Valve: "Det finns ingen större anledning att använda DirectX 12 framför Vulkan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Paddanx

Flera FAT32-patent är fortfarande giltiga efter rättsstrider, så nog betalar tillverkare för dessa.

Hmm. Oki.

Enda jag minns var att en hel del MP3 spelare förr körde just Fat32, för att de slapp licensen med NTFS. Men det kanske är ändrat.

Oavsett så är Fat32 ett uselt, värdelöst och problematiskt gammalt filsystem, som borde dö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Oki.

Enda jag minns var att en hel del MP3 spelare förr körde just Fat32, för att de slapp licensen med NTFS. Men det kanske är ändrat.

Oavsett så är Fat32 ett uselt, värdelöst och problematiskt gammalt filsystem, som borde dö

Det är långa filnamn de har patent på. Därför många musikspelare inte kunde köra med långa filnamn

De körde inte NTFS för att de var relativt klena saker som gärna arbetade mot enklare filsystem, samt att bra drivrutiner ofta inte fanns, filsystemet var slutet. Grejerna måste ju dessutom köra ett filsystem som datorerna stödjer, och fat och senare exfat fungerar fint oavsett om du kör Windows, OS X eller Linux. Var livsnödvändigt när grejerna körde UMS. Det är mest Androidtelefoner de har gått efter, även om de stora striderna var med sådana som TomTom. TomTom avslutade konflikten genom att betala Microsoft för Fat32-patenterna. Sånt som SD/MicroSD kan vara bra att kunna läsa om man behöver flytta minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är långa filnamn de har patent på. Därför många musikspelare inte kunde köra med långa filnamn

De körde inte NTFS för att de var relativt klena saker som gärna arbetade mot enklare filsystem, samt att bra drivrutiner ofta inte fanns, filsystemet var slutet. Grejerna måste ju dessutom köra ett filsystem som datorerna stödjer, och fat och senare exfat fungerar fint oavsett om du kör Windows, OS X eller Linux. Var livsnödvändigt när grejerna körde UMS. Det är mest Androidtelefoner de har gått efter, även om de stora striderna var med sådana som TomTom. TomTom avslutade konflikten genom att betala Microsoft för Fat32-patenterna. Sånt som SD/MicroSD kan vara bra att kunna läsa om man behöver flytta minnet.

Det förklarar saken.
De behövde inte långa filnamn heller, då det 8.3 baserade fanns att använda. Dessutom så använde de ju ofta MP3 ID tag ändå, så namnet fanns ju om du hade display.
Idag klarar ju tom min bils MP3 spelare NTFS, så hårdvaran är bättre antar jag

TomTom kan gott betala, satan vad deras kartor kostar :=/
Jag har en gammal 730 som jag har bytt batteri på 1 gång, och nu skulle behöva ersätta.
Det goa med den var dock att den hade inbyggd MP3 spelare och FM sändare. Så den spelare musiken till en genom bilresan, sänkte volymen när man behövde instruktioner och sa dem, sen vred upp volymen igen. När jag kollade senast kunde jag inte hitta en GPS med samma funktion längre, därför bytte jag batteriet istället för ca 100kr

Får se om jag hittar en ersättare. Annars är det ju mer vettigt med en surfplatta och köpa mjukvara med kartor till den.

Permalänk
Medlem

@strejf
Inte bara riktat till dig
Svarar sent på ditt inlägg men jag har inte haft tid att skriva på ett tag.

http://www.idg.se/2.1085/1.638285/spionerar-windows-10-pa-dig-nu-tvingas-microsoft-svara-pa-anklagelserna

Jag förstår inte hur du kan vara så naiv? Du förstår väl att vår privata data inte ska vara valuta för större företag? Kolla hur mycket makt och ekonomi det ligger i Big data och riktad reklam. Det är våra privatliv som säljs ut till högstbjudande. Motbjudande säger jag (lol).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kjellapa:

@strejf
Inte bara riktat till dig
Svarar sent på ditt inlägg men jag har inte haft tid att skriva på ett tag.

http://www.idg.se/2.1085/1.638285/spionerar-windows-10-pa-dig-nu-tvingas-microsoft-svara-pa-anklagelserna

Jag förstår inte hur du kan vara så naiv? Du förstår väl att vår privata data inte ska vara valuta för större företag? Kolla hur mycket makt och ekonomi det ligger i Big data och riktad reklam. Det är våra privatliv som säljs ut till högstbjudande. Motbjudande säger jag (lol).

IDG är kända för att vara pro-Apple och anti-Microsoft. Överhuvudtaget brukar det vara så i medievärlden där man av någon anledning ofta använder deras produkter och avgudar Steve Jobs m.m.

Jag tycker att det var en mycket uppenbart vinklad/partisk artikel. Det Microsoft säger är att de använder viss anonym data för att förhindra krascher i sitt OS. Och att användaren har full kontroll över vilken data som skickas till Microsoft.

Konkurrenter till Microsoft har liknande system, men där är det vad jag erfar mycket sämre valmöjligheter för användaren.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

IDG är kända för att vara pro-Apple och anti-Microsoft. Överhuvudtaget brukar det vara så i medievärlden där man av någon anledning ofta använder deras produkter och avgudar Steve Jobs m.m.

Jag tycker att det var en mycket uppenbart vinklad/partisk artikel. Det Microsoft säger är att de använder viss anonym data för att förhindra krascher i sitt OS. Och att användaren har full kontroll över vilken data som skickas till Microsoft.

Konkurrenter till Microsoft har liknande system, men där är det vad jag erfar mycket sämre valmöjligheter för användaren.

Vilka konkurrenter är det?

