Permalänk

Köpråd till en okunnig kille (TV)

Hej!

Om en månad går flyttlasset till den nya lägenheten, första gången jag flyttar till något eget. Då jag bott hemma i en mindre lägenhet så har jag aldrig haft rum för någon tv, samt att jag suttit mycket framför datorn och i sin tur lett till att jag inte varit intresserad utav en TV. Dock är det nu tid för mig att införskaffa mig en.

- Jag tänker mig en tv mellan 48-55 tum

- Full HD

- Ett + skulle vara SmartTV, men då jag tänkt använda mig utav en chromecast så vet jag inte hur pass mycket jag kommer använda funktionen? (Åsikt?)

- Budget 5000-7000, i runda slängar.

Tvn kommer mestadels användas till normal vardagsbruk såsom... Film(Streamad/ eller via HDMI kabel till datorn), "Vanligt" tvtittande.. Det vill säga vanliga kanaler. Har även haft funderingar på att införskaffa mig en ps4 så småningom så hade varit ett + om det hade funkat bra emot det.

Något jag glömt är det bara till att fråga, hit me with your best shot... Öppen för alla typer av tips.
Tack på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Alle22: Grymt tips!

Permalänk

Får jag fråga hur viktig uppdateringsfrekvensen är egentligen? Är 100hz sjukt mycket bättre än 50, när märker jag av det? Läst runt lite och fått det på huvudet lite haha..

Permalänk
Skrivet av Simonbhehe:

Får jag fråga hur viktig uppdateringsfrekvensen är egentligen? Är 100hz sjukt mycket bättre än 50, när märker jag av det? Läst runt lite och fått det på huvudet lite haha..

När det gäller tv har jag för mig att det mest är BS.
På en datorskärm däremot blir det stor skillnad för dom flesta.

Permalänk
Medlem

Personligen stänger jag alltid av bildförbättrarna som dynamisk kontrast och super mega dunder motion blaha 100000mhz hit å dit, bara försäljnings trick. Får filmer att se ut som dokumentärer, kanske bra till sport eller nått men det kollar jag aldrig på så då är det bara skit. Av med skiten och ställa in allt manuellt.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Är och ute efter ny tv så tänkte att ja kommenterar så jag kan hitta tillbaka!

Lycka till i tv letandet!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Får filmer att se ut som dokumentärer

Där har vi det!

Har inte kommit på något sätt att beskriva denna hemska effekt för en kompis till mig, men nu har jag det!

Tack!

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Men detta är iallafall en bra tv för en okej peng =)?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simonbhehe:

Får jag fråga hur viktig uppdateringsfrekvensen är egentligen? Är 100hz sjukt mycket bättre än 50, när märker jag av det? Läst runt lite och fått det på huvudet lite haha..

100Hz för TV's kan väl vara halvtrevligt då och då till sport men till näst intill ALLT annat så är det inte skönt att använda IMO.
Som tur är kan man ju alltid stänga av det om man inte gillar det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonbhehe:

Men detta är iallafall en bra tv för en okej peng =)?

Du får mycket för pengarna. Framför allt kvalitén.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, morsan vill ha ny TV, runt 50" men ju större ju bättre, 5-6000 kr, FHD, Netflix (har en Chromecast liggande men det är för komplicerat för henne, även att koppla in datorn).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]