Intel kan ta åtta kärnor till mellanklassen med arkitekturen Cannonlake

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cardeci:

Back to the 80:s!

(aka: serverdatorer har alltid fungerat så.)

Det hjälper ju dock inte problem som parallelliserar dåligt, säg spel (och, ja, det kommer alltid vara rätt dåligt, jag har svårt att se hur man kommer över ~90% parallell kod när man har interaktiva saker inblandade öht.)

Ja det är två skilda problem, hur kan man lösa ett problem snabbare och hur man kan göra för att slippa fylla hela huset med en massa datorer och istället kan låta en dator sköta allt och de andra mer vara klienter till denna.
Som det är nu så spelar jag på min ps4 när jag väntar på datorn ska arbeta, hade jag haft bättre prestanda så hade jag kunnat spelat på datorn samtidigt som den arbetar med annat.

Skrivet av cardeci:

Och saker som virtuella maskiner och så känns så.. gulligt nu. Som om PC-världen har sett en skymt av det som var modernt på 80-talet. När som helst kommer de säkert på saker som cluster och så också.

Ja men det var få privatpersoner som på 80talet som hade igång x antal virtuella maskiner hemma. Idag kör varenda kotte någon virtuell maskin, vissa dock bara väldigt lite för att just pröva på olika os.
Framtiden är dock molnet, jag besökte ett teknisk företag i veckan som hade en omsättning på någon miljard, de hade som många andra slängt ut nästa alla maskiner i hela datorhallen och en tekniker undrade vad jag höll på med då jag skulle bära dit några nya servrar. Jag fick förklara för honom att våran server ska arbeta i ett subnät som inte anslutning till molnet får finnas hur som helst, men för vanliga serverar så är det leasa maskiner i molnet som är 2010 år tekniken,

Nå detsamma gäller vanliga privatpersoner, vi kör saker i molnet utan att ens tänka på det, gmail, google word, excel och så någon filmtjänst som netflix. Detta innebär att vi mindre behöver bry oss om våra egna datorer och de mer blir som en terminal som folk hade på 70talet.
Det kommer alltid finnas nördar som vill köra allt jälv och vi behöver maskiner därefter. (där många cores är ett enkelt sätt att tillgodose detta med dagens teknik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Playstation 3: 1 (antal CPU-kärnor) * 4 (128 bitars AltiVec) + 8st SPEs * 4 (128 bitars SIMD) = 36 "stream-kärnor" (eller 38 om man ska ta med att PPC kärnan har två heltalspipes)

PlayStation 3 har 8 fysiska SPE, men för att få bättre yeild är bara 7 aktiva.
Det känns mer relevant att räkna på 7 SPE än att räkna in den åttonde inaktiverade SPEn som kan vara defekt eller hel.

Men jag tyckte din poäng framgick oavsett. Så det är mest en petitess i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vore nice om dom ändrade systemet på stationära cpu'er så att i3 blir 4 kärniga, i5 6 kärniga och i7 8 kärniga eller något i den stilen

Undrar om det att AMD sagt att Zen ska ha upp till 8 fulla kärnor har något med detta att göra.
I övrigt tycker jag att ditt förslag låter bra. Tänkte själv i samma banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Sen får man säkert sitta och vänta minst ett par år till tills spelen börjar använda alla kärnor ordentligt.

Största anledningen varför jag själv köpte just Skylake istället för 5820K.

Så var det med när jag köpte min i7-920 för många år sedan. Å andra sidan är det därför den hänger med (typ...) än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

För bara 8000 kr! Kan det bli bättre?

9000kr snarare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hoppas att dom gör något åt deras urusla IHS-pasta som är skitkass.

Nja. Även om man deliddar vinner man inte mycket överklockingspotential.

Skrivet av anon159643:

Framtiden är dock molnet, jag besökte ett teknisk företag i veckan som hade en omsättning på någon miljard, de hade som många andra slängt ut nästa alla maskiner i hela datorhallen och en tekniker undrade vad jag höll på med då jag skulle bära dit några nya servrar.

Det där gäller för företag som inte har många datorer, men för oss kostar det ungefär 20% så mycket att köpa datorer, köra dem i tre år (betala för el och några gbit nät) och sedan ge bort dem än det hade kostat att köra dem i "molnet" (och, ja, vi har kollat med de flesta providers).

Samma sak gäller att köra virtuella datorer på sina datorer. Det är bra om man inte utnyttjar datorn, men om man kör dem 100% gör det dem bara ~10-20% långsammare, vilket kostar lite när man har 10k+ noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nja. Även om man deliddar vinner man inte mycket överklockingspotential.

Det där gäller för företag som inte har många datorer, men för oss kostar det ungefär 20% så mycket att köpa datorer, köra dem i tre år (betala för el och några gbit nät) och sedan ge bort dem än det hade kostat att köra dem i "molnet" (och, ja, vi har kollat med de flesta providers).

Samma sak gäller att köra virtuella datorer på sina datorer. Det är bra om man inte utnyttjar datorn, men om man kör dem 100% gör det dem bara ~10-20% långsammare, vilket kostar lite när man har 10k+ noder.

Jag fick ner min temp mycket när jag deliddade min processor, i måndags faktiskt. Sjönk med 12 grader och nu måste jag få ut luften ur chassit istället, kunde gå upp från 4.4GHZ till 4.8GHZ, förut kunde jag inte köra 4,5GHZ på grund av att värmen steg i taket.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nja. Även om man deliddar vinner man inte mycket överklockingspotential.

Kolla Sandy Bridge och 5820K. Om Intel kan börja löda mainstream CPU's så kommer det ha betydelse för överklockare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Hur vet man att dom är fusk?

Beror på hur man definerar det. Jag anser att det är hårdvaru HT i Bulldozer, så den är i min mening fyrkärning, inte åtta, på samma vis som Intels i7or är fyrkärniga trots HT.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Nu ska vi övertyga programmerare att utnyttja alla kärnor. Med min grundläggande förståelse av programmering har jag föstått att det ska vara ett smärre helvete.

Nej du. Det är väldigt lite skillnad på att designa programkod som fungerar på 4 kärnor och att designa programkod som fungerar på 8 kärnor. Det är ju inte så att man skriver koden för varje kärna, utan man delar vanligtvis upp större uppgifter i mindre delar (s.k. tasks) som sedan får fördelas över ett antal olika trådar (som i sin tur körs på olika kärnor) av en schemaläggare. Dice's occlusion culling är ett bra exempel.

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

Kul med alla Broadwell kramare som får sitta kvar på sina 4-kärninga medans Skylakarna kan kasta i ny propp och får 6-8 kärnor.

Jaha, vad ska jag göra då? Jag har en Turion II och en Athlon 64 X2.

Skrivet av Curik:

Nej du. Det är väldigt lite skillnad på att designa programkod som fungerar på 4 kärnor och att designa programkod som fungerar på 8 kärnor. Det är ju inte så att man skriver koden för varje kärna, utan man delar vanligtvis upp större uppgifter i mindre delar (s.k. tasks) som sedan får fördelas över ett antal olika trådar (som i sin tur körs på olika kärnor) av en schemaläggare. Dice's occlusion culling är ett bra exempel.

Med "alla kärnor" menar han nog två eller fler kontra en.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OrlMrt:

Kul med alla Broadwell kramare som får sitta kvar på sina 4-kärninga medans Skylakarna kan kasta i ny propp och får 6-8 kärnor.

Sitter med 4790k, förvisso ej överklockad, men kommer inte byta den på ett par generationer. Prestandahoppet är bara inte tillräckligt stort för att vara värt kostnaden. Så det är alla prylnördar som vill ha det absolut senaste som är lite roliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Sitter med 4790k, förvisso ej överklockad, men kommer inte byta den på ett par generationer. Prestandahoppet är bara inte tillräckligt stort för att vara värt kostnaden. Så det är alla prylnördar som vill ha det absolut senaste som är lite roliga

Klart det inte är nån mening att byta om du sitter på 4790K. På Sweclockers har det blivit nån sorts hype att rekommendera folk som inte vet bättre broadwell när dem köper nytt. Trots att man får Skylake för samma pengar.

Skrivet av Role_Model:

Jaha, vad ska jag göra då? Jag har en Turion II och en Athlon 64 X2.

Allt beror ju på ditt behov. Generellt om budget tillåter så skulle jagt köpt Z170 och 6700K. Annars får du väll gå ner på Z97 och 4790K. Prisskillnaden minskar dock dag för dag.

Permalänk
Hjälpsam

Plötsligt blev det bra med åtta kärnor, vi som suttit med åttakärniga AMD har ju länge fått höra att åtta kärnor bara är skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Plötsligt blev det bra med åtta kärnor, vi som suttit med åttakärniga AMD har ju länge fått höra att åtta kärnor bara är skit.

Åtta snabba kärnor är bra om det inte är på bekostnad av singeltrådsprestanda.