hur rengör jag datordelar med läsk på?

Permalänk
Medlem

hur rengör jag datordelar med läsk på?

en kompis har spillt julmust (den med socker) på de mesta av sina datordelar på när datorn var igång.

delarna är nog svåra att torka rent helt. är det joniserat vatten man kan doppa delarna i för att få bort julmusten? bör jag montera bort fläkt och kylare från tex grafikkort innan?

Permalänk
Skrivet av nocebo:

en kompis har spillt julmust (den med socker) på de mesta av sina datordelar på när datorn var igång.

delarna är nog svåra att torka rent helt. är det joniserat vatten man kan doppa delarna i för att få bort julmusten? bör jag montera bort fläkt och kylare från tex grafikkort innan?

Köp isopropylalkohol på apoteket och använd tops/microfiber duk o torka av

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

@ShatteredXs: hade nog varit enklare att doppa grejerna i något för att få allt att lossna ordentligt. genom att torka upp med duk eller tops kommer det nog att bli svårt att bli få det rent.

för att förtydliga. datordelarna fick inte lite läsk spillt på sig utan det var nog mera så att dom fick bada i läsk en stund innan strömmen bröts däribland ett gtx 980 kort.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

@ShatteredXs: hade nog varit enklare att doppa grejerna i något för att få allt att lossna ordentligt. genom att torka upp med duk eller tops kommer det nog att bli svårt att bli få det rent.

för att förtydliga. datordelarna fick inte lite läsk spillt på sig utan det var nog mera så att dom fick bada i läsk en stund innan strömmen bröts däribland ett gtx 980 kort.....

Om du nu vill doppa grejerna, plocka bort kylaren på gpu, köp ren alkohol och doppa samt gör rent med tops/microduk.

Låt sedan torka en stund, gör rent övriga komponenter med (doppa ej fläktarna, finns ställen där de kan bli rester.)
Sedan ny pasta på kortet osv.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Blir nog många flaskor isopropylalkohol om du ska doppa dom :/

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Blir nog många flaskor isopropylalkohol om du ska doppa dom :/

Kostat 100kr/l på kjell&co, blir inte så dyrt, att spendera några hundra på att rädda ett 980 känns inte så farligt.

Permalänk

Folk kommer nog gå i taket nu men en inte helt ovanlig metod för att rengöra tex moderkort efter man kört med LN2 och kletat in kortet i vaselin är faktiskt att köra det i diskmaskinen. Kör det på det skonsammaste programmet och utan övrig disk. Sen gäller det bara att låta det torka ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Folk kommer nog gå i taket nu men en inte helt ovanlig metod för att rengöra tex moderkort efter man kört med LN2 och kletat in kortet i vaselin är faktiskt att köra det i diskmaskinen. Kör det på det skonsammaste programmet och utan övrig disk. Sen gäller det bara att låta det torka ordentligt

och ett LN2 moderkort har typ livslängd på 1 månad med och tror inte man vill basera en gaming rigg på något som kommer spöka pga av ESD skador resten av sin livstid heller.. men man kan ju ha tur och lyckas diska det i diskmaskinen utan att något händer! hade en telefon innan som jag badade i havet med när den var på och den funkade efter 3 veckors torkande och jag hade den 2 år efter olyckan så ibland klarar sig elektronik och den var absolut inte vattentålig heller

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Man ska inte doppa sånt med lagringar, t.ex. fläkten, i nån form av lösningsmedel.

Rent vatten borde funka bra, destvatten/batterivatten är väl bäst, men har man tillgång till spillvatten från en kondenstumlare (det där som man normalt häller bort ur behållaren i torktumlaren) så är det nära nog destvatten och borde funka.

Jag har gjort rent elektronik i vanligt kranvatten och en eltandborste Påstår inte att det är bästa sättet, men det var som fanns att tillgå då och det funkade det med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

och ett LN2 moderkort har typ livslängd på 1 månad med och tror inte man vill basera en gaming rigg på något som kommer spöka pga av ESD skador resten av sin livstid heller.. men man kan ju ha tur och lyckas diska det i diskmaskinen utan att något händer! hade en telefon innan som jag badade i havet med när den var på och den funkade efter 3 veckors torkande och jag hade den 2 år efter olyckan så ibland klarar sig elektronik och den var absolut inte vattentålig heller

Skulle nog säga tvärtom, om någon typ av hårdvara är känslig för krångel så är det LN2 hårdvara då man pressar allt till max vad det klarar för att inte prata om alla märkliga problem som uppstår bara man kyler ner det. Sen ESD skador från insidan av en diskmaskin? Jag kanske tänker fel men en genomblöt miljö borde inte ge den typen av skador?

Och att jämföra rent kranvatten med havsvatten är väl inte helt korrekt men om något visar det att komponenter är tåligare än man tror så länge de inte är igång när de blir blöta så något kortsluts.

Permalänk

isopropanol

Tjenixen

Offtopic:
Ny här men rengjort några hundra moderkort från liknande saker (korvar/ketchup/cola osv) (tidigare pc-tekniker på ett större företag som börjar på k och slutar på ett.se ). Hursom generellt sätt brukar vi använda metalclean för detta ändamål då det är en totalt avdunstande naturbaserad produkt som inte löser färg/ettiketter osv men om som privatperson får du nog inte tag på det hursom helst.

Ontopic:
Personligen hade jag precis som vissa redan föreslagit plockat bort allt med kullager/kylflänsar tagit en djup skål av typen pyrex alternativt en rengjord ungsform och sedan köpt några liter isopropanol från kjell.com och dränkt allt i detta. Låt alkoholen dunsta i någon timme eller två och applicera sedan kylpasta och skruva ihop allt igen. Du kan räkna med att ettiketter osv kommer lossna men om det inte är en faktor så är det förmodligen the way to go, använd inte avjoniserat vatten aka. Kemetyl T-Batterivatten från valfri bensinmack då detta givetvis inte dunstar och trotts att det är avjoniserat så kommer det givetvis fortfarande att tillslut bli joniserat och börja leda ström / kortsluta komponenter förr eller senare. Vatten har ju även nackdelen att det inte nödvändigtvis löser sockret/kletet.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Alternativt, ring försäkringsbolaget och ta det på drulleförsäkringen, ny dator för 1000kr i självrisk är inte i hela världen vs timpengarna det kommer kosta att skruva isär allt och sätta ihop allt + inköp av isopropanol osv.

Permalänk
Medlem

Destillerat aka avjoniserat vatten går bra att rengöra med sen torkar man i ugnen på max 50 grader.

Edit: Är man osäker kan man efter att man sköljt grejorna/rengjort med avjoniserat vatten skölja av med någon alkohol typ 2-propanol.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Oliver91:

och ett LN2 moderkort har typ livslängd på 1 månad med

Wat. Hade ett Rampage III Extreme jag fick vid lansering, gick igenom otaliga benchsessioner och fungerar fortfarande, såhär fem år senare.

Gällande rengöring... Isopropanol och gnugga med något är nog bäst. Diskmaskin funkar väl även det, men då kan man hälsa hem till eventuella klistermärken på kortet som kan vara kul att ha. Att kortet skulle ha överlevt julmust under drift ser jag däremot som mindre troligt, men försöka rengöra och testa om det funkar kostar inte mycket.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av nocebo:

en kompis har spillt julmust (den med socker) på de mesta av sina datordelar på när datorn var igång.

delarna är nog svåra att torka rent helt. är det joniserat vatten man kan doppa delarna i för att få bort julmusten? bör jag montera bort fläkt och kylare från tex grafikkort innan?

du ska nog inte prova att doppa i vanligt kranvatten...(joniserat vatten)

där emot kan du nog låta delarna bada i AVjoniserat vatten en stund möjligen skrubba lite med en mjuk tandborste och sen låta torka i några veckor eller i ugnen på 50°c i några timmar.

och du ska givetvis demontera bort allt som går.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats få rent ett tangentbord och ett usb-minne i badkaret när jag spillde oboy på det. Fungerade att bada det med flytande tvål utspätt i ljummet vatten. Tangentbordet var isärplockat i beståndsdelar och kretskortet och kabel gjorde jag rent med alkoholen från Kjell och Co. Efter att ha duschat delarna efter badet fick det torka i flera dagar och usb-minnet blåste jag ur med hårtork som klarade att blåsa utan värme. Efter det rentorkade jag försiktigt med alkohol. Eftersom usb-minnet hade en port (som drogs in plasten så såg jag till att öppna / stänga det flera gånger om dagen för att det inte skulle klistra igen och eftertorka med vatten och alkohol.

Delarna jag hade var inte ens 350 kr i värde så därför vågade jag, men för dyrare saker så är nog drulleförsäkringen bättre, speciellt innan man provar själv.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hejsan Raubtier Zwei,

Skrivet av Raubtier Zwei:

Tjenixen

Offtopic:
Ny här men rengjort några hundra moderkort från liknande saker (korvar/ketchup/cola osv) (tidigare pc-tekniker på ett större företag som börjar på k och slutar på ett.se ). Hursom generellt sätt brukar vi använda metalclean för detta ändamål då det är en totalt avdunstande naturbaserad produkt som inte löser färg/ettiketter osv men om som privatperson får du nog inte tag på det hursom helst.

Ontopic:
Personligen hade jag precis som vissa redan föreslagit plockat bort allt med kullager/kylflänsar tagit en djup skål av typen pyrex alternativt en rengjord ungsform och sedan köpt några liter isopropanol från kjell.com och dränkt allt i detta. Låt alkoholen dunsta i någon timme eller två och applicera sedan kylpasta och skruva ihop allt igen. Du kan räkna med att ettiketter osv kommer lossna men om det inte är en faktor så är det förmodligen the way to go, använd inte avjoniserat vatten aka. Kemetyl T-Batterivatten från valfri bensinmack då detta givetvis inte dunstar och trotts att det är avjoniserat så kommer det givetvis fortfarande att tillslut bli joniserat och börja leda ström / kortsluta komponenter förr eller senare. Vatten har ju även nackdelen att det inte nödvändigtvis löser sockret/kletet.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Alternativt, ring försäkringsbolaget och ta det på drulleförsäkringen, ny dator för 1000kr i självrisk är inte i hela världen vs timpengarna det kommer kosta att skruva isär allt och sätta ihop allt + inköp av isopropanol osv.

Intressant!
Kan det vara detta?
http://www.amazon.com/Interflon-Metal-Clean-aerosol-day/dp/B0...

(jag tror du just fått ett helt gäng av oss att vilja köpa proffsrengöringsmedel alltid bra att ha...)

EDIT:
Finns visst även i Nederländerna:
http://www.krale-schietsport.nl/en/degreaser-interflon-metal-...

Permalänk
Medlem

Köp elektronikrengöring på Biltema, det är en sprayburk med isopropylalkohol. Funkar klockrent.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Raubtier Zwei,
Intressant!
Kan det vara detta?
http://www.amazon.com/Interflon-Metal-Clean-aerosol-day/dp/B0...

(jag tror du just fått ett helt gäng av oss att vilja köpa proffsrengöringsmedel alltid bra att ha...)

EDIT:
Finns visst även i Nederländerna:
http://www.krale-schietsport.nl/en/degreaser-interflon-metal-...

Den innehåller nafta en petroleumprodukt.
http://www.interflon.com/asset/download/8284

Det roliga är att proffsen använder destillerat vatten det fick jag berättat för mig när vårt lager på jobbet med plc system + annan elektronik blev vattenskadat & jag frågade den professionella saneringsfirman hur dom gjorde, fick då svaret vi tvättar elektroniken i destillerat vatten för att sedan torka det under 2 dygn i ugnar på 50 grader.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raubtier Zwei:

... använd inte avjoniserat vatten aka. Kemetyl T-Batterivatten från valfri bensinmack då detta givetvis inte dunstar och trotts att det är avjoniserat så kommer det givetvis fortfarande att tillslut bli joniserat och börja leda ström / kortsluta komponenter förr eller senare. Vatten har ju även nackdelen att det inte nödvändigtvis löser sockret/kletet.

Det där är skitsnack. Rent vatten leder inte ström och lämnar heller inga saltrester som leder ström när det dunstar. Att vatten inte skulle dunsta är också rent skitsnack. Dessutom så löser vatten socker...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Raubtier Zwei,
Intressant!
Kan det vara detta?
http://www.amazon.com/Interflon-Metal-Clean-aerosol-day/dp/B0...

(jag tror du just fått ett helt gäng av oss att vilja köpa proffsrengöringsmedel alltid bra att ha...)

EDIT:
Finns visst även i Nederländerna:
http://www.krale-schietsport.nl/en/degreaser-interflon-metal-...

Skrivet av skruvis:

Den innehåller nafta en petroleumprodukt.
http://www.interflon.com/asset/download/8284

Det roliga är att proffsen använder destillerat vatten det fick jag berättat för mig när vårt lager på jobbet med plc system + annan elektronik blev vattenskadat & jag frågade den professionella saneringsfirman hur dom gjorde, fick då svaret vi tvättar elektroniken i destillerat vatten för att sedan torka det under 2 dygn i ugnar på 50 grader.

Det är inte interflon metal-clean, för som skruvis uttryckte det så väl, är metal-clean från interflon petroliumbaserad och ska absolut inte användas på plastprylar. Som jag sa så får man som privatperson normalt inte tag på den jag tänkte på utan vi köpte det via en återförsäljare från norge och jag har aldrig sett dom burkarna på den privata marknaden. Jag har försökt få tag på dom igen sedan dess men aldrig hittat dom någonstans, utan kör numera med kjells isopropanol variant.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där är skitsnack. Rent vatten leder inte ström och lämnar heller inga saltrester som leder ström när det dunstar. Att vatten inte skulle dunsta är också rent skitsnack. Dessutom så löser vatten socker...

Givetvis leder inte T-vatten ström då det är avjoniserat men ditt moderkort/grafikkort har givetvis saltrester osv på ytan då du tagit på det (svett från fingertoppar osv). Detta blandas sedan sedan samman i exempelvis pci-e portar och kan således leda både till oxidering samt kortslutningar om vattnet inte dunstat tillräckligt fort innan du startar datorn igen. Klart man kan chansa på ungnsvarianten och T-vatten men personligen hade jag använt något som inte är petroliumbaserat samt dunstar snabbt vid rumstemp dvs isopropylalkohol eller isopropanolalkohol som det oftast heter i folkmunn. Men smaken är som baken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raubtier Zwei:

Givetvis leder inte T-vatten ström då det är avjoniserat men ditt moderkort/grafikkort har givetvis saltrester osv på ytan då du tagit på det (svett från fingertoppar osv). Detta blandas sedan sedan samman i exempelvis pci-e portar och kan således leda både till oxidering samt kortslutningar om vattnet inte dunstat tillräckligt fort innan du startar datorn igen. Klart man kan chansa på ungnsvarianten och T-vatten men personligen hade jag använt något som inte är petroliumbaserat samt dunstar snabbt vid rumstemp dvs isopropylalkohol eller isopropanolalkohol som det oftast heter i folkmunn. Men smaken är som baken

Det är just därför man sköljer med mängder med vatten. Salt och annat skit löses upp i vattnet när man gör rent och sen sköljer man med nytt vatten i flera omgångar. Men visst torktiden är längre. Jag har aldrig använt ugn för att påskynda torkning. Ibland har jag använt en hårtork på låg effekt och hastighet, men oftast har jag bara låtit saker ligga och torka länge.

Jag har också använt isopropylalkohol vid olika tillfällen, men det dunstar såpass fort att det faktiskt kan vara svårt att skölja bort allt skit.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Hittade btw en flaska av det där speciella citronbaserade rengörningsmedel jag snackade om i början, detta är alltså ett medel som dunstar i rumstemp, går att spruta ut och dränka prylar i det utan att det lämnar några som helst rester. Visade sig vara Interflon som tillverkade det men märk väl inte deras petroliumbaserade produkt. Artnr är 8923 för den intresserade och bilderna på burken är här.
http://imgur.com/x0jFfza samt http://imgur.com/QZAxWXh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raubtier Zwei:

Hittade btw en flaska av det där speciella citronbaserade rengörningsmedel jag snackade om i början, detta är alltså ett medel som dunstar i rumstemp, går att spruta ut och dränka prylar i det utan att det lämnar några som helst rester. Visade sig vara Interflon som tillverkade det men märk väl inte deras petroliumbaserade produkt. Artnr är 8923 för den intresserade och bilderna på burken är här.
http://imgur.com/x0jFfza samt http://imgur.com/QZAxWXh

Hittade denna synd att han ljuger bara om hälsan & att den inte är farlig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Du kan köpa destillerat vatten och låta kortet gotta sig i det ett tag. Efter det när det är fritt från läsk så doppar du det i isopropyl för att driva ut all fukt. Låt kortet torka i ett par dagar efter det alternativt köra i ugnen på låg temperatur.

Det är åtrminstonde vad jag läst på andra forum att andra har gjort.

Observera att du inte ska ha med fläktar eller dylikt i badet, strippa kortet helt först.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ofta som folk spiller läsk i sina datorer.
Ett tips allesammans, läsken skall vara i magen, inte i datorn.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

gillar den här tråden.

Källhänvisning på att det skulle vara farligt då kanske?

Jag påstår givetvis inte att det är lika säkert att dricka som vatten men får du det på händerna så blir dom lite torra and thats it, vi har haft runt 15-20 tekniker som använt det i över 8 år och bokstavligen dränkt moderkort/grafikkort i det och visst det svider till lite om man får det i ögat men inte värre än att man sköljer ansiktet med vatten :). Det går säkert att dricka också men jag misstänker att vatten är ett bättre alternativ Har faktiskt fått det i munnen också och det smakar citron, men nu var det ju moderkort vi skulle rengöra kanske? Krogen känns som ett bättre alternativ om du vill bli berusad och då föreslår jag etanol istället för metanol/träsprit och / eller isopropylalkohol. Roligt det här med kemi

Detta hittade iaf jag:
Mixture of aliphatic- and oxidised hydrocarbons and limones, propellant= CO2
Listed by the NSF for use in the food industry (NSF K1 and K3) with registration number 140150.
http://insist2.com/admin/upl/interflon-metal-clean.pdf
http://www.nsf.org/about-nsf/
http://www2.lf3.cuni.cz/opencms/export/sites/www.lf3.cuni.cz/...
http://info.nsf.org/USDA/categories.html

Jag måste inte alltid ha rätt men om någon påstår att man har fel så kom gärna med någon form av källhänvisning istället för en subjektiv åsikt tagen helt ur luften. Testa gärna att plugga organisk kemi i fem år först också innan du anser att "Mixture of aliphatic- and oxidised hydrocarbons and limones, propellant= CO2 " är farligt.

Bara mina två cent

Skrivet av skruvis:

Hittade denna synd att han ljuger bara om hälsan & att den inte är farlig!
https://www.youtube.com/watch?v=ZMuxVu9Hs-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raubtier Zwei:

Källhänvisning på att det skulle vara farligt då kanske?

Jag påstår givetvis inte att det är lika säkert att dricka som vatten men får du det på händerna så blir dom lite torra and thats it, vi har haft runt 15-20 tekniker som använt det i över 8 år och bokstavligen dränkt moderkort/grafikkort i det och visst det svider till lite om man får det i ögat men inte värre än att man sköljer ansiktet med vatten :). Det går säkert att dricka också men jag misstänker att vatten är ett bättre alternativ Har faktiskt fått det i munnen också och det smakar citron, men nu var det ju moderkort vi skulle rengöra kanske? Krogen känns som ett bättre alternativ om du vill bli berusad och då föreslår jag etanol istället för metanol/träsprit och / eller isopropylalkohol. Roligt det här med kemi

Detta hittade iaf jag:
Mixture of aliphatic- and oxidised hydrocarbons and limones, propellant= CO2
Listed by the NSF for use in the food industry (NSF K1 and K3) with registration number 140150.
http://insist2.com/admin/upl/interflon-metal-clean.pdf
http://www.nsf.org/about-nsf/
http://www2.lf3.cuni.cz/opencms/export/sites/www.lf3.cuni.cz/...
http://info.nsf.org/USDA/categories.html

Jag måste inte alltid ha rätt men om någon påstår att man har fel så kom gärna med någon form av källhänvisning istället för en subjektiv åsikt tagen helt ur luften. Testa gärna att plugga organisk kemi i fem år först också innan du anser att "Mixture of aliphatic- and oxidised hydrocarbons and limones, propellant= CO2 " är farligt.

Bara mina två cent

Behövs ingen källhänvisning står längst ner på burken juh!

http://imgur.com/QZAxWXh

Läs gärna under "advarsel" längst ner i den danska texten det sista stycket då!
Sen eftersom den är starkt avfettande så är den uttorkande ja vilket han i videon påstår mer eller mindre att den inte är.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Behövs ingen källhänvisning står längst ner på burken juh!
http://i.imgur.com/h2kSxPV.jpg
http://imgur.com/QZAxWXh

Läs gärna under "advarsel" längst ner i den danska texten det sista stycket då!
Sen eftersom den är starkt avfettande så är den uttorkande ja vilket han i videon påstår mer eller mindre att den inte är.

Brandfarligt är den då den innehåller runt 10% isopropylalkohol och citronsyra är inte särskilt skönt att få i ögonen men "farligt" är väl lite av en överdrift kan jag tycka. Uttorkande är alla alkoholbaserade produkter såvitt jag vet, om du dränker händerna i metal-clean kan du behöva hudkräm men det blir inte värre än så varför du nu skulle vilja dränka händerna i det, tvål är mer passande.

Det dom har gjort med produkten är helt enkelt att kombinera en naturbaseradprodukt dvs citronsyra för rengöringsattributen med isopropylalkohol vilket gör att det inte lämnar några som helst rester när den dunstar i rumsttemp samtidigt som du kan spruta ut det ur flaskan med C02 vilket du inte kan med ren isopropanol såvitt jag vet då alkohol under högt tryck kan bli aningens ostabilt. Men känner att vi kommit lite offtopic här kanske. Frågan som ställdes var vad ska jag rengöra min polares dator med, jag föreslog antingen denna metalclean eller då isopropylalkohol. Kemiska sammansättningar kan vi ju diskutera i en annan tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raubtier Zwei:

Brandfarligt är den då den innehåller runt 10% isopropylalkohol och citronsyra är inte särskilt skönt att få i ögonen men "farligt" är väl lite av en överdrift kan jag tycka. Uttorkande är alla alkoholbaserade produkter såvitt jag vet, om du dränker händerna i metal-clean kan du behöva hudkräm men det blir inte värre än så varför du nu skulle vilja dränka händerna i det, tvål är mer passande.

Det dom har gjort med produkten är helt enkelt att kombinera en naturbaseradprodukt dvs citronsyra för rengöringsattributen med isopropylalkohol vilket gör att det inte lämnar några som helst rester när den dunstar i rumsttemp samtidigt som du kan spruta ut det ur flaskan med C02 vilket du inte kan med ren isopropanol såvitt jag vet då alkohol under högt tryck kan bli aningens ostabilt. Men känner att vi kommit lite offtopic här kanske. Frågan som ställdes var vad ska jag rengöra min polares dator med, jag föreslog antingen denna metalclean eller då isopropylalkohol. Kemiska sammansättningar kan vi ju diskutera i en annan tråd

Piktogramen pryder inte burken för skojs skull samt att i videon dränker han handen för att sedan gnugga händerna som en gest för att det är ofarligt vilket det inte är sedan skulle jag inte spruta något som innehåller citronsyra över elektronik, det är efterallt en metalclean.

Man kan inte blanda CO2 med 2-propanol? Jo tjena & hejsan.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/3645...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless