Tips för sluta ta foton i autoläget.

Permalänk
Medlem

Tips för sluta ta foton i autoläget.

Hejsan!
Jag har en Nikon D5300 med Nikkor 18-105mm objektiv. Först vill jag börja med att säga att jag inte fotat så mycket som jag kanske hade velat, för ja vet övning ger färdighet. Jag köpte kameran för att ha något ordentligt att fota mina resor med då jag reser ganska mycket. Nu i vinter är det dags för 1 månad i Asien igen om nu vill ja verkligen börja fota.

Till problemet: Nu sist när ja va i Mexico tog ja kanske 1500 bilder men mestadels av dessa blev alltså i autoläget. Varje gång ja försöker köra lite manuellt tar det helt enkelt för lång tid innan det blir bra.
Någon som har lite tips på vart man ska börja? Finns så många inställningar i M-läget så det blir lätt fel för en nybörjare som mig. Kanske ska börja med A, S, P lägena?

Tacksam för alla tips som gör mig till en bättre fotograf för ja älskar att fota

Även tips på något roligt objektiv som komplement till mitt 18-105 vore tacksamt.

//Niclas

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Lite svårt våga släppa stödhjulen när man är på en plats man säkerligen aldrig kommer besöka igen. Då finns inte samma tid som här hemma då man kan experimentera mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

M-läget använder jag inte för annat än mörkerexponeringar, långtidsexponeringar och dylikt.
Slutartidsprioritet när du fotograferar någon sport exempelvis, annars är bländarprioritet att föredra!
Bara ISO och bländare att ställa in, går fort som attans!

Permalänk
Avstängd

Fota först ett par kort i auto så du är säker på att få det där speciella motivet med dig hem och sen om det finns mera tid, ex hus eller andra byggnader springer sällan och gömmer sig. Då tar du och leker med olika inställningar och ser vad det blir av det.
Det bästa är att kunna notera inställningar för varje kort så du kan gå tillbaka och säga att det ena blev bättre när ljuset var si eller så.

Jag är ingen fotograf på något sätt men detta var bara en tanke.
Lycka till och trevlig resa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem

Man använder sällan helmanuellt läge om man inte har kontrollerat ljus typ en studio, själv väljer jag oftast skärpedjup (bländare) och överlåter resten åt kamerahuset.
Ett mellanting är att du använder programshift i kameran, det ger mer kontroll än programautomatiken http://www.digitalcameraworld.com/2012/11/23/program-shift-ho...
Rolig optik beror på vad du ska fota men en tele är kanske det man tar som andraoptik efter normalzoomen ev kanske en ljusstark normal, känner du vad du "saknar" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder nästan alltid: MF, manuell bländare och tid. Kamerans ISO-automatik anpassar sig därefter. Inga konstigheter, enklare än många tror. Om auto-ISO drar iväg åker stativet fram.

Tumregeln för tid med ostabiliserat hus eller objektiv: 2xbrännvidden för FF och 3.5xbrännvidden för APS-C. Är motivet snabbrörligt kortar man ner tiden ytterligare.

Permalänk
Medlem

Jag har fotograferat med dSLR i drygt tio år. Till en början använde jag det helmanuella läget för att få känsla för bländare/slutare. Nu i efterhand kan jag ångra att jag inte redan från början körde på bländarprioritet, vilket jag gör i >99 procent av bilderna nu.

Våga ta steget och känn hur enkelt det är.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för jättebra tips. Känns lättare att ändra och testa med bara några få inställningar och nu vet jag ju vad ja ska ge mig på

