Oculus bekräftar högre pris för VR-glasögonen Rift

Permalänk
Medlem

Konstigt att du tycker det då själva poängen med de inbyggda hörlurarna är att skapa en bra miljö...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Makrillo:

Konstigt att du tycker det då själva poängen med de inbyggda hörlurarna är att skapa en bra miljö...

Allt är ju relativt såklart ;).
Jämför man med att inte ha hörlurar alls så är det säkerligen kanoners.
Har man däremot egna finfina lurar så kanske det är ett nedköp däremot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

swec länk
"Förutom kronjuvelen, själva VR-headsetet, kommer en kamerasensor och Xbox One-spelkontroller att ingå i priset."
Xbox fjärren hade de kunnat slopa imo.

De har något samarbete med MS, ska tydligen bara lägga till $15 på priset att ha med Xbox kontrollen. Fördel med det är att de som utvecklar spel till riften vet att alla har samma input för spelen och kan bättre anpassa spelet efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

De har något samarbete med MS, ska tydligen bara lägga till $15 på priset att ha med Xbox kontrollen. Fördel med det är att de som utvecklar spel till riften vet att alla har samma input för spelen och kan bättre anpassa spelet efter det.

Förutom då alla som alltid spelar med tangentbord och mus. Jag hoppas prio läggs där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Förutom då alla som alltid spelar med tangentbord och mus. Jag hoppas prio läggs där.

Ska tydligen vara lite ooptimalt med mus+TB i VR, men det lär väll bero på vad man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Ska tydligen vara lite ooptimalt med mus+TB i VR, men det lär väll bero på vad man spelar.

Personligen så spelar jag nästan uteslutande med mus och tangentbord så om det inte fungerar så är riften inget för mig, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Personligen så spelar jag nästan uteslutande med mus och tangentbord så om det inte fungerar så är riften inget för mig, tyvärr.

Tror du skall vänta med att bestämma dig tills du testat. På en vanlig skärm är tangentbord/mus överlägset, men i VR är det inte särskilt praktiskt. Dessutom är det värt att säga att den sortens upplevelser där tangentbord och mus passar bäst på en vanlig skärm (snabba fps) inte är så lämpligt i VR på grund av åksjuka.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrillo:

Konstigt att du tycker det då själva poängen med de inbyggda hörlurarna är att skapa en bra miljö...

Jag tänker att mitt headset förmodligen är någorlunda bättre än de två plastbitarna de satt fast på Riften, inte köra helt utan.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Det var förväntat, och spelar ingen roll för mig. Helt otroligt egentligen att dom inte tar ännu mer betalt. Oculus hade visserligen tidigare löften om lågt pris, och konkurransen kommer bli stenhård nästa år. HTC Vive kommer troligtvis bli en aning dyrare.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Tror du skall vänta med att bestämma dig tills du testat. På en vanlig skärm är tangentbord/mus överlägset, men i VR är det inte särskilt praktiskt. Dessutom är det värt att säga att den sortens upplevelser där tangentbord och mus passar bäst på en vanlig skärm (snabba fps) inte är så lämpligt i VR på grund av åksjuka.

Självklart så måste jag testa innan jag kan fastslå vad jag tycker. Allt annat vore ju korkat.
Jag spelar dock väldigt mycket fps och är där anser jag att VR skulle behövas. Så det måste fungera om en rift skall vara något för mig.

Permalänk
Medlem

Så länge den blir bättre så får den gärna bli dyrare! Betalar hellre mer för en top-of-the-line-produkt än någon billig halvmesyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag vet dem rekommenderar ett 970 kort, men jag har svårt att tro att ett 970 kort klarar 1080P x2 i konstant 90hz på lite mer grafikkrävande spel.
Men det e ju bara min åsikt.

Antagligen vad dom minst rekommenderar.

Permalänk

Jag kör också på ett 970 grafikkort, för vänta mig att de kommer behövs uppgradera senare men man kan ändå köpa VR glasögonen och testa och ser hur det är, självklart så får du bättre upplevelse när du kör på ett bättre grafikkort och upplösning.
Vi får hoppas att dom fixar de med yrsel och kvalitet så duger priset bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag tänker att mitt headset förmodligen är någorlunda bättre än de två plastbitarna de satt fast på Riften, inte köra helt utan.

Det är långt från säkert att du har rätt.
Lurarna som hänger med är förvisso inga dyra skapelser, men de bygger på ett par riktigt vettiga Kosslurar såvitt jag vet. ... och de flesta gamingheadsets är ärligt talat rätt kassa.

Palmer Luckey ska vara rätt kinkig när det gäller ljudbiten, så det kommer vara något genomtänkt som kommer med.

Dessutom bygger ju Riften på att även ljudupplevelsen ska ge så naturlig rumskänsla som möjligt... Och för att få till det optimalt, så måste man anpassa ljudet utefter hörlurarna är skapta.
Det innebär att om man byter lurar så kan det få som följdeffekt att ljudet inte blir lika naturligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

En fråga då jag inte har läst på så mycket detaljer inom VR.
Visst kommer man kunna spela alla sina pc spel med oculus ? Eller måste dom fixa speciellt stöd för det?
Isf kan jag absolut tänka mig köpa Oculus.

Spelen måste ha speciellt stöd för att visa bilden stereoskopiskt och anpassat för linserna som sitter i riften. Sen måste spelet stödja så du får in dina huvudrörelser ordentligt.

Nu finns det ju olika tools för att fixa in riftstöd i spel som inte har det (kolla upp tex vorpX) men räkna inte med att det alltid blir bra.
Förvänta dig inte att kunna kasta dig in i vilket fps som helst och få en bra upplevelse.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jaha sedär. Det har jag faktiskt missat / inte tänkt på. Ja då blir det ingen Oculus då. Tråkigt Jag vill inte spela bergochdalspel.. Såklart förstår jag det kommer komma anpassade spel men om dom måste ha speciella kontrollers och ja annorlunda typ av spel. Som playstation move eller kinect... då blir jag ledsen.

Skrivet av Sgt. Stinger:

Tror du skall vänta med att bestämma dig tills du testat. På en vanlig skärm är tangentbord/mus överlägset, men i VR är det inte särskilt praktiskt. Dessutom är det värt att säga att den sortens upplevelser där tangentbord och mus passar bäst på en vanlig skärm (snabba fps) inte är så lämpligt i VR på grund av åksjuka.

Permalänk
Medlem

Bättre o vänta något år eller två så man får något som funkar bra!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag tänker att mitt headset förmodligen är någorlunda bättre än de två plastbitarna de satt fast på Riften, inte köra helt utan.

Enligt dom själva så ska hörlurarna hålla väldigt hög kvalitet, men det är fullt möjligt det är marknadsföringsnonsens. Tror inte de kommer vara sämre än normala personers lurar då folk ofta köper skit som ser fancy ut, men inte har särskilt hög kvalitet på innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är långt från säkert att du har rätt.
Lurarna som hänger med är förvisso inga dyra skapelser, men de bygger på ett par riktigt vettiga Kosslurar såvitt jag vet. ... och de flesta gamingheadsets är ärligt talat rätt kassa.

Palmer Luckey ska vara rätt kinkig när det gäller ljudbiten, så det kommer vara något genomtänkt som kommer med.

Dessutom bygger ju Riften på att även ljudupplevelsen ska ge så naturlig rumskänsla som möjligt... Och för att få till det optimalt, så måste man anpassa ljudet utefter hörlurarna är skapta.
Det innebär att om man byter lurar så kan det få som följdeffekt att ljudet inte blir lika naturligt.

Fast jag är ju helt säker på vad jag gillar, jag hatar on-ear. Jag vill ha det slutet runt öronen med öppen baksida så att det blir ett öppet ljud. Sedan tvivlar jag på att ett par element på ett VR headset som totalt kostar lika mycket som mina hörlurar är lika bra, känns tveksamt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Självklart så måste jag testa innan jag kan fastslå vad jag tycker. Allt annat vore ju korkat.
Jag spelar dock väldigt mycket fps och är där anser jag att VR skulle behövas. Så det måste fungera om en rift skall vara något för mig.

FPS i den vanliga bemärkelsen fungerar tyvärr otroligt dåligt i VR. Det går för snabbt och om du gillar att "tävla" så blir det bara sämre.

Tangentbord och mus fungerar som sagt jättedåligt i VR också.

Skrivet av Monarchy:

Jaha sedär. Det har jag faktiskt missat / inte tänkt på. Ja då blir det ingen Oculus då. Tråkigt Jag vill inte spela bergochdalspel.. Såklart förstår jag det kommer komma anpassade spel men om dom måste ha speciella kontrollers och ja annorlunda typ av spel. Som playstation move eller kinect... då blir jag ledsen.

Det är ju massor med spel på gång till VR som inte är gimmick-spel som till Kinect och Move. Men nej, de spel du spelar nu kommer du inte att kunna köra på något vettigt sätt i VR. Med undantag för att du kan spela dem på en virtuell jätteskärm, men upplösningen blir ju lidande rätt rejält.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CamelActivate:

Synd att dem höjer priset men jag kommer köpa oavsett.. hoppas mitt 970 orkar driva spelen annars blir detta en dyr historia..

Höjer priset från vad? De har inte ens gått ut med ett grundpris, allt de sagt tidigare är att priset kommer landa på "minst 300 dollar", alltså inte under det men det kan likväl bli dubbelt så högt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Vad tjock Herr Luckey har blivit

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Fast jag är ju helt säker på vad jag gillar, jag hatar on-ear. Jag vill ha det slutet runt öronen med öppen baksida så att det blir ett öppet ljud. Sedan tvivlar jag på att ett par element på ett VR headset som totalt kostar lika mycket som mina hörlurar är lika bra, känns tveksamt.

Nu hatar jag on-ear jag också, så man är ju tveklöst lite orolig

Jag ska inte svära på det, men har för mig att jag läst att lurarna i Riften är nära besläktade med Koss KSC75.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag vet dem rekommenderar ett 970 kort, men jag har svårt att tro att ett 970 kort klarar 1080P x2 i konstant 90hz på lite mer grafikkrävande spel.
Men det e ju bara min åsikt.

De flesta spel som utvecklas för rift/vive kommer inte vara så grafikkrävande. Bara nog för att få 75-90 fps. Det är kompromissen man får göra, hög performance är like med lägre grafikfiness. Oculus har ju sagt att 970 är recommended så det kommer nog gott duga åt de flesta spel.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ge mig rocket league i VR. Bifoga även kräkspåse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Lär fortfarande vara värt det! Fan va kul o lira Space Engineers med Oculus!