Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Bra skrivet. Den inbördes low level krig som pågår mellan olika linux communities är tråkig.

Sen lämnar en del community/forum en hel del att önska. Hos de lite mer avancerade linuxdistro-forumen finns gärna en noterbar elitism och besswerwisser-mentalitet fastän de samtidigt inte är speciellt intresserade av att hjälpa den som frågar, de svarar ofta på newbie frågor med ett otrevligt : "Googla". "Stick till Ubuntu".

Det som är intressant i sammanhanget är att de officiellt hävdar att deras linux-distro är skapad för de själva dvs avancerade användare, inte för den breda massan. Varför de då har sub-forum med "Newbie questions" är en gåta om de inte vill locka nybörjare över huvudtaget.

För att newbie är en relativ term. En newbie på molekylär fysik är en helt annan sak än en newbie på fysik. Problemet blir när kemisten som vill lära sig fysik hoppar in och tror att han accepteras som newbie på ett forum för molekylär fysik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag håller med. Körde Linux fullt ut i några år (allt från Fedora, Arch, centos osv) och gillade det men den ibland spretiga utvecklingen på gott och ont gjorde att jag till slut gav upp och gick tillbaka till Windows.

Till slut kändes det som att jag höll på att mecka med systemet mer än att använda den.

Jag kanske är trög men jag fattade t ex inte hur jag skulle migrera till systemd och få det att fungera med olika daemons osv. Fick obotliga system failures och till slut gav jag upp.
Detta är en stor nackdel som jag ser det med Linux-communityn/utvecklarna - att de ändrar på saker som alltid har fungerat bara för att det går att ändra. Iaf kändes det så när jag var som mest frustrerad. Systemd, som de flesta stora distros har hoppat på, är väl exemplet som visar detta tydligast.

Finns det något trevligt GUI till systemd-inställningar numera?

Fast systemd är ju just för slutanvändarna som vill ha det enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winunix:

Nej, jag menar att det ska vara simpelt. Bara att installera och köra, ingen partitionering, ingen terminalanvändning eller temaändringar ska behöva göras. Det är ju det som krävs för Linux ska lyckas på skrivbordet. Farmor Agda ska kunna använda det.

Men för en poweruser är Arch säkert jättebra. Jag pratar om "vardagliga användare" som Linux Communityn oftast glömmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka "vanliga" användare? Din och min bild av "vanliga" användare skiljer sig sannolikt ganska dramatiskt åt och sen har du resten av världen. Enligt min definition existerar det väldigt få om några vanliga användare på sweclockers t ex.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Fast systemd är ju just för slutanvändarna som vill ha det enkelt.

Om man är väldigt kunnig linuxanvändare kanske, men för den vanlige användaren är tröskeln att lära sig systemd väldigt hög.

Exempel
https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterpr...

Som sagt, om det finns en bra GUI som är heltäckande för systemd-konfigurationer och man slipper gräva i handböcker tar jag gärna emot tips.

Permalänk
Skrivet av aluser:

För att newbie är en relativ term. En newbie på molekylär fysik är en helt annan sak än en newbie på fysik. Problemet blir när kemisten som vill lära sig fysik hoppar in och tror att han accepteras som newbie på ett forum för molekylär fysik.

Men vi alla har väl ändå varit nybörjare som ändå vill testa på något nytt? Leklusten. Det är ju det som är grejen med att vilja/våga testa ett mer avancerat distro men förutsättningen är att folk är villiga att hjälpa en på vägen och inte slänga ur sig taskiga kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winunix:

Gillar att Ubuntu går sin egen väg. Ser fram emot Snappy Core; alla beroenden är inne i ett enda paket; bara att klicka och installera, precis som .exe och .dmg filer.

Fan om det var så enkelt i windows vad lätt deployment skulle fungera men det fungerar bara i korrekt paketerade program för övriga så behöver du dra in vc++ libbar, .NET någonversion, Something else lib, db conncectors osv.
Allting är relativt till din utgångspunkt.

