Microsoft tillkännager Surface Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Ska bli spännande och se hur den står sig mot iPad Pro. Jag hade en sp3 och måste säga att den var riktigt kass. Hade i7:an och den lät som en helikopter. Sålde den och skaffade mig en Macbook pro och jag tror jag har hört fläkten en eller 2 gånger på flera månader. Men det var inte bara fläkten som gjorde mig besviken på sp3, det var den plastiga känslan också.

Min huvudmaskin är en MBPro 15" och fläkten går igång några gånger per dag på den, men inget som stör mig så väldigt mycket (är rätt tyst). Mina Surface Pro (1 & 2) låter lite mera när fläkten drar igång på de, men kör inte lika mycket och lika tunga applikationer på de så sällan jag stör mig på det.

Har inte använt Surface Pro 3, men 1:an och 2:an är verkligen inte plastiga på något enda sätt. Synd om 3:an blivit sämre på det området.

Personligen så är jag mest intresserad av Surface Book. Om den fungerar väl så har den potential att kunna ersätta min MB Pro och Surface Pro till en enda enhet. Hade varit kanon, då jag gillar kraften i MBPro, men pennan för grafiskt arbete i Surface Pro.

Synd att lanseringsdatum för Surface Book är osäkert för Sverige. Detta var den klart intressantaste produkten på lanseringen (även om jag gillar nya Lumia med möjlighet att docka in skärm och tangentbord - riktigt coolt och användbart när man inte vill ha med iPad eller dator). Förhoppningsvis kommer Sverige med i andra "svängen" med länder som får Surface Book. Hoppas på Q1.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanii:

Trevliga produkter, hade blivit ett köp om SP4 hade haft stöd för thunderbolt 3.

Jo, det känns faktiskt rejält dumt, framförallt när flera av klonerna verkar ha det.
Ska jag köpa en produkt för över 15k så är framtidssäkringen viktig.

Men, det verkar som en ganska fantastisk produkt, och om inte någon av klonerna imponerar rejält så tror jag att det blir en i5/8/256. Tilltalas verkligen av tanken att kunna kasta ut både desktop, laptop och platta och ersätta men en pryl, som verkar göra alla tre uppgifterna med bravur.

Och måste säga att jag tycker att det är konstigt att en premiumprodukt i den här prisklassen inte har modem som tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hatar faktiskt att behöva ladda alla mina telefoner (minst 2), iPads (2 st), Surface Pro, datorer, trådlösa tangentbord och klockor.

Därav att jag lagt ner att använda trådlösa BT-headset. Orkar inte med så många prylar att behöva se till att ladda och kolla att de är OK status på.

Föredrar personligen penna av Wacom-teknik (som tar energi trådlöst ifrån digitizern under), men tror att de har mer eller mindre patent på den batterilösa tekniken.

Går inte det, så byter jag hellre batteri en gång om året i pennan (utbytbart, precis som i Microsofts möss och tangentbord), än att behöva ladda en gång i månaden (eller vad som nu krävs).

Förstår ditt problem. Lite därför jag också vill ha enheter som håller längre (mer batteritid) så att man kan glömma att ladda dem ibland.

Ang pennan så menade jag inte att du skulle plugga i USB kabel i den också
Tänkte mer att när pennan ändå sitter magnetiskt mot plattan, kan den inte ladda då, med trådlösladdning? Så varje gång pennan "läggs undan" så laddas den. Håller laddningen 2-3 veckor iaf så lär du lätt kunna ladda den utan att ens tänka på det. Det är ju så lite energikrav så det lär kunna ladda från plattans batteri, utan att ens ta mer än några minuters drifttid.

Du behöver då mao inte tänka på det, utan det bara fungerar, utan att man behöver köpa en ny efter X antal månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang pennan så menade jag inte att du skulle plugga i USB kabel i den också
Tänkte mer att när pennan ändå sitter magnetiskt mot plattan, kan den inte ladda då, med trådlösladdning? Så varje gång pennan "läggs undan" så laddas den. Håller laddningen 2-3 veckor iaf så lär du lätt kunna ladda den utan att ens tänka på det. Det är ju så lite energikrav så det lär kunna ladda från plattans batteri, utan att ens ta mer än några minuters drifttid.

Jo, det är ju ett alternativ (lite som på en iPad Pro).

Dock så faller det ju lite med konceptet att kunna ha flera olika pennor med olika spetsar enkelt tillhanda (tex en som liknar blyerts, en med känsla som en kulspetspenna, och en med känsla av filtpenna). Då har man ju tre olika pennor som skall samsas om ladd/magnetporten på sidan.

På Surface Pro 3 så hade jag förstått det, men med 4:an som skall kunna flera olika typer av pennor i pennfacket/väskan så förderar jag nog hellre denna lösning om jag måste välja emellan dem (ett enkelt penlight att byta mindre än en gång om året).

En bättre lösning hade väl dock varit om de erbjudit bägge varienter; dvs pennor med laddningsbara batterier (för de som bara vill ha en enda penna), och de med batterier för de som jobbar kreativt och vill kunna direkt använda pennor med olika spetsar och känsla. Men det kanske blir lite väl många varianter rent logistiskt (annars inte så dum idé).

Det absolut bästa och snyggaste är dock Wacoms teknik som tar ström trådlöst ifrån plattan/digitizern när man använder den (har inte något internt batteri alls, varken vanligt eller laddningsbart).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jo, det känns faktiskt rejält dumt, framförallt när flera av klonerna verkar ha det.
Ska jag köpa en produkt för över 15k så är framtidssäkringen viktig.

Men, det verkar som en ganska fantastisk produkt, och om inte någon av klonerna imponerar rejält så tror jag att det blir en i5/8/256. Tilltalas verkligen av tanken att kunna kasta ut både desktop, laptop och platta och ersätta men en pryl, som verkar göra alla tre uppgifterna med bravur.

Och måste säga att jag tycker att det är konstigt att en premiumprodukt i den här prisklassen inte har modem som tillval.

Håller med. TB3 hade varit riktigt trevligt om de inkluderat.

Får hoppas på det för nästa modell (var ju rätt väntat att 4:an skulle bli hyfsat lik 3:an, men med uppdaterad skärm och CPU).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/