Permalänk

är 144fps krav för 144mhz skärm

Hejsan

funderar på att köpa ny skärm och undrar helt enkelt om det är ett krav att spelen spelas i 144+ fps för att dra nytta av en 144mhz skärm? det jag läst på nätet hittills är ganska förvirrande en del säjer att man måste ha 144+ fps medans andra säjer att upplevelsen blir mjuk och "smooth" även om man inte kommer upp i 144fps. jag kan nog fixa 144fps i Bf4 med lite ändrade inställningar men att tex få witcher 3 att rulla på i 144fps då får man väl sänka inställninarna till ultralow (vilket vore trist). spelar mest FPS spel men även witcher 3, GTA 5 och kommande fallout 4

vore fantastiskt om någon eller några smarta människor kunde reda ut problematiken ^^

tack på förhand

min pc

Intel Core i7-4790K
gtx 980
8gb minne

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp, har man 144Hz vill man helst komma upp i runt 144 FPS-nivån, men lägre fungerar också och saker och ting blir väldigt mycket smoothare än om det vore en 60Hz-skärm. Det som dock händer när du börjar dyka ned i fps är att du börjar få en massa tearing. På en 60Hz-skärm kanske du börjar få tearing vid 30fps, har du en 144Hz-skärm kommer du att börja få synbar tearing vid 60fps. Jag är ingen expert på just detta ämnet, men i grova drag ser det ut så här.

Din hårdvara är rätt så kraftfull och att komma upp i hög FPS i spel ska inte vara några problem. Om jag vore dig skulle jag köpt 144-hertzaren

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liquidclouds:

Hejsan

funderar på att köpa ny skärm och undrar helt enkelt om det är ett krav att spelen spelas i 144+ fps för att dra nytta av en 144mhz skärm? det jag läst på nätet hittills är ganska förvirrande en del säjer att man måste ha 144+ fps medans andra säjer att upplevelsen blir mjuk och "smooth" även om man inte kommer upp i 144fps.

Nej inga krav på 144fps.
144hz betyder att din skärm kan uppdatera snabbare vilket du har nytta av även med tex 60fps.
>I windows miljö är det en stor skillnad dvs krävs inte spelande för att ha nytta av 144hz.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquidclouds:

funderar på att köpa ny skärm och undrar helt enkelt om det är ett krav att spelen spelas i 144+ fps för att dra nytta av en 144mhz skärm?

144millihertz är ingen hit Nej men allvarligt, så fort du går över 60 så kommer du få nytta utav det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Japp, har man 144Hz vill man helst komma upp i runt 144 FPS-nivån, men lägre fungerar också och saker och ting blir väldigt mycket smoothare än om det vore en 60Hz-skärm. Det som dock händer när du börjar dyka ned i fps är att du börjar få en massa tearing. På en 60Hz-skärm kanske du börjar få tearing vid 30fps, har du en 144Hz-skärm kommer du att börja få synbar tearing vid 60fps. Jag är ingen expert på just detta ämnet, men i grova drag ser det ut så här.

Din hårdvara är rätt så kraftfull och att komma upp i hög FPS i spel ska inte vara några problem. Om jag vore dig skulle jag köpt 144-hertzaren

Du snackar om tearing osv, menar du då att skärmen alltid visar 144 frames oavsett vad grafikkortet klarar av att mata ut?
Jag har aldrig märkt av att jag får tearing när jag inte klarar ligga i 60 fps på min 60 hz skärm, inte ens när jag kommit ner en bra bit under 30 fps som du nämner som nivån då det skall börja märkas?
Så jag undrar är du helt säker på att det du säger stämmer och om det stämmer fixar då freesync eller nvidia's motsvarighet till det?
Annars är det ju helt meningslöst att köpa en 144 hz skärm då man aldrig alltid kommer klara av att ligga på 144 hz när det kommer ny spel osv. Då kanske man skall leta upp en 30 hz skärm för säkerhetsskull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Du snackar om tearing osv, menar du då att skärmen alltid visar 144 frames oavsett vad grafikkortet klarar av att mata ut?
Jag har aldrig märkt av att jag får tearing när jag inte klarar ligga i 60 fps på min 60 hz skärm, inte ens när jag kommit ner en bra bit under 30 fps som du nämner som nivån då det skall börja märkas?
Så jag undrar är du helt säker på att det du säger stämmer och om det stämmer fixar då freesync eller nvidia's motsvarighet till det?
Annars är det ju helt meningslöst att köpa en 144 hz skärm då man aldrig alltid kommer klara av att ligga på 144 hz när det kommer ny spel osv. Då kanske man skall leta upp en 30 hz skärm för säkerhetsskull?

Köp en skärm med dynamisk frekvensomfång som anpassas i realtid mot GPU, dvs Freesync eller Gsync, det är det bästa som hänt gamers sedan SSDn kom.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Du snackar om tearing osv, menar du då att skärmen alltid visar 144 frames oavsett vad grafikkortet klarar av att mata ut?
Jag har aldrig märkt av att jag får tearing när jag inte klarar ligga i 60 fps på min 60 hz skärm, inte ens när jag kommit ner en bra bit under 30 fps som du nämner som nivån då det skall börja märkas?
Så jag undrar är du helt säker på att det du säger stämmer och om det stämmer fixar då freesync eller nvidia's motsvarighet till det?
Annars är det ju helt meningslöst att köpa en 144 hz skärm då man aldrig alltid kommer klara av att ligga på 144 hz när det kommer ny spel osv. Då kanske man skall leta upp en 30 hz skärm för säkerhetsskull?

Min 144hz skärm var nog min bästa investering förutom SSD. Riktigt stor skillnad, tyvärr kan jag inte köra med 144hz längre då mitt grafikkort inte stöder D-DVI och allting känns som sirap. Otroligt oskön spelupplevelse med 60hz för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Du snackar om tearing osv, menar du då att skärmen alltid visar 144 frames oavsett vad grafikkortet klarar av att mata ut?
Jag har aldrig märkt av att jag får tearing när jag inte klarar ligga i 60 fps på min 60 hz skärm, inte ens när jag kommit ner en bra bit under 30 fps som du nämner som nivån då det skall börja märkas?
Så jag undrar är du helt säker på att det du säger stämmer och om det stämmer fixar då freesync eller nvidia's motsvarighet till det?
Annars är det ju helt meningslöst att köpa en 144 hz skärm då man aldrig alltid kommer klara av att ligga på 144 hz när det kommer ny spel osv. Då kanske man skall leta upp en 30 hz skärm för säkerhetsskull?

Japp, skärmen visar alltid 144 fps oavsett hur många FPS som matas in i skärmen från datorn. 30 fps för 60Hz och 60fps för 144Hz som tearinggränser var bara grova exempel, som jag skrev, men ger TS en någonlunda bild av det hela.

Att skärmen inte anpassar sin refresh rate mot FPS:en är något man kan åtgärda med en AMD Freesync eller Nvidia G-Sync-skärm. Dessa justerar refresh rate inom ett visst omfång, t.ex. 30-144Hz beroende på fps från datorn för att minimera tearing och stuttering. Det är riktigt bra teknik, men just nu är den antingen väldigt dyr (Nvidia G-Sync) eller obeprövad och buggig (AMD Freesync).

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

tack för snabba svar och all info.. kommer nog bli en ny skärm inom en snar framtid

och Tack philipborg för du påpekade mitt ganska roande misstag har aldrig tänkt på att det är Hz och inte MHz lol

Visa signatur