Youtube utan reklam mot månadsavgift lanseras i oktober

Permalänk
Testpilot
Skrivet av babgjyshi:

Jag betalar hellre 10 dollar till adblock i månaden än google.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte sluta använda alla Google-tjänster då bara? Byta till något annat än Gmail, Maps, YouTube o.s.v.
Hört att Apple's karttjänst är bra! Eller inte då...

Företag som Twitch och Google bygger ändå sina tjänster på reklamintäkter, så om man inte vill stödja företaget genom antingen att titta på reklam, delge information(för reklam syfte) eller betala en avgift så har du ingen rätt att använda deras tjänst heller, rätt simpelt.

Förstår inte folk som sitter och säger "AdBlock löser allt", se hur bra det löser allt när företagen inte längre kan erbjuda sina tjänster i formen de gör idag, utan allt går tillbaka till sk.a. "Pay Walls", där du inte har access utan ett konto där du MÅSTE betala en månatlig avgift.

-------

Nu använder jag själv AdBlocker, men använder det mest som ett alternativ till ScriptBlockers då det gör i princip samma sak. Sedan har jag vitlistat sajter som Sweclockers, YouTube och Nordic Hardware mm. - Anser att det är rätt simpelt och att de producerar innehåll jag finner värt att stödja, då jag använder deras tjänster/produkter och är nöjd med dem.

Inget i livet är gratis, och vill du inte betala med information får du betala i cash - Så enkelt är det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Men vad händer med de som har reklam i filmerna då?

LinusTechTips känner nog de flesta på SweC till, han har ju så.

https://youtu.be/Um9SLMQkh7g?t=1050

de har ju gjort så för att kringgå adblock, finns andra sidor. Tex aftonbladet där reklamen förr låg för sig och filtrerades bort (tänker nu på sportsammandrag från viasat) där reklamen numera ofta ligger som en del i klippet så att du inte kan filtrera bort den med adblocker. Däremot går det ju yppperligt att spola i klippet

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

de har ju gjort så för att kringgå adblock, finns andra sidor. Tex aftonbladet där reklamen förr låg för sig och filtrerades bort (tänker nu på sportsammandrag från viasat) där reklamen numera ofta ligger som en del i klippet så att du inte kan filtrera bort den med adblocker. Däremot går det ju yppperligt att spola i klippet

Jag förstår VARFÖR reklamen är där, adblock kan ju inte ändra innehållet i filmen. Genom att ha reklamen i filmen arbetar de kring adblock. Självklart kan man spola förbi den, men om jag ska betala för att slippa reklam så får YouTube helt enkelt ändra sitt ToS så att de inte får ha reklam i filmen.

De får kompensera dem som har gjort filmen genom att låta dem ta del av de enorma inkomsterna youtube kommer få.

Annars finns det ingen anledning till att betala för den tjänsten.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Jag förstår VARFÖR reklamen är där, adblock kan ju inte ändra innehållet i filmen. Genom att ha reklamen i filmen arbetar de kring adblock. Självklart kan man spola förbi den, men om jag ska betala för att slippa reklam så får YouTube helt enkelt ändra sitt ToS så att de inte får ha reklam i filmen.

De får kompensera dem som har gjort filmen genom att låda dem ta del av de enorma inkomsterna youtube kommer få.

Annars finns det ingen anledning till att betala för den tjänsten.

Det är sant, vet inte hur det ska lösas på ett bra sätt dock, tex har de ju fortfarande full rätt att ha "smygreklam" i sina klipp som visas för folk utan sub, så rent tekniskt skulle ju uploaders behöva välja reklamfritt eller ej och att klippet bara går att se för en typ av användare, den med sub och den utan. Tvingar youtube bort reklam så tror jag många av de stora som lever på detta kommer att lämna youtube för andra sidor ganska snart.

saknar även en donationsmöjlighet likt den som finns på twitch, hade hellre donerat direkt via pay pal till mina favoritkanaler så jag vet att pengarna går till dom.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Saknar även en donationsmöjlighet likt den som finns på twitch, hade hellre donerat direkt via pay pal till mina favoritkanaler så jag vet att pengarna går till dom.

Detta är ju vanligare och vanligare, folk använder sidor liknande patreon och ber om donationer. Men det är väl just detta youtube nu reagerar på att pengarna inte går via deras egna så de kan ta en tugga av kakan.

Och jag tror google är helt införstådda i att folk kommer bli arga om de nu väljer att betala 10 dollar för en tjänst och sen ändå får höra detta tiggande efter pengar via andra tjänster/promotions i själva contenten.

De är inte så dumma som de ser ut de där amerikanerna....

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande vad som ändras för dom som inte betalar. Kommer reklamen att generera som vanligt till kanalen, eller enbart gå oavkortat ner i Googles egna ficka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Jag undrar fortfarande vad som ändras för dom som inte betalar. Kommer reklamen att generera som vanligt till kanalen, eller enbart gå oavkortat ner i Googles egna ficka?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det blir samma som Twitch. 50% går till uppladaren och 50% går till Google.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror det blir samma som Twitch. 50% går till uppladaren och 50% går till Google.

Okej. Hur är det med fördelningen mellan Google och uppladdaren i dagsläget? Innan ändringen träder i kraft.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Undrar hur många som kommer att betala när ad-blockers gör samma sak gratis?

Undrar jag med, har använt Ad-blocker väldigt länge nu då jag anser att störrig reklam försämrar min upplevelse så pass att jag hellre har adblock, samma som att jag hellre laddar ner något och tittar på än att see det på TV med 33% av tiden spenderat på Reklam avbrott.

Permalänk
Medlem

Hojoj nog finns det ju så många butthurt personer.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Varför inte sluta använda alla Google-tjänster då bara? Byta till något annat än Gmail, Maps, YouTube o.s.v.
Hört att Apple's karttjänst är bra! Eller inte då...

Företag som Twitch och Google bygger ändå sina tjänster på reklamintäkter, så om man inte vill stödja företaget genom antingen att titta på reklam, delge information(för reklam syfte) eller betala en avgift så har du ingen rätt att använda deras tjänst heller, rätt simpelt.

Förstår inte folk som sitter och säger "AdBlock löser allt", se hur bra det löser allt när företagen inte längre kan erbjuda sina tjänster i formen de gör idag, utan allt går tillbaka till sk.a. "Pay Walls", där du inte har access utan ett konto där du MÅSTE betala en månatlig avgift.

-------

Nu använder jag själv AdBlocker, men använder det mest som ett alternativ till ScriptBlockers då det gör i princip samma sak. Sedan har jag vitlistat sajter som Sweclockers, YouTube och Nordic Hardware mm. - Anser att det är rätt simpelt och att de producerar innehåll jag finner värt att stödja, då jag använder deras tjänster/produkter och är nöjd med dem.

Inget i livet är gratis, och vill du inte betala med information får du betala i cash - Så enkelt är det.

Youtube och google är de enda sidorna jag använder utav detta företag, skiter i maps eller gmail helt och hållet. Hade det varit ett mindre företag, så skulle jag självklart slå av Adblock, som jag också gör till flera mindre sidor, men jävla Google. Och tror du på riktigt att detta företag hade inte sålt din info vidare även om du betalat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrplbnkdbnk:

Tror ni folk inte kommer få pengar bara för att youtube får in pengar via månadsavgift istället för via reklam?

Varför skulle de annars protestera mot det nya systemet? Det är ju därför detta införandet har dragit ut på tiden från första början. Du tror väl inte på fullaste allvar att de gör det för att det är så otroligt givande och utmanande att sitta och tramsa framför kameran varje dag?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AzII:

Läser bra mycket mer än jag kommenterar här men ditt tankesätt skrämmer halvt ihjäl mig,
jag kör en kort version och hoppas min poäng lyser igenom. If not it's only the internet.

Alla som begriper varför reklam finns borde i samma andetag begripa att blocka sådan så är där något värde som faller bort.
Vad detta är idag vet vi egentligen inte pga. vi vet inte vad reklamen handlade om innan vi klickat bort den. Kanske där borde
finnas en modell med 3st videoclip du kunde välja på med reklam så blir det inte så jävla tradigt kanske.

Men så länge det är gratis och lagligt så är det tydligen okej att plocka detta värdet ur samhället vilket påtvingar samhället
att göra en lagändring och din adblocker har blivit olaglig. Grattis. Du har varit med att utveckla Sverige åt det sämre för om
du tror för en sekund att denna fråga kommer flamma snart så är det illa. Ditt imaginära samvete du snackar om är folks riktiga
arbete och liv du klickar bort, förbannade jävla snyltarjävel.

ANNARS DÅ!

Jo, väldigt positiv! 10 dollares för hela YouTube i en reklamfri värld där alla får kompensation? Värt.

Reklam är en styggelse.

Hur många här kan med handen på hjärtat säga att de tycker om reklam?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SubMarine:

Som jag ser det så är dealen på YouTube att man får tillgång till content mot att man får se reklam.

Dealen med YT, precis som alla övriga Googles tjänster är att erbjuda dig tjänsterna mot att de samlar in data om dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Dealen med YT, precis som alla övriga Googles tjänster är att erbjuda dig tjänsterna mot att de samlar in data om dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Och den datan används ju sedan för att visa riktad reklam på t.ex. Youtube.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

Är glad att detta äntligen kommer igång, även om jag kan se ett par problem på horisonten.

1. Inbäddad reklam, "This episode brought to you by" razorclub/naturebox/lynda/audible/squarespace etc. etc., den kommer förmodligen finnas kvar? Ska jag betala för att slippa reklam så vill jag slippa den här typen också.
2. Rättvis fördelning av min inbetalning. Hur vet jag att pengarna fördelas rättvist? Belönar Google kvalitet eller kvantitet? Får skaparna en andel per visning? Större andel om jag gillar och delar? Hur funkar fördelningen?
3. Underminering av Googles reklamfinansiering. Hur kommer situationen förändras för de som fortsätter att titta på Youtube med annonser? Vad kommer annonsörerna ställa för krav på Google när antalet "impressions" minskar? Annonsörerna vill ju fortfarande ha valuta för sina pengar, vilka förändringar kommer ske på den fronten?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howark:

Det är inte ditt ansvar, det är Youtubes ansvar i detta fall. De erbjuder dock en tjänst mot betalning, och att många använder sig av adblocker är en aktiv handling för att fuska sig till en gratis användning av denna tjänst. Vill du inte betala för tjänsten ska du inte använda den. Så enkelt är det. Det är inte väsensskild handling från att stjäla fysiska föremål, eller att planka på tunnelbanan för ett lite närmare kontextbundet exempel. Resultatet blir onekligen att de som lägger upp materialet inte får in de intäkter de vill ha, och på sikt kan det leda till att tjänsten inte finns där. De som äger tjänsten har lätt att utesluta vissa personer ur den.

Ytterst är det kanske så att moral inte är objektivt. Jag förespråkar dock en viss pragmatik i sammanhanget, eftersom vi lever tillsammans i ett samhälle baserat på kontraktualism, och individuell moralisk handling i värsta fall leder till Hobbes naturtillstånd.

Fördelen med ad-block är för oss alla, det blir mindre data som skickas över nätet. Det varierar en hel del med vissa på runt 10% till andra runt 80% spam. Det är ingen som läser skräpet ändå och allt tar mycket längre tid. Så kör man utan adblock så bör man få dubbel internetavgift också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Dintub ja, men inte kreatörerna bakom (då menar jag innehållsskaparna, inte youtube-grundarna). Det kommer alltid finnas kreativa människor som hellre vill dela med sig av sina konst än att tjäna in pengarna (det är ju så youtube skapades och blev stort, precis som Android, Linux, och många andra gratis saker. Allt som är OpenSource är ett bra exempel), vilket innebär att om dintub blir allt mer pengabaserat, så kommer någon att starta upp en annan sida där man kan dela med sig gratis, och då kommer merparten flytta över dit. Och så går cirkeln runt runt runt....

Om man har tänkt sig att leva på sina alster som läggs upp på YouTube så kan det vara anledning att tänka om lite. Det är en plats för gratis reklam för vissa artister, typ trailers till filmer mm. Vissa lägger ut vissa delar för att bli mer kända och kunna sälja andra saker som man gör. En helt okänd artist säljer inte heller något. Men ska de börja ha betalt för sin reklam så kan de likaväl starta en egen sida och försöka att göra den känd och använd. Förmodar att 10:an är avsedd för YouTube:s kostnader. Det krävs en hel del jobb, bl.a. har vi många olika stater som har en massa konstiga idéer om hur saker ska vara, vi får så att säga betala det egna landets nycker. Det är också upphovsrättsinnehavare som vill ha bort vissa saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Du tror väl inte på fullaste allvar att de gör det för att det är så otroligt givande och utmanande att sitta och tramsa framför kameran varje dag?

Dom gör det för att de inte har ett riktigt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Dom gör det för att de inte har ett riktigt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Många av dem slutade på sina jobb för att satsa 100% på detta. Så de tjänar nog rätt hyfsat på det skulle jag tro.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Många av dem slutade på sina jobb för att satsa 100% på detta. Så de tjänar nog rätt hyfsat på det skulle jag tro.

Nu tänker du på en väldigt liten andel youtubers, lååååååångt ifrån de flesta får in tillräckligt för att de ska kunna leva på det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nu tänker du på en väldigt liten andel youtubers, lååååååångt ifrån de flesta får in tillräckligt för att de ska kunna leva på det.

Vilket troligtvis är anledningen till varför det här nya systemet mötte motstånd av de som försöker försörja sig på det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Vilket troligtvis är anledningen till varför det här nya systemet mötte motstånd av de som försöker försörja sig på det.

Å andra sidan är det allt annat än en rättighet att kunna livnära sig på att ladda upp videos på YouTube.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Å andra sidan är det allt annat än en rättighet att kunna livnära sig på att ladda upp videos på YouTube.

Absolut, jag håller med.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

när lanseras detta?