Permalänk
Avstängd

"Ska bygga min Första Gaming dator"

Jag har tänkt att bygga min första gaming dator och har lite frågor att ställa men först kommer jag att visa vad det är jag har plockat ihop.
Jag vill bygga en dator så att jag ska kunna streama med bra kvalite och kunna göra flera saker samtidigt som till exempel kolla på en stream medans jag spelar cs/wow vilket jag inte kan i nuläget.

Mitt mål
Mitt mål är att bygga en dator som kommer att hålla väldigt länge och inte överhettas/lagga. Eftersom jag bara spelar CS,WOW, Smite och dom flesta Blizzard spelen så tror jag att denna datorn är perfekt till mig. Men det största målet jag har är att kunna streama via twitch.tv.

Bild på alla komponenter
Här har ni en bild på vad jag har plockat ihop på komplett i en kundvagn.
http://imgur.com/NPfWH8T

Här är en text varför jag har valt just dessa komponenter

Moderkort
Jag har valt att köra med 1151 när det kommer till Moderkort, Processor och kylare eftersom jag har läst att 1151 är lite bättre än 1150 och mer spel inriktat. Tycker ni att jag ska köra med 1150 eller 1151? (motivera gärna svar)

Kylare
Jag valde en luftkylare eftersom jag har inte vågat ge mig in på vattenkylning ännu då jag inte är så erfaren inom just det. Har läst att kylaren ska vara bra och tyst har även kollat hur man monterar den.

Minne
Jag har valt att köpa två stycken 8GB 2kit eftersom jag gillar när man har fyllt ut platserna på moderkortet. Jag tror inte jag behöver mer än 16GB då jag tänkte köpa 32GB men ändrade mig ganska snabbt. (Skriv gärna vad ni tycker eftersom jag är inte jätte duktig när det kommer till minne...

Grafikortet

Jag är 99% säker att detta grafikkortet kommer att uppfylla mina önskemål med tanke på vilka spel jag kommer att spela. Har läst en del recensioner om grafikkortet och dom mesta har sagt att det är bra men det var någon som sa att det låter väldigt mycket men då var det ganska många som inte höll med. (Vad tycker ni)

(Glöm inte att kolla på bilden för att veta vilka komponenter jag har valt, Skriv gärna ifall jag har missat något!)
http://imgur.com/NPfWH8T

Mina erfarenheter
Jag har kollat på riktigt många guides om hur man bygger sin första dator och även läst en hel del. (detta har varit ett projekt i över några månader nu så jag känner mig redo att börja.

Jag har även bytt moderkort, processor, kylare och grafikkort på min nuvarande dator vilket sägs vara den jobbiga delen. Jag har haft min dator nu sen jag gick i 7an och nu går jag i 1an så jag känner mig redo att köpa/bygga en ny dator. Jag pluggar el och energi, data inriktning där vi även lär oss en hel del!

Jag hoppas ni tycker jag har gjort en tillräckligt bra förklaring för att förstå, annars är det bara att fråga.
Tack för att ni tog tid och läsa igenom!

Permalänk
Medlem

"Jag har även bytt moderkort, processor, kylare och grafikkort på min nuvarande dator vilket sägs vara den jobbiga delen."
Då har du väl med andra ord kopplat ur och i ditt nätaggregat också. Det du inte gjort är med andra ord att inte sätta in dina hårddiskar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Måste börja med att ge cred för ett väl skrivet inlägg. Det är uppfriskande bland mängden av "Är detta en bra data?"-trådar!

Min första spontana tanke är att det känns dumt att köpa en i7, och ett 960. Argumenten mot 960 brukar vara att det är lite kort för pengarna, och att man bör skaffa ett kort med 4gb vram.

:edit:
För att klarlägga - jag tänker att du kanske borde ta en 5700k i5 och lägga pengarna mot ett 970 istället

:edit igen:
Okej, ursäkta, jag var lite snabb. Såg att ditt primära mål var att streama - då borde du ha en i7

:edit igen:
För att kontrastera ditt välskriva inlägg blir mitt lite mer train-of-thought...

Du har valt ddr3-minnen, vilket jag tror inte ens stöds av skylake-arkitekturen. Hur som helst borde du välja ett par ddr4-minnen.

Hur tänker du i valet Z170-A istället för Z170-P? Vad har P-versionen som A-versionen inte har? Där kanske du kan spara in 300kr.

Det är ett väldans dyrt nätagg du valt. De flesta här på forumet rekommenderar EVGA G2, det kanske räcker med 550W? Där sparar du in en del också.

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Instämmer om att en i7 är lite overkill för vad du verkar vara ute efter (sålänge du inte ska redigera film eller renderera mycket i 3d-program där kraften från trådarna spelar ut sin rätt). Så vill du spara lite pengar så skulle jag säga att du är better off med en i5:a
Pengarna du sparar in kan du ju t.ex. lägga på en större eller ytterligare en SSD

Permalänk
Medlem

Om du ska streama är i7 ett utmärkt val, men om du ska köra 1151 kör med DDR4 minnen

Permalänk

Skulle bytt ut nätagg, moderkort och kylaren. Nätagg räcker ett Evga g2 650 för 1000 spänn gott och väl, och moderkort kan du dra ner på, du får lite fler funktioner med ett dyrare kort men inget som drar ner prestandan märkvärt. Sen kylaren räcker med nån runt 500 lappen. Pengarna du sparar, lägger du på ett 380 eller 390/970, så ska du se att du får en dator som kommer klara framtidens spel bra mycket bättre än ett 960!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Glöm inte kolla så att allt går in i chassit!

Köp hellre 2x8 GiB minne. Då kan du expandera till 32 GiB senare om du vill. DDR4 minne ska det vara. Grafikkortet ser ut att ha en kass kylare, kör hellre Asus Strix. Nätagget skulle jag hellre ta Corsair 750x om det går in i chassit. Angående chassit så tror jag inte att det har så bra kvalitet, kika i stället på NZXT H440.

Om du studerar (även gymnasie) kan du köpa Windows 8.1 Pro via studentkort för typ 500-600 och sen uppgradera gratis till 10:an.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Köp windows 7 på ebay för mellan 250 - 500kr istället (går att uppgradera till w10) så sparar du en bra slant

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

@hakd:

Det låter väldigt bra men är inte frakten väldigt dyr och tar det inte väldigt lång tid?
Jag har en kompis som beställde en pryl från China till mig i födelsedags present vilket kom 60 dagar senare och gick sönder efter 2 timmar. Har även hört att man kan få vad som helst om man beställer från ebay

Jag uppskattar ditt svar, tack så jätte mycket!

Permalänk
Avstängd

@MakeCoke:

Jag har redan kollat så att allting får plats i chassit så det ska nog inte vara några konstigheter
Jag kommer att lyssna på dig när det kommer till minne (DDR4) och kommer även ta reda på mer om chassit och grafikkortet!

Tack så jätte mycket för ditt svar, det är verkligen jätte uppskattat!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8588724/2015-10-07

Bytte ut PSUn till en med mindre watt, räcker gott och väl för ditt system. Bytte ut 960 kortet till ett 970, bytte till en i5a och la till ett moderkort / Ram bundle. Du kan alltid byta ut CPUn till en 6700K men då är det ett GTX 960 som gäller för att du skall hålla dig inom budget. Som systemet ser ut nu så kan du lägga till ytterligare 8GB ram och ändå hamna inom budget.

Kanske inte är riktigt vad du har tänkt dig, du verkar ju gilla vitt. Men det ger dig en idé om vad du kan få för 15 000 kr.

Permalänk

skaffa min hahah lol nej men min har bäst prestanda på alla meriter

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8588630/2015-10-07

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

fixa ännu billigare
*edit såg att det var en 64 gb ssd ändra det till valfri kapacitet eller ta bort hårddisken och köp större ssd och återanvänd din gamla

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8588639/2015-10-07

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

@Larsioni: vrf ha k modell prolle om han inte kan oca den på en h170 bräda....

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobsDator:

fixa ännu billigare
*edit såg att det var en 64 gb ssd ändra det till valfri kapacitet eller ta bort hårddisken och köp större ssd och återanvänd din gamla

Om du ska ändra hela kundvagnen borde du även argumentera för dina val.

Skrivet av JacobsDator:

@Larsioni: vrf ha k modell prolle om han inte kan oca den på en h170 bräda....

Skylakeprocessorerna har bara släppts i de upplåsta versionerna än så länge.

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av KronanW:

@hakd:

Det låter väldigt bra men är inte frakten väldigt dyr och tar det inte väldigt lång tid?
Jag har en kompis som beställde en pryl från China till mig i födelsedags present vilket kom 60 dagar senare och gick sönder efter 2 timmar. Har även hört att man kan få vad som helst om man beställer från ebay

Jag uppskattar ditt svar, tack så jätte mycket!

Annars finns det på g2play.net för ca 250 kr. Dock så är det lite mysko kring hur de får koderna.

Edit: jag skulle i ditt läge kör på 3n 4790k och ett z97 bräda ist. De nya intelprollarna är hutlöst dyra med moderkort utan egentlig mening. I dagsläget är skillnaden mellan ddr3 och ddr4 marginell. Med pengar du psarar lägger du mer krut på grafikkort. Typ r9 390.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk

För det är bättre för streaming och fler kärnor plus samma gpu bara bättre prolle

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8588722/2015-10-07

Sen en Windows nyckel från kinguin eller liknande sida

Edit: glömde ram minne men de e ju bara o ta ett 4x4 kit

Edit
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

@kevve1:

Det kan man säga, under tiden jag bytte moderkort hade jag inte tänkt igenom vart dom små panelerna skulle sitta så jag fick ta en liten tur på Google och sen löste det sig!
Jag har plockat ut en hårddisk från en gammal dator förr men inte satt in en men det är nog det minsta jag oroar mig för!

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KronanW:

@hakd:

Det låter väldigt bra men är inte frakten väldigt dyr och tar det inte väldigt lång tid?
Jag har en kompis som beställde en pryl från China till mig i födelsedags present vilket kom 60 dagar senare och gick sönder efter 2 timmar. Har även hört att man kan få vad som helst om man beställer från ebay

Jag uppskattar ditt svar, tack så jätte mycket!

Vill du ha det billigast så köp bara en CDkey, den får du ofta inom ett dygn..
Sen tankar du bara ner en ISO fil och "bränner" till ett usbminne och installerar
( https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7 )

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället