Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha. Däremot tror jag att det är menat att man ska sätta in ett tangentbord och sedan trycka på F1 men detta borde de självfallet meddela.

Det vill jag minnas går inte.

PS/2 portarna initieras endast vid BIOS initiering, så om inget satt i PS/2 porten för Tangentbordet, så var uttaget avstängt. Så du var tvungen att stänga av, och sätta i tangentbordet (eller tvärt om i ordning, men "omstart" behövdes).

Om du hade växlat mus och tangentbordets PS/2 kontakt så kunde du ofta bara byta dem och trycka F1 dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det var inte SV Dagbladet som kom med det uttalandet utan det var faktiskt våran dåvarande (hör och häpna) kommunikationsminister. Däremot påstår vissa att han blivit felciterad. Ett annat roligt "citat" är att 256KB är det enda mängden ram man behöver.

Det var faktiskt en rubriksättare på SVD, som hittade på "Internet är en fluga"

Hon (dvs Ines Uusmann) sa i själva verket:

"Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning, men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet, men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ines_Uusmann
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/bevingade-internet-citat...
http://bengtbernstrom.blogspot.se/2010/09/falska-citat-mycket...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Klick...Pang.

Eller som en av mina före detta lärare som sade att i princip alla som gibbar CS sitter på Windows 1.2
Det slutade med att jag höll lektionen och han satt i min bänk. >_>
/Lifooz

Har varit i liknande moment, riktiga WTF moment.
Man blir rent ut sagt chockad av vad folk har fått för sig..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på off topic*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En bekant till mig som är 25 år gammal gick till en fysisk butik för att köpa en bärbar dator. Hon fick hjälp av säljaren med att välja ut en passande modell. När dom var färdiga med urvalsprocessen gick säljaren och hämtade datorn på lagret och när han kom tillbaks frågade hon: finns alltså internet i lådan?
Han försäkrade henne om att så var fallet och båda var nöjda och glada.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk

Haha en kommentar på en cpu kylare och har sett massor liknande med

Bästa kylaren som finns min processor gick från 66 grader till 14 grader känner verkligen hur mycket den kyler hela rummet blir så kallt att jag måste sitta med tjock tröja på!!!! KÖP KÖP KÖP

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Hörde en sak i går, från en som köpt macbook.

Där en försäljare i en av försäljningsställen för datorer/TV och kylskåp osv.

Min tolkning:
"sa att försäkringen gäller endast om man köpt ett antivirusprogram (om man får virus då)"

Originalet var i stil med "Gratisprogrammet har inte garantier i fall det händer något, dessutom frågade försäkringsbolag alltid efter vilket antivirusprogram man kört"

(Dom hade köpt datorn i annan butik, men ville fråga en försäljare för att försäkra sig om just antivirusprogram behövs.)

Enligt mig är det dummaste jag hört. Var tyvärr inte med och hörde alla detaljer, så vet inte om försäljaren försökte sälja på något sådant program.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Satt å spelade på nätet ganska sent å snackade med en snubbe från england som påstog att hans bror använt tandkräm istället för kylpasta då han inte hadde någon hemma och subsekvent brännt cpu'n

kanske någon som redan har länkat det men pallar inte kolla igenom 10 sidor

se tredje längst ner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warlacozte:

kanske någon som redan har länkat det men pallar inte kolla igenom 10 sidor
http://img.techpowerup.org/120126/thermal.png
se tredje längst ner

Måste vara ett helsike att få bort... Tandkräm blir ju som cement när det stelnar. En sak som är intressant att det är betydligt bättre att köra utan kylpasta alls än att köra med Choklad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

kanske någon som redan har länkat det men pallar inte kolla igenom 10 sidor
http://img.techpowerup.org/120126/thermal.png
se tredje längst ner

Har hittat en graf fån samma sida där de testade majonnäs

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Från Elgigantens reklam här på Sweclockers.

"Tystare och mer strömeffektiv

Utan några rörliga delar körs en SSD nästan helt knäpptyst vilket förbättrar din användarupplevelse. Du kan se på filmer och spela spel utan att tänka på fläkten som vanligtvis är bakgrundsljudet på alla datorer med vanlig hårddisk."

Och här så trodde jag det var min GPU och CPU som gjorde att datorn blev varm, och inte HDD (eller HHD som dem skriver) så kanske det är dags att slänga ut sina gamla HDDs för att slippa alla fläktar.

http://www.elgiganten.se/cms/ocz-trion-100-series-ssd/ocz-tri...

