Permalänk
Medlem

Enorma problem med HDMI-switch!

Tjena!

Jag har nyligen införskaffat ett Xbox One till min gaminghörna och med det en HDMI-switch. Jag har lite mer grejer än det jag beskriver här... men jag vet att HDMI-switchen är boven här. Så jag försöker förklara kortfattat hur allt är kopplat:

Jag har tre skärmar inkopplade i min PC, varav mitten-skärmen är "main-skärmen" så att säga, den som alla spel/fullskärms-applikationer hamnar på. De två sidoskärmarna är inkopplade via DVI, medan mittenskärmen är kopplad via HDMI med en HDMI-switch. Switchen har jag för att kunna switcha mellan PC/Xbox One på mittenskärmen.

Så, förhoppningsvis är ni med på hur jag har kopplat ihop allt. Mitt problem är nu att varje gång jag switchar från PCn till Xbox One på switchen så agerar datorn precis som att jag kopplar ur kabeln. Den går alltså över till att endast använda 2 skärmar. Det i sig är inget problem givetvis, men när jag sen ska switcha tillbaka till PCn från Xbox One så blir samtliga 3 skärmar helt svarta. Jag måste då starta om hela datorn för att få fram nån bild igen. Så det behöver jag en lösning på, antingen om det går att avaktivera eller på nåt sätt rundgå "EDID"-systemet som känner av att jag kopplar ur/in HDMI-kabeln på datorn, eller om det går att lösa problemet där skärmarna blir helsvarta när man switchar mellan för mycket. Allra helst vill jag slippa köpa mer hårdvara om möjligt.

Om ni vill ha mer detaljerat info så kan ni få det, men jag tror nog att detta ska räcka:

OS: Windows 8.1 x64
GPU: Nvidia GeForce GTX 970

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk
Medlem

Jag antar att din main-skärm bara har en digital ingång? Har den två kan du ju koppla Xboxen direkt till skärmen och bara byta bildkälla.

Har den bara en digital ingång blir det lite knepigare. Prova att koppla bort switchen, alltså att du kopplar main-skärmen direkt till datorn som det var förut. Dra sedan ut skärmen och sätt tillbaka den igen. Om datorn beter sig på samma vis som när du använder switchen är det ju grafikkortet/skärmsetupen som inte klarar av att en skärm kopplas in 'live". Fungerar det dock att göra så är det som du säger att det är switchen som ställer till det på något vis. I så fall kanske du kan lämna tillbaka den och prova med en annan switch?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Om det ska fungera helt korrekt utan omstart vid växlingar måste switchen kunna hantera hdcp, det krävs alltså att den har elektronik i sig för hanteringen, har den det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Jag antar att din main-skärm bara har en digital ingång? Har den två kan du ju koppla Xboxen direkt till skärmen och bara byta bildkälla.

Har den bara en digital ingång blir det lite knepigare. Prova att koppla bort switchen, alltså att du kopplar main-skärmen direkt till datorn som det var förut. Dra sedan ut skärmen och sätt tillbaka den igen. Om datorn beter sig på samma vis som när du använder switchen är det ju grafikkortet/skärmsetupen som inte klarar av att en skärm kopplas in 'live". Fungerar det dock att göra så är det som du säger att det är switchen som ställer till det på något vis. I så fall kanske du kan lämna tillbaka den och prova med en annan switch?

Jag har inte testat att koppla ur/in kabeln utan switchen faktiskt, ska försöka hinna göra det imorgon. Det om att testa annan switch tror jag inte riktigt på dock.. är redan inne på min andra switch nu. Och ja, min skärm har 2 ingångar. Som sagt så är min setup lite mer avancerad än jag skrev ut... men det är så att jag kopplar switchens HDMI ut till ett capturekort som är inkopplat i min stream-PC (detta för att streama spel till Twitch, när jag switchar mellan PC/xbox på HDMI switchen byts det alltså automatiskt i livestreamen på samma gång). Jag kopplar sedan från HDMI ut på capturekortet till skärmen, som är en ASUS VG248QE.

Skrivet av mrqaffe:

Om det ska fungera helt korrekt utan omstart vid växlingar måste switchen kunna hantera hdcp, det krävs alltså att den har elektronik i sig för hanteringen, har den det ?

Yes, det har den. Det är den här modellen av switch jag använder:
http://www.ginza.se/product/goobay-hdmi-autoswitch-2in-1ut-10...

Jag köpte en passiv switch först för att försöka spara pengar men när jag märkte av problemen testade jag att köpa den här aktiva switchen istället, vilken funkar lite bättre men uppenbarligen kvarstår det här huvudsakliga problemet.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JamZam:

Jag har inte testat att koppla ur/in kabeln utan switchen faktiskt, ska försöka hinna göra det imorgon. Det om att testa annan switch tror jag inte riktigt på dock.. är redan inne på min andra switch nu. Och ja, min skärm har 2 ingångar. Som sagt så är min setup lite mer avancerad än jag skrev ut... men det är så att jag kopplar switchens HDMI ut till ett capturekort som är inkopplat i min stream-PC (detta för att streama spel till Twitch, när jag switchar mellan PC/xbox på HDMI switchen byts det alltså automatiskt i livestreamen på samma gång). Jag kopplar sedan från HDMI ut på capturekortet till skärmen, som är en ASUS VG248QE.

Yes, det har den. Det är den här modellen av switch jag använder:
http://www.ginza.se/product/goobay-hdmi-autoswitch-2in-1ut-10...

Jag köpte en passiv switch först för att försöka spara pengar men när jag märkte av problemen testade jag att köpa den här aktiva switchen istället, vilken funkar lite bättre men uppenbarligen kvarstår det här huvudsakliga problemet.

Det är kan sake natt mjukvarproblem ? Har du Kolkata efer ny firmware och drivers for allt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är kan sake natt mjukvarproblem ? Har du Kolkata efer ny firmware och drivers for allt ?

Ja det har jag gjort, capturekortet är helt uppdaterat, switchen verkar det inte finnas firmware till (logiskt), och grafikkortet är helt uppdaterat också. Samtliga drivrutiner för båda datorerna är helt uppdaterade.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JamZam:

Ja det har jag gjort, capturekortet är helt uppdaterat, switchen verkar det inte finnas firmware till (logiskt), och grafikkortet är helt uppdaterat också. Samtliga drivrutiner för båda datorerna är helt uppdaterade.

Då vet jag inget mer man kan kolla på, det kanske fungerar om man byter switch men det är kanske ingen lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Beteendet du observerar är normalt. När du växlar ingång i med switchen tappar PC:n förbindelsen, det är så en HDMI-switch fungerar, inklusive i bioförstärkare och liknande. Att datorn sedan hänger sig är däremot inte normalt (men heller inte ovanligt) med komplexa uppsättningar. Generellt är datorerna lite dåliga på att hantera den här situationen. De vill så att säga hålla förbindelsen aktiv från boot och gillar inte plötsliga avbrott annat än när kabeln rycks. Är det en lite enklare switch brukar det bråka mer.

Troligtvis behöver mer avancerade prylar än en enkel Ginza-switch. Till exempel en aktiv distributionsförstärkare i form en 2x2 HDMI matrix switcher.

En sådan ska hålla förbindelsen aktiv för båda källorna precis som den håller båda mottagarna igång. Där kan du dra direkt till skärmen och direkt till capture-kortet. Alla bör vara glada och pigga samtidigt. Ur grafikkortets synvinkel sker aldrig något avbrott när du växlar ingång.

Matrix-switchar brukar vara riktigt dyra och kosta tusenlappar. Så jag har ingen aning om hur bra de man kan googla fram för 40 dollar faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beteendet du observerar är normalt. När du växlar ingång i med switchen tappar PC:n förbindelsen, det är så en HDMI-switch fungerar, inklusive i bioförstärkare och liknande. Att datorn sedan hänger sig är däremot inte normalt (men heller inte ovanligt) med komplexa uppsättningar. Generellt är datorerna lite dåliga på att hantera den här situationen. De vill så att säga hålla förbindelsen aktiv från boot och gillar inte plötsliga avbrott annat än när kabeln rycks. Är det en lite enklare switch brukar det bråka mer.

Troligtvis behöver mer avancerade prylar än en enkel Ginza-switch. Till exempel en aktiv distributionsförstärkare i form en 2x2 HDMI matrix switcher.

En sådan ska hålla förbindelsen aktiv för båda källorna precis som den håller båda mottagarna igång. Där kan du dra direkt till skärmen och direkt till capture-kortet. Alla bör vara glada och pigga samtidigt. Ur grafikkortets synvinkel sker aldrig något avbrott när du växlar ingång.

Matrix-switchar brukar vara riktigt dyra och kosta tusenlappar. Så jag har ingen aning om hur bra de man kan googla fram för 40 dollar faktiskt är.

Oh shit, det låter ju iallafall som att det är exakt en sån matrix-switch jag är ute efter! Tack som fan för det! Jag har fortfarande tid att lämna tillbaka switchen jag har nu, så det kommer jag nog göra och köpa en matrix-switch istället. Så får vi helt enkelt se om den funkar ordentligt Jag lär försöka komma ihåg att uppdatera den här tråden också när jag har hittat en lösning, ifall nån annan stöter på samma problem.

EDIT: Vid närmre research på HDMI-matrix-switchers, dom flesta verkar ju vara 2x2. Fyller inte riktigt mitt mål att koppla två bildkällor till samma output? Jag vill ju alltså koppla både PC och Xbox direkt till capturekortet, så att det går att spela in båda källorna via switchen. Så vid närmre eftertanke verkar det som att en matrix-switch kommer fungera precis likadant som en vanlig switch, förrutom att jag får två outputs istället för bara en enkel output.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk
Rekordmedlem

En matrisväxel ska kunna skicka signalerna hur som helst mellan in och utgångarna, det är ju det som är dess arbetsprincip, kolla i switchens manual för info om den inte skulle kunna göra det.
Tex så står det ofta nått liknande >
each input can be directed to any or all outputs at the same time

Däremot kan du inte skicka 2 signalkällor samtidigt till samma utgång för då behöver du en mixer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En matrisväxel ska kunna skicka signalerna hur som helst mellan in och utgångarna, det är ju det som är dess arbetsprincip, kolla i switchens manual för info om den inte skulle kunna göra det.
Tex så står det ofta nått liknande >
each input can be directed to any or all outputs at the same time

Däremot kan du inte skicka 2 signalkällor samtidigt till samma utgång för då behöver du en mixer.

Ah, jag kanske hittade lite tveksamma källor isåfall.. men så länge jag kan skicka en signal i taget till en output och alltid behålla en "virtuell" koppling mellan PC/switch så att PCn inte buggar ut så är det ju en optimal lösning. Får kika vidare på detta!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JamZam:

Ah, jag kanske hittade lite tveksamma källor isåfall.. men så länge jag kan skicka en signal i taget till en output och alltid behålla en "virtuell" koppling mellan PC/switch så att PCn inte buggar ut så är det ju en optimal lösning. Får kika vidare på detta!

En del bättre normala switchar har också emuleringsfunktion så att alla delar tror att de är hopkopplade hela tiden men vilka som stödjer det är ofta svårt att läsa ut utan att kolla manualer noga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alright, jag har hittat en lösning på mitt specifika problem nu som är onödigt dyrt egentligen men rätt smidigt med tanke på att jag får bättre kvallité på min stream på köpet - jag har nu införskaffat ett till (bättre) capturecard! Så på min andra PC har jag alltså två capturecards så kan jag helt enkelt koppla in enheterna i ett capcard var, för att sen koppla dessa till två olika källor på skärmen. Det bör fungera allt vad det gäller HDMI-switch skiter jag i och lämnar tillbaka i butik haha

Visa signatur

Motherboard: MSI Z97 Gaming 3 | CPU: Intel Core i7 4790k @4,4GHz | CPU Cooler: Corsair h100i | GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | Case: NZXT H440W Silent Ultra Black/Red | RAM: 32GB DDR3 | SSD's: Samsung 840 EVO 250GB + 128GB | HDD's: 2tb 7200RPM + 6tb 5600RPM