Permalänk
Medlem

Flimmer vid vissa blåa färger

Min skärm har börjat flimmra och låsa sig när den ska visa vissa blåa färger, exempel är den blå rutan
där det står "Utbildningar AllaStudier.se" här på sweclockers. När jag försöker visa den så låser sig skärmen och börjar visa dubbla saker ett tag, för att sen "fadea" ut till en grå eller vit ton och att sist invertera färgerna. Tog en video när det här händer, ni får ursäkta min systers pianospelande och sång.

Det ni ser på videon är alltså min skärm som fuckar ur och inte att det går för snabbt för min kamera. När pianospelandet slutar i början verkar det som att filmen laggar till, men det är skärmen och min syster som lägger av samtidigt. Jag scrollar fram och tillbaka under nästan hela klippet, så även när den står still försöker jag scrolla. Så fort det blåa försvinner från skärmen börjar den fungera som normalt.

Skärmen är en Packard Bell Viseo 230Ws.
Jag har testat skärmen med en annan dator och annat grafikkort, men det blir samma flimmer ändå. Har ingen garanti kvar och andra skärmar fungerar perfekt med datorn. Har ni några andra förslag på vad jag skulle kunna testa, eller är det bara att ta upp min fyrkantiga 18 tummare ur källaren och köra med den tills jag köper en ny?
EDIT:
Har du kommit fram till att det är DVI-porten som är problemet. Provade med en vga-sladd, och allt fungerade perfekt. Har tyvärr ingen vga-utgång från min dator, så problemet kvarstår. Provade för övrigt med två olika dvi-sladdar, så det är inte sladden som är problemet.
EDIT 2:
Det funkar inte med vga längre, började flimmra efter ett tag.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det där ser ut som ett panelfel och inget som "fixar sig", därav att byte till VGA inte fungerar. Eftersom skärmen är gammal (2010?) är det nog dessvärre ett besök till affären som gäller.