Är G-Sync ett "krav" om man vill ha en trevlig upplevelse med sin skärm vid spelande?

Permalänk
Medlem

Är G-Sync ett "krav" om man vill ha en trevlig upplevelse med sin skärm vid spelande?

Har kollat runt lite på det här med G-sync och undrar vad er åsikt är gällande G-sync, eller är det något man får betala alldeles för mycket för att det skall vara värt det?

Rubrikstavfel
Permalänk
Hedersmedlem

Har ju gått att spela rätt många år innan G-sync fanns, så "krav" är det väl knappast.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

är det värt det? ja
är det ett krav? nej
kör jag det? nej
vill jag betala för det? nej

om allt man gör är att spela spel från det man kommer hem till det man sover så hade jag investerat i det. kör man många olika spel hade jag köpt det. kör jag bara csgo hade jag inte köpt det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag inser att frågan var lite dumt ställd. Nästan som att fråga om man skall ha svart färg på byxorna eller inte. Med andra ord skall man inte stirra sig blind på G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är det värt det? ja
är det ett krav? nej
kör jag det? nej
vill jag betala för det? nej

Om du nu tycker det är värt det, varför vill du inte betala för det? Är det inte det ordet "värt" betyder? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minthon:

Om du nu tycker det är värt det, varför vill du inte betala för det? Är det inte det ordet "värt" betyder? :S

Han vill kanske ha,Men har ej råd.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kering:

Jag inser att frågan var lite dumt ställd. Nästan som att fråga om man skall ha svart färg på byxorna eller inte. Med andra ord skall man inte stirra sig blind på G-sync

Nja, G-Sync ger ju dock en objektivt bättre upplevelse jämfört med svarta byxor som kan vara subjektivt bättre så den liknelsen håller inte

Men som sagt så är Freesync/G-Sync helt klart trevliga teknologier och personligen skulle jag nog verkligen försöka köpa en sådan skärm om jag köpte nytt idag men jag känner inget behov att att byta om man säger så.
Dessutom är så kallad "tearing" ett mindre problem i 120Hz som min skärm stöder, hade jag haft en 60Hz-skärm hade jag flytt för länge sedan!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Om du nu tycker det är värt det, varför vill du inte betala för det? Är det inte det ordet "värt" betyder? :S

jag spelar 3 spel. trackmania, runescape och csgo. kanske kör 2-3 timmar om dagen.
att köpa en gsync skärm för det är värdelöst. köper det inte för att jag inte kan utnyttja det fullt ut. och sen vill jag köra 3440x1440, och en gsync skärm (om det finns) i denna storleken kostar hälften av vad min dator gör. har inte den summan på banken

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kering:

Har kollat runt lite på det här med G-sync och undrar vad er åsikt är gällande G-sync, eller är det något man får betala alldeles för mycket för att det skall vara värt det?

Är dator spel ditt främsta intresse och du har pengarna hade jag skaffat en.
Allt beror ju på hur frälst man är i sin hobby.
Har en kompis som lägger 1000 tals kronor på fiskerullar och spön.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

G-Sync och Freesync. Spelar det någon roll?

snurrig
Permalänk
Avstängd

Det är värt varje krona om man spelar spel men inget krav om man kan leva med lagg, hackiga rörelser, omjukhet o.s.v..

Även spel som kräver mer GPU styrka som laggar/hackar o.s.v blir mjukare att spela...
Hela spelupplevelsen blir a och o... dag och natt.

G-Sync är absolut värt varje krona...

Skrivet av Kering:

Har kollat runt lite på det här med G-sync och undrar vad er åsikt är gällande G-sync, eller är det något man får betala alldeles för mycket för att det skall vara värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Det är värt varje krona om man spelar spel men inget krav om man kan leva med lagg, hackiga rörelser, omjukhet o.s.v..

Även spel som kräver mer GPU styrka som laggar/hackar o.s.v blir mjukare att spela...
Hela spelupplevelsen blir a och o... dag och natt.

G-Sync är absolut värt varje krona...

Jag lutar verkligen åt G-Sync men vill även ha 27 " skärm. Priset flyger iväg lite då hehe.

Permalänk
Skrivet av Kering:

G-Sync och Freesync. Spelar det någon roll?

Freesync = AMD (285, 290/x 390/X 380/X - stödjer det om jag inte minns fel)
G-Sync = Nvidia (9-serien stödjer det, dock tror jag inte det är värt det om man sitter på ett 950)

Freesync är även en öppen standard alltså när Nvidia VILL så KAN dom hoppa på tåget, det finns inget jag vet som säger att det kommer hända inom ett tag..

Har man ett Nvidia kort så kan man inte som det ser ut nu (kanske med fulhax) använda Freesync delen, utan "bara" G-sync.

Måste säga det med att G-sync fungerar bättre eftersom (vad jag förstått det som) med Freesync är det upp till skärmtillverkarna att sätta gränser osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Det är värt varje krona om man spelar spel men inget krav om man kan leva med lagg, hackiga rörelser, omjukhet o.s.v..

