SSD med hicka (plötslig långsamhet)

Permalänk
Medlem

SSD med hicka (plötslig långsamhet)

Hej!
Jag satt vid min dator och var fredlig när jag plötsligt märkte att min system-SSD blivit jättelångsam. Det märktes dels på att filkopiering (från SSD till HDD) gick barockt slött, dels på att det tog otroligt lång tid att starta ett spel.
Det är en Samsung 840 EVO, och ja jag känner till problematiken med dem. Men jag har senaste firmware och allt det.
Jag gjorde också en Performance Benchmark i Samsung Magician, vilken visade dåliga siffror för skrivning men just inte för läsning, vilket var en smula förvånande.
Jag gjorde då en SMART-diagnostik. Resultatet:

Den säger OK på varje rad. Men... jag vet inte riktigt hur jag ska läsa tabellen, men ser det inte lite oroande ut? Om man tänker sig att threshold är ok värden.

Nu, när jag skriver det här, verkar det ha reparerat sig självt. Det går bra att kopiera. Prestandatest visar bra värden. Ännu inte provat att starta spel.
Men det känns ändå som läge att fundera på om allt verkligen är som det ska.

Så... vad säger expertisen här?

Övriga relevanta systemdata:
Windows 8.1 64-bit
Haswell i7
Jag kommer fasen inte ihåg vad det är för moderkort. Något MSI Z87 kanske? Kan ta reda på det om det är viktigt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det ser helt normalt ut. POR power recovery count visar hur många ggr disken plötsligt tappat strömmen. Annars om tex reallocated sector count skulle visa något och ständigt ökar är det ett dåligt tecken.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Ser inga fel heller.
Om du har "D" FW (inte C) så bör det fungera som det ska.

Det kan ju varit en cell som var lite kinkig, men det står inget i "Used reserved Block" heller, då den har inte kasserat några celler.

Permalänk
Medlem

O, tack! Det är fortfarande en smula dunkelt för mig, men säger ni att det ser ok ut så tror jag på det.

Skrivet av Paddanx:

Ser inga fel heller.
Om du har "D" FW (inte C) så bör det fungera som det ska.

Det kan ju varit en cell som var lite kinkig, men det står inget i "Used reserved Block" heller, då den har inte kasserat några celler.

Fråga ändå:
Jag har ett Current Value på 100 för User Reserved Block - ett misstänkt jämnt tal. Är det Raw Data jag ska kolla i för att se nuläget?

Gällande firmware säger den att jag har EXT0CB6Q. Den säger också att det är senaste.
Jag har för mig att jag har kört den där uppdateringen när den rotar igenom hela disken, men det var ett tag sedan och jag har gjort det på en eller två laptops också, så mitt detaljminne är lite dimmigt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Råkar inte vara något i bakgrunden?
Jag upplevde för första gången några dagar sedan att min 500GB 840 EVO blev seg som sirap, dvs. majoriteten av programmen låser sig totalt och SSD'n ligger på 100% aktivitet, 1500-5000ms response time, men 0KB/s read och 0KB/s write. Dvs. den gör inget.

Hände ett par gånger om, tills jag hittade mitt problem. Vilket konstigt nog var Total war rome 2, som uppdaterade på steam...
När jag tänkte efter har alla gånger jag har haft problem varit direkt relaterad till rome 2 installeras eller uppdateras (inkl. workshop items för detta spel).

Utöver det så fungerar den perfekt.

Vet inte om det hjälper dig alls, men tänkte dela med mig allafall så kanske du kan lista ut om du hittar något liknande som orsakar sådana problem på din maskin.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kör en advanced trim i deras mjukvara, det tar en bra stund men lyfter din SSD en hel del

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Fråga ändå:
Jag har ett Current Value på 100 för User Reserved Block - ett misstänkt jämnt tal. Är det Raw Data jag ska kolla i för att se nuläget?

Gällande firmware säger den att jag har EXT0CB6Q. Den säger också att det är senaste.
Jag har för mig att jag har kört den där uppdateringen när den rotar igenom hela disken, men det var ett tag sedan och jag har gjort det på en eller två laptops också, så mitt detaljminne är lite dimmigt.

Det är inte senaste, du har bara första fixet, "C" FW, och den är inte perfekt utan kan få det felet du beskriver.

Men du behöver ta ner Samsungs magician 4.6 eller senare (senaste är 4.7, Finns i andra stycket i länken)
"D" FW är helt självläkande dock. Du behöver inte göra några avancerade prestanda optimering eller något, utan bara uppdatera och starta om. Ge disken lite tid att rätta till sig själv (några timmar räcker mer än väl). Sen ska den fungera bra igen.

Current Value på 100 är ofta omräknat så det ska vara i %, så du bör ha 100%.
Det är "RAW value" delarna som är individuella siffor, dock i HEX format.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!
Jag hade mycket riktigt en gammal version av Magician. Trodde den skulle upptäcka själv att den och firmware var gammal, men icke. Har nu Magician 4.7 och firmware EXT0DB6Q.
Och tack för infon om hur man ska läsa SMART-diagnostiken också.

Och det här med advanced performance optimization ska ge något i praktiken alltså? Jag har inte brytt mig om den fliken tidigare, bara tänkt att Windows Trim ska räcka.
Men den skulle för all del kunna få stå och tugga i natt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Uppdatera firmare

Provat med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Och det här med advanced performance optimization ska ge något i praktiken alltså? Jag har inte brytt mig om den fliken tidigare, bara tänkt att Windows Trim ska räcka.
Men den skulle för all del kunna få stå och tugga i natt.

Det är inbyggt i den nya firmwaren, så prestandan kommer gradvis att bli bättre bara SSDn är igång. Så det är bara att låta datorn vara igång några timmar så fixar det sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Tack för all hjälp!
Jag hade mycket riktigt en gammal version av Magician. Trodde den skulle upptäcka själv att den och firmware var gammal, men icke. Har nu Magician 4.7 och firmware EXT0DB6Q.
Och tack för infon om hur man ska läsa SMART-diagnostiken också.

Och det här med advanced performance optimization ska ge något i praktiken alltså? Jag har inte brytt mig om den fliken tidigare, bara tänkt att Windows Trim ska räcka.
Men den skulle för all del kunna få stå och tugga i natt.

Var så lite så.

Advanced performence optimization "gör nytta", men det sliter på disken, och det behövs inte göras. Det funktionen gör är att bokstavligt talat skriva om alla använda sektorer på hela disken till nya celler. Är onödigt slitage till lite kortvarig prestandaökning.

Disken kommer rätt snabbt att reda ut alla sega sektorer och allt själv, utan att du behöver bry dig. Du kan se här, hur min 840 EVO som gick från "B" fw till "D" fw ordnade till sig själv utan inverkan. Eftersom du hade "C" så lär det gå ännu snabbare, då den redan har fixat delar av problemet (min 750GB gjorde det samma från "C" och det tog 1-2 timmar typ).

Permalänk
Medlem

Åter, tack!
Intressant att se prestandagraferna.
Hm, en av mina laptops med 840 EVO har jag sålt till en ännu mindre techsavvy person än jag själv. Borde tipsa henne om ny firmware.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2