Permalänk

Framkalla canvasbilder

Som titeln lyder, var kan jag framkalla canvasbilder/tavlor billigast? Googlat lite men tycker alla verkar dyra.
Har ingen erfarenhet av framkallning. Tycker det hade varit schysst med lite semesterbilder på väggarna.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Gallerix har just nu 40% rabatt såg jag.
http://www.gallerix.se/printstudio/

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Gallerix har just nu 40% rabatt såg jag.
http://www.gallerix.se/printstudio/

Såg med den sidan, men det var ganska saftiga priser, särskilt om man ska ha några stycken

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det är dyrt med canvastryck.

Kolla på Zazzle om deras priser passar bättre. http://www.zazzle.se/personliga/affischer

Men överlag är canvas väldigt dyrt.

Visa signatur
Permalänk

Kolla med någon skola med grafiskt linje om de har en storformatssrivare. Vi har en på jobbet och materialet går på 15€/ löpmeter (max 70cm bredd) samt ett par euro metern för ramverk.

Permalänk
Skrivet av HellDildo:

Kolla med någon skola med grafiskt linje om de har en storformatssrivare. Vi har en på jobbet och materialet går på 15€/ löpmeter (max 70cm bredd) samt ett par euro metern för ramverk.

Bra idé, men jag är ute efter canvas för att slippa köpa dyra ramar

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Det är dyrt med canvastryck.

Kolla på Zazzle om deras priser passar bättre. http://www.zazzle.se/personliga/affischer

Men överlag är canvas väldigt dyrt.

Bra sida! Billigast hittils, fast dock utan ramar. Kanske kyckas hitta billga på Ebay

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SupakmeGusta:

Som titeln lyder, var kan jag framkalla canvasbilder/tavlor billigast? Googlat lite men tycker alla verkar dyra.
Har ingen erfarenhet av framkallning. Tycker det hade varit schysst med lite semesterbilder på väggarna.

fotar du med film, eller är det tryck/utskrift av digitala bilder du menar? ...tänkte eftersom du säger framkalla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

fotar du med film, eller är det tryck/utskrift av digitala bilder du menar? ...tänkte eftersom du säger framkalla.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen handlar det om att jag vill få upp lite schyssta personliga bilder/tavlor på väggarna hemma och fastnade lite för enkelheten med canvas just för att slippa ramar (ytterliggare kostnad som inte gör bilden snyggare)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Bra idé, men jag är ute efter canvas för att slippa köpa dyra ramar

Det är precis det jag menar. Har själv printat flera stycken canvastavlor som pryder mina väggar. Tror inte du kan "framkalla" på canvas ändå, det handlar nog i de flesta fall om någon slags print-teknik. Canvas är dessutom inte lika känsligt som papper då det gäller kvaliteten på bilden - strukturen gömmer en del av artefakter från t.ex. uppförstoringar.

Ramverket kostar inte mycket då man kan snickra ihop det själv. Om man är lat kan man köpa färdiga Canvastavlor från Clas Ohlson och klä på dem eget motiv, det är dock lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av ProFormat och Crimson. Vet dock inte hur de ligger till i pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SupakmeGusta:

Egentligen handlar det om att jag vill få upp lite schyssta personliga bilder/tavlor på väggarna hemma och fastnade lite för enkelheten med canvas just för att slippa ramar (ytterliggare kostnad som inte gör bilden snyggare)

Men du svarade inte på om det var film eller digitala bilder...blir ju rätt stor skillnad i svaret på vart det är bäst att vända sig

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HellDildo:

Tror inte du kan "framkalla" på canvas ändå, det handlar nog i de flesta fall om någon slags print-teknik.

Det blir rätt svårt utan att framkalla filmen.
När man framkallar film får man vanligtvis ett negativ, som man sedan kan använda till att framställa exempelvis en bild på ett fotopapper.

Sen finns det olika tillvägagångssätt efter framkallningen...antingen använda negativen eller använda ett färdigt foto som källa till canvasen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Det blir rätt svårt utan att framkalla filmen.
När man framkallar film får man vanligtvis ett negativ, som man sedan kan använda till att framställa exempelvis en bild på ett fotopapper.

Sen finns det olika tillvägagångssätt efter framkallningen...antingen använda negativen eller använda ett färdigt foto som källa till canvasen.

Jotack, har hängt med sedan filmtiden, så jag känner nog till händelseförloppet. Det finns mig veterligen inget företag som hanterar råfilm eller negativ ända fram till tryck på canvas utan att digitalisera bilderna i något skede. Oftast är det kunden som gör det och ställer in allt innan det går till tryck/print. Sedan är det väldigt få som ens hanterar gammaldags film eller negativ idag, så jag utgick från att TS hade digitala bilder.

Finns ju ingen canvas som beter sig som ljuskänsligt fotopapper...

Permalänk
Medlem

Använde mig av denna sidan sist, då recensionerna från sidan och priserna verkade vettiga. Och blev väldigt bra färger och bra tryck när de var klara!

Och jag är ändå ganska kräsen då jag tidigare jobbat som fotograf. Samt att de har väldigt bra support vid frågor!

http://www.canvaspicasso.se/

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av hoski:

Men du svarade inte på om det var film eller digitala bilder...blir ju rätt stor skillnad i svaret på vart det är bäst att vända sig

Digitala bilder från kamerorna i min signatur

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

(ytterliggare kostnad som inte gör bilden snyggare)

Man tycker ju olika, men en ram och passepartout gör, IMO, STOR skillnad för bilden. Sedan kan canvas åxå vara trevligt. Resultaten är olika och går ju inte riktigt att jämföra.
Ramar behöver inte vara tokdyrt. Du har visserligen inte IKEA precis runt knuten, men du kan ju passa på nästa gång du är där. Deras "Ribba" är IMO, snygga och inte särskilt dyra. Nackdelen är väl att de större storlekarna har plast och inte glas, vilket kan ge mer reflexer.

Ett annat alternativ är att montera bilderna på kartong/kapafix. Många framkallningsfirmor, tex crimson, kan även göra detta åt en. Då kommer bilden ut en liten bit från väggen och det ser bättre ut än att bara sätta den direkt på väggen, men man får inte samma struktur som vid utskrift på canvas, såklart.
Crimson erbjuder även utskrift på en massa andra material.

Permalänk
Medlem

Har själv tidigare beställt canvas tryck samt priset är hyfsat okej. En bra sajt för produkten är nog http://www.canvastavlortips.se/ innan du ska beställa canvastavlor

Permalänk
Medlem

Jag har använt http://www.bestcanvas.se/ några gånger och tycker dom är grymma. Snabb leverans, bra priser, bra kvalité

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om man inte vill beställa online eller så så slår jag ett slag för Gallerix. Gick bara in i butiken med ett foto på USB. Vet inte hur de ligger i pris idag men har för mig att jag betalade ca. 1000kr för en jag skrev ut med eget foto och den är ca. 100x50cm. Har för mig att de fick göra custom mått på ramen då jag ville ha lite panorama. Jäkligt nöjd med kvalitén i alla fall. Tycker om canvas det blir mer liv i fotona.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Crimson gör ju verkligen ett superjobb med kvalité.
Kan inte uttala mig om andra företag eller vilka som är billigast då jag är en nöjd Crimsonkund sedan länge.

Men syrran min hade en tråkig upplevelse hos ett "noname" företag på fotoböcker som var ren skit. Exakt samma data blev riktigt bra på Crimson.

Jag själv betalar hellre 100-400Kr mer och får en riktigt bra vara.

Själv tycker jag en förstoring med ram ser mycket bättre ut, än canvastavlor som ser lite "billiga" ut, fast det inte "behöver" vara så.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att Crimson gör väldigt bra canvasutskrifter. Har inte provat dom (än), men har alltid varit väldigt nöjd med deras pappersutskrifter som aldrig avvikit från de softproofs jag gjort i Photoshop.

Gallerix däremot, njaeeee... Visserligen tycker jag deras samarbete med 1x.com ger ett fint utbud av motiv om man nu inte väljer att skriva ut egna bilder, men något säger mig att de inte verkar att ha koll på sin färghantering. Beställde två canvasutskrifter från 1x-utbudet, ett svartvitt vintermotiv och en färgutskrift. Den svartvita utskriften hade inget färgstick, men utskriften var alldeles för ljus och hade tappat en hel del detaljer jämfört med skärmbilden på deras hemsida. Färgutskriften däremot var ordentligt övermättad i färgerna. Inte så att motivet blev förstört, men bilden på hemsidan såg betydligt bättre ut. Så, nej, inget mer Gallerix för mig.

Permalänk
Medlem

Crimson gör ett bra men även http://canvaskung.se, därifrån har jag också beställt och är nöjd med resultatet!

Permalänk
Skäggig legend

På mitt jobb gör vi utöver våra licensierade handgjorda canvastavlor, även egna motiv. På matt canvas och glossy beroende på vad motivet är..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ett bättre tips som jag gjorde i veckan som jag tror att ni kommer uppskatta! Beställde en canvastavla med självmontering, billigt och sjukt enkelt att montera själv. Skickar du efter några bilder då kan du nog räkna med att spara en del cash om du monterar själv. Finns även en video som stöd; http://canvasofsweden.se/montera-sjalv