Permalänk

for x in python

Tjenare jag undrar om någon skulle kunna förklara
for x in range (1,6):
och
for x in lista:
för mig. Jag förstår typ att den första gör så att den skapar värdena 1,2,3,4,5 och att x får värdet av dem i tur och ordning för varje gång den kör igenom och den andra då skulle gå igenom en lista=[...] och ge x lika med varje tal på samma sätt. Jag skulle verkligen uppskatta om någon har en bättre förklaring på hur den fungerar och gärna förklara x värdet. Btw är iterera bara gå igenom?

Permalänk
Medlem

Att iterera betyder att man upprepar något, i detta fall det som sker i for-loopen. Om du har en for-loop på formen:

for x in intervall: kod

så kallas x för iterator, och kod upprepas lika många gånger som antalet element i intervall. För varje upprepning så antar x värdet av det aktuella elementet. Intervallet kan bestå av många olika saker, t.ex. range (1, 6) för att ange gå från 1 till 5 eller lista för att gå igenom alla element i lista.

Så t.ex.:

for x in range (1, 4): print(x)

är samma sak som:

print(1) print(2) print(3)

Permalänk
Medlem

Så kort sagt: för varje x i ett intervall, genomför följande kod då x antar värdet av ett element i taget ordning.

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av perost:

Att iterera betyder att man upprepar något, i detta fall det som sker i for-loopen. Om du har en for-loop på formen:

for x in intervall: kod

så kallas x för iterator, och kod upprepas lika många gånger som antalet element i intervall. För varje upprepning så antar x värdet av det aktuella elementet. Intervallet kan bestå av många olika saker, t.ex. range (1, 6) för att ange gå från 1 till 5 eller lista för att gå igenom alla element i lista.

Så t.ex.:

for x in range (1, 4): print(x)

är samma sak som:

print(1) print(2) print(3)

Tack så mycket för hjälpen! <333 förresten vill du bli min "mentor" i programmering? Skulle vara kul att ha någon att snacka med som man kan be om hjälp.