Utmatning av vecko- och årsdatum i Excel

Permalänk
Medlem

Utmatning av vecko- och årsdatum i Excel

Hej

Jag har ett litet problem med att få en bekväm utmatning av datum. Det handlar om en inköpstidplan som baserar sig på veckor och inmatningar ser ut så här 44-15 (VV-ÅÅ).

Nu försöker jag villkorsstyra dessa mot =VECKONR(IDAG();21) där utmatningen idag skulle bli 42 för att se när särskilda poster skall köpas/avropas mot det datumet, med leveranstider och allt vad det innebär.

Projekten sträcker sig över långa perioder, så jag skulle behöva en formel som kunde returnera VV-ÅÅ. Någon kunnig som kan hjälpa?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

=VECKONR(IDAG();21)&"-"&REST(ÅR(IDAG());100)

Något sånt här returnerar det. Vet inte om det finns enklare sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ett liknandeproblem för ett tag sedan som jag löste genom att skapa en ny funktion som räknar fram just år och veckonummer. Behövs inte många rader kod för att lösa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@patrik80:

Tack för ditt svar! Lärde mig lite ytterligare nu.

Tyvärr räknar excel med inte med datumvärdet, exempelvis 2015-10-12, när 42-15 returneras, utan med 42. Så den villkorsstyrda formateringsformeln förstår inte när exempelvis =VECKONR("2016-01-18";21) ger veckonummer 3 är "mer" än =VECKONR("2015-10-12";21) som ger veckonummer 42.

Har jag missat något eller bör jag helt enkelt tänka om? Anledningen till just veckonummer är att organisationen jag jobbar för vill ha det på det viset, så jag kan inte med enkelhet komma undan..

Tacksam för återkoppling, oavsett svar!

Permalänk
Medlem

@dannegul: Du måste nog försöka sortera på datum om du har det som en möjlighet, annars vända på år och vecka och lägga till så det blir 15-42 och 16-03 för att sortera på detta.
Jag skulle om möjligt ha en kolumn bredvid som är datum eller nya formatet och sortera på detta.

Vad jag vet så kan du inte få excel att sortera på befintliga kolumnen med det format som du vill ha fram (utan kod).

Permalänk
Medlem

@patrik80: Tack igen för ditt svar.

Idén är att få en indikation när det är dags att påbörja upphandlingen, säg 4 veckor innan ett särskilt datum infinner sig. Alltså; ingen färg när det är "datum + 5 veckor" men färg när det är "datum + 4 veckor".. sedan utveckla det vidare med 2-3 färger för att indikera när i tiden det är aktuellt.

Vi får se om jag lyckas lösa det på något vis

Permalänk
Medlem

@dannegul: Hej,

Som jag skulle göra..

Skapa en kolumn (B) som är formel
=REST(ÅR(A1);100)*100+VECKONR(A1;21) där A1 är datumet (2015-10-12 blir 15*100+42=1542)

Markera alla celler som ska ha färgkodning och välj
Vilkorsstyrd formatering -> Ny regel -> Bestäm vilka celler som ska formateras genom att använda en formel

Skriv formel
=$B1<REST(ÅR(IDAG()-28);100)*100+VECKONR(IDAG()-28;21) där $B1 är den beräknade kolumnen. Formeln är samma som B fast utgår från dagens datum -28 för att jämföra 4 veckor bakåt och välj en färg.

Gör om samma sak igen men istället för 28 anger du 21 för 3 veckor och en ny färg.

Viktigt att reglerna kommer i rätt ordning så att den mest restrektiva (1 vecka eller vad du väljer) hamnar längst ner i regel-listan.

Hoppas att det går att förstå förklaringen.

Permalänk
Medlem

@patrik80: Hej igen

Du är en stjärna! Jag har inte hunnit prova, men det ser lovande ut. Återkommer om det funkar