<sarcasm>Det måste vara för att dependency resolvers, packethanterare och terminaler är så dåliga som microsoft inför det i windows nu.</sarcasm>

Jo snappy core är ju verkligen att tänka utanför docker containern men för att vara mer seriös det är bra ibland att ubuntu lever upp till att vara för linuxvärlden vad OS X är för freebsd och gör det som funnits länge känt och/eller användarvänligt och ibland våga gå en annan väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Men vi alla har väl ändå varit nybörjare som ändå vill testa på något nytt? Leklusten. Det är ju det som är grejen med att vilja/våga testa ett mer avancerat distro men förutsättningen är att folk är villiga att hjälpa en på vägen och inte slänga ur sig taskiga kommentarer.

Det låter konstigt med sådan attityd på forum som är till för att hjälpa. Arch-forumet är väldigt bra tycker jag själv.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Men vi alla har väl ändå varit nybörjare som ändå vill testa på något nytt? Leklusten. Det är ju det som är grejen med att vilja/våga testa ett mer avancerat distro men förutsättningen är att folk är villiga att hjälpa en på vägen och inte slänga ur sig taskiga kommentarer.

Självklart. Meningen var inte att ursäkta elitisterna som bör bete sig bättre eller tiga utan var en reflektion på att newbie (nybörjare) är relativt till forumsnivån inte till ämnesnivån.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Det låter konstigt med sådan attityd på forum som är till för att hjälpa. Arch-forumet är väldigt bra tycker jag själv.

Längesen jag hängde där men jovisst, det finns schyssta personer där. Men en del (som var sub-forum moderatorer) var övernitiska och var väldigt ofta taskiga mot nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Men vi alla har väl ändå varit nybörjare som ändå vill testa på något nytt? Leklusten. Det är ju det som är grejen med att vilja/våga testa ett mer avancerat distro men förutsättningen är att folk är villiga att hjälpa en på vägen och inte slänga ur sig taskiga kommentarer.

Så är det. Dock är det oftast nödvändigt att läsa den dokumentation som finns innan jag börjar experimentera och trixa. Själv gjorde jag i början inte det, vilket fick konsekvenser. När jag läste in mig på olika grejer så satt jag i en annan sits och förstod sammanhanget bättre.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Om man är väldigt kunnig linuxanvändare kanske, men för den vanlige användaren är tröskeln att lära sig systemd väldigt hög.

Exempel
https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterpr...

Som sagt, om det finns en bra GUI som är heltäckande för systemd-konfigurationer och man slipper gräva i handböcker tar jag gärna emot tips.

Tanken är att användaren inte skall se systemd och ser man systemd så skall man vara väldigt van användare.
Har tyvärr inte hittat nåt sånt gui ännu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Längesen jag hängde där men jovisst, det finns schyssta personer där. Men en del (som var sub-forum moderatorer) var övernitiska och var väldigt ofta taskiga mot nybörjare.

Den attityden har jag inte sett någonstans på det forumet det senaste året. De är hårda med regler och tillräcklig info skall finnas med, annars blir stället nedlusat med frågor utan relevans. Det är relevant. Otrevliga har jag inte sett någon där tror jag. Definitivt ingen som skrivit "Stick till Ubuntu" eller så.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Den attityden har jag inte sett någonstans på det forumet det senaste året. De är hårda med regler och tillräcklig info skall finnas med, annars blir stället nedlusat med frågor utan relevans. Det är relevant. Otrevliga har jag inte sett någon där tror jag. Definitivt ingen som skrivit "Stick till Ubuntu" eller så.

Det var roligt att höra. Kanske fick sub-forum moderatorn tillsägelse.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Tanken är att användaren inte skall se systemd och ser man systemd så skall man vara väldigt van användare.
Har tyvärr inte hittat nåt sånt gui ännu dock.

Nackdelen med systemd tycker jag du beskriver väl.
Men en "vanlig" användare som vill lägga till uppstarttjänster, finns det någon enkel lösning för dem? Det är ju trots allt inte en ovanlighet att mindre avancerade användare vill starta /användan tjänster.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Så är det. Dock är det oftast nödvändigt att läsa den dokumentation som finns innan jag börjar experimentera och trixa. Själv gjorde jag i början inte det, vilket fick konsekvenser. När jag läste in mig på olika grejer så satt jag i en annan sits och förstod sammanhanget bättre.

Jag håller med.
Givetvis ska man, minst, läsa lathunden för installationen av den avancerade linuxdistributionen.

Och jag kan förstå att det kan skapa irritation på forum om 20 "newbies" ställer 20 likadana frågor varje dag. Men då behöver man kanske göra en "sticky" på de vanligast förekommande frågorna.

Jag jämför med t ex Sweclockers där snarlika frågor ställs i princip varje dag om diverse hårdvaror men jag har aldrig sett en taskig kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Om man är väldigt kunnig linuxanvändare kanske, men för den vanlige användaren är tröskeln att lära sig systemd väldigt hög.

Exempel
https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterpr...

Som sagt, om det finns en bra GUI som är heltäckande för systemd-konfigurationer och man slipper gräva i handböcker tar jag gärna emot tips.

Men varför du som vanlig användare skall behöva skapa och ändra i unit files för systemd? Det enda du verkligen behöver veta är ganska basic dvs.

systemctl (hanterar alla unit files) start, stop, restart, enable, disable, status

För att starta alternativt för att stoppa en tjänst. Är en tjänst igång och du vill starta om det funkar restart också

systemctl start <unit> alt stop <unit>

Enable/Disable för att aktivera automatiskt uppstart av tjänst alternativt stänga av automatiskt uppstart av tjänst

systemctl enable <unit> alt disable <unit>

Vill du exempelvis att teamspeak3 servern skall starta automatiskt med resten så kör du:

systemctl enable teamspeak3-server

Har något hänt tjänsten och du undrar vad så har du:

systemctl status teamspeak3-server

systemctl status teamspeak3-server ● teamspeak3-server.service - TeamSpeak3 Server Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/teamspeak3-server.service; enabled; vendor preset: disabled) Active: active (running) since Tue 2015-10-06 22:55:34 CEST; 5 days ago Main PID: 11774 (teamspeak3-serv) CGroup: /system.slice/teamspeak3-server.service └─11774 /usr/bin/teamspeak3-server logpath=/var/log/teamspeak3-server/ dbsqlpath=/usr/share/teamspeak3-server/sql/ Oct 06 23:54:33 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:54:33.470277|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-246710934, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...ver Admin'(id:6) Oct 06 23:55:46 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:55:46.138959|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:1686076147, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...p 'Member'(id:9) Oct 06 23:56:01 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:56:01.144546|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-388563945, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...Director'(id:10) Oct 06 23:56:51 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:56:51.253877|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:1818349793) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 06 23:57:09 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:09.639210|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) was deleted by 'Commander'(id:2) from channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 06 23:57:25 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:25.009535|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-1552705937) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Guest'(id:8) Oct 06 23:57:30 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:30.021510|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-1069061861) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Voice'(id:7) Oct 06 23:58:07 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:58:07.912248|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-388563945) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 07 00:00:11 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 22:00:11.270965|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_max_icon_filesize'(id:143) with values (value:79, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(...ver Admin'(id:6) Oct 11 15:31:53 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-11 13:31:53.098752|ERROR | | | TS3ANetwork::ResolveHostName failed error: -2 (Name or service not known) 0 Hint: Some lines were ellipsized, use -l to show in full.

Dold text

Vill du se alla installerade unit files:

systemctl list-unit-files

Du har också --all för att visa alla laddade och inaktiva. Orkar du exempelvis inte att du måste klicka enter för att fortsätta kan du använda --no-pager så slänger den ut allt, men har du för mycket data kan den försvinna beroende på hur mycket buffer du har på din scrollback.

Loggar (igen --no-pager) för att slänga ut allt.

journalctl --no-pager

-r om du vill att den skall visa senaste högst upp så slipper man skrolla och funkar utmärkt utan --no-pager

Väl att komma ihåg är att du kan också använda -b parametern för att bara visa från en specifik start. -b0 kommer bara visa från din senaste restart, -b1 kommer gå bak en restart och bara visa dess loggar osv.