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pAcKiE:

Från Elgigantens reklam här på Sweclockers.

"Tystare och mer strömeffektiv

Utan några rörliga delar körs en SSD nästan helt knäpptyst vilket förbättrar din användarupplevelse. Du kan se på filmer och spela spel utan att tänka på fläkten som vanligtvis är bakgrundsljudet på alla datorer med vanlig hårddisk."

Och här så trodde jag det var min GPU och CPU som gjorde att datorn blev varm, och inte HDD (eller HHD som dem skriver) så kanske det är dags att slänga ut sina gamla HDDs för att slippa alla fläktar.

http://www.elgiganten.se/cms/ocz-trion-100-series-ssd/ocz-tri...

Även om CPU och GPU så klart är de största värmekällorna i en dator så skapar en vanlig roterande hårddisk ändå en hel del värme, lägg handen på en som varit igång ett tag så kan du nog helt klart känna att den är betydligt varmare än omgivningen. Något annat vore ju faktiskt konstigt eftersom allt som rör sig skapar värme genom friktion, en motor blir varm helt enkelt.

Värmen från din hårddisk ökar den totala värmen i din dator även om värmen från hårddisken är mindre än den från processorn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Även om CPU och GPU så klart är de största värmekällorna i en dator så skapar en vanlig roterande hårddisk ändå en hel del värme, lägg handen på en som varit igång ett tag så kan du nog helt klart känna att den är betydligt varmare än omgivningen. Något annat vore ju faktiskt konstigt eftersom allt som rör sig skapar värme genom friktion, en motor blir varm helt enkelt.

Värmen från din hårddisk ökar den totala värmen i din dator även om värmen från hårddisken är mindre än den från processorn.

Visst skapar en HDD värme, men saken i denna skrivningen från EG är ju att dom framställer det som att det HDD som är boven i dramat för att fläktarna går på högvarv och att datorn kommer bli knäpptyst om man köper SSD.
Man har ju knappast extra fläktar i en dator pga 1 HDD.

Du kan se på filmer och spela spel utan att tänka på fläkten som vanligtvis är bakgrundsljudet på alla datorer med vanlig hårddisk.

Hela den skrivningen är ju helt åt helsike, fel och missvisande.
Det hoppas jag du inser.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som säger att spelet känns bättre när det är över 60FPS. Han har en 60Hz skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem

har alla glömt killen som

1. glömde köpa en radiator och inte fattade varför allt blev varmare

2. sedan frågade om vilken radiator som var bra

3. 4 dagar senare frågade varför pumpen gått isönder efter att han lagt isbitar i reservoaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

En kund på förra jobbet ville köpa en brödrost ~500:- på delbetalning på 24 månader. Försökte snällt berätta för henne att den skulle kosta 2,5ggr mer med tanke på uppläggningsavgift och aviavgift... hon ville prompt ta den på delbetalning så det gjorde jag...

Framtida besökare på lyxfällan kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugion:

Har en kompis som säger att spelet känns bättre när det är över 60FPS. Han har en 60Hz skärm.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1392447-varfor-det-ar-e...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Även om CPU och GPU så klart är de största värmekällorna i en dator så skapar en vanlig roterande hårddisk ändå en hel del värme, lägg handen på en som varit igång ett tag så kan du nog helt klart känna att den är betydligt varmare än omgivningen. Något annat vore ju faktiskt konstigt eftersom allt som rör sig skapar värme genom friktion, en motor blir varm helt enkelt.

Värmen från din hårddisk ökar den totala värmen i din dator även om värmen från hårddisken är mindre än den från processorn.

Som MacAllan skrev så är jag fullt medveten om att en HDD tillför värme till systemet, men inte i den grad att det är den avgörande faktorn om fläktarna måste arbeta eller inte.

Hänvisar till MacAllans inlägg som är bättre på förklaringen än mig.

Skrivet av MacAllan:

Visst skapar en HDD värme, men saken i denna skrivningen från EG är ju att dom framställer det som att det HDD som är boven i dramat för att fläktarna går på högvarv och att datorn kommer bli knäpptyst om man köper SSD.
Man har ju knappast extra fläktar i en dator pga 1 HDD.

Du kan se på filmer och spela spel utan att tänka på fläkten som vanligtvis är bakgrundsljudet på alla datorer med vanlig hårddisk.

Hela den skrivningen är ju helt åt helsike, fel och missvisande.
Det hoppas jag du inser.

Dold text
Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

"Såå blå VGA-port, är det VGA 3.0 då eller?"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

har alla glömt killen som

1. glömde köpa en radiator och inte fattade varför allt blev varmare

2. sedan frågade om vilken radiator som var bra

3. 4 dagar senare frågade varför pumpen gått isönder efter att han lagt isbitar i reservoaren

Glöm inte häller det faktum att han trodde att hela pumpen med top och reservoar faktiskt skulle fysiskt snurra i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

har alla glömt killen som

1. glömde köpa en radiator och inte fattade varför allt blev varmare

2. sedan frågade om vilken radiator som var bra

3. 4 dagar senare frågade varför pumpen gått isönder efter att han lagt isbitar i reservoaren

Hahaha kommer ihåg den tråden och vilket snack de blev i den, ingen fattade först något men sen kom de fram

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

När jag var helpdeskchef på SKF på 90-talet ringde en av sekreterarna från koncernledningen och felanmälde att mugghållaren på datorn är sönder.

???

Efter att skickat upp en av våra mer diplomatiska tekniker, konstaterade vi att hon gjort sönder CD-läsaren.... Hon brukade sätta sin mugg på den....

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja... Vad har jag att erbjuda denna tråd....

Jag blev en gång argumenterad av en person att hans Nvidia 760 minsann maxar Metro Last Light utan några som helst problem. Det var ungefär det han hade att säga. Själv försökte jag påvisa att mitt extremt högt klockade 7970 inte ens klarar Last Light på högsta inställningar.

Jag försökte även visa Sweclockers överskådliga testresultat, men det hjälpte ju såklart inte...

Efter mycket frustration från min sida så kröp det fram att denna kille knappast var kräsen med
hög FPS och ville mena att 30 FPS som max i Last Light med högsta inställningar minsann var att "maxa ett spel"

Historia nummer två handlar om att samma kille för inte så länge sedan ville påstå att luft har bättre kylegenskap än vatten...

Man blir fan riktigt trött....Tack och lov är vi inte nära vänner över huvud taget...

Exakt detta har hänt mig också. "Jag kan maxa BF4 med mitt gtx 260" eller vad f*n det var för kort. Väldigt gammalt kort iaf. Men alla har olika tankar när det gäller att maxa något, olika kräsna med fps samt att vissa kanske har en skärm som endast klarar 640x480 för att sedan maxa inställningarna och få 20fps, och tror att de maxar spelet. De förstår inte att 20fps laggar för de har inga referenser till vad som är flyt och vad "Maxa" faktiskt innebär.

Det är något jag stör mig på i alla fall. Maxa för mig är min 1080p, anti-alising på högsta (samt allt annat på högsta) och sedan MINST få stabila 60fps. Gärna mkt högre. Så kräsen är jag.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Exakt detta har hänt mig också. "Jag kan maxa BF4 med mitt gtx 260" eller vad f*n det var för kort. Väldigt gammalt kort iaf. Men alla har olika tankar när det gäller att maxa något, olika kräsna med fps samt att vissa kanske har en skärm som endast klarar 640x480 för att sedan maxa inställningarna och få 20fps, och tror att de maxar spelet. De förstår inte att 20fps laggar för de har inga referenser till vad som är flyt och vad "Maxa" faktiskt innebär.

Det är något jag stör mig på i alla fall. Maxa för mig är min 1080p, anti-alising på högsta (samt allt annat på högsta) och sedan MINST få stabila 60fps. Gärna mkt högre. Så kräsen är jag.

Mycket vanligt att man tror att man "maxat" något. Ungefär som när man tror att man har "värsta stereon" bara för att man köpt det dyraste med de största högtalarna på ElGiganten...

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Hahaha kommer ihåg den tråden och vilket snack de blev i den, ingen fattade först något men sen kom de fram

Det måste ju ha trollats något fruktansvärt av ts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vår "it-tekniker", eller ja, han som är ansvarig för nätverk och alla datorer på arbetsplatsen stod och pratade med min kollega (vanlig golvknegare) idag.

Tekniker: Om jag säger optisk anslutning/ingång, vet du vad jag menar då?
Knegare: Jaa?
Tekniker: Bra, kan du visa mig en sån isf och var den sitter.

Vi fnissade och tyckte att en sådan person borde veta vad det är...

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av jamai:

Om jag t.ex spelar och vill att någon kommer in i teamspeak är det ju enklare att ha en ip adress som "sweclockers.com" än "ts3se.clanwarz.com:1224" som jag har nu.