Permalänk
Medlem

Vad härjar ni om, Vulcan kommer ju funka på Windows 10 oxå... så vad spelar det för roll om dx12 eller vulcan blir popis? Bara spelen blir bra.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Vad härjar ni om, Vulcan kommer ju funka på Windows 10 oxå... så vad spelar det för roll om dx12 eller vulcan blir popis? Bara spelen blir bra.

Det spelar roll. Vinner DX12 över Vulkan så fungerar inte spelen på andra plattformar utan mycket större ingrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

IDG är kända för att vara pro-Apple och anti-Microsoft. Överhuvudtaget brukar det vara så i medievärlden där man av någon anledning ofta använder deras produkter och avgudar Steve Jobs m.m.

Jag tycker att det var en mycket uppenbart vinklad/partisk artikel. Det Microsoft säger är att de använder viss anonym data för att förhindra krascher i sitt OS. Och att användaren har full kontroll över vilken data som skickas till Microsoft.

Konkurrenter till Microsoft har liknande system, men där är det vad jag erfar mycket sämre valmöjligheter för användaren.

Då skulle jag vilja veta vilka konkurrenter och vilket system? Jag känner redan till Ubuntu. Vilket är värre än microsoft, i viss mening, kan jag tycka eftersom Linux alltid har stått för större integritet och frihet för användarna.
Jag vet att alla tidningar är något vinklade, mer eller mindre. IDG är dock rätt tung och har nog inte råd att vara för extrema eller göra artiklar som inte har någon sanning i sig?
Det måste ju också ligga någonting i det här eftersom dom ska "patcha" för att användarna ska få större kontroll. Något dom gör efter att ha fått massiv kritik. Det ska ju dock dröja ett tag verkar det som.
Den vanliga pressen skriver ju varje vecka om det här också, på samma sätt som IDG. Alla kan ju inte vara anti Microsoft?

Ska nämnas att jag själv kör Windows 10 och är rätt nöjd, efter att ha stängt av allt spioneri. Med utomstående mjukvara, eftersom det tydligen inte går att stänga ner allt med Windows egna verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Vad härjar ni om, Vulcan kommer ju funka på Windows 10 oxå... så vad spelar det för roll om dx12 eller vulcan blir popis? Bara spelen blir bra.

Det håller jag helt med om. Kvaliteten (både idé och genomförande) på de få spel som jag spelar är viktigast.

Visst är det ett plus om de även finns för OS X (så kan jag köra på min MBP när jag bara har den med mig), men viktigast är att de fungerar bra på Windows (oavsett bakomliggande API och ramverk som utvecklarna ansett vara bäst att använda) då det generellt fungerar bättre där och är betydligt mer optimerat för spel/3D-grafik än vad OS X är (tyvärr, då OS X är bättre på en del andra saker).

Detta val av API/ramverk är nog mest intressant för de som utvecklar spel och skriver kod (personligen så har jag bara testat OpenGL för en massa år sedan, och ingen koll på vad som är +/- med de olika valen idag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det håller jag helt med om. Kvaliteten (både idé och genomförande) på de få spel som jag spelar är viktigast.

Visst är det ett plus om de även finns för OS X (så kan jag köra på min MBP när jag bara har den med mig), men viktigast är att de fungerar bra på Windows (oavsett bakomliggande API och ramverk som utvecklarna ansett vara bäst att använda) då det generellt fungerar bättre där och är betydligt mer optimerat för spel/3D-grafik än vad OS X är (tyvärr, då OS X är bättre på en del andra saker).

Detta val av API/ramverk är nog mest intressant för de som utvecklar spel och skriver kod (personligen så har jag bara testat OpenGL för en massa år sedan, och ingen koll på vad som är +/- med de olika valen idag).

Dock, med bra stöd för Vulcan så är det större chans att spel även kommer att fungera bra i OS X och man kan skippa Windows helt. Annars se till Linux, där det i några fall redan presterar bättre än Windows. Vulcan = Mer valmöjligheter för alla. DX12 = mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Dock, med bra stöd för Vulcan så är det större chans att spel även kommer att fungera bra i OS X och man kan skippa Windows helt. Annars se till Linux, där det i några fall redan presterar bättre än Windows. Vulcan = Mer valmöjligheter för alla. DX12 = mindre.

Vad jag menar är att jag hellre tar ett spel som är 100% på Windows, än ett spel som är 70%, men på flera system/plattformar.

Finns spelet på OS X så är det ett plus, men det systemet presterar som sagt inte helt optimalt. Linux är helt ointressant för mig personligen (och de flesta jag känner).

Det är som sagt spelet, och en bra implementation som är viktigast för mig (spelar få spel, men vill att de skall vara av bästa kvalitet).

Finns det på OS X så är det som sagt ett plus (smidigt när det dyker upp automatiskt på Steam och Origin), men inte det som avgör om jag köper ett spel eller inte. Där är det 100% både spelidé och en bra implementation som gäller.

Sedan, även om spelförlagen beslutar att marknadsmässigt finns på tex Windows och OS X, så kan det ju hända att utvecklarna tekniskt ändå väljer att använda tex DX på Windows och Metal på OS X av olika anledningar. Personligen har jag bara erfarenhet av OpenGL (på väldigt enkel nivå), men de som arbetar med detta har ju oftast en väldigt lång erfarenhet och hög kompetens att ta rätt teknologiska val.

Vad jag egentligen menar är att det är både ointressant, och faktiskt fel, för oss här att sitta och säga till utvecklarna vilka API:er och ramverk de skall använda. De är i de flesta fall betydligt mer erfarna och kompetenta än de flesta av oss här på forumet (finns säkert några få undantag, men de räknas nog lätt på ena handen) att ta de riktiga besluten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/