Säg att datorn crashade och du behövde starta om datorn och du vill veta varför; nedan kommer visa alla loggar från nuvarande boot -1 till din restart när den crashade.

journalctl -r -b1

journalctrl -f funkar likadant som dmesg --follow och följer de senaste händelserna live.

Nu, angående gui, Gnome har en utility, Logs som visar loggar med journalctrl tror inte de har något för systemd men kan ha fel. KDE har kcm-systemd där du kan ändra i systemd conf filen direkt samt visa unit files, starta stoppa mm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Men varför du som vanlig användare skall behöva skapa och ändra i unit files för systemd? Det enda du verkligen behöver veta är ganska basic dvs.

systemctl (hanterar alla unit files) start, stop, restart, enable, disable, status

För att starta alternativt för att stoppa en tjänst. Är en tjänst igång och du vill starta om det funkar restart också

systemctl start <unit> alt stop <unit>

Enable/Disable för att aktivera automatiskt uppstart av tjänst alternativt stänga av automatiskt uppstart av tjänst

systemctl enable <unit> alt disable <unit>

Vill du exempelvis att teamspeak3 servern skall starta automatiskt med resten så kör du:

systemctl enable teamspeak3-server

Har något hänt tjänsten och du undrar vad så har du:

systemctl status teamspeak3-server

systemctl status teamspeak3-server ● teamspeak3-server.service - TeamSpeak3 Server Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/teamspeak3-server.service; enabled; vendor preset: disabled) Active: active (running) since Tue 2015-10-06 22:55:34 CEST; 5 days ago Main PID: 11774 (teamspeak3-serv) CGroup: /system.slice/teamspeak3-server.service └─11774 /usr/bin/teamspeak3-server logpath=/var/log/teamspeak3-server/ dbsqlpath=/usr/share/teamspeak3-server/sql/ Oct 06 23:54:33 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:54:33.470277|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-246710934, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...ver Admin'(id:6) Oct 06 23:55:46 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:55:46.138959|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:1686076147, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...p 'Member'(id:9) Oct 06 23:56:01 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:56:01.144546|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-388563945, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...Director'(id:10) Oct 06 23:56:51 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:56:51.253877|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:1818349793) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 06 23:57:09 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:09.639210|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) was deleted by 'Commander'(id:2) from channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 06 23:57:25 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:25.009535|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-1552705937) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Guest'(id:8) Oct 06 23:57:30 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:30.021510|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-1069061861) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Voice'(id:7) Oct 06 23:58:07 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:58:07.912248|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-388563945) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 07 00:00:11 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 22:00:11.270965|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_max_icon_filesize'(id:143) with values (value:79, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(...ver Admin'(id:6) Oct 11 15:31:53 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-11 13:31:53.098752|ERROR | | | TS3ANetwork::ResolveHostName failed error: -2 (Name or service not known) 0 Hint: Some lines were ellipsized, use -l to show in full.

Dold text

Vill du se alla installerade unit files:

systemctl list-unit-files

Du har också --all för att visa alla laddade och inaktiva. Orkar du exempelvis inte att du måste klicka enter för att fortsätta kan du använda --no-pager så slänger den ut allt, men har du för mycket data kan den försvinna beroende på hur mycket buffer du har på din scrollback.

Loggar (igen --no-pager) för att slänga ut allt.

journalctl --no-pager

-r om du vill att den skall visa senaste högst upp så slipper man skrolla och funkar utmärkt utan --no-pager

Väl att komma ihåg är att du kan också använda -b parametern för att bara visa från en specifik start. -b0 kommer bara visa från din senaste restart, -b1 kommer gå bak en restart och bara visa dess loggar osv.

Säg att datorn crashade och du behövde starta om datorn och du vill veta varför; nedan kommer visa alla loggar från nuvarande boot -1 till din restart när den crashade.

journalctl -r -b1

journalctrl -f funkar likadant som dmesg --follow och följer de senaste händelserna live.

Nu, angående gui, Gnome har en utility, Logs som visar loggar med journalctrl tror inte de har något för systemd men kan ha fel. KDE har kcm-systemd där du kan ändra i systemd conf filen direkt samt visa unit files, starta stoppa mm.

Tack för tipsen.

Jag ska bokmärka dina tips. När det börjar bli dags att överge W7 (när supporten upphör) kanske det tillkommit ytterligare funktioner för systemd-GUI. Det var iaf roligt att höra att det finns ett enklare GUI-stöd för systemd.

Redhat-länken var mest för att visa hur knepigt det kan vara att använda tjänster i systemd men jag såg nu att (huvud)länken till den delen återfinns i samma sida. Beklagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Men varför du som vanlig användare skall behöva skapa och ändra i unit files för systemd? Det enda du verkligen behöver veta är ganska basic dvs.

systemctl (hanterar alla unit files) start, stop, restart, enable, disable, status

För att starta alternativt för att stoppa en tjänst. Är en tjänst igång och du vill starta om det funkar restart också

systemctl start <unit> alt stop <unit>

Enable/Disable för att aktivera automatiskt uppstart av tjänst alternativt stänga av automatiskt uppstart av tjänst

systemctl enable <unit> alt disable <unit>

Vill du exempelvis att teamspeak3 servern skall starta automatiskt med resten så kör du:

systemctl enable teamspeak3-server

Har något hänt tjänsten och du undrar vad så har du:

systemctl status teamspeak3-server

systemctl status teamspeak3-server ● teamspeak3-server.service - TeamSpeak3 Server Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/teamspeak3-server.service; enabled; vendor preset: disabled) Active: active (running) since Tue 2015-10-06 22:55:34 CEST; 5 days ago Main PID: 11774 (teamspeak3-serv) CGroup: /system.slice/teamspeak3-server.service └─11774 /usr/bin/teamspeak3-server logpath=/var/log/teamspeak3-server/ dbsqlpath=/usr/share/teamspeak3-server/sql/ Oct 06 23:54:33 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:54:33.470277|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-246710934, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...ver Admin'(id:6) Oct 06 23:55:46 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:55:46.138959|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:1686076147, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...p 'Member'(id:9) Oct 06 23:56:01 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:56:01.144546|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-388563945, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(id...Director'(id:10) Oct 06 23:56:51 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:56:51.253877|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:1818349793) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 06 23:57:09 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:09.639210|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) was deleted by 'Commander'(id:2) from channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 06 23:57:25 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:25.009535|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-1552705937) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Guest'(id:8) Oct 06 23:57:30 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:57:30.021510|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-1069061861) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Voice'(id:7) Oct 06 23:58:07 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 21:58:07.912248|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_icon_id'(id:142) with values (value:-388563945) was added by 'Commander'(id:2) to channelgroup 'Channel Admin'(id:5) Oct 07 00:00:11 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-06 22:00:11.270965|INFO |VirtualServer | 1| permission 'i_max_icon_filesize'(id:143) with values (value:79, negated:0, skipchannel:0) was added by 'Commander'(...ver Admin'(id:6) Oct 11 15:31:53 SkyNET teamspeak3-server[11774]: 2015-10-11 13:31:53.098752|ERROR | | | TS3ANetwork::ResolveHostName failed error: -2 (Name or service not known) 0 Hint: Some lines were ellipsized, use -l to show in full.

Dold text

Vill du se alla installerade unit files:

systemctl list-unit-files

Du har också --all för att visa alla laddade och inaktiva. Orkar du exempelvis inte att du måste klicka enter för att fortsätta kan du använda --no-pager så slänger den ut allt, men har du för mycket data kan den försvinna beroende på hur mycket buffer du har på din scrollback.

Loggar (igen --no-pager) för att slänga ut allt.

journalctl --no-pager

-r om du vill att den skall visa senaste högst upp så slipper man skrolla och funkar utmärkt utan --no-pager

Väl att komma ihåg är att du kan också använda -b parametern för att bara visa från en specifik start. -b0 kommer bara visa från din senaste restart, -b1 kommer gå bak en restart och bara visa dess loggar osv.

Säg att datorn crashade och du behövde starta om datorn och du vill veta varför; nedan kommer visa alla loggar från nuvarande boot -1 till din restart när den crashade.

journalctl -r -b1

journalctrl -f funkar likadant som dmesg --follow och följer de senaste händelserna live.

Nu, angående gui, Gnome har en utility, Logs som visar loggar med journalctrl tror inte de har något för systemd men kan ha fel. KDE har kcm-systemd där du kan ändra i systemd conf filen direkt samt visa unit files, starta stoppa mm.
http://i.imgur.com/udEtu8S.png
http://i.imgur.com/2sqxumn.png

Jag gillar systemd-analyze

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag gillar systemd-analyze

Oja den är klockren, plot är fin för att visa sin e-penis på, dock är väl den stora skillnaden att det är så liten som möjligt som gäller

systemd-analyze plot > plot.svg

3.372s

Dold text

Men mer användbart är väl som visar jäklarna som stoppar en snabb boot.

systemd-analyze blame

Glömde en viktig faktiskt. systemctl reboot --firmware-setup, (ganska nytt kommando för systemd så vissa distron som hänger efter kanske inte har detta) har ni installerat med UEFI så kommer den reboota till UEFI, extremt bra om man överclockar och stresstestar i Linux, Med fastboot och allt aktiverat så är det nästan omöjligt för mig att komma till UEFI utan så fort skärmen får signal så är jag inne på desktopen redan, fast man frenetiskt spammat F1.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Oja den är klockren, plot är fin för att visa sin e-penis på, dock är väl den stora skillnaden att det är så liten som möjligt som gäller

systemd-analyze plot > plot.svg

3.372s

Men mer användbart är väl som visar jäklarna som stoppar en snabb boot.

systemd-analyze blame

Glömde en viktig faktiskt. systemctl reboot --firmware-setup, (ganska nytt kommando för systemd så vissa distron som hänger efter kanske inte har detta) har ni installerat med UEFI så kommer den reboota till UEFI, extremt bra om man överclockar och stresstestar i Linux, Med fastboot och allt aktiverat så är det nästan omöjligt för mig att komma till UEFI utan så fort skärmen får signal så är jag inne på desktopen redan, fast man frenetiskt spammat F1.

haha, e-penis. Det var blame jag tänkte på. Använder det speciellt i begynnelsen av en install och lite om jag konfar om grejer.
Håller på att sätta mig in i BTRFS som jag kör på mina HOME.
Sitter just nu på Windowsdatorn (och förbereder en Arch install på denna i detta nu) och tror vi är uppe i 226 om jag inte missminner mig. Jag kör inte "testing" dock.
Tax för tips.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Oja den är klockren, plot är fin för att visa sin e-penis på, dock är väl den stora skillnaden att det är så liten som möjligt som gäller

systemd-analyze plot > plot.svg

3.372s

Men mer användbart är väl som visar jäklarna som stoppar en snabb boot.

systemd-analyze blame

Glömde en viktig faktiskt. systemctl reboot --firmware-setup, (ganska nytt kommando för systemd så vissa distron som hänger efter kanske inte har detta) har ni installerat med UEFI så kommer den reboota till UEFI, extremt bra om man överclockar och stresstestar i Linux, Med fastboot och allt aktiverat så är det nästan omöjligt för mig att komma till UEFI utan så fort skärmen får signal så är jag inne på desktopen redan, fast man frenetiskt spammat F1.

Kom på, SHIFT och F1 när du rebootar tar dig direkt till UEFI har jag för mig det var.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Längesen jag hängde där men jovisst, det finns schyssta personer där. Men en del (som var sub-forum moderatorer) var övernitiska och var väldigt ofta taskiga mot nybörjare.

Jag har inte sett att någon har varit direkt taskig, även om man ibland märker en viss syrlighet. Jag har viss förståelse för hur man kan bli less när man om och om igen ser folk som frågar väldigt grundläggande saker som man hittar svar på efter ett snabbt internetsök. Jag kan själv tycka att man är lat och något oförskämd om man förväntar sig att andra ska lösa ens (triviala) problem åt en ("hur öppnar jag terminalen?"), när man inte ens orkar göra en googling. Därför tror jag vissa kan ha lite kort stubin ibland. Om man visar att man iaf. gjort ett försök att lösa problemet själv innan man postar, så tror jag ingen kommer vara otrevlig.
Har själv använt Linux ett par år och "meckar" med jämna mellanrum, och har behövt posta nya frågor en eller två gånger. Det är inte för att jag kan speciellt mycket, utan för att i princip alla problem jag ställs inför finns redan lösta och dokumenterade.

Men jag håller med vad någon annan här skrev tidigare, det är klart bättre att inte skriva något alls istället för att vara dryg, det är bara onödigt. En länk till googles hemsida, och de flesta borde fatta vinken

Permalänk
Medlem

Edit 2: Vet någon hur man lägger till flera kommandom vid CMDLINE GRUB? Tänkte jag ska permanent stänga av den trasiga inbyggda skärmen i laptoppen med, men vet inte exakt hur.

Edit: Löste det! Det jag gjorde var att via Live USB gå in i etc/default/grub på hårddisken med Kodibuntu, "video=VGA-1-1:d"
i mellan citattecknen på GRUB_CMDLINE_LINUX line update-grub. Upplösningen är fortfarande lite skum vid inloggningskärmen till Lubuntu desktop/Kodibuntu, me nu syntes knappen och det gick att komma åt skrivbordet! Mycket roligt att lyckas lösa sådana här problem med lite grejande. Lösningen hittades https://askubuntu.com/questions/283018/ubuntu-detects-2-monit...

Hej på er alla!

Kanske någon kan hjälpa mig med ett litet knepigt problem? Det är så att jag håller på att göra en HTPC av en lite äldre laptop med trasig skärm, och skulle då ha Kodibuntu på den. Dock verkar den ha lite hyss för sig, då den påstår sig upptäcka tre olika skärmar, först den egna inbyggda vilken är trasig, sedan den HDMI-inkopplade skärmen och sedan en tredje som den kallar för "Okänd/Unknown" beroende på språkval. Vanligtvis är detta inget större problem, Kodi själv kan ställas in till korrekt skärm och fungera. MEN! Det är omöjligt att komma åt skrivbordet, då inloggningskärmen till Kodibuntu visas i fel upplösning och då blir den menyn där jag väljer mellan Kodi och skrivbordsläget bortklippt och jag fastnar helt enkelt.

Jag har nu testat att boota Mint på samma laptop från en USB sticka och plockat fram Xrandr i Terminalen där den då även här visar tre inkopplade skärmar. Först visar den LVDS1 vilket är den inbyggda, sedan visar den att VGA porten mycket riktigt är urkopplad, sedan visas HDMI1 är inkopplad till min skärm men sedan kommer tre konstiga linjer som jag inte förstår mig på. Det står:
DP1 disconnected (Finns ingen DP på den här datorn?)
Virtual1 disconnected. (Virtuell skärm?)
VGA-1-1 connected. (Det här är vad jag misstänker är "fantomskärmen". Hur blir jag av med denna för gott? Finns ju bara en VGA port på datorn...)

Kan lägga in bilder om det behövs.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Körde arch linux + xfce i ett par veckor innan spelmissbruket slog till! Så jä#la synd att inte linux har bättre stöd för spel! cs go känns helt fel trots native stöd..

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Att byta bank som man litar med alla finanser bara för att en funktion för tillfället saknas tycker jag inte är rimligt.

Jag kan inte tänka mig en bättre anledning att byta bank. Annars är de ju likadana allihop.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av newtoninja:

Längesen jag hängde där men jovisst, det finns schyssta personer där. Men en del (som var sub-forum moderatorer) var övernitiska och var väldigt ofta taskiga mot nybörjare.

Lite sent av mig att komma in i diskussionen först nu. Arch forum är ett ovanligt diversifierat forum, från de yngsta entusiasterna till några äldre användare i +70 års åldern. Forumet har uppenbarligen procentuellt fler kvinnliga medlemmar än här och åtminstone en av dem är moderator. Det är med andra ord ett forum öppet för alla, men där varje medlem är förväntat att ta ett moget ansvar.

Citat:

It is suited to anyone with a do-it-yourself attitude that's willing to spend some time reading the documentation and solving their own problems.

Communityn har varit tydlig från första början att projektet är för dem som är villiga att ta ansvar och ReadTheFineManual. Det finns en klar användarfilosofi vars principer går under namnet "the Arch Way". I jämförelse med t ex Sweclockers har forumet en mer förfinad och definierad forumetikett. Att använda Arch kan vem som, även riktiga skitstövlar, men ingen kan någonsin begära att Arch ska behöva överge sin grundfilosofi och forumetikett för att gosa med lata eller uppkäftiga typer (som tur är en överdrift, då de flesta endast behöver en fast men vänlig knuff i rätt riktning). Det här är inte populärt i vårt nuvarande samhällsklimat, men om inte vår frihet att välja ska dö ut är det ett nödvändigt ont att alla inte kan vara med i allt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Nu går jag kanske emot reglerna genom att inte läsa igenom hela tråden.

Jag har varit intresserat av Linux ett bra tag och funderar på ha det operativsystemet på en framtida gaming dator. Eller, en relativt stark dator.

Men då kommer ju frågorna upp, varför ska jag? Jag har absolut ingen erfarenhet av den förutom Android telefonen jag bara har ägt 3-5 år nu.

Vad är det som gör att den är så bra som många som använder den säger? Nästan alla internet sidor/servrar använder ju Linux. Nu kanske jag har varit lat och inte gjort läxorna, men varför?

Ska jag verkligen byta från Windows? Vad får jag för nytta av det? Visst, Windows 7 var den senaste Windows OP systemet jag klarade av att ha på min gammla dator. Dem nyare, "not that much" (Windows 10 vågar jag inte än p.g.a min bekant som jag postade här på forumet någon gång förut)

Om jag ska hoppa på Linux, var ska jag börja? Det finns flera stycken att välja.

Jag vet att Linux inte fick en bra start och är därför inte lika omtalad som Windows och OS X idag då den inte var användarvänlig i början. Men OP systemet börjar bli mer och mer omtalat och flera spel/mjukvaror börjar bli mer självklart att det kommer till Linux. Känns som om den kommer bli den ledande operativsystemet för alla hemmadatorer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brända Kalorier:

Nu går jag kanske emot reglerna genom att inte läsa igenom hela tråden.

Jag har varit intresserat av Linux ett bra tag och funderar på ha det operativsystemet på en framtida gaming dator. Eller, en relativt stark dator.

Men då kommer ju frågorna upp, varför ska jag? Jag har absolut ingen erfarenhet av den förutom Android telefonen jag bara har ägt 3-5 år nu.

Vad är det som gör att den är så bra som många som använder den säger? Nästan alla internet sidor/servrar använder ju Linux. Nu kanske jag har varit lat och inte gjort läxorna, men varför?

Ska jag verkligen byta från Windows? Vad får jag för nytta av det? Visst, Windows 7 var den senaste Windows OP systemet jag klarade av att ha på min gammla dator. Dem nyare, "not that much" (Windows 10 vågar jag inte än p.g.a min bekant som jag postade här på forumet någon gång förut)

Om jag ska hoppa på Linux, var ska jag börja? Det finns flera stycken att välja.

Jag vet att Linux inte fick en bra start och är därför inte lika omtalad som Windows och OS X idag då den inte var användarvänlig i början. Men OP systemet börjar bli mer och mer omtalat och flera spel/mjukvaror börjar bli mer självklart att det kommer till Linux. Känns som om den kommer bli den ledande operativsystemet för alla hemmadatorer i framtiden.

Testa och lär dig grunderna i en virtuell maskin istället. Då är du lite lite varm om fötterna när du väl bestämmer dig att installera "skarpt"
Frågan "Varför" kan du bara ställa till dig själv.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brända Kalorier:

Ska jag verkligen byta från Windows?

Nej.