Permalänk

Vattenkylning och tryckhöjd.

Vad jag vill åstadkomma är att få upp en passiv radiator på vinden ovanför datorn. Det är ca 3m upp totalt, till övre ingången. Det jag tänkte mig är 2 block. En för cpu och en för gpu. Antar att en reservoar är nödvändig för att minska eventuella "virvlar"
Kan man seriekoppla 2 typ ek dcp 4.0 eller bör man ha en 230v pump som är kraftigare? Är helt ny på området.

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk

En enskild DDC-pump bör kunna hantera det där systemet utan några större bekymmer. Du kommer dock inte ha så stor marginal vad gäller pumphastighetsreglering.

Visa signatur

I7 8700k 5GHz | 16GB DDR4 @ 3.2GHz | ASUS Strix 1070Ti | ASUS Maximus X Hero | EVGA G2 750W | NH-D15

Permalänk

Vad kan man göra för att förbättra loopen? Radiatorn hamnar rätt högt, gör dubbla pumpar någon skillnad alls.
Funderar på att använda 13/10 slang, och isolerade kopparrör upp till vinden. Kommer längden på rören upp påverka?

Skrivet av blåsippa:

En enskild DDC-pump bör kunna hantera det där systemet utan några större bekymmer. Du kommer dock inte ha så stor marginal vad gäller pumphastighetsreglering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem

Dubbla pumpar gör skillnad om du seriekopplar dem, du får dubbla tryckhöjden. Men jag hade nog gått på den som rekommenderades tidigare. Jag antar att poängen med radiator på vinden är att få den tyst, och EK pumpen är tyvärr inte det :/ Längden på slangen spelar roll ja, tryckförlusten i slangen är proportionell mot längden på slangen. Däremot så är det frågan hur stor den är, det beror lite på hur resten av systemet beter sig, men det troliga är att det är att ta sig 3m upp som är det jobbigaste i sammanhanget. Är du orolig, ta lite tjockare slang upp på vinden, tryckförlust i en slang varierar med slangdiametern i tredje potens för samma flöde.

Permalänk

Mest är värmen som ska bort från rummet. Men är pumpen i sig tyst, tänkte sätta den med gummibussning.
Synd att man inte vet sughöjden på pumpen. Är fullt möjligt att montera den på vinden. Annars är tips på pump välkommet.
Tanken var att använda 12/11 isolerade kopparrör upp. För att minska värmeförlusten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk

Om jag vore dig skulle jag montera radiator, pump and res på vinden sedan dra ner endast slangar till datorn. På det sättet blir det enkelt för pumparna att få igång loopen. Då kan du också bygga ett litet radiatorhus med allt i, som denna:

https://www.youtube.com/watch?v=jsw-qonfklI

Sasta på quick release till datorn också då kan du enkelt koppla ifrån den om du behöver göra rent något.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Ja, quick release har jag redan tänkt på.
Bra idé med pumphus på vinden. Då försvinner ju allt ljud från från rummet. Ha dubbla serie pumpar för lite överdimensionerande kanske?.

Skrivet av AquaRelliux:

Om jag vore dig skulle jag montera radiator, pump and res på vinden sedan dra ner endast slangar till datorn. På det sättet blir det enkelt för pumparna att få igång loopen. Då kan du också bygga ett litet radiatorhus med allt i, som denna:

https://www.youtube.com/watch?v=jsw-qonfklI

Sasta på quick release till datorn också då kan du enkelt koppla ifrån den om du behöver göra rent något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Ja, quick release har jag redan tänkt på.
Bra idé med pumphus på vinden. Då försvinner ju allt ljud från från rummet. Ha dubbla serie pumpar för lite överdimensionerande kanske?.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du skall sätta pumpen på vinde, var noga med att ha en tank däruppe som har nog volym så att pumpen kan trycka ner vatten i datorn. Försöker du suga upp vatten kan du få stora problem, mycket få pumpar är gjorda för att suga, och att suga varmvatten är ej att rekommendera. Men har du en tank däruppe som den kan suga ifrån så att vattnet bara strömmar in från datorn i den så är det inga problem. Akta frysrisken bara!

Permalänk
Medlem

Eheim har en del kraftigare pumpar du kan titta på. I vilket fall som så är 2 pumpar bättre då har du iaf en fail safe.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Om du har ett slutet system med expansionskärl så har höjden ingen betydelse för hur mycket pumpen behöver arbeta. Samma mängd vatten som du skjuter upp kommer att falla ner i returen och därmed är det balans. Det är bara grovleken och längden som avgör flödesmotståndet.
Sen måste du tänka på att tillsätta glykol/alkohol i lämplig koncentration för att inte riskera att det fryser på vintern.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du inte har förluster, vilket du har i rör, pump, böjar mm.

Tänk på att detta kommer funka under den kalla årstiden. En vind blir ganska mycket varmare än utomhustemperaturen på sommaren. Om du ändå skall göra allt detta så hade jag monterat radiatorn ute i nordligt läge, kört med glykol, isolering på all slangar, kylblock etc inomhus då du kommer att få kondens utfällning. Jämför med hur man fick göra när man använde en peltier för 20år sedan (hade ett sådant bygge för länge sedan). Ska bli superkul att se vad du uppnår för resultat. Lycka till!

Skrivet av Pucco:

Om du har ett slutet system med expansionskärl så har höjden ingen betydelse för hur mycket pumpen behöver arbeta. Samma mängd vatten som du skjuter upp kommer att falla ner i returen och därmed är det balans. Det är bara grovleken och längden som avgör flödesmotståndet.
Sen måste du tänka på att tillsätta glykol/alkohol i lämplig koncentration för att inte riskera att det fryser på vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Välj annan pump. Ek pump är allt annat än tyst. Hade en sådan i mitt första vattenbygge. Den åkte ut efter 1 vecka ,"tiden det tog för att få hem en tyst pump"

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Vinden ligger i ganska exakt nordlig riktning, med minimalt antal soltimmar. Den håller sig faktiskt ganska sval jämfört med de andra rummen. Blev som varmast ca 23C.

Tanken är att göra en "pumpstation", och bara leda ned vattnet till blocken. Har dock inte bestämt mig för kylning på nb/sb har ett RoG Crosshair v formula z. Tror de klarar sig med ett par väldigt lågvarvade fläktar, som är temp styrda. Tänkte mig ha 2 res, en till expansion och den andra som en ren res.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem

Glöm för all del inte bort kondens. Eftersom det finns risk att vattnet kommer ha en lägre temperatur än temperaturen i datorn/där slangen går så finns det lika stor risk att kondens uppstår.
Du med andra ord bli tvungen att isolera alla slangar och block.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Enklaste är ju att ställa datorn uppe på vinden och dra ner en USB 3,0 kabel till en USB hub och en lång HDMI. Om du inte kör högupplöst skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enklaste är ju att ställa datorn uppe på vinden och dra ner en USB 3,0 kabel till en USB hub och en lång HDMI. Om du inte kör högupplöst skärm.

Vilket innebär att jag måste upp på vinden varje gång något inträffar. Väldigt opraktiskt med tanke på att det är lucka i taket. Inget jag är intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Vilket innebär att jag måste upp på vinden varje gång något inträffar. Väldigt opraktiskt med tanke på att det är lucka i taket. Inget jag är intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej de kanske blir lite jobbigt speciellt på vintern. Men du slipper i alla fall eventuella kondenproblem som någon nämnde.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Finns det något snyggt sätt att komma undan kondens. Kanske en reservoar inomhus? Några andra idéer att få bort värmen från rummet. Målet är så ljudlös det går, och värmen ska bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem

Först kan du kolla på var daggpunkten hamnar vid olika temps.
http://www.dpcalc.org/

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pucco:

Om du har ett slutet system med expansionskärl så har höjden ingen betydelse för hur mycket pumpen behöver arbeta. Samma mängd vatten som du skjuter upp kommer att falla ner i returen och därmed är det balans. Det är bara grovleken och längden som avgör flödesmotståndet.
Sen måste du tänka på att tillsätta glykol/alkohol i lämplig koncentration för att inte riskera att det fryser på vintern.

Kan bara instämma i vad du säger.

Sedan vad det gäller kondens så kan man motverka detta delvis med fläktar som blåser över blocken då luftflödet hjälper till med avdunstning av kondensat.

Permalänk
Medlem

Eller varför inte en shuntventil med tillhörande styrning, så slipper du tänka på kondens.

*edit*
I teorin borde en radiatorventil också fungera, frågan är bara om dom klarar så stort temperaturspan där kan bli på en vind.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

En annan tanke, om enbart radiator befinner sig på vinden med en reservoar innan vätskan rinner ned till reservoar nr 2 och pumpen. Som sedan pumpar igenom block och upp till radiatorn igen. Detta borde väl lösa risken för kondens i systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Eller varför inte en shuntventil med tillhörande styrning, så slipper du tänka på kondens.

Shuntventil? Vad är det för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Finns det något snyggt sätt att komma undan kondens. Kanske en reservoar inomhus? Några andra idéer att få bort värmen från rummet. Målet är så ljudlös det går, och värmen ska bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste hålla ditt kylmedia över daggpunkten för luften i ditt hus, vintertid i ett gammalt hus är det ofta lättare än man tror då naturligt drag gör att luften istället är ohälsosamt torr (jag får hänga blöta handdukar på elementet i sovrummet för att inte ha ont i halsen på vintern), värre är nog senhöst med hög fuktighet och ändå kanske kalla nätter.

Skrivet av pa1983:

Kan bara instämma i vad du säger.

Sedan vad det gäller kondens så kan man motverka detta delvis med fläktar som blåser över blocken då luftflödet hjälper till med avdunstning av kondensat.

Ett problem: kondens bildas när luft med en given daggpunkt möter en yta kallare än den givna daggpunkten, blåser du då mer luft på så ÖKAR kondensutfällningen (om ytan kyls tillräckligt bra för att hålla temperaturen, vilket är rimligt att anta), kyler du istället luften först i en radiator med samma temperatur som resten av systemet så kommer kondensen att fällas ut här, blåser du sedan in den luften i datorn är den så torr att inget mer kommer kondensera (om radiatorns kapacitet är tillräcklig v s)

Skrivet av smygolf:

Eller varför inte en shuntventil med tillhörande styrning, så slipper du tänka på kondens.

*edit*
I teorin borde en radiatorventil också fungera, frågan är bara om dom klarar så stort temperaturspan där kan bli på en vind.

Med en shunt skulle man kunna reglera processvattnet så noga att man aldrig behöver bekymra sig över kondensering på ledningar och block.

Det är inga problem att flytta vatten i rör även om höjdskillnaden är ganska stor så länge systemet är slutet, vattnet man trycker ner hjälper vattnet att tryckas upp, så när flödet är ingång går det ganska lätt. Har bergvärme som hämtar värme ur ett borrhål som är 140 meter djupt, den slingan cirkuleras med en ganska liten cirkulationspump som inte är kapabel att bygga några stora tryck...

Däremot får man tänka på att har man en vattenkyld dator där högsta punkten är kanske 50 cm över blocken, anslutningar etc och sedan låter högsta punkten hamna 3 meter högre upp, då har man en 6 gånger så stor vattenpelare som utövar tryck på systemet, en läcka som tidigare vore obetydlig blir ganska fort avsevärd. Detta är svårt att komma ifrån utan att ha sen stor pump, för vill du inte ha en pump som klarar av att lyfta minst 3 meter vattenpelare och vad det innebär så måste datorn vara ett slutet system i förhållande till högsta punkten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

En annan tanke, om enbart radiator befinner sig på vinden med en reservoar innan vätskan rinner ned till reservoar nr 2 och pumpen. Som sedan pumpar igenom block och upp till radiatorn igen. Detta borde väl lösa risken för kondens i systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt beror på vattentemperaturen om det bildas kondens. annars finns armaflex och plasti dip

Skrivet av TheTjabooPeople:

Shuntventil? Vad är det för något?

Skickades från m.sweclockers.com

En shuntventil är en 3:vägs ventil som sitter på radiatorsystemet om man har vattenburenvärme. 2 av anslutningarna gör en loop till radiatorsystemet och den tredje är kopplad till pannan. Så om det är tex 20 grader ute då är ventilen stängd mot pannan o rumstempererat vatten gåt bara runt runt. När det sen börjar bli kallt då öppnar shunten mot pannan och stänger motsvarande i loopen för att fylla på med varmt vatten.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Alternativet är att du har två system.

Systemet på vindan kyler ned vattnet som går i en loop i datorn. Som en värmeväxlare.

Permalänk
Medlem

Glömde, du har ingen krypgrund eller källare i huset? På sådana ställen är temperaturen mer stabil vilket gör det hela lite lättare.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Vad jag vill åstadkomma är att få upp en passiv radiator på vinden ovanför datorn. Det är ca 3m upp totalt, till övre ingången. Det jag tänkte mig är 2 block. En för cpu och en för gpu. Antar att en reservoar är nödvändig för att minska eventuella "virvlar"
Kan man seriekoppla 2 typ ek dcp 4.0 eller bör man ha en 230v pump som är kraftigare? Är helt ny på området.

Vet inte om en DCP fixar det vet inte har inte koll måste jagf erkänna?

Men 2 DCP 4.0 kostar ju som en MCP35x, 18w DDC med topp är kung om du är ute efter tryck, D5 om flödet är viktigare, vilken som torde göra jobbet åt dig tystare och bättre en att seriekoppla flera DCP.

Ensam DCP 4.0 hade fungerat fint med 2 moderna block och ensam radiator men 3 meter upp, vet ej kan ev bli tufft?

Jag skulle iaf ha kikat på D5 el DDC, men ett tips: Ifall du kan hitta en gratis el snorbillig trasig DDC så kan du själv omvandla den till en helt fungerande DDC igen rätt billigt: http://www.diyinhk.com/shop/6-ddc-pump

Där är fördelen med DDC i min mening, billigt att laga men å andra sidan är D5 snäppet stabilare så hugget som stucket. Personligfen gillar jag at löda och latcha runt och testa olika pcb's med olika typer av kontrollers det gör verkligen stor skillnad på pumparna beroende på vilken kontroller/pcb du kör. Sanyo's för tyst drift, Toshiba's för extrem kapacitet, ja se själv vad Toshiba kontrollern gör för en DDC det är smått chockerande faktiskt. Finns även med pwm styrning vilket jag kör för tillfället hemma.

https://martinsliquidlab.wordpress.com/2011/04/14/diyinhk-ddc...

Jag har en Toshiba själv också och dom är tryck-kungen men lite högljudd å andra sidan, skulle utan tvekan leverera för dig garanterat. Får du en trasig DDC och köper pcb'n så kan du löda den själv busenkelt, om inte annat kan jag göra det år dig men du behöver en trasig DDC som bas först isf?

Permalänk

Huset är nybyggt, -11, så klimatet känns rätt stabilt.
Går det på nåt vis minska trycket från vattenpelaren, eller är det något jag måste leva med. Man skulle kanske minska pelaren genom att ställa datorn högre upp. Vilket frugan skulle protestera högljutt emot om den hamnar för högt upp.

Kan en enkel värmeväxlare fungera. Eller är det för små värmevariationer? Problem måste ju kunna lösas tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem

Om du bygger en krets till din radiator och förser den med en plattvärmeväxlare så kan du ha spritlösning på vinden och något snällare i datorn, samt låta datorn jobba i det närmaste trycklöst.

Plattvärmeväxlare i rostfritt är inte så dyra.

Med rediga kopparrör upp till vinden och sprit i systemet är det både frostsäkert och väldigt läckagesäkert.. sätt då en shunt och en vanlig cirk-pump i systemet så har du garanterat kondensfri temperatur på ledningarna också.. då skulle du kunna koppla in datorn med två slangar till plattvärmeväxlaren, lätt att flytta maskinen utan att tömma hela systemet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.