Blue Snowball - Värdelöst ljud

Permalänk

Blue Snowball - Värdelöst ljud

Visste inte riktigt vilket forum jag skulle lägga denna fråga i, men jag hoppas det här duger. Mod får gärna flytta den annars.

Köpte hem en Blue Snowball häromdgen, men den tar knappt upp något ljud alls. Sitter jag några decimeter ifrån den låter jag knappt någonting när jag spelar upp det. Enda sättet att få mig att höras är om jag har munnen precis vid micken, vilket jag inte kan ha. Enda stället jag har hittat något att ändra på är i kontrollpanelen där micken står på 100%. Vad ska jag göra åt det här? Micken är just nu helt oanvändbar.

Permalänk
Medlem

Vilket läge har du den på?

Har samma om jag har min inställd på läge 1, kör läge 2 numera. Sitter på ett stativ ca 4dm från huvudet på höger sida (4 dm från i djupled och 3 dm i sidled).

Problemet med läge 2 är att den nu plockar upp ALLT ljud vilket är lite drygt när man sitter med mekaniskt tangentbord och streamar, dock fick det mig att äntligen köpa ny fläktar och göra min burk ljudlös.

Rek även popfilter om du kör läge 2 då den blir väldigt känslig.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Vilket läge har du den på?

Har samma om jag har min inställd på läge 1, kör läge 2 numera. Sitter på ett stativ ca 4dm från huvudet på höger sida (4 dm från i djupled och 3 dm i sidled).

Problemet med läge 2 är att den nu plockar upp ALLT ljud vilket är lite drygt när man sitter med mekaniskt tangentbord och streamar, dock fick det mig att äntligen köpa ny fläktar och göra min burk ljudlös.

Rek även popfilter om du kör läge 2 då den blir väldigt känslig.

Hur ändrar jag läge på den? Ser ingenting på själva microfonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På baksidan har du ett reglage.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Tror jag kan ha hittat problemet.

Jag har köpt en Blue Snowball ICE, inte en vanlig Snowball.... Denna har inget reglage på baksidan. Är denna tänkt att vara en mic man ska ha precis vid munnen?

Permalänk
Skrivet av arneankann:

Tror jag kan ha hittat problemet.

Jag har köpt en Blue Snowball ICE, inte en vanlig Snowball.... Denna har inget reglage på baksidan. Är denna tänkt att vara en mic man ska ha precis vid munnen?

ja de skiljer lite ellan ice och den nonICE versionen ice saknar omnidirectional läget.

tror det är de läget som brukar användas om man inte ska prata direkt in i microfonen utan ha den en bit brevid.

kolla om du inte kan returera den du har 2 veckor ångerrätt vid internetköp och köp non ice om du kan leva med att ge nån hundralapp mer om äns det och ha den i vitt typ.

http://www.thomann.de/se/blue_snowball.htm

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@arneankann: Det är nog något fel på ditt exemplar, jag har båda både vanliga blue snowball och ICE modellen och båda låter bra och högt och då har jag dem placerade på skrivbordet en bit ifrån mig.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk

Kommer skicka tillbaka min ice och köpa den vanliga. Får betala några hundringar extra. Orkar inte byta och så kanske nästa har samma problem...

Tack för alla svar!