Nybyggd Skylake PC krashar helt random och fastnar i "Endless repair loop"

Permalänk
Medlem

Nybyggd Skylake PC krashar helt random och fastnar i "Endless repair loop"

Tjena,

Byggde en dator idag med:
Intel Core i7 6700k
HyperX Predator M.2 240 GB
Corsair CS 650W Modular
Cooler Master H2H Evo
Vengeance LPX 8x2 GB DDR4 RAM
ASUS Z170 Pro Gaming MoBo
Toshiba 1tb HDD
Asus GTX 570 Direct CU II

Den funkade fint att installera Windows 10 på och jag installerade alla drivrutiner och det fungerade ända tills jag installerade AVG som fick datorn att total frysa och jag var tvungen att hålla i stäng av knappen tills den dog.

När jag då starta datorn igen försökte den reparera sig själv men misslyckades med det och hamnar i en endless loop. Jag uppdaterade BIOS till senaste versionen och återställde Windows 10 och började om från början. Jag installerade alla drivrutiner igen och denna gång när jag skulle använda mig av CPU temp hände samma sak. Freeze och start up repair loop igen...

Jag skapade dock en återställningspunkt innan den krasha andra gången och återställde till den. Den sa att återställningen misslyckades men jag kom in på Windows ändå och där sa den att Windows har blivit återställt... wut?

Tredje gången (och där jag sitter nu) skedde efter att jag gjorde om allt och installerade Windows Update uppdateringar. Efter uppdateringen av Windows update blev det en BSoD med "Memory Management" när jag försökte logga in på skrivbordet och fick endless loop igen när jag starta om efter det.

Efter detta har jag nu klickat på total återställningen och valt att radera allt men tror inte detta kommer hjälpa alls.

Tack i förhand,
Henrik Hansson

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av hinkik:

Tjena,

Byggde en dator idag med:
Intel Core i7 6700k
HyperX Predator M.2 240 GB
Corsair CS 750W Modular
Cooler Master H2H Evo
Vengeance LPX 8x2 GB DDR4 RAM
ASUS Z170 Pro Gaming MoBo
Toshiba 1tb HDD
Asus GTX 570 Direct CU II

Den funkade fint att installera Windows 10 på och jag installerade alla drivrutiner och det fungerade ända tills jag installerade AVG som fick datorn att total frysa och jag var tvungen att hålla i stäng av knappen tills den dog.

När jag då starta datorn igen försökte den reparera sig själv men misslyckades med det och hamnar i en endless loop. Jag uppdaterade BIOS till senaste versionen och återställde Windows 10 och började om från början. Jag installerade alla drivrutiner igen och denna gång när jag skulle använda mig av CPU temp hände samma sak. Freeze och start up repair loop igen...

Jag skapade dock en återställningspunkt innan den krasha andra gången och återställde till den. Den sa att återställningen misslyckades men jag kom in på Windows ändå och där sa den att Windows har blivit återställt... wut?

Tredje gången (och där jag sitter nu) skedde efter att jag gjorde om allt och installerade Windows Update uppdateringar. Efter uppdateringen av Windows update blev det en BSoD med "Memory Management" när jag försökte logga in på skrivbordet och fick endless loop igen när jag starta om efter det.

Efter detta har jag nu klickat på total återställningen och valt att radera allt men tror inte detta kommer hjälpa alls.

Tack i förhand,
Henrik Hansson

testa Hårddisken i en annan dator, gör samma sak installera Windows kolla om du får fel.
sen blir det kluriga testa DDR4 minnen i en fungerande dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

testa Hårddisken i en annan dator, gör samma sak installera Windows kolla om du får fel.
sen blir det kluriga testa DDR4 minnen i en fungerande dator.

Tack för svar

Jo, om jag bara hade en dator med DDR4 Mobo som inte var den jag håller på med nu... Har prövat att installera om allt och koppla ur HDDn så att jag endast har SSDn i just nu. Har även bytt plats på DDR4 minnena bara för att.

Funkar än så länge (har gått runt 30 min sedan installation). Återkommer ifall den krashar igen. Om inte, så återkommer jag ändå så att folk vet att problemet är löst.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

@hinkik: såg nu att du hade en M.2 ssd disk också.

ja installera Windows på hårddisken är ett alternativ om det görs på en annan dator, samma sak med ssd disken du kan först utesluta nånting när du har en fungerande dator och testar en del som är suspekt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Det skulle kunna vara m.2 kortet alltså? hmm.

Hände samma sak igen trots det jag prövade i min förra post. Nätagget lät konsigt under några timmar igår. Lät som ett tickande/klickande på ca 1,2 ggr/sec. Det slutade när jag startade datorn idag. Fick även samma sak igen igår, Windows kunde inte starta och så började den auto repaira. Lät det vara under natten och idag fungerande konstigt nog att starta som normalt... Men med hög sannolikhet inträffar nog buggen/felet igen.

Kör memtest 86 just nu.

Tack för att du lägger tid o hjälper!

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

@hinkik: ja vet inte om det är hdd/ssd men sättet att testa om X är trasigt är att sätta in det i nånting som fungerar,
med felsökning blir det lite som att skjuta prick med hagelbössa på 100meter, man drämmer iväg några skott har man tur så träffar man tavlan
det jobbigaste är att återskapa ett fel och när det ska hända så funkar allt felfritt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Haha, idag vart skärmen svart när jag starta datorn och den lät förskräckligt. Nu börjar jag allt mer misstänka att PSUn är problemet. Det skulle förklara varför problem och symptomerna är så pass random och olika. Ibland får man bluescreen, ibland får man bara freeze och ibland får man endless boot loop.

Plus så lät ju PSU som ett tickande en gång i ca 4 timmar. Det var ju konstigt men den har slutat med det nu...

Finns det något sätt att veta säkert ifall det är PSUn ?

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av hinkik:

@Grönahunden:

Haha, idag vart skärmen svart när jag starta datorn och den lät förskräckligt. Nu börjar jag allt mer misstänka att PSUn är problemet. Det skulle förklara varför problem och symptomerna är så pass random och olika. Ibland får man bluescreen, ibland får man bara freeze och ibland får man endless boot loop.

Plus så lät ju PSU som ett tickande en gång i ca 4 timmar. Det var ju konstigt men den har slutat med det nu...

Finns det något sätt att veta säkert ifall det är PSUn ?

ta ut alla sladdarna från nätagget sätt ett gem mellan grön+svart kontakt i 24pin, ha on/off knappen avstängd på baksidan.
sätt i 230V sladden i väggen, knäpp igång nätagget, (om du har en multimeter är det bra då kan du mäta 12V 5V 3,3V osv)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644