Hjälp! Ny Samsung 850 Evo långsam hastighet & SSD hittas inte

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ny Samsung 850 Evo långsam hastighet & SSD hittas inte

Hej,
Jag har en helt ny Samsung 850 Evo 250GB som har läs/skrivhastigheten 34 MB/sekund enligt Samsungs Magician "Performance Benchmark". Är detta normalt?

Här kommer min historia:
Jag har precis skaffat en Samsung 850 Evo & en kabinett (för Sata 6GB/s , med USB 3.0).
Samsungs installations-CD var insatt. Jag lade SSD:n i kabinetten och kopplade sedan med USB till datorn. Samsungs program Magician hittade ingen SSD, jag kunde inte heller se den på "Den här datorn".

Jag läste lite i forum och köpte mig en Sata 6GB/s till USB 3.0 - adapter. Det var en sådan med två usb-kablar, den strömförsörjs via usb:n. Testade ingen. Men datorn hittade FORTFARANDE inte SSD:n.

Det är tydligen många som har haft samma problem med att Magician inte känner igen SSD:n när den sitter externt.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2087600/samsung-840-...
Jag testade lösningen som fanns i forumet ovan, alltså att gå in på "Disk Management" och formatera SSD:n.
Formateringen tog ca 2 timmar, vilket jag tyckte var konstigt. Ska det vara så?
Sedan fungerade allt!!

Men... Hastighetstestet jag gjorde direkt efter formateringen visade 34 MB/sekund!
Är det något som jag har gjort fel?

Jag är nybörjare på SSD:er. Min avsikt med SSD:n är att förvara bilder och minnen externt som en back-up.

Min misstanke är att det är att jag har installerat SSD:n helt fel. (Väldigt frustrerande).
Datorns operativsystem är Windows Vista 32-bit. Jag vet inte om det har med saken att göra.
Alla kablar jag har är ju Sata 6GB/s och USB 3.0 så allting borde ju passa och fungera som det ska tycker man.

Permalänk
Medlem

Provat att inte köra externt?
Sätt in den i datorn och använd den som systemdisk och ta den gamla hdd som extern lagring ist.
Personligen känns det bakvänt att använda SSD till det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

34MB/sek låter som USB 2.0 hastighet.

Tror inte Vista stödjer TRIM bland annat. Hade kört minimum windows 7 och inte klonat något det är säkert.

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt att du inte hittar en ny SSD eller HDD men då kan man formatera den i Diskhantering (Disk Management), om du inte väljer att bocka i Snabbformatering så är 2 timmar normalt eftersom denna formatering även söker efter eventuella fel på minnes kretsarna i SSD:n.

I denna guide ser du hur man formaterar en ny SSD eller HDD i Diskhantering http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Jag vill gärna att du skriver vilken dator eller datorkomponenter som du använder, och även jag misstänker att du har kopplat SSD:n till en USB 2.0 port på datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kolla så det är rätt inställt i bios, AHCI ska det stå på din SSD

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ja USB 2 skall du inte använda om du inte tänkt ta semester samtidigt som du gör detta.
Varför kopplade du inte in den med Sata kabel direkt? Du skall väl ha den i datorn? Magican funkar snabbare och bättre med satakabel och SSDN inkopplad som den skall.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_jns:

Jag är nybörjare på SSD:er. Min avsikt med SSD:n är att förvara bilder och minnen externt som en back-up.

SSD känns rent spontant som fel typ av medium för en extern backup, men så länge den får ström då och då ska det inte vara något fara för dataförlust.
Att du bara får 34MB/s låter som att du kopplat in den i en USB2-port i datorn, är du säker på att du har USB3 på datorn (blå USB-portar) med korrekta drivrutiner?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Tack för alla snabba svar.
Ja, anledningen måste vara att det är USB 2.0-port jag kopplar den till!
Det är en gammal dator från 2006 så den har nog ingen USB 3.0.

Just för att det är en gammal & osäker dator jag har så vill jag inte använda den bästa förvaringen (SSDn) i datorn. Tänker jag rätt?
Dator är i allmänt dåligt skick, t.ex. krashar varannan timme i Chrome (cashminnet fulls extremt snabbt).

Jag använder inte datorn så ofta heller, mer som en brygga för att överföra filer till mina externa HDD.
Min nuvarande HDD är 5 år gammal och jag upptäckte nyligen att mappar och familjebilder bara har försvunnit i den.
Ett riktig flopp, nu kommer jag aldrig få tillbaka de fotona...

Jag tänkte att SSD var en säkrare metod, som håller längre tid, just pga den inte är mekanisk.
Jag kommer att överföra filer till datorn först, och med 3-4 månaders mellanrum överföra filerna till SSdn. Då slits inte SSDn lika mycket tänkte jag.
Låter det förnuftigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_jns:

Jag tänkte att SSD var en säkrare metod, som håller längre tid, just pga den inte är mekanisk.
Jag kommer att överföra filer till datorn först, och med 3-4 månaders mellanrum överföra filerna till SSdn. Då slits inte SSDn lika mycket tänkte jag.
Låter det förnuftigt?

Nej det låter inte förnuftigt alls. Om du nu skall ha SSDn som en extern backupdisk så är det bättre att föra över filerna dit med en gång. Annars riskerar du att tappa 3-4 månaders data. Slitaget på SSDn är inget du behöva beakta.

Permalänk
Hedersmedlem

Flashminnen som finns i en SSD håller informationen betydligt kortare tid än en mekanisk HD, så ur det perspektivet ska du absolut aldrig använda USB-stickor eller SSD som backup. En vanlig HD är betydligt hållbarare i det avseendet så länge man ser till att behandla de försiktigt eftersom de tål stötar mycket dåligt.

Jag startade upp en HD igår som varit orörd i 8 år, allt fanns kvar, inga problem. Om du hade dataförlust beror det antagligen på att disken är skadad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Att HD håller längre än SDD hade jag ingen aning om!
Jag har alltid fått höra att det är tvärtom.

Har ni några tips på HD? Vilka egenskaper bör den ha för att hålla länge?

Min gamla hårddisk kan ha varit trasig men hur har det gått till? Jag kopplade bara in den för att överföra filer. Finns det någon gräns för hur många GB man kan överföra innan den går sönder? Jag minns att jag ibland flyttade filer från HD till datorn, och sen tillbaka till HD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_jns:

Att HD håller längre än SDD hade jag ingen aning om!
Jag har alltid fått höra att det är tvärtom.

Har ni några tips på HD? Vilka egenskaper bör den ha för att hålla länge?

Min gamla hårddisk kan ha varit trasig men hur har det gått till? Jag kopplade bara in den för att överföra filer. Finns det någon gräns för hur många GB man kan överföra innan den går sönder? Jag minns att jag ibland flyttade filer från HD till datorn, och sen tillbaka till HD.

Skickades från m.sweclockers.com

en ssd är beroende av regelbunden ström för att inte tappa data. om den går utan för alltför lång tid (ett bra tag, några månader lär det åtminstone vara) så kan den tappa data. förutsatt att den används någorlunda ofta så är en ssd generellt väldigt hållbar men du behöver inte riktigt hastigheten för att lagra bilder och det är väldigt dyrt per gigabyte.

själv har jag en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1298198 som jag är väldigt nöjd med. snygg, mycket tyst, liten och lätt. finns även med mer lagringsutrymme om du behöver det.

Permalänk
Medlem

Den här känns väll rätt given för ändamålet mina vänner? 4tb för 999kr på Cdon.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1427016

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Den här känns väll rätt given för ändamålet mina vänner? 4tb för 999kr på Cdon.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1427016

Beror ju helt på vad det sitter för disk i den.
Sitter det skräp i den så är det knappast något man vill ha för backup, dock kan den säkert funka utmärkt för sånt som man kanske inte bryr sig så mycket om ifall det skulle gå förlorat.
Bra pris/krona på den iaf

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Beror ju helt på vad det sitter för disk i den.
Sitter det skräp i den så är det knappast något man vill ha för backup, dock kan den säkert funka utmärkt för sånt som man kanske inte bryr sig så mycket om ifall det skulle gå förlorat.
Bra pris/krona på den iaf

WD green sitter det i den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_jns:

Att HD håller längre än SDD hade jag ingen aning om!
Jag har alltid fått höra att det är tvärtom.

Det har jag aldrig hört heller. Mina HDDs har dött väldigt snabbt genom åren jämfört med SSDs (som hitills inte har dött) som ska hålla för cirka 1 099 511 627 776 000 bytes. (femton nollor) Det tar garanterat ett antal år för en normal användare att ta död på.

Men som extern lagringshårddisk skulle jag inte använda en SSD. Där är det bättre att använda en 2,5" HDD. (Smidigt med strömtillförsel genom USB och slippa extern strömtillförsel).

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Avstängda SSD-enheter tappar data med tiden – ökad risk vid högre temperatur http://www.sweclockers.com/nyhet/20480-avstangda-ssd-enheter-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Beror ju helt på vad det sitter för disk i den.
Sitter det skräp i den så är det knappast något man vill ha för backup, dock kan den säkert funka utmärkt för sånt som man kanske inte bryr sig så mycket om ifall det skulle gå förlorat.
Bra pris/krona på den iaf

"Beror på vad det sitter för disk i den"
Vilka disker är bra?
Jag behöver veta vilka egenskaper jag ska eftersöka. Tänkte kolla på Prisjakt och filtrera.

Jag brukar kolla på garantitid i Prisjakt och väljer de med minst 5 års. Visst kan man lita på den egenskapen?

Det blir alltså en HDD eftersom att den inte kommer att vara kopplad till datorn hela tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bör kanske nämna att min tidigare var en WD Elements hårddisk med 500 GB, köpt 2010. Den har dataförlust.

Är det någon som har en hårddisk som hållit minst 5 år och fortfarande fungerar?

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en äldre modell då folk i nuläget vet vad de går för. Nya modeller har ju inte hunnit testas tillräckligt länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_jns:

Är det någon som har en hårddisk som hållit minst 5 år och fortfarande fungerar?

Har väldigt många diskar som är mellan 10-15 år gamla. Aldrig haft några problem med dessa. Det är blandat med gamla IBM/Hitachi samt Quantum-diskar.

Om en mekanisk disk dör i förtid, så beror det ofta på fabrikationsfel (exempelvis Seagate ). I övrigt har jag alltid mina backuper på minst dubbla externa hårddiskar. Just nu ligger exempelvis mina digitala bilder speglade på tre olika hårddiskar (varav en utanför hemmet).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue_jns:

Bör kanske nämna att min tidigare var en WD Elements hårddisk med 500 GB, köpt 2010. Den har dataförlust.

Är det någon som har en hårddisk som hållit minst 5 år och fortfarande fungerar?

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en äldre modell då folk i nuläget vet vad de går för. Nya modeller har ju inte hunnit testas tillräckligt länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ju redan skrivit i tidigare inlägg i tråden att jag startade en som var åtta år, fungerar perfekt. Äldsta jag använder till och från fortfarande är från runt 1996, har ibland stått avstängd i flera år, funkar än, ingen dataförlust.

Så länge man inte utsätter mekaniska diskar för stötar, främst under drift, så kan de hålla väldigt länge. Äldre diskar hade inte alls samma packningstäthet heller på skivorna och det är antagligen en anledning till att de är tåliga. Det är för övrigt samma sak med äldre SSD som är gjorda på 30nm+ flashminnen, de håller datan mycket längre än nyare runt 20nm. Varianter med SLC och inte MLC (eller ännu känsligare TLC) kan hålla många år avstängda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kolla så det är rätt inställt i bios, AHCI ska det stå på din SSD

Han har den som extern

Låter helt klart som du ej har USB 3 utan kopplat in den på USB 2.0

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_jns:

Bör kanske nämna att min tidigare var en WD Elements hårddisk med 500 GB, köpt 2010. Den har dataförlust.

Är det någon som har en hårddisk som hållit minst 5 år och fortfarande fungerar?

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en äldre modell då folk i nuläget vet vad de går för. Nya modeller har ju inte hunnit testas tillräckligt länge.

Min WD Green (som satt i en WD Elements) 1TB köpt som en extern hårddisk 2009 rullar på fortfarande utan några problem. Inga datafel eller sektorfel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av blue_jns:

Att HD håller längre än SDD hade jag ingen aning om!
Jag har alltid fått höra att det är tvärtom.

Har ni några tips på HD? Vilka egenskaper bör den ha för att hålla länge?

Min gamla hårddisk kan ha varit trasig men hur har det gått till? Jag kopplade bara in den för att överföra filer. Finns det någon gräns för hur många GB man kan överföra innan den går sönder? Jag minns att jag ibland flyttade filer från HD till datorn, och sen tillbaka till HD.

Skickades från m.sweclockers.com

Att en SSD tappar data med tiden om den inte får ström stämmer men risken för det är lite överdriven.

Du kan läsa om det i en artikel på Anandtech som är rätt så informativ.
http://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-ssd-data-r...

Hur lång tid den lagrar data säkert utan ström är beroende på tre saker.

.1. Temperatur vid användande (högre är bättre)
.2. Temperatur när den inte får ström (lägre är bättre)
.3. Procent av de tillgängliga skrivcykler som satts som gräns för att hålla data i ett år som använts (lägre är bättre)

Det betyder att om du har använt alla de 2000 skrivcykler som din 850 EVO har som gräns för datalagring i ett år och den varit på 25 grader när den använts och du sen förvarar den någonstans där det är 55 grader när den inte får ström så kan den tappa data efter en vecka.

Det var precis så du hade tänkt använda den eller hur?

Men om vi säger att du istället är rätt så frikostig med skrivcykler men utan att slita ut den och använder 200 skrivcykler istället för 2000, att den är närmare 40 grader under användning och du sen förvarar den någonstans där det är 25 grader när den inte får ström så är det närmare 20 år enligt samma tabell.

Med undantag för att man låter den ligga i 20 år är det ett mycket mer sannolikt användningsscenario även om jag inte skulle rekommendera att testa om det stämmer med hela 20 år om du har någon viktig data på den.

20 år är ju lite av en extrapolation också efter tabellen men den visar ju nästan 8 år som längst för en SSD som har förbrukat alla sina skrivcykler så det borde vara möjligt för en SSD som bara använt 10%.

Faktiskt så tvivlar jag på att du skulle ens komma i närheten av att använda dig av 200 skrivcykler vilket förlänger tiden den kan lagra data.
Och 200 skrivcykler motsvarar runt 40-50TB.
Det beror lite på vad det är för filer du överför,hur mycket den får vila,om TRIM körs och så vidare men tiotals terabyte borde det vara i alla fall.

Så kyl den inte när den är igång,ha den någonstans svalt när den inte får ström och använd inte alla skrivcykler så kommer den inte tappa data i första taget.

Det är då troligare att den skulle råka ut för någonting annat där du skulle bli av med filer av den anledningen istället.
Problem med firmware eller att kontrollern slutar fungera till exempel.
Så du behöver inte få panik över att den kommer tappa data så fort den inte längre får ström.

Med det NAND som brukar sitta i usb-minne eller minneskort så ska man akta sig för det men inte så mycket med en SSD med hyfsat NAND.

Men för lagring av data så är nog hårddiskar att rekommendera endast på grund av vad man får betala per GB.

Och mer än en backup är också att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Fördelen med hårddisk är alltså priset per GB.

På tal om säkerheten.
Om det nu skulle bli problem med en sdd eller hårddisk, med följd av dataförlust.

Går det att rädda innehållet? Hur går man tillväga? Gäller samma möjligheter för både Sdd och hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blue_jns:

Fördelen med hårddisk är alltså priset per GB.

På tal om säkerheten.
Om det nu skulle bli problem med en sdd eller hårddisk, med följd av dataförlust.

Går det att rädda innehållet? Hur går man tillväga? Gäller samma möjligheter för både Sdd och hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Det går kanske att rädda innehållet på båda men det är dyrt och kräver specialutrustning så se till att ha ett par backuper på det som är viktigt, tänk på att en backup inte ska vara elektriskt ansluten i samma lan eller hus om den ska vara säker för avsiktligt raderande (typ virus) elfel och brand, bara en normal nas (i hemmet) duger alltså inte om man ska vara säker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue_jns:

Fördelen med hårddisk är alltså priset per GB.

På tal om säkerheten.
Om det nu skulle bli problem med en sdd eller hårddisk, med följd av dataförlust.

Går det att rädda innehållet? Hur går man tillväga? Gäller samma möjligheter för både Sdd och hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt reportage från IBAS som Sweclockers hade tidigare så är SSD mycket svårare och ibland omöjligt pga inbyggd kryptering som tillverkarna ibland använder. Dessutom sprids datan över kretsarna på ett helt oförutsägbart sätt för de som ska försöka läsa ut informationen. Dör en eller flera kretsar sitter man i samma sits som med RAID0.

En okrypterad vanlig HD är en barnlek att jobba med i jämförelse.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_jns:

Fördelen med hårddisk är alltså priset per GB.

På tal om säkerheten.
Om det nu skulle bli problem med en sdd eller hårddisk, med följd av dataförlust.

Går det att rädda innehållet? Hur går man tillväga? Gäller samma möjligheter för både Sdd och hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Har läst hela tråden nu, och jag tycker du skall börja så här.

Montera in din nya Samsung 850 Evo 250GB i din dator, anslut den till SATA porten.

På den skall du endast ha O S och viktiga program som du vill ha lite ös i, så installera Windows OS på din Samsung 850 Evo 250GB.

Fixa sen ett gäng mekaniska diskar, ju fler desto bättre (Marknaden här, är väldigt bra, och köpte själv t e x 9 TB rent nya diskar som priset av två)

Sen skyfflar du filer till alla mekaniska diskar, skulle en gå sönder, har du allt på en annan.

När du gjort det, kan läsa på lite om NAS och RAID! Det är ett intressant och roligt ämne, och allt finns som klister här i denna tråden.

En sak vet jag Hårdiskar: Det kan man fan inte få för mycket av

Speciellt inte om man är rädd om sina filer, då gäller backup, och skyffla o skyffla till nya o bättre diskar.
För alla diskar går sönder, kan ta en vecka, kan ta 20+ år!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue_jns:

Är det någon som har en hårddisk som hållit minst 5 år och fortfarande fungerar?

Skrivet av walkir:

Har väldigt många diskar som är mellan 10-15 år gamla. Aldrig haft några problem med dessa. Det är blandat med gamla IBM/Hitachi samt Quantum-diskar.

Om en mekanisk disk dör i förtid, så beror det ofta på fabrikationsfel (exempelvis Seagate ). I övrigt har jag alltid mina backuper på minst dubbla externa hårddiskar. Just nu ligger exempelvis mina digitala bilder speglade på tre olika hårddiskar (varav en utanför hemmet).

Riktigt gamla HDD bara går och går. HAr själv 40-80GB HDDs som är 10+ år gamla. Men @walkir gör ett grovt fel antagande när han jämför gamla HDD med moderna. De gamla hade gott om marginaler, gott om toleranser för fel (då de var så små) och var gjorda med kvalitet i tanke.
Idag är de extremt nära fysikens gränser, de har i princip 0 tolerans (då de har läsfel rätt ofta) som aldrig fixas och de görs så billiga det går, för att kunna konkurrera.

SSD har dock problemet att de inte är gjorda för att arkivera data, utan de är gjorda för att aktivt användas. Här har hårddiskar fortfarande betydligt bättre ändamål, då de tål att ligga 3-5+ år med data och ska gå att läsa utan problem. Dock är det viktigt att man gör ordentlig kontroll på dem först dock, för de kan vara fabriksdefekter som dör väldigt tidigt.

@walkir nämner också en annan viktigt poäng, att man bör ha minst 2 diskar, då en ensam backupdisk kan gå sönder.

@blue_jns hade jag varit dig så hade jag satt i SSDn som system disk istället, som @skog1s rekommenderar. Där gör den mer nytta. Visserligen har inte Vista TRIM kommando, men om du bara lämnar säg 20% ledigt utrymme (opartionerat då) så räcker det för att kompensera för normal användning.

När det gäller ren dataförlust så är HDD mer säkert om man ser till att "kunna rädda" info. SSDer är betydligt svårare att rädda info från, både räddningsföretag och räddningsprogram, menat.
Dock så går inte SSD sönder av vibrationer, stötar och användning som en HDD gör, så de håller faktiskt längre än HDD gör idag. (Baserat på egen erfarenhet med SSD sedan 2008) Så det är en vägning mellan större risk att det rasar, men enklare att rädda, eller mindre risk att det rasar, men då svårare att rädda.

Problemet med SSD är att när något rasar, så rasar det ofta totalt. En hdd kan få läsfel, där du mister lite, eller så, men normalt kan det mesta räddas på ett eller annat sätt, är bara en fråga om vad det kostar.

Sist så tycker jag @skog1s ide med NAS är en bra lösning för dig @blue_jns, då du saknar USB 3 och ändå ska lagra som backup. Alt är att köpa ett USB3 kontrollerkort.

Btw:
- Sata3, 6Gbit har ca 550MB/s som absolut max överföring.
- Sata2, 3Gbit har ca 275MB/s som absolut max överföring. (Det du troligen har på moderkortet SATA kontakt)
- USB 3 har ca 400MB/s som absolut max överföring (beror mycket på chippet, då det kan vara så lågt som 150-200MB/s med dåliga chip. Och både moderkort och enhetens chip räknas)
- USB 2 har ca 35MB/s som max, med bra chip, bra överföring.
Spelar mao ingen roll att du har snabb SSD, med hyfsat snabb USB3, om du ansluter till USB2, så det blir det långsammaste som blir flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

En viktig sak som ej nämnts här i tråden är ju söktiden.

En SSD har en söktid på ca 0,1ms!
Och en mekanisk´hårddisk ligger på ca 8,0ms +

Det är en stor skillnad på 0,1 och 8,0

Söktiden är den medeltid det tar för skivan att snurra fram data på disken, plus tid för att diskarmen skall flytta till eftersökt spår!

Så man vill ju gärna ha en SSD med 0,1ms accestid och lägga OS och program (spelnördar lägger gärna spel där med)

Söktiden/acces är den främsta, och framförallt viktiga biten i det hela. Inte läs o skriv hastigheter.

Dom flesta rävar här vet ju detta sen Raptor/x-25 tiden, men djungeltrumman måste bankas ibland.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]