Även spel som kräver mer GPU styrka som laggar/hackar o.s.v blir mjukare att spela...
Hela spelupplevelsen blir a och o... dag och natt.

G-Sync är absolut värt varje krona...

Det är värt det om man spelar med låg fps. G-sync gör extremt stor skillnad om man spelar i 30 fps, men när man kommer upp över 100 fps så försvinner effekten nästan helt. 144hz ger mycket mer flyt för pengarna än vad G-sync gör.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TheBasicOne:

G-Sync = Nvidia (9-serien stödjer det, dock tror jag inte det är värt det om man sitter på ett 950)

G‑Sync stöds av alla Nvidia-kort ner till GTX 650 Ti Boost. Det behöver inte per automatik vara ovärt för att man har ett GTX 950, men att köpa en G‑Sync-skärm och ett 950 samtidigt är kanske lite lustigt; antagligen bättre då att köpa ett snabbare grafikkort och en skärm utan G‑Sync.

Naturligtvis är en 144 Hz-skärm utan G‑Sync för övrigt våldsamt mycket mer värd än en 60 Hz-skärm med G‑Sync i de flesta fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

jag tycker det är lite sådär verkar som en bra uppfinning men tyvärr känns både freesync och G-sync lite sådär iom att de inte fungerar med varandras grejjor skulle vilja se en lösning som fungerade oavsett vilken grafkortstillverkare man valt.

lite surt om man har nvidia och skärm med g-synk eller AMD och freesync skärm men sen efter 3 år bestämmer sig för att byta grafikkort till det andra lagets och står då med en funktion i skärmen som inte fungerar med detta kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Freesync är även en öppen standard alltså när Nvidia VILL så KAN dom hoppa på tåget, det finns inget jag vet som säger att det kommer hända inom ett tag..

Har väl ändå inget med nvidia att göra?
Är ju upp till tillverkarna av skärmen att implementera den teknik dom tycker är lämpligast.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Har väl ändå inget med nvidia att göra?
Är ju upp till tillverkarna av skärmen att implementera den teknik dom tycker är lämpligast.

Det är inte skärmtillverkarnas val att lägga till stöd för FreeSync i Nvidias drivrutiner men möjligheten för Nvidia finns där. Det är nog så han menar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wh1spY:

Har väl ändå inget med nvidia att göra?
Är ju upp till tillverkarna av skärmen att implementera den teknik dom tycker är lämpligast.

Han menar givetvis att Nvidia kan välja att stödja FreeSync, men AMD kan inte välja att stödja G‑Sync, för det är stenhårt inlåst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

G‑Sync stöds av alla Nvidia-kort ner till GTX 650 Ti Boost. Det behöver inte per automatik vara ovärt för att man har ett GTX 950, men att köpa en G‑Sync-skärm och ett 950 samtidigt är kanske lite lustigt; antagligen bättre då att köpa ett snabbare grafikkort och en skärm utan G‑Sync.

Naturligtvis är en 144 Hz-skärm utan G‑Sync för övrigt våldsamt mycket mer värd än en 60 Hz-skärm med G‑Sync i de flesta fall.

Det var mer än vad jag visste, men det hade kännts rätt skumt att köra t.ex ett 660 kort med en skärm för 5 tusen eller mer..
I och för sig så flyter G-sync bättre i låga FPS med, men som sagt skumm kombination om man faktiskt kan lite hårdvara.. (och givetvis vet hur man ändrar den på bästa sätt)

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Har väl ändå inget med nvidia att göra?
Är ju upp till tillverkarna av skärmen att implementera den teknik dom tycker är lämpligast.

Skrivet av Grumie:

Det är inte skärmtillverkarnas val att lägga till stöd för FreeSync i Nvidias drivrutiner men möjligheten för Nvidia finns där. Det är nog så han menar.

Skrivet av Alling:

Han menar givetvis att Nvidia kan välja att stödja FreeSync, men AMD kan inte välja att stödja G‑Sync, för det är stenhårt inlåst.

What they said!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag tycker det är lite sådär verkar som en bra uppfinning men tyvärr känns både freesync och G-sync lite sådär iom att de inte fungerar med varandras grejjor skulle vilja se en lösning som fungerade oavsett vilken grafkortstillverkare man valt.

lite surt om man har nvidia och skärm med g-synk eller AMD och freesync skärm men sen efter 3 år bestämmer sig för att byta grafikkort till det andra lagets och står då med en funktion i skärmen som inte fungerar med detta kort.

Tyvärr är faktiskt Freesync fritt, det är bara Nvidia som inte vill stödja det.
Så har man ett AMD grafikkort nu så får man fortsätta att köra på det tills Nvidia förhoppningsvis hoppas på Freesync, jag kan aldrig tänka mig att det blir på andra hållet dock..

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en 90hz OLED skärm 27"+ än g-sync. Tycker inte g-sync är värt det och inte över 90hz heller, märker knappt någon skillnad över 90 medan 60-80 är en enorm skillnad.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Då är ULMB mer värt faktiskt. Speciellt i CS GO och liknande spel. Skärmen behöver bara stödja Nvidias 3D så kan man få det genom lightboost.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard