Permalänk
Medlem

Vattenkylare till 5960X?

Jag funderar på att byta ut min Corsair H110 mot den kommande EKWB Predator 360 https://www.komplett.se/product/855866/datorutrustning/kylnin... som enligt denna statistik kyler en överklockad 5960X 4,4 GHz bäst. http://predator.ekwb.com/#toggle-id-1

Vilken skulle ni rekommendera? Vilken får jag bäst kylning för processorn och systemet med? Kommer en till 120mm fläkt få plats i toppen?(EKWB är 415 mm långt). Chassit jag har är Phanteks Enthoo Primo.

En fråga till på sidan av, kyler en 120 mm eller 140 mm fläkt bäst? Vet att 140 mm går tystare. Ritning på chassits fläktplatser: http://www.ladda-upp.se/bilder/mlmvtzqwicttyg/
Vad har man för nytta att ha fläktar i HDD-cages och vart är platserna för "side"? Fick med nån platta med två hål som verkar vara för fläktar eller vattenkylning?

Ska alltså inte köra vattenkylning av systemet, endast processorn resten luftkylning!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@daroo:
Vad har du för behov att ytterliggare kyla din cpu? Överklockar du väldigt mycket och har du användning för det?
Spelar ingen roll om din cpu ligger på 50 eller 70 grader i load. Tycker denna uppgradering känns onödig då en H110 redan kyler din cpu väldigt bra. Ska du lägga mer pengar på vattenkylning så är en custom waterloop inte mycket dyrare än den kylaren du kollar på och du får in grafikkortet i den loopen, vilket får mer ut av vattenkylning. Lägg 4-5k på en riktig loop eller ha kvar H110an är mitt råd.

Permalänk
Medlem

Det är inte storleken som har betydelse.. det är trycket.

En 120mm fläkt med ett högre statiskt tryck än en 140mm, kan mycket väl kyla bättre.
Så kolla hur mycket luft de pumpar..

I övrigt håller jag med Jompa79 på alla punkter..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Bättre isåfall att du skaffar 4st nya 140mm fläktar med bättre tryck, skaffar vattenkylning till grafikkortet och använder befintliga fläktar till detta.

Permalänk
Medlem

2900:- för 2 grader lägre loadtemps? Slöseri av både pengar och tid.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är inte storleken som har betydelse.. det är trycket.

En 120mm fläkt med ett högre statiskt tryck än en 140mm, kan mycket väl kyla bättre.
Så kolla hur mycket luft de pumpar..

Vad kallas detta på Engelska alltså hur mäts det om du förstår vad jag menar? Vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Något annat som är intressant är ju ljudnivån och har inte hittat någon information om den ännu inte släppta EK 360 däremot på EK 240. https://www.techpowerup.com/reviews/EKWB/Predator_240/7.html
Verkar vara tysta fläktar i dessa.

Var inne på att köpa Swiftech 240-X men Corsairen kyler ju bättre vid överklockning. Ljudnivån är prioritet två tycker jag, då jag endå sitter med hörlurar eller hög volym.

Jag förstår förstås hur ni tänker med att det är kasta pengar i sjön när det handlar om så små temperaturskillnader, men med den logiken så skulle 1200 W räcka till mitt nätagg, 980 Ti SLI osv, jag har en tendens att vilja köpa det bästa av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Vad kallas detta på Engelska alltså hur mäts det om du förstår vad jag menar? Vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Något annat som är intressant är ju ljudnivån och har inte hittat någon information om den ännu inte släppta EK 360 däremot på EK 240. https://www.techpowerup.com/reviews/EKWB/Predator_240/7.html
Verkar vara tysta fläktar i dessa.

Var inne på att köpa Swiftech 240-X men Corsairen kyler ju bättre vid överklockning. Ljudnivån är prioritet två tycker jag, då jag endå sitter med hörlurar eller hög volym.

CFM / m3h är luftflöde.
mmH2O är tryck.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

CFM / m3h är luftflöde.
mmH2O är tryck.

Just det, tack. Ska kolla upp detta.

Permalänk
Medlem

Köp custom vattenkylning?, din rigg kostar mycket och vill du ha det bästa så kör en loop med riktig vattenkylning

Cpu temp 50-60c , gpu temp 30-40 allt överklockat här

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Blir nog att hålla mig till Corsairen räcker gott och väl. EK Predator 360 verkar vara till för om man ska köra vattenkylning av chassit, vilket jag inte ska för tillfället.

Vilken av Corsair H110, H110i GT och H110i GTX kyler bäst, speciellt vid överklockning? Verkar som att de använt vanliga H110 i detta test där H110 faktiskt ligger bäst till, då EK Predator 360 inte släppts ännu:
https://www.youtube.com/watch?v=ayEFPfa0m_U

Om jag monterar in Corsairen i toppen av mitt Enthoo Primo, har jag då plats för ännu en 140 mm fläkt i toppen? Sitter en där redan som jag då skulle kunna flytta bort till andra sidan. Funderar även på att lägga till 2 140mm fläktar till där nere för extra bra kylning av systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Blir nog att hålla mig till Corsairen räcker gott och väl. EK Predator 360 verkar vara till för om man ska köra vattenkylning av chassit, vilket jag inte ska för tillfället.

Vilken av Corsair H110, H110i GT och H110i GTX kyler bäst, speciellt vid överklockning? Verkar som att de använt vanliga H110 i detta test där H110 faktiskt ligger bäst till, då EK Predator 360 inte släppts ännu:
https://www.youtube.com/watch?v=ayEFPfa0m_U

Om jag monterar in Corsairen i toppen av mitt Enthoo Primo, har jag då plats för ännu en 140 mm fläkt i toppen? Sitter en där redan som jag då skulle kunna flytta bort till andra sidan. Funderar även på att lägga till 2 140mm fläktar till där nere för extra bra kylning av systemet.

Svårt att säga vilken som kyler bäst vid överklockning, har ju många faktorer som räknas in såsom tjockleken på radiator, utformningen av ledarna i radiatorn, hur mycket tryck det är i fläktarna och hur mycket luft dom flyttar genom radiatorn. Enthoo Primo har plats för en 480rad i toppen (4x120mm) så du får minst plats med en extra fläkt i toppen, frågan är varför du skulle vilja ha den där?

Sen måste du också tänka på åt vilket håll du väljer att luften ska gå, kall luft in till chassit genom radiatorn eller varm luft från chassit ut genom radiatorn. Med en sluten kyllösning kan detta bli ett problem då grafikkortet genererar en hel del värme men de flesta eftermarknadskylarna lämnar kvar den varma luften i chassit, och man vill ju inte kyla processorn med varm luft men samma sak gäller åt andra hållet, man vill ju inte heller få in varmluft till grafikkortet och försöka kyla det med den varma luften.

Edit; Varm luft stiger dessutom så den kommer hamna högst upp i chassit. Kallaste luften hämtas från botten av lådan.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8