Installera om Windows 7 på ny hårdvara.

Permalänk

Installera om Windows 7 på ny hårdvara.

Hej alla!

Ny här på Sweclockers men mina frågor kommer förmodligen inte vara unika. Har använt sökfunktionen och även google men inte hittat tillfredställande svar.

Det jag vill göra är att uppgradera min nuvarande dator en Asus G74Sx med en SSD-disk och 16Gb ram minne. Själva hårdvaru-uppgraderingen ska inte vara några problem, datorn och och Win 7 (Home premium) kommer att klara av detta MEN hur gör jag en nyinstallation på min SSD disk med Windows 7.

Det ingår alltså Windows 7 till min bärbara som jag vill överföra från min rotationshårddisk till min SSD-disk. Licensnyckeln finns på baksidan av den bärbara. Jag har även 2 andra orginallicenser som är på skiva, kan jag använda en av dessa skivor och sedan skriva in nyckeln som finns på baksidan av min bärbara?

Tacksam för svar eller länk till någon tidigare forumtråd.

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns kloningsprogram som flyttar din Windowsinstallation till SSD-disken så du behöver inte installera om.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Det finns kloningsprogram som flyttar din Windowsinstallation till SSD-disken så du behöver inte installera om.

Ok, men om jag inte vill klona utan göra en helt ren och fräsch installation, fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abrovinsch:

Ok, men om jag inte vill klona utan göra en helt ren och fräsch installation, fungerar det?

Det finns avtal mellan Microsoft och alla tillverkare av datorer som lägger hela support ansvaret för windows på tillverkaren som förinstallerar operativsystemet i datorn, och om du vill lyda dessa avtal så skall du kontakta ASUS och be om en Recovery DVD som du sedan använder för att göra en Windows 7 installation på din nya SSD.

Men jag vet att många har lyckas installera och aktivera Windows 7 på en ny SSD med en helt vanlig W7 DVD eller en nedladdad W7 ISO på en märkesdator till exempel ASUS Laptop.

Här kan du se hur man aktiverar AHCI och sedan gör en Windows 7 installation på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Det finns avtal mellan Microsoft och alla tillverkare av datorer som lägger hela support ansvaret för windows på tillverkaren som förinstallerar operativsystemet i datorn, och om du vill lyda dessa avtal så skall du kontakta ASUS och be om en Recovery DVD som du sedan använder för att göra en Windows 7 installation på din nya SSD.

Men jag vet att många har lyckas installera och aktivera Windows 7 på en ny SSD med en helt vanlig W7 DVD eller en nedladdad W7 ISO på en märkesdator till exempel ASUS Laptop.

Här kan du se hur man aktiverar AHCI och sedan gör en Windows 7 installation på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Bra då vet jag, tack för informationen.

Tack för ett utförligt svar.

Mvh