Hur gör man snygga banners och loggor till Twitch och Youtube?

Permalänk
Inaktiv

Hur gör man snygga banners och loggor till Twitch och Youtube?

Hallå Clockers,

Jag sitter här och funderar på hur man kan göra egna banners och loggor till Twitch och Youtube. Jag har sett att folk tar en bild på sig själv och sedan gör om det till en animerad bild, antingen komisk eller seriös, lägger till och tar bort accessoarer etc. Hur lyckas man med det?

Min andra fråga är, finns det folk som gör det mot betalning? Och isåfall, vart hittar man dom?

Bonzajen

Permalänk
Medlem

Photoshop. Bara att lära sig använda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Photoshop. Bara att lära sig använda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Så allt går att göra i PS?

Känns som det skulle ta en evighet att lära sig PS, det är väl som att lära sig ett nytt språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Så allt går att göra i PS?

Känns som det skulle ta en evighet att lära sig PS, det är väl som att lära sig ett nytt språk?

Ja allt designas med Photoshop. Finns massor med guides på internet. Man kan även köpa böcker som lär Photoshop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ja allt designas med Photoshop. Finns massor med guides på internet. Man kan även köpa böcker som lär Photoshop.

Skickades från m.sweclockers.com

offtopic; är det du som designat Steam-temat, Metro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Så allt går att göra i PS?

Känns som det skulle ta en evighet att lära sig PS, det är väl som att lära sig ett nytt språk?

Ja, alltså Photoshop är ju en mindre vetenskap. Fotomanipulering är väl inte särskilt annorlunda från att kunna måla egentligen. Att skapa fina banners och logotyper är ju inget annat än konst, plus att du måste behärska Photoshop då. De flesta gör förmodligen inte sina egna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Photoshop är utmärkt, kan även rekommendera Zbrush och Blender, dom är gratis och det ger dig en bred grund.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Ja, alltså Photoshop är ju en mindre vetenskap. Fotomanipulering är väl inte särskilt annorlunda från att kunna måla egentligen. Att skapa fina banners och logotyper är ju inget annat än konst, plus att du måste behärska Photoshop då. De flesta gör förmodligen inte sina egna.

Det är väl lite det jag tänkte på om man kan hitta någon som gör banners och loggor så man slipper lägga ner så mycket energi på Photoshop, jag menar, jag kan knappt använda Paint. Frågan är då, vart hittar man dessa personer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

offtopic; är det du som designat Steam-temat, Metro?

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Frågan är, är du artistiskt lagd. Om inte, kanske du bör leta upp någon annan som gör sånt åt dig.
Med det menar jag, att besitta kunskapen att kunna skapa något originellt, alltså inte bara följa en tutorial, lära sig Photoshop kan alla.
Men du bör ju helt klart testa ändå, ibland vet man inte om man är naturligt begåvad förrns man testat.
Jo Photoshop är det som gäller, det kan bli hur invecklat som helst, finns i princip inga begränsningar där utan är mest fantasin som sätter stopp isåfall.

Sen har du Illustrator som används mer vid logotyper, då du kan göra vektorbaserad grafik där. (kort och gott, bilden bibehåller sin ursprungliga kvalitet i färger och upplösning, trots förminskning och förstorning av bilden)

Vart man hittar någon som fixar sånt, vet jag faktiskt inte. Men när jag började med Photoshop för 10 år sedan så fanns det trådar på forum, på exempelvis Sweclockers, där man som skapare tog åt sig uppdrag åt andra, ofta gratis, i utbildningssyfte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Har du en mac kan du säkert använda Sketch också. Annars skulle jag personligen köra på Illustrator, just på grund av vektorgrafiken, och det är bättre på att tweaka text i min mening.

Permalänk
Medlem

Allting är gjort i Photoshop eller liknande program, visst, men dels finns det väldigt mycket att lära sig i form av funktioner, dels kräver det en viss artistiskt förmåga. Jag tror de flesta Twitch/YouTube-användare som har dylika avatars, banners o.dyl. har fått bilderna gjorda av någon annan.

Så hur hittar man dessa personer? Ett alternativ är att hitta en kanal med en avatar/banner som du gilla och fråga ägaren vem som gjort dem. Alternativt så är Google din vän.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tazavoo:

Allting är gjort i Photoshop eller liknande program, visst, men dels finns det väldigt mycket att lära sig i form av funktioner, dels kräver det en viss artistiskt förmåga. Jag tror de flesta Twitch/YouTube-användare som har dylika avatars, banners o.dyl. har fått bilderna gjorda av någon annan.

Så hur hittar man dessa personer? Ett alternativ är att hitta en kanal med en avatar/banner som du gilla och fråga ägaren vem som gjort dem. Alternativt så är Google din vän.

Jag hade inte ens tänkt tanken att fråga ägarna till kanalerna, ska ta och göra det.

Ska nog också ta ett litet kik på Photoshop, det skulle nog vara rätt bra att kunna hantera det programmet, man kan ju göra ganska mycket med det.