Japan Display avtäcker 17,3-tumsskärm med 8K-upplösning och 120 Hz

Permalänk
Medlem

24-30" 8k (16:10 eller 3:2) med 300hz för 2000:- så klipper jag till kan jag lova!

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Ser hellre att dom krymper den till förmån för VR! Och om nu Pascal nu kommer att ta ett sånt jättekliv upp i prestanda så kommer det ju inte bli några bekymmer med att driva runt skiten! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ser hellre att dom krymper den till förmån för VR! Och om nu Pascal nu kommer att ta ett sånt jättekliv upp i prestanda så kommer det ju inte bli några bekymmer med att driva runt skiten! ^^

Behöver vi "bara" kunna pumpa 32 gånger fler pixlar per sekund än FHD@60Hz I bästa fall kan man hoppas att Artic Islands/Pascal kommer kunna driva 4k i över 60FPS utan att behöva betala 7000+. Nästa generation kommer däremot vara avsevärt mycket mer ström effektiva.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inte åt alla

Skrivet av xarl:

120hz borde börja bli standard även på ips paneler tycker jag!

Förstår inte varför när det är så gott som endast gamers som har någon nytta av 120Hz i slutändan. Ser heldre varianter med IPS som man kan köpa för en hyfsad peng och skilda "gaming" skärmar istället.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem

Kanske off topic, men är det nån som vet ifall det finns dokumenterade fördelar att använda 120/144 Hz istället för 60hz för minskad ögontrötthet? Eller är det kanske tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Just den skärmen per se är inte högintressant just nu, men en 30-tummare med 8K UHD @ 120 Hz hade varit den ultimata drömmen! Helst då i kombination med mjukvara som kan skalas hur som helst. Och gärna med 144 eller kanske 200 Hz.

Om vi nu får drömma så tar jag en sisådär 85-tummare med 8K UHD OLED @ 200 Hz till dator och tv , tack tack

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Går det inte att spela i upplösningen till maximal Hertz så kan den suga. Vem vill ha teknik som är lite framtidssäker när man kan välja något annat? Dessutom används bara skärmar till att spela med och då bara de mest krävande spelen! Så det så!

</ironi>

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är väl trevligt att utvecklingen går frammåt och inte bakåt.
Men får känslan av att man måste ha sladden i hela tiden om man inte vill att skärmen ska gå ner i strömsparläge efter 2 sekunder....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Visst är det underbart förvirrande!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@philipborg: Visst är det underbart förvirrande!

Det konstiga är det att
UHD -> 8k eller 4k...
FUHD -> 8k....

Varför lät de inte bara UHD endast betyda 4K och sedan FUHD vara 8k...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hmmmm...... Tidigt, mycket tidigt...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

Förstår inte varför när det är så gott som endast gamers som har någon nytta av 120Hz i slutändan. Ser heldre varianter med IPS som man kan köpa för en hyfsad peng och skilda "gaming" skärmar istället.

det är en skönare upplevelse även i windows.. och ips finns för en hyfsad peng redan.. börjar ju bli standard även i bärbara..
varför inte ha 120hz eller till och med snabbare? när utvecklingen ändå inte planerar att stanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det konstiga är det att
UHD -> 8k eller 4k...
FUHD -> 8k....

Varför lät de inte bara UHD endast betyda 4K och sedan FUHD vara 8k...

Sen är det ju så underbart fantastiskt att 4k och UHD inte ens är samma sak, men bakar man in UHD i 4k så det heter 4k UHD så blir det samma sak som 4k. 3,840 px på bredden vs 4096 px... o.O

waaaaat

(kan ju dock ha blandat ihop det själv lite nu..)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Sen är det ju så underbart fantastiskt att 4k och UHD inte ens är samma sak, men bakar man in UHD i 4k så det heter 4k UHD så blir det samma sak som 4k. 3,840 px på bredden vs 4096 px... o.O

waaaaat

(kan ju dock ha blandat ihop det själv lite nu..)

Du tänker just nu på 4K UHD och 4k DCI. Anledningen till att man har det så är ju på grund utav proportionerna. Det finns däremot inget som är "4K upplösning" egentligen utan det är antingen 4k DCI eller 4k UHD.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det här är den där skärmen som alla vill ha när dom kommenterar på skärmrecensioner, "jo bra skärm, men jag väntar tills den har ......"

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Det här är den där skärmen som alla vill ha när dom kommenterar på skärmrecensioner, "jo bra skärm, men jag väntar tills den har ......"

Nja..., jag tror dessa personer förmodligen skulle vara missnöjda med att den bara är på 17,3 tum.

Permalänk
Medlem

@philipborg: ja så var det ja, extremt förvirrande med allt hit och dit

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

"Jag ser hellre ditt och datt."
Dom presenterar 8K@120Hz. Ändå ska det gnällas. Jösses

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

Förstår inte varför när det är så gott som endast gamers som har någon nytta av 120Hz i slutändan. Ser heldre varianter med IPS som man kan köpa för en hyfsad peng och skilda "gaming" skärmar istället.

för en månad sedan hade jag hållit med dig men efter att ha fått uppleva 144hz med egna ögon så är det en enorm skillnad vid något så enkelt som att flytta på muspekaren och dra runt fönster.

Permalänk

Den verkar ju ganska schyst! Väntar dock hellre till oled och lite högre upplösning/uppdateringsfeekvens, gärna på 21:9..

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Underbart att utvecklingen går framåt! 8K 120Hz IPS, låter härligt.

Sen är väl storleken ganska ointressant...
För stort för surfplatta
Alldeles för stort för mobiltelefon
Alldeles för stort för VR (annars hade nog 8K 120Hz varit grymt för VR)
Som TV, titta på filmer/serier på 3-4 meters avstånd så är det tok-litet.
Datorskärm lite i minsta laget, framförallt för en skärm med så hög upplösning.

Men det var ju bara en prototyp och det måste börja någonstans.
Om 5 år kanske 8K kan vara intressant på allvar. Att det då kan finnas bra skärmar som inte kostar 100kkr, nyare versioner av DP och HDMI, kraftfullare grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta här är nog att de klarat att få upp kontrasten i en ips-panel till 2000:1.

Jag har personligen sett ips som en död teknologi pga långsamma responstider (responstiderna är ju inget problem i de nya ahva dock) i kombination med grå svärta om man inte har en kraftig lampa som belyser skärmen.

Om denna håller vad den lovar angående kontrast/responstid är det en fantastisk nyhet ... om inte oled hinner först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@versions: Har själv en Benq XL2411T? Ja klart de är kul att ha men tycker att standardisera 120/144/165/200Hz är helt onödigt när dom flesta endå inte kommer att se någon skillnad om nätbanken eller aftonbladet är i 60 eller 200hz. Det finns andra människor som har en dator än gamers.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X