Usb 3.0 som skriver långsammare med tiden?

Permalänk
Medlem

Usb 3.0 som skriver långsammare med tiden?

Tjenare köpte mig ett usb 3.0 här idag. När jag köpte det var det filsystemet fat32. Jag formaterade det till NTFS.

Jag har Usb 3.0 i datorn. Då till mitt problem. När jag började föra över till minnet en fil på ca 8 gig. Så kollade jag hastigheten. I början gick det riktigt fort på 120mb/s sen började det tappa och gick ner till 50mb/s sen sakta men säkert under överföringen gick det ända ner till 19.8mb/s. Vad kan detta bero på? Har haft liknande problem med andra usb minnen (även usb 2.0) så börjar nu tro att det har något med datorn att göra?
Det står på usb minnets kartong att det skall vara 10 gånger snabbare än usb 2.0 (4mb/s) alltså en överföring på i alla fall 40mb/s.

Har detta med NTFS formatet att göra? Eller finns det någon annan bra förklaring som jag missat i mitt Google sökande?

Det var detta minnet jag köpte(32GB): https://www.sandisk.com/home/usb-flash/ultra-usb

Ber om ursäkt för felstavningar och har ni fler frågor är det bara att ställa dom.

Mvh!

Visa signatur

Taurus Extreme GTX 660 i5 3570K

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det där låter helt normalt och kallas för Burst mode

Vidare så säger USB 3.0 egentligen ingenting om sandisk stoppar in långsamt MMC-flash. Visst, det är usb 3.0 men eftersom flashet är skitslött så blir det inget snabbt ändå

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är det en fil eller MÅNGA filer du för över?
Vad har du för hårddisk i datorn?
Sitter usb i rätt usb port på datorn?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bibelnn:

Tjenare köpte mig ett usb 3.0 här idag. När jag köpte det var det filsystemet fat32. Jag formaterade det till NTFS.

Jag har Usb 3.0 i datorn. Då till mitt problem. När jag började föra över till minnet en fil på ca 8 gig. Så kollade jag hastigheten. I början gick det riktigt fort på 120mb/s sen började det tappa och gick ner till 50mb/s sen sakta men säkert under överföringen gick det ända ner till 19.8mb/s. Vad kan detta bero på? Har haft liknande problem med andra usb minnen (även usb 2.0) så börjar nu tro att det har något med datorn att göra?
Det står på usb minnets kartong att det skall vara 10 gånger snabbare än usb 2.0 (4mb/s) alltså en överföring på i alla fall 40mb/s.

Har detta med NTFS formatet att göra? Eller finns det någon annan bra förklaring som jag missat i mitt Google sökande?

Det var detta minnet jag köpte(32GB): https://www.sandisk.com/home/usb-flash/ultra-usb

Ber om ursäkt för felstavningar och har ni fler frågor är det bara att ställa dom.

Mvh!

SanDisk skriver detta på sin sida:

Performance/speed: Transfer speeds up to 100MB/s, write speeds lower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Är det en fil eller MÅNGA filer du för över?
Vad har du för hårddisk i datorn?
Sitter usb i rätt usb port på datorn?

TS Skriver att det är "en fil på 8gig". USB sitter uppenbarligen i rätt port om denne uppnår 120MB/s.
Det är som ovan säger en såkallad "Burst Mode".

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Performance/speed: Transfer speeds up to 100MB/s, write speeds lower

Upp till betyder inte att den gör det konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Upp till betyder inte att den gör det konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Fullt medveten om detta, dock var detta till TS men tack för förklaringen å dennes vägnar.
Var mest "Write speeds" denne borde ha tittat på.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta ämne har avhandlats många gånger tidigare. Ett svar jag skrev nyligen: #15693987

Billiga minnen anger oftast inte skrivhastighet eftersom den är så dålig. Har man behov av snabb skrivning så är det enbart mer exklusiva minnen som gäller, typ Kingston HyperX 3 som jag kör. Sandisk har motsvarande som är likt det trådskaparen köpt, men heter lite annorlunda. Då står det också skrivhastigheten angiven eftersom den är ok och inget tillverkaren vill dölja.

Edit: Jag vet inte var trådskaparen fått sin uppfattning om USB2-hastigheten, men den är normalt runt 30MB/s och de flesta billigare minnen är långsammare än så i skriv och därför har man alltså enbart nytta av USB3 vid läs. De dyra minnena som jag nämnde har däremot glädje av USB3 även vid skriv och ger 100MB/s eller mer. (M=mega m=milli B=byte b=bit)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Enligt denna sida, där användare kan skicka in benchmark-resultat, så ligger det minnet på max ca. 29 MB/s i genomsnitt. Så runt 20 MB/s som du får är nog rätt normalt.

Orsaken till att det börjar på 120 MB/s och sen går ner är för att operativsystem ofta sparar datan som ska skriver i en buffer i RAM-minnet och säger att skrivningen är klar, och skriver sedan datan till USB-minnet i bakgrunden (därför som "säker borttagning" är viktig). Detta görs eftersom USB-minnen ofta är rätt långsamma, så att buffra datan i RAM-minnet gör dem trevligare att använda. Men när du skriver en stor mängd data så får bara en liten del av datan plats i buffern, vilket gör att överföringen går snabbt i början men sen saktar ner till USB-minnets verkliga hastighet när buffern tar slut.

När det gäller USB-minnen och minneskort så skriver tillverkarna oftast bara ut de siffror som ser bra ut, så när de inte anger t.ex. skrivhastigheten så ska man bli väldigt misstänksam. Kollar man t.ex. på SanDisks Extreme USB 3.0 så skriver de ut både läs- och skrivhastighet överallt eftersom de är väldigt bra, medan t.ex. Dual USB Drive Type C varken har läs eller skriv angivet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och bra svar! Köpte minnet mest för jag fick det billigt. Sen när jag såg att hastigheten gick ner så undrade jag varför!? Vilket jag fått utrett här! Tack igen!

@MultiMan: Uppfattningen av usb 2.0 hastigheten fick jag från paketen på usb minnet där det stod 4MB/s. Då detta inte verkade stämma så lär man sig något nytt varje dag! Tack för det!

Tack igen för alla snabba svar! Nu slipper jag undra och ligga sömnlös över detta!
Som vanligt är ni på Sweclockers alltid bäst och hoppas att alla får en fortsatt trevlig dag!

Visa signatur

Taurus Extreme GTX 660 i5 3570K