Raptor vs ssd vs WD black

Permalänk
Medlem

Raptor vs ssd vs WD black

Fick en 160gb Raptor disk av en kompis som knappt snurrat 274dagar.

OS ligger på ssd och spelen ligger på en black 1tb. Skulle det ens vara värt att stoppa in denna lilla raptor och lägga spelen man spelar mest?
Eller blir det bara en sån liten skillnad i laddtider så mödan ej är värd?

Alltid velat haft en raptor...innan ssd blev poppis...och nu när man har en så känns det som lite utdaterat

Permalänk
Entusiast

Det kan bli en liten skillnad mot din WDB disk, svårt att säga dock beroende på vilken raptor disk det är.
Tänk också på att raptor diskar inte är tysta.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det kan bli en liten skillnad mot din WDB disk, svårt att säga dock beroende på vilken raptor disk det är.
Tänk också på att raptor diskar inte är tysta.

Har kopplat in den via usb nu...ligger på bordet och snurrar. Låter inte sådär jättemycket faktiskt.
Den är från 1jan 2009 om det kanske säger något i prestanda?
står WD1600HLFS.

Stoppar väl in den som en kul grej.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tornex:

Har kopplat in den via usb nu...ligger på bordet och snurrar. Låter inte sådär jättemycket faktiskt.
Den är från 1jan 2009 om det kanske säger något i prestanda?
står WD1600HLFS.

Stoppar väl in den som en kul grej.

Hade jag varit du så hade jag gjort samma sak, i med disken och testa. Alltid kul med nya grejer.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Hade jag varit du så hade jag gjort samma sak, i med disken och testa. Alltid kul med nya grejer.

Den heter Western Digital WD1600HLFS-75G6U1 mer exakt.

Ja kul med nya grejer! Då kan man nästan säga att "vtec just kicked in yo" med denna lilla disk i burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Har kopplat in den via usb nu...ligger på bordet och snurrar. Låter inte sådär jättemycket faktiskt.
Den är från 1jan 2009 om det kanske säger något i prestanda?
står WD1600HLFS.

Stoppar väl in den som en kul grej.

Inte värt att använda en sådan gammal raptor disk.
De är mycket segare än en modern 7200rpm disk.

Hitta på något roligt med den om du vill. Men den är nästintill helt värdelös idag. Lite utrymme. Högljud, och seg emot dagens hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tornex:

Den heter Western Digital WD1600HLFS-75G6U1 mer exakt.

Ja kul med nya grejer! Då kan man nästan säga att "vtec just kicked in yo" med denna lilla disk i burken

Se till att använda vibrationsdämpande montering till disken bara.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte värt att använda en sådan gammal raptor disk.
De är mycket segare än en modern 7200rpm disk.

Hitta på något roligt med den om du vill. Men den är nästintill helt värdelös idag. Lite utrymme. Högljud, och seg emot dagens hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Kopierade en större fil (via usb 3.0) och den skriver inte så snabbt...

Om jag gör liknande med black disken så är det högre skrivhastighet.
Så ja! som du säger. Den är kanske helt värdelös.

Permalänk
Medlem

SSD är ju skjut snabba Usain Blot får passa sig, och minst lika tyst som en silvertejpad mun.

Jag hade själv en en Raptor disk för ca 12år sen 10.000rpm så den lät som tusan när den jobbade men visst märkte jag en viss skillnad på laddtider i spel DÅ jämfört med en 7200rpm, vet dock inte hur bra de står sig idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

SSD är ju skjut snabba Usain Blot får passa sig, och minst lika tyst som en silvertejpad mun.

Jag hade själv en en Raptor disk för ca 12år sen 10.000rpm så den lät som tusan när den jobbade men visst märkte jag en viss skillnad på laddtider i spel DÅ jämfört med en 7200rpm, vet dock inte hur bra de står sig idag.

Du är medveten om att silvertejp över någons mun är helt värdelös om man vill få tyst på något va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Se till att använda vibrationsdämpande montering till disken bara.

Du tänker på Raptor. Detta är en Velociraptor, dessa är tysta och vibrerar inte så mycket. Ingen av de 6 stycken jag ägt i all fall. De blir dock väldigt varma, därav den påskruvade kylflänsen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du tänker på Raptor. Detta är en Velociraptor, dessa är tysta och vibrerar inte så mycket. Ingen av de 6 stycken jag ägt i all fall. De blir dock väldigt varma, därav den påskruvade kylflänsen.

Där kan du ha sagt något.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Raptor hade inte heller så imponerande burst rate ens när de var nya. Grejen med Raptor var den höga random seek / read/write. Så att använda en Raptor som mediadisk är ganska värdelöst. OS och program är det som gäller.

Saken är att överföringshastigheter ökar ju större en hårddisk blir pga den tätare lagringen, och denna ökning väger efter ett tag upp för de långsammare söktiderna. Så din 1TB disk är nog i slutändan snabbare än den där Raptorn.

Velociraptor kan jag inte uttala mig om, det var "efter min tid".
Hittade inte din disk, men detta kan kanske ge dig en fingervisning: http://www.storagereview.com/western_digital_velociraptor_wd3...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem