Permalänk
Medlem

Ncase M1 - Kotone

Välkomna till min lilla bygglogg av ett Ncase M1.

Jag presenterar Kotone. Hon är utrustad med följande:

  • CPU: Intel Core i7 6700

  • GPU: EVGA Geforce GTX 980Ti ACX 2.0+ SC+

  • RAM: Corsair Vengence LPX 16gb 2400Mhz

  • MB: MSI Z170I Gaming Pro AC

  • SSD: Samsung 850 EVO 500GB

  • CPU-kylare: Noctua NH-U9S

  • Chassi: Ncase M1

  • PSU: SilverStone SST-SX600-G 600W SFX

  • HDD: Seagate Barracuda 1TB

Kotone är designad att var kraftfull, tyst och effektiv. Jag har valt en icke K-modell på CPU'n för att överklocka är inte på tapeten i detta chassit, speciellt om man inte kör någon slags vattenkylare, men mitt fokus ligger mellan tystnad och prestanda.

Bygg recension av Ncase M1
Att bygga i Ncase M1 är minst sagt en intressant upplevelse för man måste bygga nästa baklängest. Nätagg är det sista man sätter in för göra man det innan allt annat är chansen att du inte får in övriga delar. Det är designat att byggas i en viss ordning. Jag montera i denna ordningen moderkort>cpu>kylare>ram>grafikkort>SSD/HDD>nätagg.

Men för att göra det enkelt så drog jag alla kablar innan jag satte i nätagget, det kommer bli svårt annars och i vissa fall helt omöjligt att få fram kablar. Det är jätte trångt på sina håll, med millimeter att arbeta med, pincett är inget jag brukar använda i datorbygge men det kommer väl till pass denna gången!

- Fortsättning följer med prestanda tester... -

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt! mycket bra och beskrivande bilder 5/5
PS: Det där tangentbordet var najs! Är det andra keycaps bara?

Permalänk
Medlem

@jocke99: Stort tack! Tangentbordet är ett WASD Keyboards med specialtryckta caps. Finns lite bättre bilder här: #15529426

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@jocke99: Stort tack! Tangentbordet är ett WASD Keyboards med specialtryckta caps. Finns lite bättre bilder här: #15529426

Skulle du kunna länka till någon sida där man kan köpa liknande?

Permalänk
Medlem

@jocke99: Of course: http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/mechanical-ke...

Där finns guide för hur du sätter specialtryck också där på sidan. Specialtryck är kostar inte extra så, ska man ha ett där så hade jag kört med det. Tyvärr är det ofta besvär att hitta den modellen man vill ha mer rätt brytare, de tar slut väldigt snabbt nämligen.

Visa signatur
Permalänk

@Arazand

Hur är tyst eller högljutt är bygget?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

@Arazand

Hur är tyst eller högljutt är bygget?

Då jag inte fått in windows i den och kunnat köra några tester så vet jag inte exakt hur mycket väsen den för. Det ska jag göra ikväll.
Men på tomgång i UEFI är den ljudlös. Verkar som processorn kommer snurra idle kring 400 RPM. Så jag räknar med att den lär vara ganska tyst. Men som sagt måste få in Windows m.m och testa innan jag kan vara säker.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Då jag inte fått in windows i den och kunnat köra några tester så vet jag inte exakt hur mycket väsen den för. Det ska jag göra ikväll.
Men på tomgång i UEFI är den ljudlös. Verkar som processorn kommer snurra idle kring 400 RPM. Så jag räknar med att den lär vara ganska tyst. Men som sagt måste få in Windows m.m och testa innan jag kan vara säker.

Återkom gärna med resultat!

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Tjena, riktigt fint bygge!. Vet du hur mycket det kostade att få in chassit i Sverige(tull/frakt)?

Visa signatur

Dator: Corsair 250d, i5 4670k, ASUS GeForce GTX 760, 8 GB Corsair RAM.

Permalänk
Medlem

Inget mer avtändande än en låst multipel

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Naga: Det är ju softcore.

@Kasmie: 270 kr tull/moms fick jag betala. + frakten som kosta $67.
Räkna 2300 kr för chassit efter allt är betalt osv.

@bonafriss: Jag körde lite tester igår kväll. Körde Unigine Heaven och Valley. Jag ska göra en bättre rapport sen med lite bilder osv men kortfattat så är datorn tyvärr inte tyst. Jag förvänta mig lite bättre, men med tanke på grafikkortet så visste jag det skulle bli en del oväsen. Dock är fläktkurvan onödigt aggressiv. Så efter lite mer tweakande kan jag säkert få ner ljudnivån. Men out of the box är det inte optimalt.

I Unigine Heaven fick jag:
99 FPS avg.
83 c grader.

(Inställningar: DX11, 1920x1080 8x AA, Quality: high, Tesselation: Normal)

I Unigine Valley fick jag:
110 FPS avg.
79 c grader.

(Inställningar: DX11, 1920x1080 8x AA, Quality: high)

Med grund fläktkurvan så är det så fort man kommer över 80 grader som fläkten börjar väsnas. Innan dess är det acceptabelt. Dvs, med V-sync eller FPS limit satt på 60FPS som min skärm max klarar av utan överklockning så kommer den antagligen vara helt tyst. Jag har ju byggt datorn för att köra runt 60FPS. Tills VR kommer men då har man hörlurar på alltid så du spelar utomstående ljud inte någon roll.

Men jag kommer göra lite utförligare tester och lägga upp bilder i galleriet allt eftersom. Hade tyvärr inte tid att dokumentera igår.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

@Naga: Det är ju softcore.

@Kasmie: 270 kr tull/moms fick jag betala. + frakten som kosta $67.
Räkna 2300 kr för chassit efter allt är betalt osv.

@bonafriss: Jag körde lite tester igår kväll. Körde Unigine Heaven och Valley. Jag ska göra en bättre rapport sen med lite bilder osv men kortfattat så är datorn tyvärr inte tyst. Jag förvänta mig lite bättre, men med tanke på grafikkortet så visste jag det skulle bli en del oväsen. Dock är fläktkurvan onödigt aggressiv. Så efter lite mer tweakande kan jag säkert få ner ljudnivån. Men out of the box är det inte optimalt.

I Unigine Heaven fick jag:
99 FPS avg.
83 c grader.

(Inställningar: DX11, 1920x1080 8x AA, Quality: high, Tesselation: Normal)

I Unigine Valley fick jag:
110 FPS avg.
79 c grader.

(Inställningar: DX11, 1920x1080 8x AA, Quality: high)

Med grund fläktkurvan så är det så fort man kommer över 80 grader som fläkten börjar väsnas. Innan dess är det acceptabelt. Dvs, med V-sync eller FPS limit satt på 60FPS som min skärm max klarar av utan överklockning så kommer den antagligen vara helt tyst. Jag har ju byggt datorn för att köra runt 60FPS. Tills VR kommer men då har man hörlurar på alltid så du spelar utomstående ljud inte någon roll.

Men jag kommer göra lite utförligare tester och lägga upp bilder i galleriet allt eftersom. Hade tyvärr inte tid att dokumentera igår.

Synd att det inte riktigt blev som du tänkt dig. Men som du säger, det borde gå att få till hyfsat bra om man ändrar fläktkurvor och liknande. Har funderingar att bygga något liknande i framtiden. Att köra ATX med ett grafikkort är bara dumt egentligen

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

@bonafriss: Står man ut med högre temperaturer i lådan och den eventuella throttle effekten man får av det. Så kan man få det väldigt tyst i denna lådan med ett grafikkort med annan kylare. Jag ville ha ut den varma luften snabbare, så jag slapp throttling besvär, så körde på ett referenskort. Med ett annat kort hade man dumpat för mycket värme i chassit som annars fått sugas ut det med hjälp av processorns fläkt, dvs höjer temperaturen även där. Man kan dock även få plats med färdig 240 mm vattenkylare i denna lilla lådan. Då hade man inte haft samma problem med temperaturen dock får man ju en högre ljudnivå i idle. Samt man får offra hårddiskplatser för att få plats.

Chassit har plats för 5 st fläktar, men du kan inte använda alla samtidigt. Utan man måste välja var man vill ha sina hårddiskar. Som antingen kan monteras i en bur på sidan av chassit som jag har det i mitt eller montera dem i botten och därmed blockera insuget för grafikkortet. Sen kan man avgöra hur man ska sätta sina fläktar.

I övrigt är jag väldigt nöjd, det är ett riktigt trevligt litet kraftpaket. Det är svårt att uppskatta hur litet chassit är på foto. Men det är verkligen litet.

Jag ska tweaka ännu mer. Ännu inte fått tid att göra de uppdateringar jag vill till galleriet heller ska försöka göra det i helgen när jag är tillbaka ifrån mina äventyr på lördag. Måste även köpa dämpande fötter för vibrationerna ifrån hårddisken sätter sig i bordet som en käftsmäll. Så blir att köpa ett par Sonic Design högtalarfötter att sätta på chassit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

att ställa chassit under bordet kommer nog göra mycket för ljudnivån annars kanske går att montera fast det på undersidan av bordet på något sätt...? hmm

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Kul att se! Varit riktigt sugen på Ncase också, då det egentligen inte finns något liknande på marknaden. Bra val av CPU kylare också så får man ut mycket mer värme med fläktar som är placerade på det viset. Ska bli kul att se mer bilder

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Ska ha en till fläkt i bakkanten, samma modell som på kylaren för den fläkten är riktigt bra och tyst för den storleken. En del av detta projektet kommer även bli att bygga en NAS för att få ut den mekaniska hårddisken ut ur chassit och in i något tystare. Det kommer bli en hel del pill och mer bilder att se fram emot, kanske blir några snygga också om jag kan få till lite bättre belysning här hemma... hehe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jääävlar, gillar detta starkt! Ett litet prestandamonster minsann. Har själv funderat att bygga något liknande, och detta bygge ger mig inspiration. Keep up the good work, detta ska följas

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Tangentbordet giver mig erektion.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vilken gpu nöjde du dig med sen? Hur är temp/ljudnivån? Jag sitter på ett EVGA kort nu med customkylaren men funderar på om jag ska skaffa referensdesignen istället. Planerar också ett Ncase bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Vilken gpu nöjde du dig med sen? Hur är temp/ljudnivån? Jag sitter på ett EVGA kort nu med customkylaren men funderar på om jag ska skaffa referensdesignen istället. Planerar också ett Ncase bygge

Jag valde EVGA 980ti med ACX 2.0+ kylaren.

Inte fått göra utförliga test ännu, varit lagom körd men ett varv genom Unigine Heaven och det blev inte lika varmt som förut, det planade av på 71 grader. Däremot höjdes CPUn med 5 grader också satte man handen på chassits sida var det obehagligt varmt. Jag måste få in ett starkare luftflöde genom maskinen tror jag. Ljudnivån är jag dock nöjd med. Det blev mycket bättre! Knäpptyst, nej, men inte samma irritation heller.

Och Jag fick även ut HDD'n ur min maskin, den orsak mycket oväsen. Men nu när jag satt in den i en dedikerad NAS maskin som sitter i ett Fractal Define Mini så märker jag att det är nog är diskens fel snarare än chassit för den låter väldigt mycket i fractal chassit också... men jag hade ändå varit försiktig med val av HDD till chassit. Kör någon green modell som varvar på 5400 RPM, undvik 7200 RPM diskarna.

Men jag ska göra lite bättre test 'Soon(TM)' och göra några bilder med grafer osv. Även få bättre ljus på bygget och ta bra bilder. Lite dagsljus hade inte skadat, hehe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Arazand: Ja, det är väl det som sker med customkylare på. Läste något på hardwareforum att man kunde göra typ "tunnlar" av en skuren pet-flaska upp till fläktarna så att kylaren alltid får in färsk luft från botten. Kanske något att prova!

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks: Hmm... göra en tunnel you say... kanske har en snyggare lösning på det än pet-flaskor... får skissa och ner och köpa lite akrylplast istället då, får köra en kartong-modell först för att testa. Men det är definitivt något värt att testa... Tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Arazand: Ja, eller två kanske man får göra till EVGA kylaren! Alternativt rama in hela undersidan av kortet

Also, jag trodde att det var en del utav charmen med Ncase, att man slipper oroa sig för hur det ser ut på insidan, det är liksom okej att det är krig där inne.

felstavning :(
Permalänk
Medlem

@Gustenrocks: Jo men man vill hålla lite ordning för sitt eget sinnes skull. Hehe. Dessutom tror jag inte pet-flasktekniken är helt fel fri, nog snyggare och framför allt mer effektivt om man tar luft med en större kanal och man kan undvika eventuella blåsljud och andra besvär med vibrationer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Arazand: Tänkte passa på att fråga en grej till. Jag har tittat på ett MSI R9 390 för att hålla nere kostnaderna lite, men enligt Google doc'en står det "too tall". Men jag undrar om någon bara skrivit det där på en höft, eller vad menar dom?

Ncase:
Max length: 12.5" (317mm) in slots 1 & 2; 11" (279mm) in slot 3
•Max height (or width): ◦For cards up to 12.5" (317mm) or cards in the third slot: 4.4" (111mm)
◦For cards up to 11.5" (292mm) in the first or second slot: 5.5" (140mm) (4.7"/120mm at the PCIe power connectors)

MSI r9 390: 277 x 129 x 51
MSI 980 Ti (som passar med vinklade kablar): 277 x 140 x 40

Så samma längd. Inte lika brett men 11mm tjockare. Är det då något som är i vägen när man kommer ner på 3:e slot'en?

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks: Kortet är för högt (över moderkortet) för att du ska kunna få på kablarna och kunna stänga chassit. Du har 1 cm tillgodo.

Men för 3 sloten så är det USB, ström och hörlursutgången på framsidan som tar emot, därför är det mindre plats i 3'e sloten än i de två över. Men har du ingen PCI-16x extender eller ett mITX(mDTX) med 2 PCI kontakter så spelar detta ingen roll ändå, du kan inte använda 3-sloten alls.

(Du får ursäkta om jag missuppfattar din fråga. Jag mår inte fantastiskt så ska dra och lägga mig igen... hehe)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Arazand: Ah, kikat mer på det och förstår nu. Finns enligt vad jag hittat ingen 390 som säkert passar i Ncase. Tillbaka till att titta på andra kort då!

Passar på med en annan fråga kring chassit. Jag har sett bilder där folk har satt 2st SSD's bakom den främre panelen ovanpå varandra med hjälp av några delar. Vet du om man får med dem eller om det är ett tillbehör eller ev custom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@Arazand: Ah, kikat mer på det och förstår nu. Finns enligt vad jag hittat ingen 390 som säkert passar i Ncase. Tillbaka till att titta på andra kort då!

Passar på med en annan fråga kring chassit. Jag har sett bilder där folk har satt 2st SSD's bakom den främre panelen ovanpå varandra med hjälp av några delar. Vet du om man får med dem eller om det är ett tillbehör eller ev custom?

Jag har en SSD fram, den får plats standard. Jag får kolla om där finns plats för en till tror det, de ska bara skruva in direkt i chassit utan mods.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Arazand:

Såhär ser det tydligen ut! Antar att man likaväl kan använda lite dubbelhäftande.

EDIT: Hah! Glömde länken HÄÄÄÄÄR!

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks: Ja de finns med chassit i tillbehörs lådan.

Visa signatur