Permalänk
Medlem

Ekonomibudgeten

Hallu!

Efter flera års väntan på det rätta ögonblicket, har jag äntligen skapat min egna ekonomitjänst. Tjänsten (som heter Ekonomibudgeten) är långt ifrån klar, men just nu är den såpass klar, att jag använder den dagligen. De funktioner som behövs för att en ekonomitjänst ska fungera bra, är redan klara och jag håller just nu på med att finslipa källkoden och åtgärda problem som dyker upp. Efter det kommer jag utöka med mer funktioner, så som skulder, önskelista och mer.

Med tanke på att webbsidan inte har något SSL-stöd än, så låter jag bara utvalda personer få tillgång till tjänsten i dag. Jag vill även kryptera känslig data i databasen (till exempel inkomst, transaktioner, utgifter och mer), innan jag lanserar Ekonomibudgeten för alla. I dag syns all data i klartext och det är ju inte så värst säkert vid eventuella intrång, eller hur? Ne.

Att göra-listan är relativt lång och en del av sakerna ur listan är följande:

  • Tvåstegsverifikation genom e-post först och främst

  • Fylla i Hjälp-sektionen

  • Visa korrekt produktsvikt på Inköpslista-sidan

  • Kunna lägga till, ändra och ta bort produkter för en viss transaktion

  • Kunna dela utvald information (till exempel alla transaktioner eller bara någon transaktion, utgift, eller annat) till valfria personer

  • Kunna skapa egna teman och publicera dem, så att andra kan använda ens egna teman

  • Meddela över e-post om någon utgift förfaller inom x dagar (valfri inställning)

  • + mycket, mycket mer

Den fjärde (4) punkten är menad för att man ska kunna filtrera efter till exempel "mjölk" och då kommer Ekonomibudgeten visa alla inhandlade produkter med namnet "mjölk", med styckpris, totalt belopp, prisskillnad mellan olika affärer, sortera efter månad, år, eller vecka, och mer.

Länkbilderna(?) nedan är från hur Ekonomibudgeten ser ut i kväll.

Översikt
Utgifter
Hantera en utgift
Inköpslista
Transaktioner - Konton
Transaktioner
Transaktionsdetaljer
Hantera en transaktion

Som sagt, väldigt mycket är kvar (mer än vad jag kan uttrycka mig om i ett enda inlägg) och jag satsar stenhårt på det här projektet. En Android-version är på planeringsbordet och mer innehåll ska läggas till på webbsidan.

Av det "lilla" som ni har fått veta om Ekonomibudgeten, vad tycker ni?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr: Är tanken att man ska dela med sig av alla sina transaktioner och ekonomiska situation till 3e part bara så där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sky90:

@edgren: Är tanken att man ska dela med sig av alla sina transaktioner och ekonomiska situation till 3e part bara så där?

Kan hålla med lite här. Även om jag personligen inte bryr mig så mycket så kan det vara känslig information för andra att dela med sig. Se till att saker och ting är väl krypterade/dolda och försök övertyga folk om detta så ska det nog vara lugnt.

Permalänk
Medlem

@Airikr: Coolt! Har själv funderat på att göra något liknande, men mest för mitt eget privata bruk. Matar man in allt själv eller går det att ta del av data från ens bank api eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

@sky90
Jag har endast haft i tanke att kunna dela med sig till e-postadresser och inte till tredjepartsprogram.

Exempel: välj att endast dela Översikt-sidan. Skriv sedan in en eller flera e-postadresser på betrodda personer som du har lagt in genom webbsidans inställningar. Följande kom jag på i skrivande stund: kunna välja att lösenordsskydda delningen och/eller göra delningen tidsbaserad. Om tidsbaserad, ta bort delningen efter angiven tid, till exempel 3 timmar.

@Sebban84
Ja, sedär Nope. Efter att jag har tittat på Lyxfällan många gånger och även stött på personer som har dålig koll på deras ekonomi, så har jag valt att man måste ange allt manuellt. På så sätt kommer man ha stenkoll på sin ekonomiska situation

Värt att påpeka är att jag vill att Ekonomibudgeten ska vara enkel att lära sig, samtidigt som man använder kraftfulla verktyg som underlättar ens ekonomiska situation. Säkerheten är också en väldigt viktig del i projektet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag la in ett SSL-stöd på Ekonomibudgeten tidigare i dag, men jag har inget giltigt certifikat än. På grund av det, så kommer ni med allra högsta sannolikhet få en varning av eran webbläsare, om att webbsidan inte är säker. Välj bara att gå vidare, för vägen mellan din dator och servern är faktiskt krypterad, men det nuvarande certifikatet (som är automatiskt genererat av server/SSL) är inte giltigt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Vad menas med "Utgifter kvar"? Pengar kvar efter utgifter, hur mycket utgifterna uppgått till? Eller vad står det för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Vad menas med "Utgifter kvar"? Pengar kvar efter utgifter, hur mycket utgifterna uppgått till? Eller vad står det för?

Kort sagt, så visar den hur mycket du har kvar i obetalade utgifter. Jag fyllde lite snabbt i hjälpsidan för just "Översikt"-sidan och du kan hitta den här. Som sagt, skrivet lite snabbt, så bättre beskrivningar kommer att göras innan Ekonomibudgeten lanseras

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Verkar bra men det finns konkurrenter. Bland annat Tink. Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555
Yepp. Jag är väl medveten om den stora konkurrensen Jag gör Ekonomibudgeten främst för att det är roligt och sen även för att jag vill hjälpa andra.

Tack! Jag behöver det

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.