Nybörjare XML-uppgift - vilket språk ska användas?

Permalänk

Nybörjare XML-uppgift - vilket språk ska användas?

Å jobbets vägnar går jag en kurs om digitalisering. Nu har jag fått en uppgift att skriva ett XML-dokument på ett recept.

Receptet är ju på svenska men efter att ha tittat på andra exempel så är ju texten inom < > - </> oftast på engelska. Kan man skriva på svenska eller rent av kombinera språken? Typ att de inom < > osv ska vara på engelska och resten på svenska?

Skitdum fråga, därför vågade jag inte fråga läraren.

Permalänk
Medlem

XML är ett format för att strukturera data. Vilket språk som används är inte viktigt. Ska man definiera en egen XML struktur så skapar man oftast även ett tillhörande dokument (.xsd) som beskriver strukturen.
Vill man vara övertydlig kan man i ett rot element ange egenskapen: xml:lang="sv"

Med reservation för att jag inte har läst XML standarden

Edit: Feta fingrar
Permalänk
Medlem

Jag skulle köra tag-names på engelska, men troligtvis är åäö tillåtna.

Enkel information finns bl.a på http://www.w3schools.com/xml/xml_elements.asp

Står där:

Citat:

Non-English letters like éòá are perfectly legal in XML, but watch out for problems if your software doesn't support them.

Permalänk
Medlem

@SirBartoff: Du lär göra något i stil med:

<recipes> <recipe> <name>Kladdkaka</name> <description>Rör ihop ingredienserna och sätt in i ugnen</description> <time_required>45 minuter</time_required> <ingredients> <ingredient>1dl Kakao</ingredient> <ingredient>3dl Smör</ingredient> <ingredient>1dl Kakao</ingredient> </ingredients> </recipe> <recipe> <name>Kanelbullar</name> <description>Rör ihop ingredienserna och sätt in i ugnen</description> <time_required>45 minuter</time_required> <ingredients> <ingredient>1dl Kanelbullar</ingredient> </ingredients> </recipe> </recipes>

(Skrev i telefonen, kan vara lite fel)

Permalänk

@hultron:

Åh, tack Ska göra nåt liknande men kul att se att jag inte var helt bakom flötet i tänkandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

@sickhouse:

Åh, tack Ska göra nåt liknande men kul att se att jag inte var helt bakom flötet i tänkandet.

Det kan vara bra att ha i åtanke att vissa tecken kräver specialkoder för att vara med. Till exempel &.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@Marowak: Mycket sant! Det glömde jag.

Citat:

There are 5 pre-defined entity references in XML.
Only < and & are strictly illegal in XML, but it is a good habit to replace > with &gt; as well.

&lt; < less than &gt; > greater than &amp; & ampersand &apos; ' apostrophe &quot; " quotation mark

Permalänk
Medlem

Känslan jag fick var att OP går en kurs för att lära sig konceptet XML. Slutar ändå med att någon skriver ihop svaret på uppgiften.

Permalänk
Medlem

@PHOEW, varför vara tjurig?

  1. Det är inte emot forumets regler.

  2. Tyvärr är jag är otroligt opedagogisk.

  3. TS uppgift var att skapa en XML för ett recept. Mitt svar är ingen komplett lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

@PHOEW, varför vara tjurig?

  1. Det är inte emot forumets regler.

  2. Tyvärr är jag är otroligt opedagogisk.

  3. TS uppgift var att skapa en XML för ett recept. Mitt svar är ingen komplett lösning.

Gud kommer inte släppa in dig i himlen om du fortsätter med den har attityden!

Permalänk
Medlem

@Megamannens: Isf får inte gud komma hem till mig!

Permalänk

Jag sitter faktiskt och skriver uppgiften själv. Det enda jag var osäker på var vilket språk man skulle göra det i.

Receptet har ett ID-nummer förresten som man ska sätta ut, sätter jag den i en tag attr="value"></tag>? Ska numret stå i value eller mellan > <?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirBartoff:

Jag sitter faktiskt och skriver uppgiften själv. Det enda jag var osäker på var vilket språk man skulle göra det i.

Receptet har ett ID-nummer förresten som man ska sätta ut, sätter jag den i en tag attr="value"></tag>? Ska numret stå i value eller mellan > <?

Jämför med:
<description>Rör ihop ingredienserna och sätt in i ugnen</description>

Här är ju identiferaren "description" med värdet "Rör ihop ingredienserna och sätt in i ugnen".
Vill du lägga in ett ID får du alltså göra något i stil med:
<ID>27</description>

Poängen med XML är ju att en dator ska kunna läsa det, man vill ju alltså kunna ställa frågor till datorn likt:

För alla recipe i recipes, välj det recipe där ID = 27 och visa description => "Rör ihop ingredienserna och sätt in i ugnen"

Permalänk

@anon81912:

Tack

Hittade nån sida som validerar xml i dokumentet man skriver, gör det mest för att testa hur rätt jag gör. Bokstäverna Å, Ä, Ö förvrängs till konstiga krumelurer men ger inte nåt avslag på att nåt är fel. Är det bara att fortsätta eller ska bokstäverna ändras till apostrofliknande motsvarigheter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirBartoff:

@Killbom:

Tack

Hittade nån sida som validerar xml i dokumentet man skriver, gör det mest för att testa hur rätt jag gör. Bokstäverna Å, Ä, Ö förvrängs till konstiga krumelurer men ger inte nåt avslag på att nåt är fel. Är det bara att fortsätta eller ska bokstäverna ändras till apostrofliknande motsvarigheter?

Det är bara att göra likt här:
http://www.w3schools.com/xml/xml_syntax.asp

Alltså skriva <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
I rubriken. De flesta editorer kör UTF-8 som standard. Då kan du använda vilka tecken du vill, även smajlisar är valid tecken i XML.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av SirBartoff:

@Killbom:

Tack

Hittade nån sida som validerar xml i dokumentet man skriver, gör det mest för att testa hur rätt jag gör. Bokstäverna Å, Ä, Ö förvrängs till konstiga krumelurer men ger inte nåt avslag på att nåt är fel. Är det bara att fortsätta eller ska bokstäverna ändras till apostrofliknande motsvarigheter?

Det låter som att Å, Ä och Ö konverteras av kompabilitetsskäl. UTF-8 är standard för XML men valideringen kanske är mer strikt och kräver en deklaration. För att vara på säkra sidan så kan du alltid deklarera högst upp i dokumentet vad för teckenkodning som används. Se till att spara filen i UTF-8 också.

Permalänk

Hur får man med DTD? Kommer det med automatiskt eller ska man trycka in <!DOCTYPE system " ">, <!ELEMENT >, <!ATTLIST > m.fl? Det verkar ännu mer komplicerat.