Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk

Någon som vet om O/OM är samma mount som OM? Antar nästan det. Då bör OM till E-adapter fungera väl?

http://www.amazon.com/Fotasy-NAOM-Olympus-E-Mount-Adapter/dp/....

Detta?

Har köpt detta objektiv väldigt billigt på loppis men behöver en adapter.

http://www.pentaxforums.com/userreviews/vivitar-mc-28mm-f2-8-.... Det är detta objektiv fast inte MC utan O/OM

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Har nu testat ett gammalt objektiv som jag hade glömt jag ens hade.
Ett Carl Zeiss Jena 50mm f2.8 DDR. Verkar lovande men har en så länge bara testat nattfoton med detta objektiv.
Ska hårdtesta detta objektiv lite då det verkar vara galet skarpt.

Kamera: Canon EOS 6d.
Objektiv: Carl Zeiss Jena 50mm f2.8 DDR
ISO: 1600
Bländare: F/8.0
Slutartid: 2 sekunder
Brännvidd: 50mm

Blood moon by Staffan Olsson, on Flickr

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Har nu testat ett gammalt objektiv som jag hade glömt jag ens hade.
Ett Carl Zeiss Jena 50mm f2.8 DDR. Verkar lovande men har en så länge bara testat nattfoton med detta objektiv.
Ska hårdtesta detta objektiv lite då det verkar vara galet skarpt.

Det är en fin glugg, sålde en sån igår. Kan rekommendera 35mm.

Permalänk
Medlem

Ägare till mitt livs första systemkamera sedan 48h. Snurrade av misstag in på denna tråden igår och kan bara säga att man blir sjuk av bilderna man ser här....
Samtidigt inser jag att äldre eller begagnade objektiv är det enda min ekonomi kommer tolerera inom överskådlig framtid (i 100-400:- spannet) varför jag lusläser tråden i förhoppning att förstå och hitta alternativ jag själv kan hålla utkik efter.

Eftersom ekonomin är styrande så blev mitt första inköp av kamera en Nikon D3200 med ett 18-55VRII objektiv som jag tänkta att jag skulle börja med för att lära mig ta kort "på riktigt" och inte bara i auto-läge.
Men redan nu har jag insett att detta aldrig kommer att räcka! Vill kunna göra sååå mycket mer, zooma, makro, kunna fånga bredare miljöer, nattfoto etc etc.

Min fråga till er i denna forumtråd är om ni skulle kunna ange ett eller flera objektiv ni anser att jag ska hålla ögonen öppna efter, era "måste ha" objektiv, och vilka ev adaptrar som behövs för att kunna använda dom på min kamera.
Kanske någon här i tråden sitter på just ett sådant objektiv som ni vill bli av med? Var inte rädd för att PMá isf!

De råd jag fått än så länge ur nikons eget sortiment är AF-S DX Nikkor 18-135mm som allround samt Nikkor AF-S 50/1,8 G för porträtt och bokeh.
Tyvärr ligger inget av dessa i min prisklass ens begagnat så andra, billigare alternativ är av stort intresse!

Alla tips mottages tacksamt!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Finns bara ett stort problem.

Skrivet av nilhe1:

...en Nikon D3200...

Det finns nästan inga objektiv att adaptera till Nikon.
Till Canon finns mängder och till Sony, Panasonic och Olympus funkar i princip alla objektiv som någonsin gjorts.
Men det är klent till Nikon tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Finns bara ett stort problem.

Det finns nästan inga objektiv att adaptera till Nikon.
Till Canon finns mängder och till Sony, Panasonic och Olympus funkar i princip alla objektiv som någonsin gjorts.
Men det är klent till Nikon tyvärr.

Ahhh, hade det på känn men hoppades på ett midre mirakel...
Jaja, får spara ihop till en begagnad Canon eller Sony då...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Ägare till mitt livs första systemkamera sedan 48h. Snurrade av misstag in på denna tråden igår och kan bara säga att man blir sjuk av bilderna man ser här....
Samtidigt inser jag att äldre eller begagnade objektiv är det enda min ekonomi kommer tolerera inom överskådlig framtid (i 100-400:- spannet) varför jag lusläser tråden i förhoppning att förstå och hitta alternativ jag själv kan hålla utkik efter.

