Permalänk

Lite frågor om SSD

Hej ska köpa en SSD snart och jag har lite frågor.
Jag har läst att man kan typ lagra över windows till en SSD utan att behöva installera om windows, och om det inte funkar så kan jag installera om windows det gör mig inte så mycket men jag vet inte hur man gör en clean install av windows 10.
Och när jag ska installera om mina spel, hur typ gör jag så att dem hamnar på min ssd och inte min hdd?

Permalänk
Medlem

Clean install av Windows 10: https://www.youtube.com/watch?v=8uYMzVEpT-k

Gällande spelen så får du ju under installationen välja vart de ska sparas. Installerar du Windows på SSDn så borde det vara den disk som installationprogrammet sätter som "standard".

Permalänk

okej tackar!

Permalänk
Medlem

Fast det är en stor fördel att ha windows och spel/program på olika diskar. Om du får råd är det riktigt nice att slippa ominstallera spel varje gång du ominstallerar windows. Köp en 120 gigare till windows och Tex en 250/500 gigare till allt annat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Fast det är en stor fördel att ha windows och spel/program på olika diskar. Om du får råd är det riktigt nice att slippa ominstallera spel varje gång du ominstallerar windows. Köp en 120 gigare till windows och Tex en 250/500 gigare till allt annat.

Yepp. Väldans bekvämt alternativ.
Eller partitionera befintlig disk om man inte tänkt köpa på sig fler diskar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

varför gör det någon skillnad om jag har windows och spel på olika diskar? jag har en SSHD 1tb nu som jag ska ha kvar allt annat på sen har jag tänkt lägga över windows och dem spelen jag spelar på SSD, ska köpa en 240gb ssd

Permalänk
Medlem

@sundman98: Om du måste installera om ditt OS så kommer allt på den HDD försvinna. Då måste du installera om/ladda ner spelen på nytt.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060