Permalänk
Medlem

fittings och slang?

Hejsan!

Undrar en liten grej om fittings och slang. Har letat runt lite på internet samt kollat in FAQ för vattenkylning här på forumet men ej hittat något svar.

Det är nämligen så att i min loop så använde jag dessa:
http://www.coolerkit.se/shop/primochill-primoflex-3599p.html
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-push-on-3620p.html

Problemet med dessa är att det NÄSTAN är omöjligt att få dit kompressionen på denna slang med dessa fittings. Det jag undrar är era erfarenheter med dessa fittings, samt denna slang?
Har ni haft problem med dessa fittings på annan slang eller har de funkat utan problem och isf vilken slang?
Slangen, har ni haft liknande erfarenheter med denna slang eller har ni använt andra fittings som funkar alldeles utmärkt för den, isf vilka?

Jag håller nämligen på att bygga en till loop och jag vill verkligen inte kämpa med att få på slangen som jag fick med nämnd slang ovan. Jag funderar på 16/10 eller 19/13 monsoon fittings samt slang är ej bestämt än men kollar på XSPC high flex grön (19/13).

Tack för svar på förhand!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk

@Ragshnak:

Även jag hade svårt att få på slangen och inte minst skruva dit låset. Jag använde denna kombo:

http://www.coolerkit.se/shop/bitspower-push-on-3870p.html
http://www.coolerkit.se/shop/masterkleer-16-10mm-3946p.html

Jag grät nästan medan jag byggde ihop den men det har det fungerat så jag är ändå nöjd. Prova annars en tunnare slang typ 13/10, den bör vara mer flexibel.

Permalänk
Medlem

Ja det är lite meningen att det ska vara så tight det bara går så att det inte läcker när man väl fått på den, jag brukar ha ett glas med riktigt varmt vatten bredvid som jag doppar ändarna i några sekunder så de mjukas upp lite, sen behöver man inte alls ta i lika mycket.

Och nej byt inte slang, Primochill Advanced LRT är den bästa.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Ja det är lite meningen att det ska vara så tight det bara går så att det inte läcker när man väl fått på den, jag brukar ha ett glas med riktigt varmt vatten bredvid som jag doppar ändarna i några sekunder så de mjukas upp lite, sen behöver man inte alls ta i lika mycket.

Och nej byt inte slang, Primochill Advanced LRT är den bästa.

Har bara kört med EKWB motsvarande fittings och PrimoChill PrimoFlex Advanced, var så tight att jag var rädd att förstöra komponenter. Som sagt så är det meningen att allt sitter riktigt tight. Varmt vatten låter som ett förslag att prova om det helt enkelt inte går. Skulle dock försöka undvika att förstora slangen så långt det går. Annars tror jag att det bästa är att bara ta i lite mer. Ok att den kanske krymper ihop igen efter uppvärmning men vem vet med hur mycket. För mig fungerade efter jag använde mer kraft än jag räknade med. Inget gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennborg:

@Ragshnak:

Även jag hade svårt att få på slangen och inte minst skruva dit låset. Jag använde denna kombo:

http://www.coolerkit.se/shop/bitspower-push-on-3870p.html
http://www.coolerkit.se/shop/masterkleer-16-10mm-3946p.html

Jag grät nästan medan jag byggde ihop den men det har det fungerat så jag är ändå nöjd. Prova annars en tunnare slang typ 13/10, den bör vara mer flexibel.

@glennborg

Förstår precis vad du menar! Tårararna var inte långt borta för mig heller! Förstår vad du tänker men jag gillar de större slangarna är jag rädd för så kommer nog inte skaffa 13/10, men tackar för tipset!

Det sjuka är att jag har en 90 graders noname fitting som passar alldeles utmärkt till slangen...

Mitt första bygge var ett EK kit och där blev kompressionen enbart trög mot slutet men jag fick den åtminstone att ta gäng tidigt och det var inte alls samma sak.

En sak till jag bör nämna är även att jag märkte att kompressionen skar in sig lite i slangen vilket stoppade fittingen från att gå hela vägen. verkar som att slangen är någon micromillimeter för stor för dessa kopplingar.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

@glennborg @Naga @retro123
Bara för att klargöra (kanske jag som missförstår er?) men det är alltså inte problem att få på slangen på själva anslutningen utan enbart när man ska skruva på kompressionen.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragshnak:

@glennborg
Det sjuka är att jag har en 90 graders noname fitting som passar alldeles utmärkt till slangen...

Ok, mycket troligt är att den i så fall inte "passar alls utmärkt" om du tycker den bara glider på. Så ska det inte vara. Skulle hålla extra koll på läckor där om du använder den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragshnak:

@glennborg @Naga @retro123
Bara för att klargöra (kanske jag som missförstår er?) men det är alltså inte problem att få på slangen på själva anslutningen utan enbart när man ska skruva på kompressionen.

Ok, jag som missförstått dig isf.. Att ha slangen i så rak vinkel som möjligt är förstås något du redan känner till.. Har annars ingen erfarenhet av anslutningarna du använder sorry..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, mycket troligt är att den i så fall inte "passar alls utmärkt" om du tycker den bara glider på. Så ska det inte vara. Skulle hålla extra koll på läckor där om du använder den.

Med utmärkt menar jag förståss inte att den bara gled på utan något motstånd. Jag testade den även innan med att försöka dra ur slangen från fittingen när den var åtdragen vilket går väldigt lätt om slangen skulle vara för liten för fittingen. Tackar för rådet dock!

Jag ska ju inte säga att jag är så värst erfaren, men det som kändes bäst/normalt var när jag körde EK kittet med slangen som följde med till de fittingsarna, där kändes det verkligen som perfect fit, lite svårt att förklara men där kändes det verkligen som att man drog åt slangen, så när jag provade med de nya samt primochill slangen så var det såpass stor skillnad från den känslan att det bara känns fel och att det inte ska behöva vara SÅ tajt som denna sitter.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, jag som missförstått dig isf.. Att ha slangen i så rak vinkel som möjligt är förstås något du redan känner till.. Har annars ingen erfarenhet av anslutningarna du använder sorry..

Ingen fara, jag undrar även ifall du/ni har erfarenheter av liknande som jag beskrivit så inte enbart dessa fittings eller enbart denna slang.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ja det är dessa jag har köpt och har byggt ihop hela min loop med dessa samt nämnda primochill slang. Men när jag uppgraderade min loop med GPU block igår så blev jag riktigt irriterad och ville se om andra haft liknande erfarenheter samt om de visste alternativa fittings som funkar bättre till denna slang. Eller slang som funkar bättre till dessa fittings.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mina Monsoon fittings 19/13.
http://www.coolerkit.se/shop/monsoon-push-on-2983p.html

Har testat med diverse (Masterkleer, primochill) slangar och de har alla samma problem, alldeles för tight, kan inte spänna fittingsen. Den enda slangen som funkat för mig är Aquatunings egen slang som dock har text tryckt på sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragshnak:

Ja det är dessa jag har köpt och har byggt ihop hela min loop med dessa samt nämnda primochill slang. Men när jag uppgraderade min loop med GPU block igår så blev jag riktigt irriterad och ville se om andra haft liknande erfarenheter samt om de visste alternativa fittings som funkar bättre till denna slang. Eller slang som funkar bättre till dessa fittings.

Ja alltså EK fittings fungerar ju bra till den slangen, allt är dock relativt, riktigt tight där också både att få på slangen och skruva på men det fungerar utan allt för mycket frustration. Så vet ju inte om du håller med om du skulle prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragshnak:

Ja det är dessa jag har köpt och har byggt ihop hela min loop med dessa samt nämnda primochill slang. Men när jag uppgraderade min loop med GPU block igår så blev jag riktigt irriterad och ville se om andra haft liknande erfarenheter samt om de visste alternativa fittings som funkar bättre till denna slang. Eller slang som funkar bättre till dessa fittings.

Jag skulle tro att det har med fittingen att göra, tittar man på bilderna så har den en ganska stor kant som slangen ska över samt att gängstigningen är ganska hög vilket och gör det tyngre.
Om man tittar på EK varianten så ser den inte alls lika aggressiv ut, http://www.coolerkit.se/shop/ek-acf-fitting-5166p.html

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ja alltså EK fittings fungerar ju bra till den slangen, allt är dock relativt, riktigt tight där också både att få på slangen och skruva på men det fungerar utan allt för mycket frustration. Så vet ju inte om du håller med om du skulle prova.

Har ej provat EK fittings till primochill slangen utan bara den slangen som följde med i lådan till dom. Sålde iväg det kittet innan jag köpt de nya så hann tyvärr ej prova med dessa.

Skrivet av Mac83:

Jag skulle tro att det har med fittingen att göra, tittar man på bilderna så har den en ganska stor kant som slangen ska över samt att gängstigningen är ganska hög vilket och gör det tyngre.
Om man tilltar på EK varianten så ser den inte alls lika aggressiv ut, http://www.coolerkit.se/shop/ek-acf-fitting-5166p.html

Möjligt att dessa EK funkar på primochill, de EK fittings jag körde var modellen innan de du länkade nu och har ej provat de förra med primochill slangen.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalkih:

Har samma problem med mina Monsoon fittings 19/13.
http://www.coolerkit.se/shop/monsoon-push-on-2983p.html

Har testat med diverse (Masterkleer, primochill) slangar och de har alla samma problem, alldeles för tight, kan inte spänna fittingsen. Den enda slangen som funkat för mig är Aquatunings egen slang som dock har text tryckt på sig.

Förstår, ja tryck vill man ju gärna slippa, ingen som har provat med XSPCs high flex slang?

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Avstängd

EKWB och Primochill har ju ett "strategic partnership" sedan år tillbaks så vore fasiken om deras produkter inte skulle fungera med varandra. https://www.facebook.com/EKWaterBlocks/posts/232397900239058

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragshnak:

Förstår, ja tryck vill man ju gärna slippa, ingen som har provat med XSPCs high flex slang?

Fungerar inte XSPC slang med XSPC-fittings så är det ju riktigt skumt..måste ju bara gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Fungerar inte XSPC slang med XSPC-fittings så är det ju riktigt skumt..måste ju bara gå.

Haha, jo det kan man tycka! Men det jag undrade lite var om någon testat XSPCs high flex inte, inte bara med XSPCs fittings, t.ex. monsoon, swifttech, bitspower etc!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

EKWB och Primochill har ju ett "strategic partnership" sedan år tillbaks så vore fasiken om deras produkter inte skulle fungera med varandra. https://www.facebook.com/EKWaterBlocks/posts/232397900239058

Nice, detta är ju bra att veta iaf! EKs hade ju varit ett alternativ, men jag har 10% rabatt på aquatuning och dom har inte några EK fittings tillgängliga för tillfället! =/

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

Detta är och kan lösas genom att lägga lite tvål på slangen så kompressionsringen "glider" bättre i och med mindre friktion. Sedan så behöver man inte skruva ner ringen helt bara lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Detta är och kan lösas genom att lägga lite tvål på slangen så kompressionsringen "glider" bättre i och med mindre friktion. Sedan så behöver man inte skruva ner ringen helt bara lite.

Detta ska prövas! antar att du bara menar vanlig handtvål (kanske lite utspädd?)?

Problemet är att jag inte fick ner kompressionsringen tillräckligt långt ner för att få gäng.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX

Testade med lite vanlig handtvål och det gick ju helt klart lättare att få ner den, men fortfarande tight. Men helt klart ett bra knep! tackar för tipset!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem

@Naga @retro123

Skulle ha lyssnat på er och testat med varmvatten igen, kompressionen gick otroligt mycket lättare på efter uppvärmning av slangen, åtminstone med denna fitting samt slang!

Tackar för all hjälp! Förhoppningsvis så dyker inte detta problem upp igen med min nästa build med andra fittings!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragshnak:

@Naga @retro123

Skulle ha lyssnat på er och testat med varmvatten igen, kompressionen gick otroligt mycket lättare på efter uppvärmning av slangen, åtminstone med denna fitting samt slang!

Tackar för all hjälp! Förhoppningsvis så dyker inte detta problem upp igen med min nästa build med andra fittings!

Skönt att det löste sig!

Permalänk
Medlem

bytte nyligen slang från Primochill Advanced LRT 16/10 Ice White till Primochill Advanced LRT 16/10 Crystal Clear och det gick mycket lättare att få på anslutningarna på den (samma anslutningar). gissar på att det finns viss variation.

Permalänk
Medlem

@versions

Hmm, tur att det blev bättre med den nya slangen iaf. Hoppas att så är fallet med mitt nästa bygge också!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |