Asus PG279Q- vs PG27AQ(QHD vs UHD/1440p vs 4K)

Permalänk
Medlem

Asus PG279Q- vs PG27AQ(QHD vs UHD/1440p vs 4K)

Står inför valet mellan dessa kommande skärmar från Asus:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873 1440p
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333883 4K

Jag kommer köra Titan X SLI i framtiden. GTA V och kommande Rainbow Six Siege är de enda spelen som jag kommer spela "kompetitivt" online i nuläget. Sen givetvis spela igenom olika krävande FPS-spel såsom Far Cry etc för njutningens skull. Jag är inte en person som spelar CS/CoD seriöst utan jag bryr mig mer om spelupplevelsen, både bild, fps och ljud. Har själv känt skillnaden mellan 60Hz och 144Hz men inte i spel. 60Hz känns lite väl snålt(det är vad jag hade i min gamla BENQ E2400HD), men har läst att G-Sync hjälper till med att "väga upp" låga frekvenser(eller var det FPS?).

Då jag ska köpa ett till Titan X i framtiden och spela i 4K, så lutar det åt att köpa 4K-skärmen och kanske sänka inställningarna lite så länge i spelen vid behov. I GTA t.ex. verkar jag hamna runt 40 FPS med ett Titan X i 4K Ultra. Vet inte hur detta känns i praktiken. På PS4 så ligger man väl på 30 FPS om jag inte är helt ute och cyklar. Sänker man till High verkar man lägga sig runt 60 FPS. Ett Titan räcker till 1440p, så det känns lite dumt att köpa PG279Q då jag får köpa Titan X + en 4K skärm i framtiden.

Min fråga till er är egentligen, hur mycket skillnad gör verkligen skillnaden i uppgraderingsfrekvens i praktiken i spelen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av daroo:

[...]har läst att G-Sync hjälper till med att "väga upp" låga frekvenser(eller var det FPS?).

[...]

Min fråga till er är egentligen, hur mycket skillnad gör verkligen skillnaden i uppgraderingsfrekvens i praktiken i spelen?

Adaptiv synkronisering som G-Sync gör just detta. Sätter FPS = skärmens Hz (mer komplext än så, men det är grundtanken) så att du slipper tearingfenomen eller tappar fps vid V-sync.

Hur viktigt detta är kan du bara själv avgöra. Men kör du spel idag med maximerad bildkvalitet och inriktning på upplevelse snarare än tävlingsinriktade spel, kan 4K/60 Hz med G-sync vara det som passar dig. Det är i det området runt 40 - 80 Hz som effekterna av adaptiv sync märks som bäst. Jämfört med en traditionell 60 Hz-skärm kan det bli en väldig skillnad.

Hur du än vrider och vänder på det lär det bli nytt som krävs för framtiden. 4K-skärmar skulle kunna nå till 75-80 Hz med dagens Displayport-specifikation. Frågan är bara hur långt grafikkorten i praktiken kan dra det lasset? Titan X (och 980Ti m.fl.) borde klara av det. Men det finns ännu inga 4K-paneler som går i de frekvenserna. 4K i högre än 75-80 Hz kräver dessutom en helt ny generation grafikkort med Displayport 1.3, också det något som ligger inom framtiden.

Just "framtiden" eller "framtiddsäker" är något som inte finns eller är svårt att sikta på i det här fallet. Titan X i SLI med 4K och 60 Hz är du redan i den maximerade nivån. Du har ju möjlighet till den kapacitet många idag fortfarande ser som "framtiden".

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack så mycket för det utförliga svaret, har bestämt mig för 4K-skärmen. Frågan är när den släpps. På Komplett står det att datumet kommer snart. Ångrar lite att jag skickade med min gamla skärm gratis när jag sålde min gamla dator med GTX 570, hade dugit så länge. Hoppas den kommer i oktober iaf.