

vad menas med dataförluster?

Att information försvinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej det innebär att cacheerna är avstängda så att filsystemet förhoppningsvis inte blir korrumperat...

Ingen vill ha ett politiskt korrumperat filsystem

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe:

som sagt, inte mitt fel, eftersom externa hårddiskar tenderar att visas som lokala, och därmed inte ha mata ut-valet.

Jag skulle snarare oroa mig för att disken får halvt färdigskrivna filer på sig snarare om "vems felet är". Tror dock inte det är ett stort problem så länge du ser till att inget program använder disken när du rycker den.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hjälpsam

Har själv varit med om samma problem, se till att vänta ett rejält tag efter det att du skrivit till den innan du drar ut kabeln, då bör det vara säkert.
edit Eftersom du inaktiverat skrivcache behöver du nog inte vänta speciellt länge, se bara till att inte dra ut den när du skriver till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@e1m1:

Alltså, jag rycker ju inte kabeln när jag har en fil öppen eller kopierar till hårddisken.

Förresten, jag har nog aldrig tryckt på mata ut när jag tagit ut min digitalkamera och smartphone, och det har inte hänt nåt med dom.

Permalänk
Medlem

Det där fenomenet brukar uppstå när man råkat rycka disken när det varit inkopplad och något är korrupt i filsystemet, antingen på USB-disken eller systemdisken vilket i båda fallen får systemet att tappa bort om disken är extern eller intern.

Det bästa är om du kopierar ut allt från USB-disken och sedan nollställer den med killdisk eller dd och skriver nollor över hela disken. Efter en omformatering så kan du se om den blir extern enhet igen.

Det kan även vara den inbyggda kontrollern som har fått en jumper ändrad eller något defekt på kontrollerkortet som orsakar problemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon