J-micron kontroller och Samsung Magician - EVO 840

Permalänk
Medlem

J-micron kontroller och Samsung Magician - EVO 840

Hej

Någon som vet om J-micron kontrollers funkar dåligt med Samsung Magician?. Då alla funktioner i programvaran är gråa.
Kan inte se smart-status heller på SSD:n. Jag har en gammal dator med bara Sata 2 portar, moderkortet är ett Asus Maximus 3 Formula.

När jag körde disken på min Intel-kontroller funkade allt förutom att den klagade på att jag inte körde disken i AHCI-läge. Men jag har en RAID5-konfiguration i datorn på mina mekaniska diskar så kan därför inte köra Intel-kontrollern i AHCI.

Så därför flyttade jag över SSD:n till J-micron kontrollern och kör den i AHCI. Men prestandamässigt blev det ingen skillnad vad jag märker av iaf. Har provat olika drivrutiner och även Windows Standard drivrutin blir ingen skillnad.

Så det lutar nog att jag kör disken på Intel-kontrollern igen utan AHCI.

/Jens.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

RAID-läget på Intels Raid-krets aktiverar AHCI-egenskaperna.
Är alla portarna på Intelbryggan ockuperade av din RAID-array?

Permalänk
Medlem

Jag har en port ledig på intelbryggan där jag körde ssd:n ifrån början men jag trodde inte AHCI funkade i RAID-läget så det va därför jag provade att byta. Så jag flyttar tillbaka den dit.

J-micronbrygga
https://www.dropbox.com/s/b7ad03j5r3c8swl/1.png?dl=0

Intelbrygga
https://www.dropbox.com/s/zpgf5162p44k309/2.png?dl=0

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Såvitt jag begriper skall du kunna blanda single-disk och RAID-diskar på Intels Raid chip. Man måste inte RAIDa alla diskar bara för att den är satt i RAID-läge. I RAID-BIOS (ctrl+i) anger man ju vilka diskar som skall RAIDas, resten betraktas som single-diskar med AHCI-egenskaper.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag har blandat single och RAID på samma Intel-kontroller men om det gäller alla chipset eller är begränsat vet jag inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, jag har blandat single och RAID på samma Intel-kontroller men om det gäller alla chipset eller är begränsat vet jag inte.

Det gäller Intels ichxr, därför namnet Matrix, Googla!