Permalänk

WD hårdisk

Hej folket.
Jag har / hade en extern WD black edition..
Som ramla i golvet. plasten dog och allt annat med.
jag tänkte.. Jag skruvar u denna och pluppar i den i datorn...
Men där funkar den förutom att jag inte kommer in på den , novice som jag är så kan jag tyvärr inte mycke om sånt här.
Den ligger som "raw" . jag kommer inte in på den.. på denna disk ligger mina cv alla bilder på alla resor jag gjort samt massa lösenord.
jag skulle gärna vilja be om er hjälp att kunna få denna att funka utan att blåsa den. så jag kan kopiera allt.
Förslag ?

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Menar du att du har kopplat externa hårddisken i USB? Om det inte funkar kan du testa på en annan dator och se om det hjälper. Jag rekommendera att du använder molnlagring i framtiden så slipper man detta. Jag tex använder OneDrive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Prova något/några recovery-program typ Recuva kanske.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Nej den är kopplad på SATA nu .. så den visar sig som RAW där.. men den funkar men kan inte gå in på den säger den att man ska formatera den. och trycker man avbryt vilket jag gör för jag vill ju verkligen inte tömma den så får man också nått fel.

Ska checka det programmet du tipsa om

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Prova något/några recovery-program typ Recuva kanske.

Det fungera tyvärr inte

Permalänk
Medlem

Det som har hänt är att du har förlorat filsystemet i disken, datorn kan inte se att det är en NTFS disk.
Prova det här http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2376274/external-har...

Har själv haft samma problem med min externa hårddisk men det har alltid löst sig på ett eller annat vis, problemet i mitt fall var att den förlorade ägaren när jag kopplade in den i en annan dator.
Sen en formatering har den dock fungerat felfritt.

Edit:
Du kan ju prova att ta över ägerskap också, kan hända att den fungerar efter det
http://winaero.com/blog/how-to-take-ownership-and-get-full-ac...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack alla för alla svar och vilja att hjälpa.
jag kollade på testdisk men jag tror nog att jag är lite för novice för att fixa det

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det som har hänt är att du har förlorat filsystemet i disken, datorn kan inte se att det är en NTFS disk.
Prova det här http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2376274/external-har...

Har själv haft samma problem med min externa hårddisk men det har alltid löst sig på ett eller annat vis, problemet i mitt fall var att den förlorade ägaren när jag kopplade in den i en annan dator.
Sen en formatering har den dock fungerat felfritt.

Edit:
Du kan ju prova att ta över ägerskap också, kan hända att den fungerar efter det
http://winaero.com/blog/how-to-take-ownership-and-get-full-ac...

Tack ska kolla på det.. Betala du för programet ?
Just det där sista med att ta över ögarskap verka inte gå .. fanns inte ens med just den där delen "säkerhet" där man kan lägga till och ta bort. men på dom andra diskarna fanns det.

Permalänk
Medlem

@korvkanon:
Jag har inte behövt använda det själv så jag vet inte om det är bra eller inte.
Tittade bara efter trådar med liknande problem som var lösta.
Mina problem har som sagt löst sig efter ett ägarbyte.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Fortf inte fått ordning på allt.

provat ett gäng jävla program nu .. verkar som dom flesta bara scannar filer men då scannar dom ju verkligen allt.
tar allt från 5 till 48 timmar och scanna. Någon som vet om TestDisk är rätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvkanon:

Fortf inte fått ordning på allt.

provat ett gäng jävla program nu .. verkar som dom flesta bara scannar filer men då scannar dom ju verkligen allt.
tar allt från 5 till 48 timmar och scanna. Någon som vet om TestDisk är rätt ?

De gånger jag (eller snarare någon vän) hamnat i samma situation, så har TestDisk varit räddningen. Hoppas att det funkar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvkanon:

Fortf inte fått ordning på allt.

provat ett gäng jävla program nu .. verkar som dom flesta bara scannar filer men då scannar dom ju verkligen allt.
tar allt från 5 till 48 timmar och scanna. Någon som vet om TestDisk är rätt ?

Testdisk =

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Om jookeer säger att du skall prova testdisk så GÖR DET!

Sitter faktiskt i skrivande stund och väntar på att den ska söka klart.

Permalänk

en liten update då.
körde programmet SMART för att hitta om det var nå fel i tabellerna på disken för den hitta inte ens disk .
Den hitta 2 partioner på disken fast den aldrig varit delad.
Det funkade inte nå bra alls att köra testdisk då den inte ville gå vidare så jag gjorde en gamble.
Jag snabb formatera i hop om att återställa efteråt men det gick inte heller.
körde photorec från testdisk och det enda den fick fram var 29 gigg med bara skit info om just disken.
Så i princip alla foton som man tagit sen många år är nu minne blott.
Aldrig mer disk lagring . får bli cloud.

Tråkigt att jag inte hittar nått program som kan återskapa allt.

trött på skiten. tack för alla ider och förslag