När ja prata om annat objektiv @mrqaffe tänkte jag någonting som gör bilderna mindre "platta". tex vidvinkel eller fisheye som gopro har. Kan tänka mig vidvinkel skulle va kul att ha, men det kanske bara ser konstigt ut att fota miljöer i?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att det behöver vara fel att använda olika typer av automatik. Det gäller bara att veta vad kameran hittar på i olika situationer så att man själv kan ta kontrollennär det behövs.
I regel använder man, som sagt, inte M-läget till vardags. Det finns vissa specifika tillfällen som det kan vara användbart, men oftast räcker det att själv styra över antingen tiden eller bländaren.
Generellt skulle jag säga att det oftast är mest användbart att själv styra bländaren och att låta kamera bestämma tiden (och eg ISO-talet).
För att ha något att starta med i att våga släppa snuttefilten så börja med att ta några bilder på olika bländare och kolla hur objektivet verkar prestera på olika bländare. Ibland är det viktigt att ha bästa prestanda. Ibland är det mindre viktigt.
Ta sedan olika bilder på ett motiv på ett givet avstånd med olika bländare och se vad som händer med skärpedjupet. Gör om samma sak på ett annat avstånd. Analysera resultatet och jämför EXIF-data för de olika bilderna.
Det finns ju eg bara ett sätt att lära sig och det är att testa. Försök härma andra och gör sedan din egen grej utifrån det.

Vad gäller objektiv beror det ju på vad du gillar/vill ta för typ av bilder. Jag hade personligen skaffat en supervidvinkel, men många, för att inte säga de allra flesta, skaffar en telezoom som sitt andra objektiv.

Skrivet av jookeer:

Tumregeln för tid med ostabiliserat hus eller objektiv: 2xbrännvidden för FF och 3.5xbrännvidden för APS-C. Är motivet snabbrörligt kortar man ner tiden ytterligare.

Efter en 3-4 spänner kaffe kanske man behöver så korta tider
Den gamla uråldriga tumregeln för småbild (FF) är ju 1/brännvidden. För APS-C blir det ju då, direkt översatt 1/(brännvidden*1.5)
Sen får man ju själv hitta sina egna gränser och lära sig hur yttre faktorer kan påverka förmågan att handhålla.

Permalänk
Medlem

@maLakai:

Jag hade nog valt P, eftersom det också är ett autoläge fast bättre än det "vanliga". Och du fortfarande kan ställa in ISO och Vitbalans, så du har lite kontroll.. Förövrigt är det bara att öva, så att du snabbt kan beräkna vad varje bild skulle behöva för inställningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Efter en 3-4 spänner kaffe kanske man behöver så korta tider
Den gamla uråldriga tumregeln för småbild (FF) är ju 1/brännvidden. För APS-C blir det ju då, direkt översatt 1/(brännvidden*1.5)
Sen får man ju själv hitta sina egna gränser och lära sig hur yttre faktorer kan påverka förmågan att handhålla.

Tumreglar är ingen vetenskaplig "sanning" för alla situationer.
Det somliga lätt glömmer är att 1/brännvidden kan duga i gynnsamma fall men om du förstorar bilden, säg från 50mm utsnittet till 100mm ser du rörelseoskärpan. Därför säger mig erfarenheten att dubbla, dvs. 1/2xbrännvidden. På den g:la goda tiden med Leica M blev det hyggligt resultat med 1/0.25xbrännvidden med stöd vilket knappast är möjligt med SLR/DSLR pga spegelvibrationer.

Var å en får prova sig fram...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maLakai:

Tack allihopa för jättebra tips. Känns lättare att ändra och testa med bara några få inställningar och nu vet jag ju vad ja ska ge mig på

När ja prata om annat objektiv @mrqaffe tänkte jag någonting som gör bilderna mindre "platta". tex vidvinkel eller fisheye som gopro har. Kan tänka mig vidvinkel skulle va kul att ha, men det kanske bara ser konstigt ut att fota miljöer i?

Vidvinklar är normalt sett inte raktecknande så miljöer blir lite förvrängda sedan kan du kanske använda det på ett positivt sätt om du övar och fotar "konstnärligt"och väljer du en fisheye så blir det ju väldigt förvrängda bilder mwen är du intresserad av detså skaffa den typen av optiker, det är ju bara du som vet vad du vill hålla på med, Samyang gör en 8mm som kanske kan vara nått för dig i så fall.
Det var visst kampanj på den i helgen....
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=8mmcs2ni

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack alla för alla bra tips! Ska ut imorn och testa lite med mina nya kunskaper.

Fotade lite snabbt inatt när ja kom hem från jobbet, (inte den skrapaste bilden men den rödaste jag fick) hade velat ha mer zoom
Sen är inte månen centrerad då ja fotade från balkongen och inte ville ha med grannens tak.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Sen är inte månen centrerad då ja fotade från balkongen och inte ville ha med grannens tak.

Tur, försök att inte alltid ha objekt centrerade.
Blädra lite i en tidning, kolla på berömda målningar eller varför inte titta på de bilder du gillar bäst här i fototråden på sweclockers.
Sen frågar du dig, hur många av dem är centrerade?

Om du googlar bildkomposition så finner du att centretad bara är en av många och faktiskt inte heller särskilt populär.

Lycka till med fotandet.

Permalänk
Medlem

Finns en hel del åsikter avseende komposition men smaken är delad som baken.
Titta mycket på andras bilder för att se vad du gillar och varför.

Permalänk
Medlem

Bläddrade in i denna tråden och började läsa lite, sen kom lite annat emellan och nyss hamnade jag på 9gag där denna låg högst upp:
http://9gag.com/gag/aDmVzBd?ref=mobile.s.cp
Vet inte om den är något att ha eller om det bara är trams, men kul sammanträffande.

Permalänk
Medlem

Skaffa dig ett ljusstarkt objektiv så kommer du nog vilja utnyttja objektivet på ett mer "optimalt" sätt... A läget är trevligt eftersom det ger kreativ kontroll beträffande skärpedjup (litet bländartal eller f- number = stor bländararea = mindre skärpedjup = mer bakgrundsoskärpa = mer bokeh!)

Permalänk
Medlem

Manuellt läge ger DIG och inte kamerans elektronik kontrollen. Det är DU och aldrig kameran som VET bäst vilken avsikt/syfte du har med exponeringen.

Vem f..n kör rally med automatisk växellåda, typ...?

Permalänk

Om du ska få lite storlek på något så långt bort som månen krävs typ 500mm lins eller mer typ.

Men då krävs också stativ kan ja lova för att fota frihand med 500mm+ är mer eller mindre omöjligt om man vill ha en skarp bild speciellt i mörker.

Men den ser helt ok ut på min mobil iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Men då krävs också stativ kan ja lova för att fota frihand med 500mm+ är mer eller mindre omöjligt om man vill ha en skarp bild speciellt i mörker.

Månen är ju solbelyst (dagsljus alltså) så normalt får man rätt korta tider på just månen, men en såndär "blodmåne" är ju mörkare än månen är i vanliga fall.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Auto ISO och sen det där läget där man bara ställer in bländarstorlek, så fixar den exponering och iso själv. Blir skitbra Kör bara alla parametrar manuellt när jag har kameran på stativ.

Permalänk
Medlem

Kag skulle rekommendera moderskeppets kamera kurs för nybörjare. Sjuktbra guide som hjälpte mig mycket i början

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag kör på Auto ISO och sen det där läget där man bara ställer in bländarstorlek, så fixar den exponering och iso själv.

Auto ISO är OK men att också låta automatiken ta hand om exponeringstiden innebär att elektroniken balanserar mellan 2 variabler och då gäller det att hålla koll också på dessa.

Helmanuellt med autoISO är bättre därför att:
1. Du bestämmer bländaren och därmed skärpedjupet
2. och tiden
3. autoISO får anpassa sig därefter

Låt motivet och din avsikt med bilden bestämma, full koll ger största friheten för kreativt skapande, det är du och inte kameran som är "chefen", typ...

Permalänk
Avstängd

Efter dryga 5 år med en Nikon D3000 har jag nu bytt upp mig till en D7200. Använder fortfarande auto-läget väldigt mycket, då det är så smidigt.

Annars när jag har tiden och är ute för att just fotografera och inte bara "ta några bilder" så har jag försökt att "tvinga" mig till att använda manuella inställningar. Viktigast är o lära sig hur olika bländare, slutartider och ISO-inställningar påverkar bilderna. Sedan varierar detta lite mellan de olika objektiven och kameramodellerna.