Min HD1 påstår sig vara överhettad till 128C och mina fläktar kör för fullt!

Permalänk

Min HD1 påstår sig vara överhettad till 128C och mina fläktar kör för fullt!

Hej, jag har en ssd för mitt operativsystem och en vanlig 1TB hårddisk. Efter jag flyttade min dator har den börjat låta jättemycket! Jag laddade ned ett program som kollade temperaturen och den sa att HD1 (Hårddisk 1?) låg på 128. Nu är det så att den ligger superstabilt på 128 så jag antar att den egentligen inte är så varm utan att det är något fel med mätningen. Mina frågor är: Känner någon igen detta? Kan jag få dator att ignorera HD1 så att fläktarna körs som normalt igen? Har ni något annat förslag? Tack på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men använd inte SpeedFan för att läsa av temperaturer, det är välkänt för att visa helt fel. Om hårddisken visar 128 grader så skulle jag inte bli förvånad om det är just SpeedFan du använt.

Det som kan ha hänt är att kylaren till processorn lossnat när du flyttade datorn. Ladda ner Core Temp, Real Temp eller något annat program och kolla vad processorn ligger på. Om processorn ligger högt hela tiden (över ~70 grader) så är det bäst att ta loss kylaren och ta bort all kylpasta, för att sedan lägga på ny kylpasta och sätta fast kylaren ordentligt.

Permalänk

Jag har en SSD i min gamla laptop som också alltid rapporterar 128 grader, men så varm är den självklart inte. Det kan vara samma grej, annars kan du testa direkt efter att du som stängt av datorn att känna på disken så kan du säkerställa för dig själv att den troligen inte var så varm

Fläktarna kan du som ovan skriver kanske testa ändra fläktkurva på manuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Medlem

Rapporterar SSD:er temp i SMART? HDTune visar ingen temp.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av perost:

Men använd inte SpeedFan för att läsa av temperaturer, det är välkänt för att visa helt fel. Om hårddisken visar 128 grader så skulle jag inte bli förvånad om det är just SpeedFan du använt.

Det som kan ha hänt är att kylaren till processorn lossnat när du flyttade datorn. Ladda ner Core Temp, Real Temp eller något annat program och kolla vad processorn ligger på. Om processorn ligger högt hela tiden (över ~70 grader) så är det bäst att ta loss kylaren och ta bort all kylpasta, för att sedan lägga på ny kylpasta och sätta fast kylaren ordentligt.

Cpu corerna ligger stabilt 35-40C

Permalänk
Skrivet av archnisse:

Jag har en SSD i min gamla laptop som också alltid rapporterar 128 grader, men så varm är den självklart inte. Det kan vara samma grej, annars kan du testa direkt efter att du som stängt av datorn att känna på disken så kan du säkerställa för dig själv att den troligen inte var så varm

Fläktarna kan du som ovan skriver kanske testa ändra fläktkurva på manuellt

Skickades från m.sweclockers.com

öppnade datorn och ssdn var inte varm. Dock är det ganska dammigt där inne men inte borde det kunna göra att datorns fläktar flippar ur? Fläktfiltrerna har jag dammat av regelbundet. Datorn låter verkligen otroligt mycket. Kan jag behålla automatisk fläktreglering men ändå göra att den ignorerar just HD1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slibbfalusken:

öppnade datorn och ssdn var inte varm. Dock är det ganska dammigt där inne men inte borde det kunna göra att datorns fläktar flippar ur? Fläktfiltrerna har jag dammat av regelbundet. Datorn låter verkligen otroligt mycket. Kan jag behålla automatisk fläktreglering men ändå göra att den ignorerar just HD1?

VAD är det som låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Rapporterar SSD:er temp i SMART? HDTune visar ingen temp.

Ja, många SSD:er rapporterar temp. Intel är dock en av SSD tillverkare som inte rapporterar temp på SSD:er. Samsung, SanDisk, Kingston mm rapporterar SSD temp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jookeer:

VAD är det som låter?

Ja du. Jag är inte expert på det här så jag kan inte säga riktigt men det låter som att en eller flera fläktar har fått för sig att datorn brinner och att högsta effekt är nödvändigt. Alltså det låter som att fläktarna är på full styrka.

Speedfan säger att fan1 1188 rpm. fan2 1272 rpm. fan3 1294 rpm. Är detta normalt eller konstigt?

edit: Har lite svårt att lokalisera ljudet. Sidan av datorn låter väldigt mycket. Där är det en fläkt. Framsidan med två fläktar låter en del men verkar inte vara lika högt.

Permalänk
Medlem

HW Monitor känns pålitlig enligt mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av slibbfalusken:

Ja du. Jag är inte expert på det här så jag kan inte säga riktigt men det låter som att en eller flera fläktar har fått för sig att datorn brinner och att högsta effekt är nödvändigt. Alltså det låter som att fläktarna är på full styrka.

Speedfan säger att fan1 1188 rpm. fan2 1272 rpm. fan3 1294 rpm. Är detta normalt eller konstigt?

edit: Har lite svårt att lokalisera ljudet. Sidan av datorn låter väldigt mycket. Där är det en fläkt. Framsidan med två fläktar låter en del men verkar inte vara lika högt.

Ja du. Kan inte hjälpa till om inte fler fakta kommer fram.
Därför måste vi veta vilken fläkt som låter. Kolla fläktar:
1. CPU
2. Chassi
3. Grafikkort

Naturligtvis måste du öppna chassit, titta och lyssna.

SpeedFan brukar visa hastigheten på CPU-fläkten. Kolla det!

Permalänk
Medlem

@jnsson
"Ja, många SSD:er rapporterar temp. Intel är dock en av SSD tillverkare som inte rapporterar temp på SSD:er. Samsung, SanDisk, Kingston mm rapporterar SSD temp"

Aha, förklara saken varför mina två intel inte visar temp.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Ja du. Kan inte hjälpa till om inte fler fakta kommer fram.
Därför måste vi veta vilken fläkt som låter. Kolla fläktar:
1. CPU
2. Chassi
3. Grafikkort

Naturligtvis måste du öppna chassit, titta och lyssna.

SpeedFan brukar visa hastigheten på CPU-fläkten. Kolla det!

Öppnade chassit. Cpu:n/Området runt moderkortet gör inte mycket ljud ifrån sig alls. Alla chassifläktar verkar vara på hög effekt men den vid sidan låter mest. Dock är den störst. Hittar inte cpu-fläkten på speedfan. hittar bara fan 1 2 och 3 och alla ligger runt 1200 rpm. Gpun är på 47C. Cpu 37-41C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Ja, många SSD:er rapporterar temp. Intel är dock en av SSD tillverkare som inte rapporterar temp på SSD:er. Samsung, SanDisk, Kingston mm rapporterar SSD temp

Aldrig bra att generalisera. 730 rapporterar temperaturer via toolboxen och även genom andra program. Separat SMART-värde samt aktuellt/högsta/lägsta. 320 gjorde det dock inte. 520 minns jag inte och orkar inte starta upp den datorn just nu.

@lassep1l1s: Det gäller alltså inte alla.

@slibbfalusken: Ta en video om du kan och lägg upp. Om inte annat några bilder så vi allmänt kan bedöma eventuella orsaker till ljudnivån (damm, kablar i vägen, felmonterad kylare osv).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Aldrig bra att generalisera. 730 rapporterar temperaturer via toolboxen och även genom andra program. Separat SMART-värde samt aktuellt/högsta/lägsta. 320 gjorde det dock inte. 520 minns jag inte och orkar inte starta upp den datorn just nu.

@lassep1l1s: Det gäller alltså inte alla.

@slibbfalusken: Ta en video om du kan och lägg upp. Om inte annat några bilder så vi allmänt kan bedöma eventuella orsaker till ljudnivån (damm, kablar i vägen, felmonterad kylare osv).

Okej. Varken min 320 eller min 520 rapporterar iallafall temp, varken i Toolboxen eller via Hard Disk Sentinel Pro

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min 480GB Revodrive3 rapporterade alltid 128C och enligt OCZ är det så och bara att ignorera. Det gäller nog flera.
/ignore.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Aldrig bra att generalisera. 730 rapporterar temperaturer via toolboxen och även genom andra program. Separat SMART-värde samt aktuellt/högsta/lägsta. 320 gjorde det dock inte. 520 minns jag inte och orkar inte starta upp den datorn just nu.

@lassep1l1s: Det gäller alltså inte alla.

@slibbfalusken: Ta en video om du kan och lägg upp. Om inte annat några bilder så vi allmänt kan bedöma eventuella orsaker till ljudnivån (damm, kablar i vägen, felmonterad kylare osv).

http://imgur.com/a/PpGV8
Borde vara ett album med bilder på insidan av datorn. Jag har strykt med fingret så att man ska se damnivån.

Jag tror fortfarande att det är så att det är chassifläktarna som låter. Alla komponenter är iskalla utom hd1 som påstår sig brinna. Därför kvarstår min fråga, kan jag få datorn att ignorera temperaturen av hd1 men fungera normalt i annat fall? Eller finns det någon annan lösning?