Permalänk
Medlem

Datorskärmens pixlar rör sig

Hej! Jag har ett på problem med min dator skärm. Pixlarna börjar röra på sig vid mörka förhållanden.
Jag kör nu med ett Geforce GTX 580 Oc som funkar perfekt. Jag har försköt och felsöka och testade med en precis likadan skärm (Fujitsu 23" LED) och det var inga problem.
Och det konstiga är att det händer enbart när jag kör via HDMI portarna på skärmen.
Så undrar nu om det är kass och går inget att göra eller om det går att fixa på något sätt?

Permalänk
Medlem

Skulle först prova det omvända testet om du inte gjort det.

Dvs den skärm som du befarar har problem på en annan dator.
På det viset kan du utesluta problem med drivrutiner och grafikkort...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Låter som phasing eller liknande, troligen pga ett fel om det är så att du har testat med en likadan skärm som inte hade problemet.
Men du kan testat att ändra skärmens egna inställningar
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Bildexpert 📺

Du menar att pixlarna rör sig i mörka nyanser? Där det finns det många förklaringar och vanligaste är att panelen är 6-bitars och använder temporal dither/gitter och FRC för att skapa en nyans den normalt inte kan återge.

Att det syns via HDMI kan bero på att skärm och GPU ankrar svartnivåer olika, till exempel att bilden blir mer gråblaskig. När skärmen ska återge vad som är svart i signalen försöker den egentligen producera en mörkgrå nyans som genom temporal dithering blir en platta av "dansande" eller "brusande" pixlar.

Exempel och förklaringar har du här:
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Den andra skärmen du testade kanske arbetar med full 8 bitars nyansering och behöver inte använda dithering lika tydligt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så hightech på skärmar, men den andra är en precis likadan och är inköpt bara någon månad efter denna. Kan det skilja så mycket? Eller är min skadad på något sätt?

Skrivet av Laxpudding:

Du menar att pixlarna rör sig i mörka nyanser? Där det finns det många förklaringar och vanligaste är att panelen är 6-bitars och använder temporal dither/gitter och FRC för att skapa en nyans den normalt inte kan återge.

Att det syns via HDMI kan bero på att skärm och GPU ankrar svartnivåer olika, till exempel att bilden blir mer gråblaskig. När skärmen ska återge vad som är svart i signalen försöker den egentligen producera en mörkgrå nyans som genom temporal dithering blir en platta av "dansande" eller "brusande" pixlar.

Exempel och förklaringar har du här:
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Den andra skärmen du testade kanske arbetar med full 8 bitars nyansering och behöver inte använda dithering lika tydligt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du kan fota eller filma hur skärmarna beter sig kan det vara lättare att spåra vad det rör sig om för typ av fenomen. Beskrivningen "Pixlarna rör sig" kan betyda egentligen allt möjligt. Det kan vara allt från glappkontakt till att skärmen är trasig.

Permalänk

Tjena! Har i princip samma problem tror jag, datorn hade stått på några timmar och så kom jag hem och starta skärmen och då så ser jag att alla gråa färger (ex. här i sweclockers eftersom jag har dark mode och i spotify) rörde sig eller flimrar lite. Startade om allt och drog kontakten från nätagget och det är lite bättre, men är jag nära så kan jag se lite flimmer fortfarande. Borde jag skicka tillbaka skärmen eller lugna mig, för datorn är bara några månader gammal.

Läste även att det kan vara CPUn eller moban som gått varmt, men det tvivlar jag på.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sten sax påse:

Läste även att det kan vara CPUn eller moban som gått varmt, men det tvivlar jag på.

CPU:n påverkar inte hur LCD-panelen reglerar kristallerna så det är det inte. Men ifall du kör Benq XL2411Z som skrivet i din signatur så är det en typiskt 6-bitars TN-panel med ganska tydlig dither/FRC. Det är helt enkelt så den ser ut, men det är kanske först nu du upptäckte detta? Kan tyvärr inte bli "unseen".

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

CPU:n påverkar inte hur LCD-panelen reglerar kristallerna så det är det inte. Men ifall du kör Benq XL2411Z som skrivet i din signatur så är det en typiskt 6-bitars TN-panel med ganska tydlig dither/FRC. Det är helt enkelt så den ser ut, men det är kanske först nu du upptäckte detta? Kan tyvärr inte bli "unseen".

Okej Jag får väl lära mig att leva med det antar jag!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL