Skulle behöva köpråd för ljudkort

Permalänk
Medlem

Skulle behöva köpråd för ljudkort

Hej!

Nu är det såhär att mina gamla gaminglurar från Logitech börjat ge med sig. Därför hade jag tänkt inhandla ett par riktiga lurar, samt modmic och ett ljudkort. Håller på och lyssnar in mig på lite olika lurar just nu men lutar åt ett par Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm. Skulle därför även vilja att ni inkluderar detta i era tips så jag vet att ljudkortet jag köper kan driva ett par bra lurar utan problem. Budget jag tänkt mig är ca 1 500 kr, möjligtvis kan jag gå upp till 2 000 kr om det skulle vara värt det. Motivera gärna varför i sådana fall. Användningsområden kommer bli spel och film. Tittat på tre olika alternativ inom lite olika prisklasser här nedan. Ljudkortet ska även fungera under windows 10.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619324 Zx
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1496979 D2X
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1237578 Xonar Phobeus
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3313996 Strix Raid PRO

Permalänk
Medlem

Jag har använt D2X och jag hörde skillnad emot moderkorts ljudkretsen. Men använde det med siberia v2 och dom har inte så bra membran så kan inte säga att jag vet exakt hur bra det är. Dock vet jag att många gillat creative soundblaster Zx.

Permalänk

Personligen i ditt läge skulle jag nog kolla på en dac istället för ljudkort görna med inbyggd hörlursförstärkare?

för att du då får ett externt "ljudkort" som tar ut elektroniken från de analoga signalernas fasa som kallas datorchassi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Asus xonar essence stx är ju ett riktigt trevligt ljudkort. Klarar att driva upp till 600Ohm så ett par 250ohm från Beyer borde vara lugnt.
Dyker upp under köp och sälj här på sweclockers ibland, faktiskt där jag köpte mitt. Har några år på nacken men är fortfarande ett riktigt bra ljudkort.
Finns ett xonar essence STX II också men det kostar lite mer och har ingen koll om på om det är bättre eller bara ett sätt för asus att tjäna mer pengar.. du får googla.

Finns drivrutiner för Win10.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. När det gäller essence stx är ju det kortet ganska gammalt. Spelar det ngn roll? Tänker väl mest på features och drivrutiner och stöd för windows 10 ngn som vet ngt om detta?

Sedan nämnde ngn också en dac som alternativ. Kan du då länka till några bra som ligger i ungefär den prisklass jag nämnde?

Skulle gärna ta lite mer input på alternativen jag länkade till också. Tacksam för all hjälp såklart.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Fiio E10K. Väldigt trevlig liten maskin.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tack för alla svar. När det gäller essence stx är ju det kortet ganska gammalt. Spelar det ngn roll? Tänker väl mest på features och drivrutiner och stöd för windows 10 ngn som vet ngt om detta?

Sedan nämnde ngn också en dac som alternativ. Kan du då länka till några bra som ligger i ungefär den prisklass jag nämnde?

Skulle gärna ta lite mer input på alternativen jag länkade till också. Tacksam för all hjälp såklart.

Essence STX har stöd för Windows 10, vet inte om det finns officielt stöd men jag har alltid använt dessa istället.

http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Även på Windows 7/8.1 och dom fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

Schiit Modi/Magni-stack är nog det mest prisvärda du kan få för under 2000:-
http://schiit.com/products/magni-2
http://schiit.com/products/modi-2

O2 är ett riktigt bra alternativ men de kostar oftast runt 2500:- om du inte är sugen på att bygga den själv

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Rekommenderar Fiio E10K. Väldigt trevlig liten maskin.

Är det denna du menar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2805346

Är ju ruggigt prisvärd, men skulle det vara bättre än ett ljudkort menar du alltså? Klarar den driva bättre lurar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Är det denna du menar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2805346

Är ju ruggigt prisvärd, men skulle det vara bättre än ett ljudkort menar du alltså? Klarar den driva bättre lurar också?

Japp. Med en extern DAC/AMP så betalar man för det nödvändigaste. Med ett ljudkort så betalar du förmodligen även för t.ex drivrutiner och programvara men "fräcka" gaming-krimskrams. E10K är rated för 0-300Ω output, så den driver DT990 (250Ω) galant. Jag har själv ägt ett par DT990 tillsammans med min E10K i drygt 1½ vecka. Jag har aldrig varit så nöjd med ljud förut, lät fantastiskt enligt mig. Tyvärr var jag tvungen att lämna tillbaka lurarna p.g.a att de satt väldigt obekvämt på mig. Det ljudet var enligt mig mycket bättre (subjektivt ämne) än t.ex HD650, Fidelio X2, HD598, PC360 som jag alla äger/har ägt.

TLDR; Rekommnderar DT990 + Fiio E10K starkt. Enligt mig väldigt prisvärt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

@MrM3: Aune T1 bäst under 2k, snarlik schiit magni/modi stack fast den ger dig även möjligheten att tube rolla.
1300-1600:- på ebay.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ett ljudkort om du inte ska göra nått annat än att driva ett par hörlurar ? En dac och hörlursförstärkare ger mer välljud för pengarna och Odac/O2 är en svårslagen kombination om man vill ha bra ljud för lite pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är ok.

Är själv i behov av ett ljudkort för att driva ett par Klipsch RF-62 som jag kör genom Onkyo nr-509. Vill även att kortet har goda möjligheter att driva mina AKG K550.

Har absolut ingen uppfattning alls kring vilken budget jag bör lägga mig i. Helst ej över 1000:- (om man får något vettigt för det?). Har inga särskilt höga krav, men vill åtminstone åt en klar förbättring jämfört med det integrerade ljudkortet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danneln:

Lånar tråden lite om det är ok.

Är själv i behov av ett ljudkort för att driva ett par Klipsch RF-62 som jag kör genom Onkyo nr-509. Vill även att kortet har goda möjligheter att driva mina AKG K550.

Har absolut ingen uppfattning alls kring vilken budget jag bör lägga mig i. Helst ej över 1000:- (om man får något vettigt för det?). Har inga särskilt höga krav, men vill åtminstone åt en klar förbättring jämfört med det integrerade ljudkortet.

Du behöver inget ljudkort alls eftersom det är en surroundreceiver, den har digitalingångar så använd dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

ja men nu vet vi ju inte om han har något digitalt ljud ut ifrån nuvarande ljudkort.

@Danneln: Vad har du för moderkort/ljudkort just nu.
Jag håller ju med mrqaffe om att du ska dra till exempel optiskt direkt till receivern.

https://www.komplett.se/product/830580/ljud-bild/hrlur/tillbe...

Den här borde duga gott åt både TS och @Danneln då den ansluts enkelt med usb till datorn och kan driva ett par hörlurar samt skicka signalen vidare via digital coax.

mvh

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ljudnerd:

@mrqaffe:

ja men nu vet vi ju inte om han har något digitalt ljud ut ifrån nuvarande ljudkort.

@Danneln: Vad har du för moderkort/ljudkort just nu.
Jag håller ju med mrqaffe om att du ska dra till exempel optiskt direkt till receivern.

https://www.komplett.se/product/830580/ljud-bild/hrlur/tillbe...

Den här borde duga gott åt både TS och @Danneln då den ansluts enkelt med usb till datorn och kan driva ett par hörlurar samt skicka signalen vidare via digital coax.

mvh

Jag skulle bli mycket överraskad om det varken finns toslink eller hdmi på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

moderkort utan toslink är ju inte ovanligt direkt och hdmin kan ju vara upptagen av till exempel en skärm, vem vet?
Huvudsaken är ju att han hittar en lösning.

mvh

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ljudnerd:

@mrqaffe:

moderkort utan toslink är ju inte ovanligt direkt och hdmin kan ju vara upptagen av till exempel en skärm, vem vet?
Huvudsaken är ju att han hittar en lösning.

mvh

Det är inget problem om man har en skärm med hdmianslutning, den ska ändå anslutas i receiverns monitorutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Ja, jag tänkte att det skulle bli problem att skicka vidare bilden via hdmi om man tex inte ville ha receivern på men jag hittade information som sa att 509 har hdmi standby pass trough så det ska väl inte vara nått problem i alla fall.
Då ska det väl vara överflödigt med någon ytterligare utrustning för Dannelns behov.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver inget ljudkort alls eftersom det är en surroundreceiver, den har digitalingångar så använd dem.

Skrivet av ljudnerd:

@Danneln: Vad har du för moderkort/ljudkort just nu.
Jag håller ju med mrqaffe om att du ska dra till exempel optiskt direkt till receivern.

https://www.komplett.se/product/830580/ljud-bild/hrlur/tillbe...

Den här borde duga gott åt både TS och @Danneln då den ansluts enkelt med usb till datorn och kan driva ett par hörlurar samt skicka signalen vidare via digital coax.

Tack för svaren!

Jag har ett Asus p9x79. Sitter ett Realtek ALC892 på den. Jag har kopplat toslink från datorn till receivern, och HDMI från grafikkortet för bild.

Så om jag förstår saken rätt. Ett annat ljudkort förbättrar inte ljudet till högtalarna, men jag skulle få ut mycket mer av hörlurarna om jag skaffade en hörlursförstärkare likt FiiO e10K istället för att lyssna via receivern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danneln:

Tack för svaren!

Jag har ett Asus p9x79. Sitter ett Realtek ALC892 på den. Jag har kopplat toslink från datorn till receivern, och HDMI från grafikkortet för bild.

Så om jag förstår saken rätt. Ett annat ljudkort förbättrar inte ljudet till högtalarna, men jag skulle få ut mycket mer av hörlurarna om jag skaffade en hörlursförstärkare likt FiiO e10K istället för att lyssna via receivern?

Skillnaden lär inte bli stor men varför inte skaffa en riktigt bra hörlursförstärkare i stället och ansluta till receivern, typ en O2 ? Det känns lite onödigt att köra via en dac/förstärkarkombo typ Fiion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden lär inte bli stor men varför inte skaffa en riktigt bra hörlursförstärkare i stället och ansluta till receivern, typ en O2 ? Det känns lite onödigt att köra via en dac/förstärkarkombo typ Fiion.

Är det någon särskild förstärkare du skulle kunna rekommendera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danneln:

Är det någon särskild förstärkare du skulle kunna rekommendera?

O2, finns både färdigmonterad o som kit
http://www.headnhifi.com/objective2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.