Burken hittar inte M.2 SSD!

Permalänk
Medlem

Burken hittar inte M.2 SSD!

Hej!

Jag lyckas inte burken att hitta min nya M.2 SSD.
Det är en Crucial MX200 500GB SATA M.2 Type 2280SS SSD.
Moderkortet är ett Asus Z97-A.
Jag har prövat att ändra lite i BIOS utan resultat.
Ändrade PCI > M.2. I advanced > Onboard Devices configuration.
Kopplade även ur alla andra diskar jag har! (Har prövat med alla ikopplade också)
Sen när jag stoppar i USBet med OS på kommer jag in och ska börja installera. Men när jag ska välja disk dyker inte min M.2 upp.
Vad gör jag för fel? Är det någon drivrutin?

Uppskattar alla typ av svar som leder till en lösning!
Tack så mycket.

Med vänliga hälsningar
Robin Strand

Permalänk
Inaktiv

Hur ser det ut i bios, hittas enheten när du är inne i bios?

Permalänk
Medlem

@anon226320:
Nej tyvärr. Bara allt annat jag har i datorn :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Hur ser det ut i bios, hittas enheten när du är inne i bios?

Kolla så du har senaste versionen av Bios.
Om inte Prova att uppdatera till senaste bios ?

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

@KiddzoR:
Är inte så high på detta.
Är detta rätt jag tittar på?
https://www.asus.com/us/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/

Permalänk
Medlem

@Strand08

https://www.youtube.com/watch?v=v7PEBscJbno

Kika på den här, det verkar vara lite speciellt i hur man får igång den på Z97 brädor.

Permalänk
Medlem

@Santrik:
Den videon har jag följt. Har gjort det han gör. Men den hittar inte disken ändå.
Hittas inte heller i disk manager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strand08:

@KiddzoR:
Är inte så high på detta.
Är detta rätt jag tittar på?
https://www.asus.com/us/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/

Har du kollat så du har ställt allt rätt i bios
kolla in denna video
https://www.youtube.com/watch?v=v7PEBscJbno.

Ja det är rätt
i menyn där det står OS välj others sen borde du se Bios
ladda ner senaste versionen
packa upp till usb
uppdatera via bios

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

@KiddzoR:
Packade upp den näst senaste under BIOS. Den senaste var en .CAP fil och vet inte hur man använder den.
Den näst senaste packade jag upp på USB som du sa. Men vet inte hur man får igår det hela inne i BIOS. :/
Shit va lost jag känner mig!

Permalänk

Kör inte det Asus moderkortet M.2 PCIE som gränssnitt och SSD du köpt kör M.2 SATA som Gränssnitt? Skall väl inte vara kompatibelt i så fall.

Permalänk
Medlem

Har du läst manualen?

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/E9378_Z97-A...
Sidan 41 och 96 (2.6.7).

(antagligen beror på delade pci banor och du får då välja hur du vill moderkortet ska fungera)

Permalänk
Medlem

@Hazardous:
Då borde jag väl inte ens kunna stoppa i det smidigt i moderkortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiddzoR:

Kolla så du har senaste versionen av Bios.
Om inte Prova att uppdatera till senaste bios ?

Snälla citera rätt person nästa gång.
Så slipper personer som blir felciterade, kolla igenom "Mina citat" i onödan.

Permalänk
Medlem

@SolidReactor:
Sida 41.
"This socket supports M Key and type 2260/2280 storage devices." Min är en 2280.
Punkt nr 3 är klar också i BIOS. "PCI Express Slot and M.2 Bandwidth to [M.2 Mode] to enable this funcion."
> Done

Sida 96 vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Ska jag ändra om allt som står där för att få det att fungera?

Permalänk

Du måste uppdatera dit bios för att det ska fungera det är inte alls svårt. Ladda ner .cap filen, lägg den på ett USB minne som är formaterat i FAT32. Sen går du in i bios med USB minnet kopplat till datorn, sen går du till ASUS EZ Flash Utility, där bläddrar du till ditt USB minne väljer .cap filen. Då kommer du få en ruta där det står "Do you want to read this .cap file and update bios?" Tryck yes. Vänta tills den är klar och voila du har precis uppdaterat ditt bios.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux:
Tack! Ska pröva med en gång!

Permalänk
Skrivet av Strand08:

@SolidReactor:
Sida 41.
"This socket supports M Key and type 2260/2280 storage devices." Min är en 2280.
Punkt nr 3 är klar också i BIOS. "PCI Express Slot and M.2 Bandwidth to [M.2 Mode] to enable this funcion."
> Done

Sida 96 vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Ska jag ändra om allt som står där för att få det att fungera?

Som du själv skriver så är du inne i bios och ändrar under PCi-Express och din M.2 SSD är en SATA 6Gb.
Finns två olika sorters M.2, SATA 6Gb och PCi-E. En SATA 6Gb M.2 SSD fungerar inte på ett moderkort som har PCi-E M.2 och tvärtom.
2260/2280 är bara måtten på M.2 SSD:n, där 22 är bredden och i ditt fall längden 80.
Gjorde själv samma misstag som dig när jag köpte min första M.2 SSD.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strand08:

@SolidReactor:
Sida 41.
"This socket supports M Key and type 2260/2280 storage devices." Min är en 2280.
Punkt nr 3 är klar också i BIOS. "PCI Express Slot and M.2 Bandwidth to [M.2 Mode] to enable this funcion."
> Done

Sida 96 vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Ska jag ändra om allt som står där för att få det att fungera?

Bara delen ang. M.2, ställ in på "M.2 Mode"

Citat:

PCI Express Slot and M.2 Bandwidth [PCIX1 1 and 2 slot at X1 Mode]
[PCIeX1 and 2 slot at X1 Mode]
Enables the PCIex1_1 and PCIex1_2 to run at X1
mode.
[M.2 Mode]
The M.2 slot runs at X2 mode for high performance
support.

Givetvis har jag antagit att du har uppdaterat eller ska uppdatera bios/uefi som tidigare nämnt.

Permalänk

Jag har inte själv grejat med M.2 Sata men vet att folk har haft problem när de köpt fel gränssnitt.
Din SSD har väl två jack i sig vid själva kontakt ytan mellan pinnsen, medans kontakten på moderkortet endast har en.
Vet inte exakt måtten på PCIe och SATA gränssnittet men tror de är samma. För har sett moderkort som har stöd för båda typerna av gränssnitt och endast en kontakt, så bör vara samma mått.

Du skriver själv från Manualen "PCI Express Slot and M.2 Bandwidth to [M.2 Mode] to enable this funcion." står inget om SATA support.

Vad de gäller type 2260/2280 så tror jag bara det har med längden på själva enheten att göra.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktgit nu. Det kan väl inte vara fel SSD jag har köpt? 2280 har väl med längden på kortet att göra? Jag vet att det finns en annan lite kortare och bredare som ska sitta i den andra skruven närmre M.2 uttaget.

Jag har också vart inne och uppgraderat BIOS nu. Med den senaste .CAP filen.

Den hittar inte 500GB SDD

Såhär ser den ut i burken.

Permalänk
Medlem

@lordzehn1974:
Ajdå!
Så det är fel SSD alltså.....?

Permalänk

För att förklara detta så enkelt som möjligt så finns det två gränssnitt för M.2 sockeln. SATA 6Gb och PCi-E.
En M.2 SSD som har SATA 6Gb gränssnittet fungerar inte på ett moderkort där M.2 kör på PCi-E gränssnittet och tvärt om.
Det är samma sockel för båda gränssnitten så en SATA 6Gb och PCi-E ser exakt lika ut.
Type 2260/2280 är bara måtten på själva disken, så TS disk som är en 2280 är 22mm bred och 80mm lång.

Så ja TS har köpt fel tyvärr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jaha då blir det väl isåfall att lämna tillbaka då.

Har ni några tips på schyssta M.2 SSD som faktiskt passar? Kikar på ett EVO 840.. Finns det något bättre i 500GB klassen för 2100kr ca?

Permalänk
Medlem

Den jag köpt har alltså SATA 6GB gränssnitt och jag ska ha ett PCi-E?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

För att förklara detta så enkelt som möjligt så finns det två gränssnitt för M.2 sockeln. SATA 6Gb och PCi-E.
En M.2 SSD som har SATA 6Gb gränssnittet fungerar inte på ett moderkort där M.2 kör på PCi-E gränssnittet och tvärt om.
Det är samma sockel för båda gränssnitten så en SATA 6Gb och PCi-E ser exakt lika ut.
Type 2260/2280 är bara måtten på själva disken, så TS disk som är en 2280 är 22mm bred och 80mm lång.

Så ja TS har köpt fel tyvärr.

Så det är ett PCi-E jag ska ha alltså?

Permalänk
Skrivet av Strand08:

Den jag köpt har alltså SATA 6GB gränssnitt och jag ska ha ett PCi-E?

Det stämmer.
Tyvärr så kostar dom som kör på PCi-E gränssnittet mer än SATA 6Gb.
Kör själv med en Plextor PX-G128M6e som systemdisk.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Det stämmer.
Tyvärr så kostar dom som kör på PCi-E gränssnittet mer än SATA 6Gb.
Kör själv med en Plextor PX-G128M6e som systemdisk.

Känner du till något dylikt som är något större?
För jag har redan ett sånt äldre SSD man drar med sladd, på 120 GB och det är på tok för litet.

Måste jag hålla mig inom listan som finns för mitt moderkort? Eller fungerar alla PCi-E?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Strand08:

Känner du till något dylikt som är något större?
För jag har redan ett sånt äldre SSD man drar med sladd, på 120 GB och det är på tok för litet.

Måste jag hålla mig inom listan som finns för mitt moderkort? Eller fungerar alla PCi-E?

Är en djävla djungel när det kommer till M.2.
Håller man sig till listan så vet man att tillverkaren (Asus) har testat just den disken med moderkortet och att det fungerar.
Bör inte vara några problem att ta en disk som inte står med, fast det kan i vissa få fall vara diskar som tillverkaren har kompatibilitets problem med. På mitt moderkort så är det problem med Samsung 850 EVO/PRO (ej M.2) och det är känt av Asus.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |