AMD Athlon X4 860k Överklocka, hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

AMD Athlon X4 860k Överklocka, hjälp uppskattas

In Win 703 Midi Tower
MSI A68HM GRENADE, Socket FM2+
HyperX Savage DDR3 1600MHz 8GB
Gainward GeForce GTX 960 2GB
Corsair CX 430M, 430W PS
AMD Athlon X4 860k Black Ed. Socket-FM2+
Cooler Master Hyper TX3 Evo som kylare

Undrar om nån har lust hjälpa mig klocka upp denna till 4,2Gz om det ens är möjligt med dessa grejer

här är bilder från bios

bild 1 Bios : http://imgur.com/aUjt0Xa
bild 2 Bios : http://imgur.com/nC8fyAU
Bild på Temp i windows : http://imgur.com/FUs0aEC

Skulle bli oerhörd tacksam för hjälp tror jag hade fått ut mer fps i CS.GO då

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

jag kan erbjuda er något om nån hjälper mig

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

Det står ju Adjust CPU ratio (Auto) denna kan du leka med till du kommer till en önskad frekvens. du kan dock få ändra Volten till CPUn oxå (vCore) men om du börjar i små steg tills det att den blir instabil så öker du volten lite och provar igen!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ockeh:

In Win 703 Midi Tower
MSI A68HM GRENADE, Socket FM2+
HyperX Savage DDR3 1600MHz 8GB
Gainward GeForce GTX 960 2GB
Corsair CX 430M, 430W PS
AMD Athlon X4 860k Black Ed. Socket-FM2+
Cooler Master Hyper TX3 Evo som kylare

Undrar om nån har lust hjälpa mig klocka upp denna till 4,2Gz om det ens är möjligt med dessa grejer

här är bilder från bios

bild 1 Bios : http://imgur.com/aUjt0Xa
bild 2 Bios : http://imgur.com/nC8fyAU
Bild på Temp i windows : http://imgur.com/FUs0aEC

Skulle bli oerhörd tacksam för hjälp tror jag hade fått ut mer fps i CS.GO då

Moderkortet är av variant "budget", så att pressa ut väldigt mycket OC ska du nog vara försiktig med då den saknar kylflänsar på VRM, men att trycka upp CPUn i 4GHz borde gå fint. Som ovanstående nämner, titta på CPU Ratio som står på "Auto", dra den till "40"(40x100=4000MHz), och dra på en statisk spänning på CPU kärnan, exempelvis 1.3V och peta upp den med 0.025 i taget om det är instabilt, försök dock att hålla dig till max 1.45V (om jag inte misstar mig). Var försiktig med vilka inställningar som du petar på i UEFI, googla om du är osäker. Rekommenderad maxtemperatur verkar vara 72C för de nyare Athlon CPUerna, jag skulle dock rekommendera dig att försöka hålla dig under 62, då 72C är smärtgränsen och orsakar CPUn att klocka ner sig för att behålla en acceptabel temperatur.

Mjukvara:
HWMonitor (Temperatur)
CPU-Z (Frekvens, spänningar och övrig systeminfo)

Stresstest:
OCCT
Prime95
AIDA64

Hjälpen här på forumet är självklart gratis, så du kan radera ditt sekundära inlägg.
Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown:

tusen tack om du bor i GBG kan jag bjuda dig på en lunch!

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

så här såg det ut när jag gick in på "cpu ratio" http://i.imgur.com/3JDEC62.jpg kan bara höja den till 31

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ockeh:

@Jonssown:

tusen tack om du bor i GBG kan jag bjuda dig på en lunch!

Skrivet av Ockeh:

så här såg det ut när jag gick in på "cpu ratio" http://i.imgur.com/3JDEC62.jpg kan bara höja den till 31

Inga problem, köp lunchen till någon lycklig bekant istället. Tack ändå.
860K's basfrekvens är 3700MHz, alltså 37x100, så att sätta ration(multipeln) på 31 betyder att du klockar ner den. Testa 40x100 med +0.025V

EDIT: Såg nu att du pillade på NB som ovan nämnde, gå tillbaka till CPU Ratio.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ockeh:

så här såg det ut när jag gick in på "cpu ratio" http://i.imgur.com/3JDEC62.jpg kan bara höja den till 31

Det är där fel "ratio". Northbridge-ratio behöver du inte röra i nuläget. Låt den stå kvar på standardinställningen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Okej vart är det jag skall in och ändra då? Grymt tacksam för eran hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Inga problem, köp lunchen till någon lycklig bekant istället. Tack ändå.
860K's basfrekvens är 3700MHz, alltså 37x100, så att sätta ration(multipeln) på 31 betyder att du klockar ner den. Testa 40x100 med +0.025V

EDIT: Såg nu att du pillade på NB som ovan nämnde, gå tillbaka till CPU Ratio.

jag kan inte Klicka på den händer inget betyder det att jag inte kan överklocka?

Edit: Kan inte klicka på Adjust cpu ratio.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ockeh:

jag kan inte Klicka på den händer inget betyder det att jag inte kan överklocka?

Edit: Kan inte klicka på Adjust cpu ratio.

Det ska inte vara några problem att ändra på ett A68H chipset, mycket märkligt.
Om du markerar den och trycker på "+" eller skriver in "40", vad händer då?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det gick men nu är bilden helt svart men står 99 i högra hörnet försökt starta om den men kommer bara till samma svarta bild där de står 99 i hörnet

Skickades från m.sweclockers.com

så nu är den igång igen skall köra stresstest nu

skall jag ändra 1.3V och peta upp den med 0.025 vcoren innan jag gör det?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ockeh:

Det gick men nu är bilden helt svart men står 99 i högra hörnet försökt starta om den men kommer bara till samma svarta bild där de står 99 i hörnet

Skickades från m.sweclockers.com

så nu är den igång igen skall köra stresstest nu

skall jag ändra 1.3V och peta upp den med 0.025 vcoren innan jag gör det?

Det lät inge vidare, sparades UEFI inställningarna?
Börja med att testa 1.3 och se om den är stabil i 4GHz, annars är det bara att öka med 0.025V varje test.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/l-cZkXF9N4U?t=2m4s kan kanske vara till hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Tack som fan verkligen ska kolla videon och följa era råd ikväll skall iväg se Liverpool nu tusen tack alla verkligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

Datorn vägrar svara står i vänstra hörnet entering setup.. Och högra hörnet 99 tror det är vcore som e felet testade 1.35 de gick inte och 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com har ja pajat hela datorn nu?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ockeh:

Datorn vägrar svara står i vänstra hörnet entering setup.. Och högra hörnet 99 tror det är vcore som e felet testade 1.35 de gick inte och 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com har ja pajat hela datorn nu?

Testa starta om datorn. Funkar inte det så kan du göra en CMOS Reset, inget borde ha gått sönder, speciellt inte med den låga volten, CPUn ska klara 1.5V (max) för 24/7 bruk om jag inte minns fel.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Testa starta om datorn. Funkar inte det så kan du göra en CMOS Reset, inget borde ha gått sönder, speciellt inte med den låga volten, CPUn ska klara 1.5V (max) för 24/7 bruk om jag inte minns fel.

Hur gör jag en cmos reset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Entusiast

Om det inte finns en dedikerad knapp för det på kortet, som det inte brukar finnas på budgetmodeller, så får man plocka ur CMOS batteriet i 5 minuter och sedan tillbaks, så ska det vara återställt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tack nu funkar datorn igen, testade att klocka den i 3,9Ghz med 1.35v.
den bara blev svart Dram voltage gick bara ändra till dessa 1.35 1.50 1.65 1.80 på 1.80 blev texten röd.

tror du jag har för kasst moderkort eller för klent psu? vilket fall som helst så vill jag verkligen överklocka den här datorn..

Får nog skita i att Överklocka denna dator skall nog köpa nytt moderkort några tips på bra som man kan överklocka med helst under 1000kr

tack på förhand.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ockeh:

Tack nu funkar datorn igen, testade att klocka den i 3,9Ghz med 1.35v.
den bara blev svart Dram voltage gick bara ändra till dessa 1.35 1.50 1.65 1.80 på 1.80 blev texten röd.

tror du jag har för kasst moderkort eller för klent psu? vilket fall som helst så vill jag verkligen överklocka den här datorn..

Får nog skita i att Överklocka denna dator skall nog köpa nytt moderkort några tips på bra som man kan överklocka med helst under 1000kr

tack på förhand.

Minnet ska helst köras på stockvolt, om du aktiverar X.M.P (om moderkortet stödjer det) så sätter den sig själv till det utannonserade specifikationerna, annars får du göra det manuellt. Dagens DDR3 minnen körs oftast på 1.5V, i antingen 1333 eller 1600MHz.
Om den inte vill boota så kan det vara att volten är för låg, men det är inte alls omöjligt att moderkortet inte gillar klockning heller.

NetonNet säljer ut ett A88X-PRO för under tusenlappen, det är ju dock en fyndvara.
ASRock A88X Extreme 4+ Billigare alternativ, men fullt kompetent.
Gigabyte G1.Sniper A88X Lite dyrare moderkort från Gigabyte, dock grönt.
ASRock Fatal1ty FM2A88X+Ännu ett ASRock kort, lite mer påkostat, men även detta är "färgat".

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown: vad ska jag höja volten till? och vart hittar jag det med minnena dom går i 1600 iaf det vet jag

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Entusiast

@Ockeh Testa 1.35V. Minnena ser du där "DRAM Voltage", har du 1.5V så dra den till 1.5. Om X.M.P finns på brädan så borde det ligga i menyn du är och letar i.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown:

du är kung som orkar med mig och min dator så här ser mitt bios ut http://imgur.com/TSAXH7b

vad skall jag ändra för den vägrar starta blir bara svart och står 99 i högra nedre hörnet.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1859552/wont-boot-er...

här står det att moderkortet är defekt jag ska returnera mitt och köpa ett nytt på komplett.se några tips? helst så billigt som möjligt men man skall kunna överklocka med det.

skall skicka tillbaka mitt moderkort till komplett, beställde 88X-PRO från netonnet som du föreslog.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.