Eftersom ekonomin är styrande så blev mitt första inköp av kamera en Nikon D3200 med ett 18-55VRII objektiv som jag tänkta att jag skulle börja med för att lära mig ta kort "på riktigt" och inte bara i auto-läge.
Men redan nu har jag insett att detta aldrig kommer att räcka! Vill kunna göra sååå mycket mer, zooma, makro, kunna fånga bredare miljöer, nattfoto etc etc.

Min fråga till er i denna forumtråd är om ni skulle kunna ange ett eller flera objektiv ni anser att jag ska hålla ögonen öppna efter, era "måste ha" objektiv, och vilka ev adaptrar som behövs för att kunna använda dom på min kamera.
Kanske någon här i tråden sitter på just ett sådant objektiv som ni vill bli av med? Var inte rädd för att PMá isf!

De råd jag fått än så länge ur nikons eget sortiment är AF-S DX Nikkor 18-135mm som allround samt Nikkor AF-S 50/1,8 G för porträtt och bokeh.
Tyvärr ligger inget av dessa i min prisklass ens begagnat så andra, billigare alternativ är av stort intresse!

Alla tips mottages tacksamt!

Det finns en hel del schyssta manuell-fokus nikon-objektiv som du kan använda med kameran. Skulle rekommendera att hålla utkik efter deras 50mm f2 eller 50mm f1.8 och 35mm f2 (dessa går att få för ~400kr). Även 28mm f2 och 105mm f2.5 är grymma objektiv som går att få relativt billigt. Har dålig koll på hur lätt det är att fokusera manuellt med D3200 dock (dvs hur bra man kan se var fokus ligger i sökaren).

EDIT: Tydligen får man ingen ljusmätning med D3200 med manuella gluggar, det va ju lite snålt...

Permalänk

@nilhe1:
Nikon gluggar från 80-talet borde nog passa men det är varken billigt eller med adapter så det blir typ helt off-topic för denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Ahhh, hade det på känn men hoppades på ett midre mirakel...
Jaja, får spara ihop till en begagnad Canon eller Sony då...

Sony skall det va' - eftersom den tar alla gluggar med adapter (smart eller dum) utan inbyggd lins.
En beggad Nex-6 med EVF kan du få för ca. 2.5 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Det finns en hel del schyssta manuell-fokus nikon-objektiv som du kan använda med kameran. Skulle rekommendera att hålla utkik efter deras 50mm f2 eller 50mm f1.8 och 35mm f2 (dessa går att få för ~400kr). Även 28mm f2 och 105mm f2.5 är grymma objektiv som går att få relativt billigt. Har dålig koll på hur lätt det är att fokusera manuellt med D3200 dock (dvs hur bra man kan se var fokus ligger i sökaren).

EDIT: Tydligen får man ingen ljusmätning med D3200 med manuella gluggar, det va ju lite snålt...

Skrivet av quartzite:

@nilhe1:
Nikon gluggar från 80-talet borde nog passa men det är varken billigt eller med adapter så det blir typ helt off-topic för denna tråden.

Skrivet av jookeer:

Sony skall det va' - eftersom den tar alla gluggar med adapter (smart eller dum) utan inbyggd lins.
En beggad Nex-6 med EVF kan du få för ca. 2.5 papp.

