Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U2515H som spelskärm

Hej

Har precis köpt en ny dator samt skärm. När jag spelar Farcry 4 får jag inte V-sync att fungera riktigt. Spelar i 1440p och brukar ligga på kring 60 fps men får ibland drops. Kör jag med V-sync går fpsn ner till 30 ibland och det laggar otroligt mycket. OM jag kör utan V-sync får jag istället väldigt mycket eftersläpningar.

Jag anser nästan att spelet är ospelbart. I Dayinlight däremot lider jag inte alls av detta när jag kör med V-sync ligger på stabila 60 fps. I Witcher 3 får jag inte heller problemet med fps drops.

Spelar på en Dell UltraSharp U2515H så det är ingen spelskärm, men hade inte trott att jag skulle lida så mycket av eftersläpningar som jag gör.

Datorkomponenter:
6600k Skylake
16ram
R9 390

Vad ska man köra på för grafikinställningar i spelen? Kör på high eller ultra.

Det enda för mig är alltså att köpa en 144hz skärm, helst en med Freesync. Köpte Dellen för att det är Ips för färgernas skull, men ångrar mig nu om det ska lagga såhär.

Permalänk
Medlem

Den här kanske är ett alternativ: Asus MG279Q. Swec har också ett test av denna.
Skärmen har IPS, 144 Hz och freesync.

Länkade fel panel!
Permalänk
Medlem

Har själv en u2711, men känner inte alls igen mig i dina bekymmer...
Inte samma skärm men jämförbar till en viss del

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Entusiast

Jag äger en 2515H, fungerar utan problem att spela på, känner inte alls igen dina problem. Har du testat att dra in fräscha drivrutiner för GPUn och tagit bort de gamla med DisplayDriverUninstaller?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown:

Kör med senaste icke beta drivrutinerna. (15.7) Har kört DDU innan jag la in de nya. Ska testa att installera om Win och se om det hjälper.

Permalänk
Entusiast

@jeramon: Gör det, låter mycket konstigt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna låsa hz i Catalyst. Har det inställt på standard där 55hz. Borde jag inte låst fps en till 55 då? I spelet går jag över 60 ibland och då blir det ju eftersläpningar. Om fps en är låst till skärmens uppdateringsfrekvens (60hz) borde jag väl inte behöva använda V-sync.

Lite dålig koll på V-sync och alla inställningar.

Vad borde jag kunna köra de nya spelen på för inställningar i 1440p.

Permalänk
Medlem

@Wyver:

Får drops ner till ca 30 fps med V-sync på. Om jag kör utan V-sync flyter det på bättre men med kraftig eftersläpning till följd. Kör du med V-sync på eller av?

Ställde in Far cry 4 på high och spelade lite men det hackar rätt bra. Borde inte ett R9 390 klara av high i 1440P?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Den här kanske är ett alternativ: Asus MG279Q. Swec har också ett test av denna.
Skärmen har IPS, 144 Hz och freesync.

Nej. Det är en TN-panel.

Äger själv en Dell U2412M och det är absolut inga problem när jag spelar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vad hände med din gamla dator och skärm då?
Kastade du bort dem med en gång? Annars hade det varit en god idé att ta fram den gamla skärmen och testa hur du upplever saker på den.

Huruvida det och det grafikkortet klarar av det och det spelet med si och så många bilder per sekund kan du läsa dig till i recensioner av grafikkort.

Det låter märkligt också att du ställt in skärmen på 55 Hertz... Vad var tanken med det?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hade en gammal laptop innan. I Catalyst under fliken bilduppdateringsfrekvens står det 55 Hz, det var det jag menade. Kanske borde ställa in 60 istället.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vsynk funkar ju så att om det droppar under 60 så låser den FPS på 30 istället, vilket är nästa "steg". Du får helt enkelt dra ner på grafikinställningarna så den inte droppar under 60.

Jag har en U2713hm

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som har u2515h tycker ni den funkar bra. tänkte köpa en sådan istället för min nec 20wgx2 pro som jag har.

det spelas ju en del, och jag ser inga eftersläpningar på den skärmen jag har och vill verkligen inte ha några, så hur funkar u2515h till att spela på ?

tror ni jag kommer bli nöjd med att gå från nec skärmen till u2515h