Ny SSD syns inte i Windows installation?

Permalänk
Medlem

Ny SSD syns inte i Windows installation?

Hej, köpte inte för så längesen en Crucial BX100 250GB.
Nu när jag bytt moderkort och så, så tänkte jag installera om mitt windows på SSDn, men jag kan inte se SSDn när jag ska välja hårddisk för installation av Windows?

Den syns i BIOS så jag tycker det är väldigt skumt.
Är det något jag missar? Typ drivrutiner eller liknande.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Kan vara något med hur hårddisken är inkopplad på moderkortet vilket avgör om den syns eller inte. Kolla vilket läge disken har i BIOS (vilket brukar vara IDE / AHCI / RAID) där AHCI är att föredra för nyare HDD och SSD-diskar.

Har du många platser för diskar på moderkortet kan några vara dedikerade för RAID och kan även gå att stängas av i BIOS (och kräver ofta drivrutiner i Windows) så kolla att du använder rätt plats för kabeln och att disken är ansluten till första platsen, vilket borde vara 0 eller 1 beroende på hur man räknar samt att boot-ordningen är den disken. Boota från skiva/USB med någon av F-tangenterna (ofta någon av F8 - F12 beroende på moderkort).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Kan vara något med hur hårddisken är inkopplad på moderkortet vilket avgör om den syns eller inte. Kolla vilket läge disken har i BIOS (vilket brukar vara IDE / AHCI / RAID) där AHCI är att föredra för nyare HDD och SSD-diskar.

Har du många platser för diskar på moderkortet kan några vara dedikerade för RAID och kan även gå att stängas av i BIOS (och kräver ofta drivrutiner i Windows) så kolla att du använder rätt plats för kabeln och att disken är ansluten till första platsen, vilket borde vara 0 eller 1 beroende på hur man räknar samt att boot-ordningen är den disken. Boota från skiva/USB med någon av F-tangenterna (ofta någon av F8 - F12 beroende på moderkort).

Samt koppla ur alla andra SSD/HDD:ar när du installerar för att inte få start/bootproblem i framtiden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde allt det ni sa, och jag kan fortfarande inte se SSDn när jag ska installera windows.
SATA-läget är AHCI, SSDn inkopplad i första SATA porten (0) och inga andra HDD inkopplade. Bootade från USB, men hade SSDn som första BOOT prioritet.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk

Jag hade ett liknande problem där WIndows 10 inte kunde hitta en av mina diskar. Det visade sig att formateringen på den var på ett sådant sätt att Windows inte kände igen det.
Jag kunde se disken i enhetshanteraren men den dök inte upp i diskhanteraren eller windows explorer.

Jag fixade det genom att skapa en bootable usb med Linux mint och därigenom formaterade jag disken till NTFS och sedan hittade Windows disken utan bekymmer.

Permalänk
Medlem

Tydligen så är det här ett vanligt problem, så jag tänker bara lämna tillbaka den till Netonnet och köpa en Samsung Evo 250GB istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Jag gjorde allt det ni sa, och jag kan fortfarande inte se SSDn när jag ska installera windows.
SATA-läget är AHCI, SSDn inkopplad i första SATA porten (0) och inga andra HDD inkopplade. Bootade från USB, men hade SSDn som första BOOT prioritet.

Vilket Windows är det du kör?

Om det är Windows 7 och moderkort i sign så kommer inte din SSD eller någon annan SSD att hittas.
Windows 7 har inte drivrutiner, sådana måste slipstreamas in för Windows 7.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:

Har en BX100 250GB. Både Windows 7 och Windows 10 hittade disken under installationen. Det är XP som inte hade SATA drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

@ggustavsson:

Har en BX100 250GB. Både Windows 7 och Windows 10 hittade disken under installationen. Det är XP som inte hade SATA drivrutiner.

Jo stämmer XP hade inte dessa drivrutiner för SATA,
Men är inte det som är TS problem, TS har ett Z170 baserat moderkort och Windows 7 har inte drivrutiner för detta nya chipset som fungerar, därför hittas inte SSD/HDD av Windows 7, Windows 10 fungerar från start.

Ska man köra in Windows 7 på Z170 moderkort så behöver man slipstrema in drivare, alt läsa in drivrutin via F6 när man laddat installationsprogramet för Windows 7.

En del moderkort med Z170 har i bios "Windows 7 mode" eller ECHI emulation mode som gör att det fungerar också att hitta SSD/HDD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Jag försökte installera Windows 10.

Tack vare Samsungs mjukvara och SSD så är allting löst nu.

Tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060