#15744391

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Såg en lirare som försöker sälja ett begagnat paket med trådlös mus och tangentbord av modellen "Logitech MX5000" för 1750 kr. Det vill säga dyrare pris än när paketet lanserades 2005 för strax under 1500 kr vad jag kan se.
Personen refererar då till att "nypris" på Ebay är runt 4200 kr.

Är det så att MX5000 paketet är av något unikt värde så får jag ta och skämmas, men jag skulle inte tro att det är så det ligger till.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Avstängd

Har läst det mesta av "proffstyckare" på Blocket. Folk som vill sälja sitt skrot till 8600GT som "Speldator som maxar allt". Folk som vill ha över nypris för fem år gamla komponenter. Folk som vill påstå att deras jobb är "IT tekniker" och därför är deras datorer mer värd. Folk som vill påstå att de allt känner folk som känner folk därför ska man ge nypris för begagnat skrot. etc. etc. etc. etc. Alla som skriver "data" istället för dator...

Skrivet av hunden:

Även om CPU och GPU så klart är de största värmekällorna i en dator så skapar en vanlig roterande hårddisk ändå en hel del värme, lägg handen på en som varit igång ett tag så kan du nog helt klart känna att den är betydligt varmare än omgivningen. Något annat vore ju faktiskt konstigt eftersom allt som rör sig skapar värme genom friktion, en motor blir varm helt enkelt.

Värmen från din hårddisk ökar den totala värmen i din dator även om värmen från hårddisken är mindre än den från processorn.

Däremot så tvingar den inte fläktar att gå i högvarv som EG försöker få det till. Den största boven när det kommer till ljud är nästan alltid GPU fläkten tätt följd av CPU fläkten.

Skrivet av Ugion:

Har en kompis som säger att spelet känns bättre när det är över 60FPS. Han har en 60Hz skärm.

I vissa spel så har han ju rätt? I CS 1.6 var över 200 FPS "a thing". Samma gällde Call of duty serien och 333 i FPS.

Skrivet av Denolg:

Glöm inte häller det faktum att han trodde att hela pumpen med top och reservoar faktiskt skulle fysiskt snurra i chassit

WTF? Länk till den tråden om du har? Behöver ett gott skratt.

Skrivet av zipmiX:

Exakt detta har hänt mig också. "Jag kan maxa BF4 med mitt gtx 260" eller vad f*n det var för kort. Väldigt gammalt kort iaf. Men alla har olika tankar när det gäller att maxa något, olika kräsna med fps samt att vissa kanske har en skärm som endast klarar 640x480 för att sedan maxa inställningarna och få 20fps, och tror att de maxar spelet. De förstår inte att 20fps laggar för de har inga referenser till vad som är flyt och vad "Maxa" faktiskt innebär.

Det är något jag stör mig på i alla fall. Maxa för mig är min 1080p, anti-alising på högsta (samt allt annat på högsta) och sedan MINST få stabila 60fps. Gärna mkt högre. Så kräsen är jag.

Eller dessa som slänger upp "Men X maxar väl spelet visst jueeueueue?" klipp från youtube som visar en liten del av ett singleplayer mission och sedan vill påstå att det betyder att man ska maxa spelet i MP med 40 pers på servern...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har läst det mesta av "proffstyckare" på Blocket. Folk som vill sälja sitt skrot till 8600GT som "Speldator som maxar allt". Folk som vill ha över nypris för fem år gamla komponenter. Folk som vill påstå att deras jobb är "IT tekniker" och därför är deras datorer mer värd. Folk som vill påstå att de allt känner folk som känner folk därför ska man ge nypris för begagnat skrot. etc. etc. etc. etc. Alla som skriver "data" istället för dator...

Däremot så tvingar den inte fläktar att gå i högvarv som EG försöker få det till. Den största boven när det kommer till ljud är nästan alltid GPU fläkten tätt följd av CPU fläkten.

I vissa spel så har han ju rätt? I CS 1.6 var över 200 FPS "a thing". Samma gällde Call of duty serien och 333 i FPS.

WTF? Länk till den tråden om du har? Behöver ett gott skratt.

Eller dessa som slänger upp "Men X maxar väl spelet visst jueeueueue?" klipp från youtube som visar en liten del av ett singleplayer mission och sedan vill påstå att det betyder att man ska maxa spelet i MP med 40 pers på servern...

Vattenulf hette han, men han och alla hans trådar är borttagna. Han undrade ju också varför han loop inte kylde något när han i te hade en radiator.