Hmm, tack för svar alla!
Får väl helt enkelt nöja mig för stunden och lära mig vad jag har tillgång till så gott det går så får vi se sedan..
Kanske byter man upp sig eller kompletterar med en Nex5t eller Nex6. Tiden och ekonomin lär väl utvisa vilket, om något!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@nilhe1 Ett alternativ kunde vara att kolla efter en gammal Canon 5Dc. Jag har en som jag plockar fram ibland för att leka med gamla gluggar. De går att hitta billigt ibland (fick min nuvarande för 500kr med trasig AF-kontakt och glapp display). Fördelar: fullformat, finns bra focus-screens och ändå helt ok möjligheter att köra gamla gluggar. Nackdelar: högludd som tusan, dålig på hög ISO och man kan inte köra mätsökar-optik, Minolta, FD eller Konica gluggar, där finns många guldkorn tyvärr

Permalänk
Avstängd

Jag har en Canon 60D och har begränsat med pengar nu.
Sugen på att testa lite timelapse av rymden, vill gärna ha en vidvinkel så jag kan få med en shysst förgrund och sedan himlen. Finns det något shysst för cirka 500kr, ju äldre desto bättre
Manuel såklart!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Ingen som råkar sitta på ett svar till min fråga ovan?

Skrivet av Tom_Bombadill:

Någon som vet om O/OM är samma mount som OM? Antar nästan det. Då bör OM till E-adapter fungera väl?

http://www.amazon.com/Fotasy-NAOM-Olympus-E-Mount-Adapter/dp/....

Detta?

Har köpt detta objektiv väldigt billigt på loppis men behöver en adapter.

http://www.pentaxforums.com/userreviews/vivitar-mc-28mm-f2-8-.... Det är detta objektiv fast inte MC utan O/OM

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Jag har en Canon 60D och har begränsat med pengar nu.
Sugen på att testa lite timelapse av rymden, vill gärna ha en vidvinkel så jag kan få med en shysst förgrund och sedan himlen. Finns det något shysst för cirka 500kr, ju äldre desto bättre
Manuel såklart!

60D har APS-C sensor vilket innebär att FF vidvinklar blir 1.6 ggr (krop faktorn) mindre vidvinkel.
Skall du ha en gammelglugg FF bör du komme ner under 15 mm å sånna är sällsynta + dyra.

Föreslår du överväger en Canon EF-S 10-18 mm IS STM för ca. 2.5 papp är den ett klipp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

60D har APS-C sensor vilket innebär att FF vidvinklar blir 1.6 ggr (krop faktorn) mindre vidvinkel.
Skall du ha en gammelglugg FF bör du komme ner under 15 mm å sånna är sällsynta + dyra.

Föreslår du överväger en Canon EF-S 10-18 mm IS STM för ca. 2.5 papp är den ett klipp.

4,5-5,6 lät ju dock inte så himla roligt. Köper hellre begagnat för typ 2500 om det finns bättre?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

4,5-5,6 lät ju dock inte så himla roligt. Köper hellre begagnat för typ 2500 om det finns bättre?

Som jag sa' - skall du ha en bra 10-18 mm fast gamelgluggs FF så får du leta lääääääääänge och dom kostar multum.

Problemet med APS-C och gammelgluggs FF är att för att få lika vid vinkel till APS-C får du dividera brännvidden för FF med 1.6.

Prova söka här:
http://www.tradera.com/search?q=20&categoryId=14

byt ut 20 till lägre tal så hittar du knappast nån gammelglugg alls.

Många (de flesta) som fotar stjärnhimlen (vintergatan) använder <24 mm på sina FF kameror.

Bättre då med en APS-C glugg:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=16mmca
är en duglig glugg för dina behov.

Kanske finns beggad så bör du hamna under 3 papp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Som jag sa' - skall du ha en bra 10-18 mm fast gamelgluggs FF så får du leta lääääääääänge och dom kostar multum.

Problemet med APS-C och gammelgluggs FF är att för att få lika vid vinkel till APS-C får du dividera brännvidden för FF med 1.6.

Prova söka här:
http://www.tradera.com/search?q=20&categoryId=14

byt ut 20 till lägre tal så hittar du knappast nån gammelglugg alls.

Många (de flesta) som fotar stjärnhimlen (vintergatan) använder <24 mm på sina FF kameror.

Bättre då med en APS-C glugg:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=16mmca
är en duglig glugg för dina behov.

Kanske finns beggad så bör du hamna under 3 papp.

Tror du missförstod mig lite, syftade då inte på gamelgluggare utan mer en som passar min kamera fast som är begagnad så kanske man få lite bättre speccs. Tyvärr har jag för dåligt koll på marknaden för att veta vad det finns för några utöver den Canonen du länka innan,.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Tror du missförstod mig lite, syftade då inte på gamelgluggare utan mer en som passar min kamera fast som är begagnad så kanske man få lite bättre speccs. Tyvärr har jag för dåligt koll på marknaden för att veta vad det finns för några utöver den Canonen du länka innan,.

En bra ljusstark beggad vidvinkel för dina behov till Canon APS-C får du säkert betala över 2 papp för. Tyvärr är utbudet av fasta gluggar till APS-C rätt dåligt.
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/index.htm#8

Hade du haft en Sony FF med E-bajonett (A7) hade du kunnat använda FF gammelglugg för några hundralappar.

Ev. kan du prova en vidvinklig gammelglugg (<28mm) med adapter med inbyggd korrektionslins.
https://www.youtube.com/watch?v=sF98iPhGaFs
https://www.youtube.com/watch?v=L1iIaSWtzMA
tyvärr tillför korrektionslinsen en del distorsion.

Permalänk
Medlem

Gjort ett litet test på 16 olika gammelgluggar i 50mm format.

Tjo.

Glömt av den här trådet ett tag nu men den är ju fortfarande igång. Jättekul!

Iallafall, Jag har tagit mig i kragen och passat på medans jag har haft en bekants gamla planar 50mm 1.4 att göra ett monstertest av alla mina 50mm gluggar. blogginlägget är inte helt klart och testmetoden är kanske inte jättebra då jag mest ville få det gjort ganska fort, men jag har länkat till alla testbilder med i fullskala iallafall.

Blogginlägg
Fullstora bilder

För att sammanfatta kan jag snabbsumera:
Bästa skarphet:
contax G 45mm f2

Bästa 1.4
canon fd 50mm eller (zeiss planar t 50mm 1.4 c/y) (jag har ett mer omfattande test som jämför just de två)

Bästa bokeh
canon fd 50mm

Bästa snorbilliga
Petri 55 1.8 eller minolta 50 1.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vilken rolig tråd! Blev biten av intresset i våras och det har spårat lite sedan dess, det är ju så billigt att leka runt med!

Samlingen hittills är följande;

M42 Helios 44-2 58mm F/2.0
M42 Soligor 135mm F/2.8
CCTV Fujian 35mm F/1.7

Vad tycker ni fattas? Funderar på ett 50mm F/1,4 av något slag. Någon speciell att hålla utkik efter?

@Laine
Hur är fujian objektivet? Jag saknar bara ett snabbt 35mm objektiv till min lilla samling.

Tänkte även återkoppla till mitt lilla test, canon fd 1.4 har visat sig vara fantastiskt bra. Bättre än minolta och konica, även testat pentax 1.4 tidigare. Även jämnbra med zeiss c/y 1.4 för 3-5ggr pengarna som möjligen bara har marginelt bättre coating, byggkvalite och microkontrast.
Jag änvänder dock mer en äldre canon fd 1.2 utan scc som inte är speciellt dyr på ebay. Det är något speciellt med färgerna från det objektivet, känner aldrig att jag behöver post-processera de bilderna. Och så är det grymt med möjligheten att gå ner till 1.2 på kvällen. Dessutom har det en väldigt lång focussträcka så det är jättelätt att pricka fokus på 1.2, bra för film-makare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pratrik:

@JaZid
Hur är fujian objektivet? Jag saknar bara ett snabbt 35mm objektiv till min lilla samling.

Tänkte även återkoppla till mitt lilla test, canon fd 1.4 har visat sig vara fantastiskt bra. Bättre än minolta och konica, även testat pentax 1.4 tidigare. Även jämnbra med zeiss c/y 1.4 för 3-5ggr pengarna som möjligen bara har marginelt bättre coating, byggkvalite och microkontrast.
Jag änvänder dock mer en äldre canon fd 1.2 utan scc som inte är speciellt dyr på ebay. Det är något speciellt med färgerna från det objektivet, känner aldrig att jag behöver post-processera de bilderna. Och så är det grymt med möjligheten att gå ner till 1.2 på kvällen. Dessutom har det en väldigt lång focussträcka så det är jättelätt att pricka fokus på 1.2, bra för film-makare.
https://lh4.googleusercontent.com/-LOaVm6GC_wc/VA39fX3XCmI/AAAAAAABiFw/nnNQaWYe-Lw/w794-h1190-no/DSC04773.jpg

Har oxå gjort en del tester med ett knippe äldre 50:ior. Dock missade jag, som du, test av flare/ghost (ströljus) vilket är viktigt då jag upptäckt att somliga gammelgluggar är känsliga för ströljus (kan till viss del mildras med motljusskydd).

Vissa tester har jag gjort med en stark ljuskälla i motivet för att hitta ev. ghost.

En annan notering jag gjort är att antireflexbehandlingen på gammelgluggar är inte i klass med nya/moderna. Ett sätta att motverka detta är att använda ett högklassigt filter med multicoating.
Dock kan somliga budgetfilter ge sämre resultat.

För att vara "rättvis" i tester kan man köra utan filter men med motljusskydd för att se om/hur en stark ljuskälla från sidan påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har oxå gjort en del tester med ett knippe äldre 50:ior. Dock missade jag, som du, test av flare/ghost (ströljus) vilket är viktigt då jag upptäckt att somliga gammelgluggar är känsliga för ströljus (kan till viss del mildras med motljusskydd).

Vissa tester har jag gjort med en stark ljuskälla i motivet för att hitta ev. ghost.

En annan notering jag gjort är att antireflexbehandlingen på gammelgluggar är inte i klass med nya/moderna. Ett sätta att motverka detta är att använda ett högklassigt filter med multicoating.
Dock kan somliga budgetfilter ge sämre resultat.

För att vara "rättvis" i tester kan man köra utan filter men med motljusskydd för att se om/hur en stark ljuskälla från sidan påverkar.

Tack för tipset om att testa hur gluggarna hanterar ströljus/motljus. Det bör jag absolut göra i mån om tid och ork som en "part 2"
Dock har jag en kommentar på området att motverka detta med filter.
Nu är jag inte expert på området men jag läste runt lite när jag skaffade ett jätteroligt objektiv med exceptionellt dålig coating och hade samma tanke, att skaffa ett bra filter (soligor 135mm f2)
Jag skall försöka formulera den info jag då fick in och som jag tycker låter logisk. -Som jag förstått det hjälper det nämligen inte alls med ett filter med bra coating.

reflektioner försämrar bilden på 3 vis:

1 den agerar ett o-önskat ND-filter dvs en viss del av önskat ljus studsar bort och kommer inte in till sensorn.
2 Den minskar kontrast genom att interna glasytors reflektioner studsar ut från glasytan, träffar nästa glasyta och sedan tillbaka igen massa gånger, det blir då en svag dubbel-exponering där reflekterat ljus återkommer i en annan vinkel. Upprepa detta mellan alla glas-luft passager i ett objektiv så blir det altså kanske en huvud exponering och kanske 12-minidubbelexponeringar med 1-3% styrka. Detta är altså den minskade kontrasten
3 ljus från sidan träffar väggarna på innsidan av optiken som reflekteras tillbaka och träffar sedan träffar sensorn, man får altså en jättesvag bild av objektivets insida på sensorn. Därför är dett väldigt viktigt att objektivet (och adaptrar) är väldigt mörka och gärna har en struktur som speglar bort ljus ut ur optiken. Denna punkten kan nästan helt minimeras av motljusskydd. Se detta exakt som en stor-svag lensflare.

Ett filter utanpå alltihopa ger altså en extra reflektions passage. och en extra nd-filter nivå. har filtret extremt bra anti reflexbehandling är det altså endast ett extremt svagt ND-filter+kontrastförsvagning. Som jag förstått det är just frontlinsens antireflexbehandling mindre viktig än de som är internt inne i objektivet då den ändast påverkar punkt 1. Dvs agerar Nd-filter och minskar totalt ljusinsläpp.

I samband med att jag läste runt på detta gjorde jag ett experiment.
Jag fotade en glasbit från ett gammalt isärplockat ryskt objektiv med usel antireflex. och sedan la jag ett filter med jättebra antireflex framför (mina svindyra glasögon med antireflexbehandling)

Man ser enkelt att glasögonen inte förbättrar bilden genom linsen men inte heller bidrar med en speciellt stark reflektion då de är väldigt bra behandlade.

Jag gjorde även ett test från andra sidan så att kameran tittar igenom glas+glasögon istället för på med samma effekt.

Kortfattat: Ett jättebra filter har i bästa fall ingen negativ inverkan på bildkvaliten utöver den önskade effekt filtret skulle ge så som polarisering uv-skydd etc.

Har någon en mer korrekt bild av det får ni gärna dela med er detta då jag tycker det är intressant. Kanske kan man göra ett blogginlägg någon gång på detta med jämförandetester.

Skickar som bonus med en bild från sagda glugg som hara usel coating, det går att använda som egenskap också:

Permalänk
Medlem

Tack för bra inlägg! Kan tyvärr inte se dina 2 första bilder, kanske knas med min browser?

1. Har inte så mycket att bidraga med annat än att, som du säger, varje linsyta riskerar att tillföra reflexer, ju sämre anticoating desto mer.
2. Modernare anticoating är generellt bättre än äldre. Reflexer syns inte på alla bilder, så varför bry sig. Filter varierar i anticoatingförmåga, de dyrare (B+W, vissa Hoya) är bättre än budget.
3. Tester finns men sällan någon läser dem, betraktas av de flesta som en skitsak, billigt är ledstjärnan. Varför lägga 600+ spänn på ett filter?
4. Man glömmer att ett kvalitetsfilter överlever sina objektiv och kan återanvändas till dödagar.
5. Genomskinliga filter används främst för att skydda frontlinsen, inte för att som på filmtiden reducera UV-strålningen, somliga kunniga fotografer använder/använder inte dessa filter.
6. Ett bra filter har härdat glas, flera (upp till 6) lager anticoating samt är smuts och vattenavvisande och lätta att rengöra.
7. Filter skyddar frontlinsen från putsskador.
8. Vissa budgetfilter kan påverka bildresultatet negativt

Så, därför tycker jag man skall testa objektiv utan filter.

Permalänk
Medlem

@jookeer:

Det låter som om vi är helt överens, tror jag fixat bilderna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pratrik:

@jookeer:

Det låter som om vi är helt överens, tror jag fixat bilderna nu.

Jepp, bilderna är fixade

Permalänk

Någon som känner igen vad detta är för mount? Det är ett panagor 135mm f2.8 och bör därmed vara ett m42-mount men det är det inte... Kan inte hitta någonstans på internet heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

http://i.imgur.com/BHFAQLv.jpg

Någon som känner igen vad detta är för mount? Det är ett panagor 135mm f2.8 och bör därmed vara ett m42-mount men det är det inte... Kan inte hitta någonstans på internet heller

Skickades från m.sweclockers.com

C/Y
Eller Contax/Yashica om man skriver ut det. Ser ut som det iallafall.
Är bra isåfall, funkar till och med på Canon.

Permalänk
Medlem

@Tom_Bombadill Jag tycker det ser ut att vara minolta-fattning, exempel

Permalänk

Ser onekligen ut som ett MD-mount, Yashica är nära men utifrån google images ser det ut att vara mer likt minoltas mount. Hoppas det för har ändå en MD-adapter på väg.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk